Paardenwelzijn: Waar gaat het heen met de regels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:47

Interessant maar ook wel grappig topic vind ik.

Even over het uitscheren van oren en afknippen van tastharen, dit is uit het Algemeen Wedstrijdreglement van de KNHS ( o ja, ook nog een stukje over het couperen van staarten):

Citaat:
* Het is verboden om tastharen volledig te verwijderen.
* Het is niet toegestaan om de haren aan de binnenzijde van de oorschelp af te scheren, omdat deze de uitwendige gehoorgang beschermen. Het is echter geen probleem als overmatig uitstekende haren worden afgeknipt.
7. Couperen. Deelname van paarden, geboren na 2004, met gecoupeerde staarten aan evenementen in Nederland is niet langer toegestaan, tenzij dit het gevolg is van een veterinair noodzakelijke ingreep.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:59

Als paardencoaches/hulpverleners zijn we ook aan de praat over hoe we paarden het beste kunnen houden en hun welzijn bevorderen. Als coach wil je dat het paard zo natuurlijk mogelijk reageert. Dat kan natuurlijk alleen als hij of zij zich goed voelt op alle fronten. Dus: gezond, voldoende beweging, voldoende voer en waar we iedere keer vooral op uitkomen: een stabiele kudde. het mooiste nog is een familiegroep. Een stabiele, uitgebalanceerde kudde is niet iets wat je in een paar jaar opbouwt natuurlijk. Dat kost tijd, aandacht en een beetje geluk. Paarden in het wild kennen elkaar van jongs af aan en voelen zich veilig bij elkaar. Een soort basisvertrouwen. Dat kunnen we meestal niet bieden maar wel proberen daar zo dicht mogelijk bij te komen. Ik heb zelf 2 familiegroepen, 4 broers waarvan nu nog 2 leven (Haflinger x Paint) en een vader met zijn 2 zoons (Shetlander) Dat geeft veel rust en de mogelijkheid om de subtiele communicatie tussen ze te zien. Nooit hardhandigheid b.v. zoals veel mensen zeggen dat paarden onderling niet zachtzinnig zijn. Echt wel dus! Als je ze maar in een passende kudde hebt!

mrie

Re: Paardenwelzijn: Waar gaat het heen met de regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 00:08

"Het is verboden tastharen volledig te verwijderen"

Dat vind ik nou weer zo hollands he... Alsof een tasthaar nog zijn functie vervult als er anderhalve centimeter van over is. Nu zie ik soms paarden met in vreemde polderlengte geknipte haren.
De nederlandse compromissen om iedereen maar tevreden te houden.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 07:21

Conclusie: het gaat nergens naar wat betreft de regels! Iedereen rotzooit zelf maar wat aan! Dus als paard zijnde moet je strontmazzel hebben met waar je terecht komt! De paardenindustrie heeft ontzettend veel commerciële belangen en deze zullen altijd voorrang blijven houden op andere zaken! Maak het verschil Door bij je zelf te beginnen en hopelijk gaan steeds meer mensen inzien dat het anders moet!!

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 07:57

Kom hier een recent artikel tegen over de onwil van de vereniging voor het Trekpaard en de Haflinger om het couperen van staarten uit te bannen http://www.levendehave.nl/kennisbank/paarden/waarom-moet-die-staart-eraf Het overzicht van dit jaar- dus in 2016 - van de vereniging toont blijkbaar nog 30 (!!!) goedgekeurde hengsten zonder staart.

En deze mensen noemen zich paardenliefhebbers? Toch kunnen we allemaal helpen deze verminkingen te stoppen:
1) Als alle pennies met mij die een Haflinger hebben hun lidmaatschap bij de vereniging opzeggen dan krijgt die in ieder geval een rotschop. Ik wil niets te maken hebben met een club die mishandeling van paarden support en ik hoop jullie ook niet!
2) laat je merrie niet dekken door een hengst zonder staart en
3) koop geen veulen meer van een merrie of hengst zonder staart.

Als de winst stopt, stopt die narigheid hopelijk ook!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 08:49

mrie schreef:
"Het is verboden tastharen volledig te verwijderen"

Dat vind ik nou weer zo hollands he... Alsof een tasthaar nog zijn functie vervult als er anderhalve centimeter van over is. Nu zie ik soms paarden met in vreemde polderlengte geknipte haren.
De nederlandse compromissen om iedereen maar tevreden te houden.

Dit is wat ik bedoel. Zelfde mentaliteit (alleen dan iets minder ingrijpend) dan het couperen. Mensen maken misbruik van die ene bureaucratische kier in de formulering.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 09:57

Tendance schreef:
Kan ik hieruit opmaken dat ieder paard het beste af is met overdag naar buiten en in de avond/nacht op stal?
( in Nederland bedoel ik dan).

