[VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Re: [VOLG] Dutch Dynamite (eerste paardje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:35

Duck verwend ? :D

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 19:01

Hoe gaat het inmiddels? Lukt het opstappen al beter?

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 19:25

Het gaat heel goed, dankje! Het opstappen gaat goed als iemand hem vasthoudt maar ik denk dat het zadel niet meer goed ligt dus heb ik besloten om alleen te rijden als we les hebben totdat de zadelmaker is geweest. Ik wil niet zijn rug dadelijk verpesten of hem pijn doen. Ik denk dat zodra hij een goed passend zadel heeft dat het opstijgen ook veel beter gaat.

De hoefsmid is nog geweest en we hebben een hele fijne les gehad. We hebben vooral aan tempo gewerkt en dat ging heel goed. Ik merk ook dat als hij in een hoog tempo loopt dat hij ontspant en mij gaat dragen :)

EAST

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:36

Fijn Maxime! Eindelijk weer lekker rijden :o

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:10

Dat is fijn om horen +:)+

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 18:59

De komende twee weken blijf ik gewoon alleen rijden als ik les heb, daarna kan ik als ik een nieuw zadel heb meer rijden. Het kan nu ook, maar dat doe ik Ducky niet aan, dat vind ik zielig.

Ik heb deze week vooral gelongeerd en gefocusst op de galop. We willen dat hij vanuit een rustige tempo leert galopperen in plaats van eerst heel hard draven en dan in de galop vallen. Aan de longeerlijn gaat het linksom galopperen al heel goed vanuit een rustige draf, alleen rechtsom nog niet. Daar blijven we aan werken.

Het rijden ging vandaag heel erg goed. Ik heb heel fijn gereden. We begonnen met 6 paarden in de bak en dat vond Ducky even een beetje raar (niet spannend maar gek/anders). Ik had hem buiten al 12 minuten om precies te zijn losgestapt dus kon ik gelijk rijden. Zijn tempo was vandaag heel erg goed, lekker voorwaarts in stap en draf en hij bleef ook in hetzelfde tempo. Ik hoefte maar weinig been bij te geven, alleen door sommige hoeken een beetje maar dat was ook meer om hem een beetje opzij te krijgen. Ducky vond het wel nog heel gek als ik we aan het draven waren en er van voren een paard aankwam. Je zag hem echt kijken van: wat is dit nou? Ik merkte dat hij dan of versnelde in tempo of juist langzamer wilde gaan en zichzelf een beetje tegen de bakrand aan drukte. Daar moet hij gewoon nog even aan wennen maar ik vond dat hij na de 3e keer het gewoon goed deed :).
We hebben veel gebrokenlijnen gereden en uiteindelijk ook van de A of C een rechte lijn naar de B of E en dan mijn binnenbeen aandrukken zodat hij leert dat hij ook kan wijken als ik mijn been gebruik. Dit ging ook heel goed. Hij begreep het na een paar keer al best goed :).

Ik heb echt heel lekker gereden en ik vind de lessen heel leerzaam en ik merk zelf echt al een hele verbetering en dat na maar twee lessen.

Ducky is zo lief en hij doet het zo goed! :D Ik geef hem nu na het rijden of als hij hard gewerkt heeft als beloning een beetje appel muesli zonder haver.

Afbeelding

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:32

Fijn dat het rijden beter gaat en hij ook meer op zijn plekje is op de nieuwe stal!
Goed bezig!

EAST

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 20:10

Heel leuk om dit te lezen! Duck is duidelijk daar op zijn plek en balen van je zadel.. Even afwachten dan maar.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 23:06

Dankjulliewel! :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 09:04

Leuke update!

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 22:05

De afgelopen keren hebben we met longeren alleen maar geoefend met het aanspringen in de galop vanuit een rustig draftempo. Als ik wil dat hij aanspringt in de galop zeg ik: Leeeet op, gaaaalop.

