Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.
.
Ik geef hem nu na het rijden of als hij hard gewerkt heeft als beloning een beetje appel muesli zonder haver.
Ik vind het ook super fijn dat hij hele stukken ontspannen loopt terwijl we bezig zijn, ook in de galop!
Ik ben dit keer gelijk begonnen met rechtsom. Hij was een beetje verward toen ik hem in draf vroeg in plaats van om om te draaien, want meestal beginnen we linksom, dus zijn oren gingen naar achter en hij keek even heel boos naar de wei (geen flauw idee waarom) en hij maakte een paar gekke sprongen. Na die rare sprongen begon hij hard te galopperen door de longeercirkel heen. Ik heb hem eerst weer rustig laten stappen en hem toen weer laten draven. Dit keer was we helemaal niks aan de hand. Hij deed alles wat ik vroeg. Stap - draf - stap - draf, etc. Toen hij super goed reageerde op alles wat ik vroeg heb ik rustig gezegd leeet op, gaaalop en toen sprong hij heel rustig aan in de galop en bleef hij in een constante tempo galopperen. Ik was/ben zo trots! Dit heb ik nog meerdere keren herhaald en ook met tempowisselingen (harder galopperen, zachter). Hij deed het echt zo goed! 
Hij heeft een beetje muesli gekregen en daarna heb ik hem in de paddock gezet.
Ik ben begonnen met alle kleine dingetjes te belonen en dan zo de reactie te verbeteren.

.
. 

:

We hadden vandaag weer les. Hij deed het zo goed! We hebben linksom twee hele rondjes door de bak plus een volte gegaloppeerd zonder dat hij terug viel in draf. Hij sprong ook vanuit een rustig draftempo aan en galoppeerde eerst heel erg hard maar halverwege het eerste rondje al wat rustiger en toen bleef hij in een constant tempo. Ik heb hem ook zelf terug gehaald uit de galop naar de draf. Toen hebben we het rechtsom ook geprobeerd. Hij begon eerst een rondje heel erg hard te draven en toen het tweede rondje ook nog hard maar toen sprong hij uit zichzelf aan en bleef hij een hele lange zijde in de galop!
Ik heb hem mega goed beloont en toen heb ik hem uitgestapt op het erf terwijl ik nog op hem zat