Dat vind ik wel. In ieder geval in de winter.
Er zullen paarden zijn, die prima dag en nacht buiten kunnen staan, maar in de winter vind ik dit toch een ander verhaal.
De aanpassingen die een paard in de winter in het wild kan doen, kunnen wij onmogelijk voor ze nabootsen.

Om te verduidelijken waarom sommige paarden ook in de zomer niet 24/7 buiten moeten:
Mijn paard kan bijvoorbeeld maximaal tot een uur of 7 buiten staan. Daarna komen er beestjes waar hij echt enorme last van heeft.
Jeuk is erger dan pijn zeggen ze dan.
Stal moet wel ruim genoeg zijn.[/quote]

Waarom zouden wij dat in de winter niet na kunnen bootsen?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 10:08

Omdat het klimaat en dan m.n de hoeveelheid neerslag die er valt t vrijwel onmogelijk maakt paarden droog buiten te laten staan..En schuilhokken mogen nu eenmaal niet overal geplaatst worden!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 10:12

Een paard heeft n vacht hoor...tendance.
En n beetje gezond paard kan tot wel min vijftien buiten staan.
Ja schuilmogelijlheden en droge plekken zijn belangrijk. Maar dan nog staan ze 24/7 buiten.
Een paard is een loop dier wild of niet. Eb is er niet voor gemaakt om binnen te staanin n hokkie van vier bij vier.

Geen enkel paard blij?? Met 24/7 buiten?
Jij opperde observatie.
Nou kom maar langs.

Mijn knol was ongelukkig op stal.
Al was het máár 12 uur.

Alles over één kam scheren en je mening tot n feit proberen te stellen. Vind ik bijzonder. Alleen omdat jouw paard niet anders weet.
Daarbij zijn er zoveel andere tussenwegen. Paddock paradise ooit van gehoord??

Pol... creatief maakt de mens...

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 10:19

Waar komt de gedachte vandaan dat een paard altijd droog moet kunnen staan of liggen? Wanneer het een periode regent, is het nergens droog en slapen ze een aantal dagen niet of minder liggend, so what?
Daarmee zeg ik niet dat alle paarden buiten in de modder kunnen blijven staan natuurlijk. Maar paarden zijn wel ingesteld op zeer verschillende weersomstandigheden en geven zich daar aan over. Dat hoeven ze niet fijn te vinden natuurlijk. En ja, veel paarden zullen er ook blij mee zijn naar binnen te mogen en droog te kunnen liggen. Na een paar uur willen ze vast weer naar buiten.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 10:28

josien_m_ schreef:
Waar komt de gedachte vandaan dat een paard altijd droog moet kunnen staan of liggen? Wanneer het een periode regent, is het nergens droog en slapen ze een aantal dagen niet of minder liggend, so what?
Daarmee zeg ik niet dat alle paarden buiten in de modder kunnen blijven staan natuurlijk. Maar paarden zijn wel ingesteld op zeer verschillende weersomstandigheden en geven zich daar aan over. Dat hoeven ze niet fijn te vinden natuurlijk. En ja, veel paarden zullen er ook blij mee zijn naar binnen te mogen en droog te kunnen liggen. Na een paar uur willen ze vast weer naar buiten.

Idd.
Ik vind dat paarden gewoon gezien als van suiker. Ze zijn niet meer hard.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:31

cissie schreef:
Tendance schreef:
Ik geloof niet in 24/7 op stal, maar ook niet in 24/7 op het land, zolang het land geen grote oppervlakte heeft van meerdere vierkante km's.

Kan ik hieruit opmaken dat ieder paard het beste af is met overdag naar buiten en in de avond/nacht op stal?
( in Nederland bedoel ik dan).

Het jammere van overdag buiten en 's nachts binnen is dat het prima aan ons dag/nacht ritme voldoet.
Paarden kennen dat ritme niet.
Maar voor heel veel paarden is het al een verbetering als ze overdag buiten komen.

Ik ben voor 24/7 buiten, maar dan wel met aanwezigheid van een schuilstal zodat er een mogelijkheid is om droog te liggen.
En ook direct rond de stal is het beter geen blubzooi.

Ik vraag me ook altijd af waar (ver)wilde(rde) paarden slapen in periodes van extreme regen.
Ze overleven het blijkbaar wel, maar ik denk wel dat als je ze een schuilstal geeft, dat ze er, na even verkennen en over de ergste claustrofobie heen komend, wel gebruik van maken.

