[VOLG] Van lelijk eendje naar....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suikermeisje

Re: [VOLG] Van lelijk eendje naar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:37

Wil de pret niet drukken, maar ik vind hem achter niet goed lopen. Hij lijkt zijn benen niet echt goed te kunnen plaatsen, heb je dit zelf ook al gezien?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 21:47

suikermeisje schreef:
Wil de pret niet drukken, maar ik vind hem achter niet goed lopen. Hij lijkt zijn benen niet echt goed te kunnen plaatsen, heb je dit zelf ook al gezien?

Heb je iig mijn berichten wel gelezen? Ik ben me hiervan bewust en vandaar ook behandeling met de osteo gestart. Het is een combinatie van z'n slapperigheid, waarvoor die dus 2/3 keer in de week licht werk doet en lekker de lekker dag in de wei wandelt, een deel nasleep van de castratie en een deel hoe vast die zit/zat in z'n SI gewricht. Hij is al beter gaan bewegen maar kan niet toveren in 2 weken tijd helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:58

Hij doet het erg goed bij jou zo te zien, ik blijf volgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:58

Ik snap dat hetgeen wonderen kunt doen in twee weken hoor, maar ik zie eigenlijk geen vooruitgang tov het vorige filmpje. Bedoel het absoluut niet rot, want ik vind het super dat je het beestje een kans geeft. Maar wil gewoon eerlijk zeggen dat ik zie. Ik ben er niet gerust op. Maar jij ziet m elke dag in het echt, dus jij kan het beter beoordelen dat ik natuurlijk.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:10

Ik volg je topic al alle tijd, dus heb alles gelezen ja. Helaas zie ik geen verbetering en vind ik ook top dat je dit dier een kans geeft. Maar ik ben niet gerust op zijn lopen, sorry als het verkeerd over is gekomen dat je direct het idee hebt in de aanval moeten te schieten. Weet zelf hoe rot het is als een ander je zegt dat je paardje niet goed loopt. Ik vrees dat een osteopaat of fysio hier niet voldoende bij gaat helpen. Vind hem net zo slecht lopen als twee weken terug, sorry!

Hoop dat je dit niet verkeerd opvat, maar zou dus rustig aan doen met springen met het paardje.

In ieder geval veel succes met hem. Ik hoop dat ik het mis heb.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:42

Hij loopt inderdaad nog niet lekker los door zijn lijf, maar dat mag je denk ik ook nog niet verwachten. Ik zou hem alleen even niet met dat zadel longeren want volgens mij zet hij zich daardoor nog meer vast. Misschien kun je er dan beter een longeersingeltje omheen knopen voor de singeldruk voorlopig en pas als hij zijn rug beter los kan laten weer een zadel.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 23:31

Het lijkt mij logisch dat je in twee weken geen verschil kan zien. Een ondervoed mens die maanden op de bank heeft gezeten is ook niet binnen twee weken een soepel lopend goed uitziend mens.
Ja, hij loopt achter stijf - ja, hij beweegt stijf en flext niet vanuit zijn rug maar na twee weken kan je dit ook niet verwachten. TS weet waar zij mee bezig is en ik heb er alle vertrouwen in dat zij de juiste beslissingen en keuzes maakt.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 23:42

suikermeisje schreef:
Ik volg je topic al alle tijd, dus heb alles gelezen ja. Helaas zie ik geen verbetering en vind ik ook top dat je dit dier een kans geeft. Maar ik ben niet gerust op zijn lopen, sorry als het verkeerd over is gekomen dat je direct het idee hebt in de aanval moeten te schieten. Weet zelf hoe rot het is als een ander je zegt dat je paardje niet goed loopt. Ik vrees dat een osteopaat of fysio hier niet voldoende bij gaat helpen. Vind hem net zo slecht lopen als twee weken terug, sorry!

Hoop dat je dit niet verkeerd opvat, maar zou dus rustig aan doen met springen met het paardje.

In ieder geval veel succes met hem. Ik hoop dat ik het mis heb.

En Safina:

Wat zouden jullie dan nu anders doen dan wat ik doe? Voel me (nog) niet aangevallen hoor maar wordt alleen gemeld dat die niet goed loopt. Dat is een feit en ziet zelfs m'n oma. Maar ik doe nu voor mijn idee wat ik kan voor hem, als jullie nog tips of adviezen hebben daarvoor sta ik erover open ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 07:13

Ik zou hem zelf verder laten onderzoeken door een dierenarts. Met in ieder geval foto's. Maar dat is een heel persoonlijke keuze. Ik ben zelf meer van het type 'liever meteen uitsluiten dan dooremmeren en er later achter komen dat er toch iets goed mis is'. Dat geeft ook handvatten: óf je verder moet trainen en zo ja hoe.

