Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:20

1,65 was mijne met 2,5

Tikt nu 1,67 aan

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:05

Mijne is 1.69m . Ik ben zelf 1.72

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:09

Die van mij is 1,62 ik ben zelf 1,65.:D

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:12

Afbeelding
Mijn puppie wordt in april 3 jaar oud. Als ik er de tijd voor heb wordt ze in 2017 beleerd en anders wachten we gewoon nog even (of we fokken een veulentje daar ben ik nog niet uit)

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:08

Die van mij is nu 2.7 en 163 op de schoft en 165 op zijn kont, dus verwacht dat hij ergens rond de 167 gaat worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:28

Die van mij is nu 2,9 jaar een 1.65 en ik ben 1.64.
Ik hoop dat ze rond de 1.70 gaat komen. :)
Zowel oma als moeder zijn 1.75+ en laatbloeiers, dus ik hoophoophoooop dat ze boven de 1.70 komt maar dat denk ik niet.

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:41

Hier ook eentje die in 2017 wordt beleerd! :D
Mijn tinkerruin welke in maart 5 jaar wordt. Al wel wat meegedaan; ik kan erop zitten, stappen (met wat lekkers ervoor) zadel op etc. is geen probleem. Alleen heb ik nog nooit een paard beleerd.. Dus ga ik hem wegbrengen :) expres wat langer gewacht omdat hij nog erg overbouwd was.

Foto van afgelopen zomer:

Afbeelding

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:01

Ik heb vandaag mijn roer omgegooid en ga het helemaal anders aanpakken. Gabb is nog erg puppy in zijn lijf, maar wilt heel graag veel doen. Ik merk heel erg aan hem dat hij er klaar voor is geestelijk, maar lichamelijk gewoon nog niet. Vanaf dit weekend ga ik hem in het tuig zetten en zal hem dan langzaam voor de wagen beleren. Hij kent alles al tot aan zadel beenbeschermers en er zitten wel eens kinderen op met mij ernaast en mams die ze beethoudt natuurlijk. Dan alleen het stukje (50 m) van paddock naar stal. Ik ben zelf van mening dat een goed gespierd paard minder moeite heeft met dragen, dus waarom niet eerst beleren en dan berijden.

Ik heb vandaag dus mijn tuig en kar aangeschaft en ga lekker daarmee beginnen.

Ik ga hem trouwens niet uren aan het werk zetten hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 20:20

Hoe oud is Gabber nu? :)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 21:40

In maart 3 dus januari alleen tuig kennis op doen en dat die ik echt wel lang hoor. Dus met 3 voor de kar. Dit weekend alleen alles passen en meten hoor.

Hij staat wel op stal, maar 3/4 dag in de paddock.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 13-12-16 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 21:42

Afbeelding
Dit is gabb vorige maand! Zal vrijdag een recente foto maken.

Ik besloot dit vanmiddag toen ik merkte dat hij met zijn bijna 3 toch bijna op 1,70 zit. Mijn ervaring met grote paarden is dat ze lichamelijk veel langer nodig hebben. Alleen is draagkracht anders dan trekkracht natuurlijk.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:10

Mijn pukkie is 144 ongeveer nu. Ze mag nog wel ff 5 cm erbij toveren van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:25

Maar als hij alles al kent is dat best jong denk ik? Zeker als hij nog geen eens drie is.
Ik weet niet hoe dat zit met trekken en dragen, volgens mij zijn het wel een andere soort spiergroepen maar pin me daar niet op vast. :')
Kun je Gabber niet gewoon nog lekker een half jaar met vriendjes laten staan en dan in de zomer oppakken?

Wij gaan [***] van het voorjaar inrijden en dan een zomerstop en dan weer rond einde weideseizoen oppakken.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:05

Of onbelast aan de hand gymnastiseren en sterker maken?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:08

Heb het spelenderwijs gedaan 3 x zadel opgehad en verder veel los werken en mee aan de hand met de fiets of lopend. Daar heb ik de stemhulpen ook mee bevestigd. Hij pakt het gewoon supermakkelijk op, want hb vorige maand voor het eerst een zadel en hoofdstel omgehad. Daarbij staat gabb dagelijks in groepsverband buiten.

Dit is al het 3e eigen veulen dat ik vanaf het begin zelf doe dus ik heb er wel wat verstand van rn kijk naar hem.