Mijn pony is in Wales in een grote kudde opgegroeid, grote weides zonder schuilstallen en heeft dat blijkbaar overleefd.
Nu bij mij heeft ie echt aan de schuilstal moeten wennen, hij was nogal onzeker en wilde graag van zich af kunnen kijken.
Kunnen zien wat ie hoorde en de ruimte hebben om weg te komen wanneer nodig.
Nu gaat dat gelukkig een stuk beter en maakt ie er bij slecht weer zeker gebruik van.
Het zal ook schelen dat ik het hooi altijd rond of in de stal voer.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:48

maralyn schreef:
Een paard heeft n vacht hoor...tendance.
En n beetje gezond paard kan tot wel min vijftien buiten staan.
Ja schuilmogelijlheden en droge plekken zijn belangrijk. Maar dan nog staan ze 24/7 buiten.
Een paard is een loop dier wild of niet. Eb is er niet voor gemaakt om binnen te staanin n hokkie van vier bij vier.

Geen enkel paard blij?? Met 24/7 buiten?
Jij opperde observatie.
Nou kom maar langs.

Mijn knol was ongelukkig op stal.
Al was het máár 12 uur.

Alles over één kam scheren en je mening tot n feit proberen te stellen. Vind ik bijzonder. Alleen omdat jouw paard niet anders weet.
Daarbij zijn er zoveel andere tussenwegen. Paddock paradise ooit van gehoord??

Pol... creatief maakt de mens...

Jij verbuigt mijn woorden volledig naar je eigen straatje.
Je moet wel alles lezen wat ik typ.
Als je niet alles leest, dan heeft het voor mij toch ook geen meerwaarde om te reageren op iets wat ik niet gezegd heb.
En dat observeren was over mijn paard.
Dat er duidelijk redenen zijn waarom het voor hem niet werkt.

Wie probeert zij mening nu een feit te stellen, door onvolledigheid van iemands bericht te gebruiken.
Ik geef duidelijk aan wanneer 24/7 absoluut niet gewenst is.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:51

Tja ik denk dat het wel los loopt. Dan zouden we straks ook geen honden of katten meer mogen houden. En alle dierentuinen moeten ook weg. Alle dieren moeten weer los gelaten worden in de natuur.

Zie jij het gebeuren? Ik niet. Het kan nog geen eens. Kijk naar de Oostvaardersplassen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:52

josien_m_ schreef:

In het wild ligt/staat een paard niet in de modder. Die zoeken hoger gelegen stukken op, zodat ze zo droog mogelijk staan.
Een weiland wat op grote delen van het land gewoon onder water staat is niet gezond voor een paard.
En die 24/7 heb je hier ongeveer een uurtje van mijn huis rijden af.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:52

Amigo_stan schreef:
Tja ik denk dat het wel los loopt. Dan zouden we straks ook geen honden of katten meer mogen houden. En alle dierentuinen moeten ook weg. Alle dieren moeten weer los gelaten worden in de natuur.

Zie jij het gebeuren? Ik niet. Het kan nog geen eens. Kijk naar de Oostvaardersplassen.

Als iets mishandeling is.....
En dat is nog wel de keuze van het ministerie.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:53

josien_m_ schreef:

Maar waarom zou je ze dan niet een pleziertje doen en ze een hokkie geven waar ze dan wel lekker droog kunnen liggen? Dat snap ik dan weer niet. De vrijheid geven om zelf te kiezen of je buiten of binnen wil slapen, oké, maar waarom zou je ze een lolletje ontzien omdat ze zo nodig paard moeten wezen?
Natuurlijk kunnen ze niet anders, als ze bv in een natuurgebied staan, maar mocht ik er een eigen paard op na kunnen houden dan mag ie toch echt wel lekker binnen dutten als ie dat wil.

Is dat nou net niet het leuke voor huisdieren, dat ze extra zorg en aandacht krijgen? Er wordt op ze gelet, ze krijgen voldoende voer, ze kunnen lekker droog rondhangen als ze dat willen, als ze ziek zijn maken we ze beter. Dat heb je allemaal niet in het wild. Natuurlijk kan er nog heel wat verbeterd worden als het gaat om welzijn van huis, tuin en keuken dieren. Het kan altijd nog diervriendelijker en meer naar hun eigen natuur gericht. Maar om ze nou helemaal d'r uit te mikken onder het mom 'je moet dier zijn', ik weet het niet. Zullen de buren ook niet leuk vinden, als ik mijn kat het huis uit gooi omdat ze Kat moet zijn...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:54

Pluizebolpum schreef:
josien_m_ schreef:

Maar waarom zou je ze dan niet een pleziertje doen en ze een hokkie geven waar ze dan wel lekker droog kunnen liggen? Dat snap ik dan weer niet. De vrijheid geven om zelf te kiezen of je buiten of binnen wil slapen, oké, maar waarom zou je ze een lolletje ontzien omdat ze zo nodig paard moeten wezen?
Natuurlijk kunnen ze niet anders, als ze bv in een natuurgebied staan, maar mocht ik er een eigen paard op na kunnen houden dan mag ie toch echt wel lekker binnen dutten als ie dat wil.