Maar iedere eigenaar kiest daar zijn of haar eigen weg in. Ik heb ostheopaten niet hoog zitten. Te vaak door zien klooien met paarden die later van binnen kats kapot bleken te zijn op de foto.

Maar dat ik dat zo zou doen betekent niet dat jij dat ook zo moet hoor. Het is waar ik me het beste bij zou voelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 07:54

Ik zie wel duidelijk dat hij veel losser loopt in zijn rug dan op de andere filmpjes, maar hij lijkt inderdaad moeite te hebben om zijn achterbenen er onder te zetten. En het zou mij niet verbazen als dat uit de knieen komt.

Of het dan slapte is of dat het van het SI gewricht komt kan ik natuurlijk niet beoordelen vanaf mijn laptop.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 08:58

Al is een paar nog zo'n soepele beweger en is hij/zij 100% medisch in orde, als het dier niet lekker in zijn vel zit of nog niet genoeg kracht heeft om te bewegen zal hij/zij ook niet soepel bewegen.
Je kunt hem nu al wel door de malle molen halen maar geef hem eerst even wat tijd om aan te sterken met soms lichte beweging zoals TS nu doet.

We kunnen wel met z'n allen vanaf een internet schermpje gaan beoordelen wat hij mankeert, maar daar heeft TS echt niks aan.

Ga zo door hoor TS, rustig aan de tijd geven.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 09:09

Ik heb zelf ook het idee dat hij wel ietsje losser is dan het eerste filmpje. Maar het is nog verre van wenselijk. Daarom zou ik persoonlijk ook nog helemaal geen zadel op hem leggen. Zie het nut er op dit moment niet van in. Het gaat waarschijnlijk nog een lange weg worden voordat je überhaupt op hem kan gaan zitten. En zo te zien is hij heel braaf met zadel, dus dat onthoudt hij heus wel.

Ik vind het wel opvallend dat hij wel een supermooie sprong laat zien met zo'n vastzittend lichaam. ben daarbij wel nieuwsgierig hoe hij zijn achterhand daarbij gebruikt op einde van de sprong.

Misschien zijn kleine sprongetjes/huppeltjes wel goed voor zijn lichaam, maar niet de hoogte in...

Iriswolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 09:52

Wat een onwijs leuk hoofdje heeft hij! Dit gaat een heel knap paardje worden! Ben helemaal fan van schimmels dus ik volg mee.
Die van mij was ook een opknap projectjeen dat duurde ook maanden voordat je verschil zag en merkte en die loopt nu jacht, eventing , springwedstrijden.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 10:23

safina schreef:
Ik zou hem zelf verder laten onderzoeken door een dierenarts. Met in ieder geval foto's. Maar dat is een heel persoonlijke keuze. Ik ben zelf meer van het type 'liever meteen uitsluiten dan dooremmeren en er later achter komen dat er toch iets goed mis is'. Dat geeft ook handvatten: óf je verder moet trainen en zo ja hoe.

Maar iedere eigenaar kiest daar zijn of haar eigen weg in. Ik heb ostheopaten niet hoog zitten. Te vaak door zien klooien met paarden die later van binnen kats kapot bleken te zijn op de foto.

Maar dat ik dat zo zou doen betekent niet dat jij dat ook zo moet hoor. Het is waar ik me het beste bij zou voelen.

Ik snap je benadering wel maar zelf vind ik het nog te vroeg en zie ik nog geen reden om hem door de malle molen te halen. Z'n achterhand heeft ook een 'klap' gehad van de castratie en een maandje herstel daarvan is heel normaal. Veearts is vorige week nog even langs geweest en viel haar echt niet tegen hoe die het nu doet na wat ie allemaal al heeft meegemaakt. Dat hij 'kapot' zou zijn van binnen zie ik zelf ook nog geen angst voor, hij heeft het slecht gehad ja maar dat hoeft niet te betekenen dat hij niet OK is.

Osteo kan niet alles zien, hebben geen röntgen ogen maar toch boek ik samen met haar al veel goede resultaten met meerdere gevalletjes zoals deze. Als ze twijfelt zegt ze dat ook en stuurt ze me ook naar de kliniek voor nader onderzoek, maar ook zij zei van kijk het nog even aan hoe die zelf opknapt.