Hij is niet naar een opfok gegaan en altijd bij me gebleven, omdat ik het in de hand hebben best fijn vind en meerdere negatieve opfok-ervaringen heb. Hij zelf is ook een erg mensgericht paard en misschien mijn eigen schuld, maar de reden dat hij bij mij bleef is omdat ze dan in een gemengde groep naar buiten gaan.

Gabb wordt echt niet overwerkt en al helemaal niet overbelast, hij is gewoon heel nuchter en vind alles wel best zolang ik erbij ben en de dingen met hem doe.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:12

Ipsilonka schreef:
Of onbelast aan de hand gymnastiseren en sterker maken?

Doe ik ook al. Zoals ik al zei is het niet zo dat dat tuig er gelijk 3 x per week op gaat.

Je moet het zien als tuig erop en een stukje lopen. Dat 1 a 2 x per week nou eer dat hij dan beleerd is, is hij de 3 gepasseerd.

Vanuit daar kijk ik naar lichaam, maar ook naar zijn doen en laten. Daaruit beslissing of hij na zijn 3e eerst 2x per week voor de kar komt of ook langzaam al onder het zadel gaat.

Ik heb geen haast hoor, hij staat prima. Heb een dochter van 16 maanden en ben druk bezig op de zaak dus het kan zomaar zo zijn dat ik er over 2 a 3 maanden nog geen tuig op had

Maaaaar het idee is er.

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:23

Die van mij is ongeveer 1.45 maar hij is ontzettend breed en lang. Want voor die hoogte heeft hij al maat 1.95 op qua deken. Maar van mij mag hij nu eerst weer eens een beetje de hoogte in.

@Gabbelgil, ik snap het helemaal hoor die van mij heb ik van de zomer al best veel mee gedaan maar kort en wilt ook gewoon graag. Soms is dat echt moeilijk een paard dat mentaal al veel verder is dan fysiek.

Af en toe moet ik mezelf op mijn flikker geven om niet te veel te doen, want ik ben heel snel geneigd om dat met binkie te doen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:04

Ik doe er ook heel veel mee. Als ik hier zie dat sommige nog met anti klit oefenen en hoefjes optillen denk ik och jee mijne deed dat al met 7 maanden. Ik denk niet dat dat per definitie slecht is. Gabber heeft net zoveel contact met andere als die van jullie en wordt ook echt niet overwerkt. Hij kan alleen wel alles.

Het zadel opleggen was toen om hem te passen en over te nemen. Ik heb toen het zadel opgelegd en hij was helemaal vrolijk en enthousiast, vanuit daar deed ik de singel losjes, geen reactie behalve dat hij meekeek, langzaam aangesingeld weer geen reactie en toen dacht ik oke laat ik hem even staan en ga ik zijn beenbeschermers even passen. Je raad het al "No reaction." Toen hoofdstel in en ook daar helemaal geen rare reactie op. Alleen een positieve dan. Ik ben toen naar de bak gelopen en eigenlijk verwachte ik dat als ik hem zou laten lopen dat hij echt wel de lucht even in zou gaan, maar hij liep mee alsof we ieder moment weer een doodnormale wandeling gingen maken. Daar in de bak heb ik hem wat rondjes laten lopen. Hij heeft geen kick gegeven qua bokken of gek doen hij liep gewoon, maar vrolijk. Voelde zichzelf groot en stoer.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is gabber dus aan de lijn. Ik denk dat je daarin best ziet dat het een vrij nuchter en relaxed paard is. Nu moet ik wel zeggen, als hij los in de bak staat dan is hij zo gek als een deur. Ik doe echt alles ongedwongen en let echt op zijn uitdrukking. Vindt hij iets eng of heeft hij er niets mee dan skippen we het nog even en gaan gewoon als een lolletje door. Zolang hij het naar zijn zin heeft heb ik het ook naar mijn zin. We doen dit echt minimaal en hebben eigenlijk helemaal geen schema. Daarbij moet ik eerlijk zeggen dat hij al 2 weken niks heeft gedaan en gewoon elke dag door de modder ligt te rollen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:09

Wat willen werken betreft had ik Diva als jaarling al in kunnen rijden, het avontuur vind ze heerlijk.
Vandaag even over haar rug heen gehangen in een gekke bui, paardje stond er kalm bij te kijken.
Het is erg jammer dat haar bespiering er totaal niet klaar voor is maar aan de andere kant kan het absoluut geen kwaad voor haar hele gestel om nog even lekker onbelast te zijn. Ze is "al" 3,5 maar zolang ik haar met haar 5e ergens in heb gereden vind ik het prima en zelfs langer wachten kan imo geen kwaad.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:17