Is dat nou net niet het leuke voor huisdieren, dat ze extra zorg en aandacht krijgen? Er wordt op ze gelet, ze krijgen voldoende voer, ze kunnen lekker droog rondhangen als ze dat willen, als ze ziek zijn maken we ze beter. Dat heb je allemaal niet in het wild. Natuurlijk kan er nog heel wat verbeterd worden als het gaat om welzijn van huis, tuin en keuken dieren. Het kan altijd nog diervriendelijker en meer naar hun eigen natuur gericht. Maar om ze nou helemaal d'r uit te mikken onder het mom 'je moet dier zijn', ik weet het niet. Zullen de buren ook niet leuk vinden, als ik mijn kat het huis uit gooi omdat ze Kat moet zijn...

Eens.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:59

Mijn Spanjaarden staan ook zoveel mogelijk buiten (zonder dekens), ik heb de stal maanden niet gebruikt tot afgelopen donderdagavond en vrijdag toen het echt gigantisch regende. Op zich kunnen ze dan ook prima buiten blijven maar mijn merrie ligt regelmatig te slapen en dan mag ze van mij een nachtje op stal ipv in de blubber. Heb overigens een hele grote stal waar ze met z'n tweeën in staan. Beide komen oorspronkelijk uit Spanje, merrie uit het zuidelijkste puntje. Ze kwam hier in de zomer maar was in no time gewend aan het Nederlandse weer, begon ook gewoon een prima dikke wintervacht aan te maken en heeft ook nooit staan miepen bij het hek omdat ze naar binnen wilde. Het enige waar ze op reageerde was de eerste keer sneeuw, ogen als theeschotels en heeeeel voorzichtig de stal uitstappen op dat witte spul :D Daarna gewoon sprintjes trekken in de wei en er lekker in rollen :)
Dit is toch zoveel mooier om naar te kijken dan een paard op stal? :D
https://www.youtube.com/watch?v=l52tit8RyLY

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:02

Hier kan ik me heel goed in vinden. De mens heeft ook alle luxe die we hebben niet nodig om te overleven, maar het is wel heel erg aangenaam en ik geniet er erg van. Waarom mag dit bij de dieren dan niet?

Pluizebolpum schreef:
josien_m_ schreef:

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:05

Tendance schreef:
Als iets mishandeling is.....
En dat is nog wel de keuze van het ministerie.

En om over de kosten nog maar te zwijgen -O-

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:07

Wat is die luxe dan van op je eigen wc staan eten en niet je benen kunnen strekken wanneer jij dat wilt?

Droog is prettig. Dat klopt. Maar onvoldoende bewegingsvrijheid .
Plus dat een groepsdier als individu wordt geplaatst.
Met tralie ok. Maar er zijn ook zat hengstenboxen die compleet dicht zijn behalve van voren.

Vind ik geen luxe.
Sorry

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:09

We moeten alleen wel opletten dat die luxe die we ze geven niet alleen luxe zijn in onze ogen, maar ook echt wat aan het paardenwelzijn toevoegen.

Er zijn toch heel wat paarden met overconditie en ik denk dat dat de grondslag is van veel kwalen die voorkomen kunnen worden.

Solarium is mooi voor de spieren, maar als dat dagelijks gebruikt moet worden om een paard goed te houden, moeten we dan niet stapje terug doen qua trainen?
Om over het inspuiten van gewrichten maar niet te spreken.

Stapmolens, vooral voor ons luxe, maar voor veel paarden helaas ook, omdat ze zonder helemaal geen beweging zouden hebben naast het rijden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:09

maralyn schreef:
Wat is die luxe dan van op je eigen wc staan eten en niet je benen kunnen strekken wanneer jij dat wilt?

Droog is prettig. Dat klopt. Maar onvoldoende bewegingsvrijheid .
Plus dat een groepsdier als individu wordt geplaatst.
Met tralie ok. Maar er zijn ook zat hengstenboxen die compleet dicht zijn behalve van voren.

Vind ik geen luxe.
Sorry

Hengstenboxen? Ik ken bijna geen stallen met tralies ertussen, dat kan voor onenigheid zorgen en dat is onhandig als stalling zijnde -O-

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:13

Lezen.
Tralie boxen ok

Maar ik ken genoeg hengstenboxen die compleet dicht zijn behalve van voren.
Dese paarden worden dus gewoon geisoleerd. Als individu gehouden. Dat vind ik niet ok.

Hengstenbox zegt niks over het geslacht wat er in staat..