Linksom gaat het echt super goed. Ik hoef alleen maar leeeet op te zeggen en dan springt hij al aan. Ik laat hem nu vooral heel veel overgangen maken. Het gaat een beetje zo: stap - draf - stap - draf - galop - draf - galop - draf - stap - draf - stap - draf - galop, etc. Dat gaat ook echt al heel erg goed :) Ik vind het ook super fijn dat hij hele stukken ontspannen loopt terwijl we bezig zijn, ook in de galop!

Rechtsom is het een ander verhaal. Het stappen gaat helemaal goed rechtsom en het draven ook. De overgangen van stap naar draf en dan weer stap en dan draf, etc. gaan ook heel erg goed maar zodra ik leeeet op, gaaalop wil zeggen en hem ietsjes hulp geef met de longeerzweep dan gaan zijn oren naar achteren en begint hij boos kijkend naar mij gekke sprongetjes te maken en heel hard te racen. Ook valt hij naar binnen van de hoefslag af. Wat ik dan altijd doe is hem weer rustig laten draven en naar buiten sturen zodat hij weer rustig aan het draven is op de hoefslag. Dan probeer ik het opnieuw. Meestal na heel vaak proberen lukt het om hem in galop te krijgen alleen dan vanuit een hele snelle draftempo.

Vandaag was dat anders! :D Ik ben dit keer gelijk begonnen met rechtsom. Hij was een beetje verward toen ik hem in draf vroeg in plaats van om om te draaien, want meestal beginnen we linksom, dus zijn oren gingen naar achter en hij keek even heel boos naar de wei (geen flauw idee waarom) en hij maakte een paar gekke sprongen. Na die rare sprongen begon hij hard te galopperen door de longeercirkel heen. Ik heb hem eerst weer rustig laten stappen en hem toen weer laten draven. Dit keer was we helemaal niks aan de hand. Hij deed alles wat ik vroeg. Stap - draf - stap - draf, etc. Toen hij super goed reageerde op alles wat ik vroeg heb ik rustig gezegd leeet op, gaaalop en toen sprong hij heel rustig aan in de galop en bleef hij in een constante tempo galopperen. Ik was/ben zo trots! Dit heb ik nog meerdere keren herhaald en ook met tempowisselingen (harder galopperen, zachter). Hij deed het echt zo goed! <3

Na het longeren had hij overal aders lopen en was hij lekker warm dus ben ik rondjes met hem gaan lopen over het terrein. Hij was al uitgestapt, maar de zon scheen dus waarom niet? :) Hij heeft een beetje muesli gekregen en daarna heb ik hem in de paddock gezet.

Afbeelding

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 23:51

Vertrouwen in eigen balans is heel belangrijk. Bij longeren miet je soms echt heel fijn in hè communicatie zijn zodat ze leren dat het niet eng is en dat een foutje maken mag. Als ze dan nog 1 pasje aanspringen beloon ik al en kijk ik of het nog eens lukt. Vaak is het handig om te kijken of hij zijn schouder voldoende vrij heeft. De schouder iets naar binnen laten komen of juist iets naar buiten wijzen is vaak voldoende om dit makkelijker te maken.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 11:02

Daar let ik ook heel erg op, dankje! :) Ik ben begonnen met alle kleine dingetjes te belonen en dan zo de reactie te verbeteren.

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 19:39

Goed om te horen zeg! Fijn dat het zo goed ging! Ik reageer niet zo vaak, maar blijf lekker volgen!

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 22:53

Dankjewel! Leuk dat je volgt! :D

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 18:10

Vandaag is het zo lekker buiten! Heerlijk die zon :D

Ik had vandaag mijn laatste twee toetsen en was vroeg uit dus kon ik vanuit school gelijk naar Duck. Rond kwart over 1 kwam ik op stal aan. Ik hoefte maar een half uurtje te wachten voor de paddock en toen heeft Duck twee uur in de paddock kunnen staan, lekker zonder deken :D

Hij heeft veel gespeeld met zijn vriendje en was lekker bezweet. Ik heb hem ook nog gelongeerd en daarna afgespoten. Ik heb eindelijk zijn vetlokken kunnen knippen, die hingen op de grond zo lang waren ze :P.