Mocht het nodig zijn zal ik niet aarzelen om het geld erin te steken maar ik zie nog geen reden om dat te gaan doen.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 10:24

Elisa2 schreef:
Ik zie wel duidelijk dat hij veel losser loopt in zijn rug dan op de andere filmpjes, maar hij lijkt inderdaad moeite te hebben om zijn achterbenen er onder te zetten. En het zou mij niet verbazen als dat uit de knieen komt.

Of het dan slapte is of dat het van het SI gewricht komt kan ik natuurlijk niet beoordelen vanaf mijn laptop.

Vanwaar denk jij knieën? Puur uit interesse! Veearts en osteo zeggen dus combinatie van de castratie, slapte en hoe vast hij zat/zit in z'n rug. Stukje bij beetje moet het beter worden maar dat ik geen wonderen mag verwachten.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 10:28

manubres schreef:
Ik heb zelf ook het idee dat hij wel ietsje losser is dan het eerste filmpje. Maar het is nog verre van wenselijk. Daarom zou ik persoonlijk ook nog helemaal geen zadel op hem leggen. Zie het nut er op dit moment niet van in. Het gaat waarschijnlijk nog een lange weg worden voordat je überhaupt op hem kan gaan zitten. En zo te zien is hij heel braaf met zadel, dus dat onthoudt hij heus wel.

Ik vind het wel opvallend dat hij wel een supermooie sprong laat zien met zo'n vastzittend lichaam. ben daarbij wel nieuwsgierig hoe hij zijn achterhand daarbij gebruikt op einde van de sprong.

Misschien zijn kleine sprongetjes/huppeltjes wel goed voor zijn lichaam, maar niet de hoogte in...

Had een verhaal gequote maar ging iets mis -O-

Hij heeft inderdaad nog een lange weg te gaan, hoef er ook echt niet dit jaar op te zitten. Zadeltje heb ik opgedaan voor wat nieuws toevoegen. Door z'n leeftijd (5) en puber gedrag, ex hengsten gedrag en het feit dat ie zich goed gaat voelen kreeg die best babbels. Dus kreeg het advies om hem mentaal aan het werk te zetten, dus steeds nieuwe dingetjes doen met hem. Kort en krachtig.
Dus doe wortel oefeningen, voetjes afspuiten, eens de trailer inlopen als die aangekoppeld staat van m'n andere paard etc. nu dus wandelen buiten het hek, hij vind het allemaal prachtig en is zo leergierig. We moeten een balans vinden in hem voldoening geven en hem met rust laten om aan te sterken zonder hem het idee te geven dat ie aan z'n lot over wordt gelaten. Elke dag breng/haal ik hem naar de wei, poets ik hem even en kroelen we wat. Vind ie heerlijk, en 3 keer per week doen we dat andere dingetjes.

Springen verbaasde mij ook, hij springt énorm goed. Heb dit nu 1 keer met hem gedaan en echt niet 20 sprongen. Ik had speciaal gevraagd om ook een landing foto, heb ik even niet bij de hand op deze pc maar zal ik even opzoeken!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 13:02

het blijft een leuk beestje!
Maar ook vind hem nog niet echt soepeltjes lopen, springen daarentegen ziet er best goed uit.
Heb je hem al wel eens gelongeerd met de slof of zo? kan hij überhaupt wel lekker door zijn hals en rug lopen?

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 13:07

Ik vind hem wel verbeterd tov de vorige filmpjes/fotos, heb het idee dat vanaf het kruis alles nog vast zit. Aan de andere kant hij is jong, net bij de osteo geweest, nog amper spier erop zitten. Misschien is het wel een idee om naast licht longeerwerk een beetje de achterhand aan het werk te zetten. Beessie heeft het iig goed bij je, fijn dat je open staat voor ieder zn mening :).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 13:14

Capriootje schreef:
Elisa2 schreef:

Vanwaar denk jij knieën? Puur uit interesse! Veearts en osteo zeggen dus combinatie van de castratie, slapte en hoe vast hij zat/zit in z'n rug. Stukje bij beetje moet het beter worden maar dat ik geen wonderen mag verwachten.

Slapte komt vaak uit de knieen, veel jonge paarden hebben ook slappe kniebanden en zijn beweging vind ik een beetje in dat beeld passen. {wat moeite om vanuit de knie het achterbeen naar voren te zetten} Zet hij zijn achterbenen ook wat breed? Bij slappe kniebanden is gerichte longeertraining juist heel goed en cavaletti's e.d.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 13:43

Zulke dingen hebben ook wel tijd nodig, hij moet aansterken, dikker worden, spieren krijgen, alles verwerken wat op zijn pad is gekomen.