Ja maar ik heb het dan niet over het rijden he. Hij wilt wat doen en ik ben al een hele tijd met hem via de grond bezig, maar hij raakt gewoon verveeld. Ook staat hij niet graag bij paarden al is hij vreselijk sociaal, maar geef hem maar een kudde mensen dat is meer zijn ding. Als hij buiten staat en ik sta op stal te praten staat hij altijd ongeduldig bij het hek te wachten tot ik hem eindelijk is kom halen en gewoon kom knuffelen en tutten.

Ik doe nu heel veel los in een grote paddock en dan een kwartiertje en dat 2 x per week ofzo. Heel toevallig ga ik dan woensdag weer ff wat met hem doen, maar dat is allemaal niet heel heftig. Ook ben ik van mening dat ieder paard anders verwerkt. Mijn vorige pony een E pony en tevens een geweldig leuk ding die heb ik in de opfok gegooid en pas met 4 jaar terug laten komen. Die was nergens klaar voor en vond er ook geen zak aan. Ik weet zeker dat als ik dit met hem gedaan had dat hij waarscijnlijk echt een beetje verknipt was geworden.

Ik kijk dus heel erg van paard tot paard en het hoeft van mij allemaal niet snel en direct al lijkt het wel zo, omdat hij gewoon heel veel beheerst,

Diva is ook nog vrij overbouwd of heb ik dat verkeerd gezien? Ik heb toen een topic gezien van haar met der moeder losgaande in de wei.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:20

Voor de wagen beleren en lekker rechtuit rijden lijkt me ook veel minder belastend dan rijden hoor, maar voor 3,5 beginnen zal mijn ding nooit worden.

Diva is eigenlijk helemaal niet overbouwd, maar ze maakt er wel een sport van om met haar voorbenen lager te staan op foto's geloof ik :')

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:29

Oke Dan heb ik me erop verkeken denk ik. Het was op der spring en renfoto's niet te zien tot er een foto kwam dat ze met der mams rcht naar de camera stond. Ik dacht toen wel nog echt een puppypaard te zien met hooge billen.

Mijn ding om er voor 3,5 op te stappen is het ook niet, vandaar dat ik naar een alternatief ben gaan zoeken wat wel kan en eigenlijk weinig tot geen schade leert aan de groei van je paard.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:37

GabberGill schreef:
Oke Dan heb ik me erop verkeken denk ik. Het was op der spring en renfoto's niet te zien tot er een foto kwam dat ze met der mams rcht naar de camera stond. Ik dacht toen wel nog echt een puppypaard te zien met hooge billen.

Mijn ding om er voor 3,5 op te stappen is het ook niet, vandaar dat ik naar een alternatief ben gaan zoeken wat wel kan en eigenlijk weinig tot geen schade leert aan de groei van je paard.

Ik wilde ze eigenlijk ook voor de kar hebben maar gezien ik zelf geen echte menervaring heb en ook niet echt de plek of het geld voor een goede wagen laat ik het er maar bij voorlopig.

Dit is een recente foto van Diva, kan verder geen goede fotos vinden gezien mijn eigen paddock ongelijk terrein heeft.
http://boktimg.nl/img/m/mSAQdx.jpg

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:41

jaa ik heb toevallig nu net alles gekocht en heb er ook ervating mee dus ga daar binnenkort langzaam mee beginnen.

Oooh nee klopt totaal niet overbouwd, ze is wel nog baby, nog iets uitbreden

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:43

GabberGill schreef:
jaa ik heb toevallig nu net alles gekocht en heb er ook ervating mee dus ga daar binnenkort langzaam mee beginnen.

Oooh nee klopt totaal niet overbouwd, ze is wel nog baby, nog iets uitbreden

Breder worden doen de gekke PREs pas tussen hun 5e en 7e dus als ik daar op moet gaan wachten :+
Maar ze mist zowieso alle spier en vet dus daar ben ik wil mee bezig.

Ik heb alleen ervaring met mennen met een shet en een veel te zware kar met de verzorgpony van een vriendin toen ik 14 was ofzo. Zal alles opnieuw moeten leren als ik wil gaan mennen :o