Ik zou hem nog even de tijd geven en rustig laten bewegen om sterker en losser te worden.
Bij te weinig verbetering straks een dierenarts raadplegen en zo nodig op de foto zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 14:23

Capriootje schreef:
safina schreef:

Ik snap je benadering wel maar zelf vind ik het nog te vroeg en zie ik nog geen reden om hem door de malle molen te halen. Z'n achterhand heeft ook een 'klap' gehad van de castratie en een maandje herstel daarvan is heel normaal. Veearts is vorige week nog even langs geweest en viel haar echt niet tegen hoe die het nu doet na wat ie allemaal al heeft meegemaakt. Dat hij 'kapot' zou zijn van binnen zie ik zelf ook nog geen angst voor, hij heeft het slecht gehad ja maar dat hoeft niet te betekenen dat hij niet OK is.

Osteo kan niet alles zien, hebben geen röntgen ogen maar toch boek ik samen met haar al veel goede resultaten met meerdere gevalletjes zoals deze. Als ze twijfelt zegt ze dat ook en stuurt ze me ook naar de kliniek voor nader onderzoek, maar ook zij zei van kijk het nog even aan hoe die zelf opknapt.

Mocht het nodig zijn zal ik niet aarzelen om het geld erin te steken maar ik zie nog geen reden om dat te gaan doen.

Kan ik me indenken hoor. Je vroeg wat ik zou doen. Dat is wat ik zou doen. Misschien nog niet nu, maar wel binnen afzienbare tijd als ik geen of weinig vooruitgang zou blijven zien. Ik heb er geen lol in als ik het niet helemaal vertrouw. En wat ik zie op de filmpjes vertrouw ik niet. Maar dat is heel persoonlijk. Dat is gewoon hoe ik in elkaar steek. Dat wil niet zeggen dat het ook het enige juiste is om te doen. Er leiden meer wegen naar Rome. :j

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 15:04

Je bent echt wel goed bezig kayl! Wat ik zou doen is ook ipv zadeltje gewoon aan een licht bijzetje, kijken of hij iets wil zakken en daarbij ook zijn rug gaat gebruiken. En springen kan ie wel, vooral in-uitjes zijn goed voor hem en dan gewoon cavaletti hoogte en dat steeds opbouwen van 3x netjes erover naar 6/10/20 etc

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 15:20

Je bent idd goed bezig om hem te trainen op allerlei gebieden. Maar dat zadeltje zou ik gewoon nog even laten, omdat hij al zo'n moeite heeft mijn zijn rug.

Aan ene kant zou je mss eens een longeerhulp ofzo kunnen gebruiken om te kijken of hij dan meer over de rug loopt. Maar aan de andere kant loopt hij al enorm "op de kop". Bijzet zou ik alleen in hele lichte aanleuning doen, want je moet niet nog meer spanning creëren in zijn moeilijke lichaam . Hij lijkt alle zeilen bij te moeten zetten om in balans te blijven en dan is de hals wel een belangrijke "evenwichtsstok".

Maar tijd en geduld is heel erg belangrijk. Het gaat waarschijnlijk nog een lange weg worden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 15:49

Tja, en ik ben van mening dat al die inspanningen voor nu teveel zijn. Dus helemaal niet longeren, niks zadel er op en echt helemaal niet bijzetten. Nu bijzetten, met dit sprietige halsje en de mate van overbouwd zijn, in combinatie met de stijve gangen die hij laat zien... echt, daarmee maak je zo'n dier kapot.

Dat lijf staat 3-0 achter. Geef dat dier de tijd om het biologisch weer op orde te krijgen voordat je hem allerlei kunstjes wilt laten doen. Geef hem de behandeling die je hem zou geven als hij nu een jaarling zou zijn. Geef dat lichaam de tijd om weer paard te worden.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:12

Of je met hem moet trainen is de vraag natuurlijk. Zelf heb ik ook een paard gehad met een flinke blokkade in de lendenen, wat overigens wat minder ernstig was als dit. Maar toen werd mij wel aan geraden om hem in beweging te houden. Niet meer dan 2-3 keer per week 15 minuutjes ofzo. In de wei staan is super natuurlijk, maar lost niet alle problemen op....

Maar het bijzetten ben ik ook wel wat huiverig voor...