Omdat hij scharen echt heel eng vindt (ik overdrijf niet, zodra ik een schaar in mijn hand heb staat hij achter in zijn stal in een hoekje bang te kijken), pak ik elke dag even de schaar erbij en laat ik hem er zelf naartoe komen om eraan te snuffelen. Het heeft denk ik een week geduurd, maar hij durft er nu in ieder geval bij te staan en aan te ruiken. Ik maak ook met de schaar knipbewegingen zodat hij aan het geluid kan wennen. De volgende stap is om de schaar ook daadwerkelijk bij zijn oren te krijgen zonder dat hij naar achteren springt of zijn hoofd zo hoog houdt dat ik er echt niet bij kan. Ik ben begonnen met de schaar tegen zijn benen aan te houden, en tegen zijn borst en hals, maar verder dan het begin van zijn hals bij de schoft kom ik niet -O-.
Achja het gaat lang duren maar later heb ik er wat aan :)

Daarna heb ik hem nog een kwartier/twintig minuten laten grazen. 10 april wordt er als het goed is een mestonderzoek gedaan en daarna mogen ze het land op *\o/*

Hij heeft nog muesli gehad en daarna weer zijn deken om. Hij heeft nu een 100 grams op want meneer heeft het 's nachts nog koud.
Ik vind het wel heel lastig om in te schatten met dit weer omdat het zo lekker is nu!

Ik wil ook nog even zeggen dat ik echt een ander paard heb dan eerst! Hij is zo rustig en lief. Hij komt heerlijk knuffelen en hij vindt het nu zelfs lekker als ik hem op zijn hoofd en achter zijn oren kriebel. Met rijden is hij zo lief en werkwillig! Het is gewoon zo'n schatje! <3

Zaterdag komt eindelijk de zadelmaker! Ik hoop dat we gelijk een zadel vinden die helemaal goed past en ik hoop ook dat hij op voorraad is, maar dat zal wel niet haha

Ik ga de komende paar dagen/week nog een paar dingen shoppen voor Duck en dan is mijn geld op :') :

- Zadel
- Singel
- Beugelriemen
- Zadelhoes
- Rambo Micklem bijhorende teugels
- Borsttuig Schokemöhle
- Frontriem zwart/goud
- Oornetje no noise

En dan heb ik nog misschien een rare vraag, maar Ducky die stoot sinds kort met zijn achterbenen tegen elkaar aan. Kan ik dan alleen kogelbeschermers kopen of moet hij ook peesbeschermers hebben?

Nog een paar foto's van de afgelopen week:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Duck moet tegenwoordig zo staan want anders ben ik hem kwijt :')

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 21:39

Zo leuk om lezen! Ik blijf ook volgen!!

Dus je zegt dat hij nu aantikt, binnenkant van de kogel achter ? Wanneer hij niet vooraan aantikt, zou ik enkel achter bescherming aandoen. Nu, ik vind het wel wat raar dat hij dit vroeger dan niet deed?

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 00:03

Aan de binnenkant van de kogel zitten allemaal kleine wondjes en het lijken schuurplekjes, daardoor denk ik dat hij zichzelf aantikt met het rijden/longeren. Misschien is het wat anders, maar ik denk dat dat het is?

EAST

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:25

Het kan ook door vocht komen.. Waren de paddocks nat voorheen?

Top tikt ook heel erg zijn voor benen aan rij altijd met peesjes voor.

Het kan natuurlijk ook door zand komen schuurplekjes..

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 11:04

Ja, dat kan ook! Alleen ik maak wel altijd voor en nadat hij in de paddock heeft gestaan zijn benen helemaal schoon. Ik weet niet of dat wat uitmaakt?

De paddocks zijn niet nat ofzo. De laatste keer dat ze nat waren was iets van 3 weken geleden. Ik ga gewoon de komende tijd opletten of ik hem zichzelf achter vaker zie aantikken met longeren/rijden.

Van mij hoeft het niet de kogelbeschermers maar als hij het nodig heeft dat krijgt hij het gewoon. Ik weet niet of het wat uitmaakt als je ze omdoet en het blijkt dat hij gewoon een paar keer lomp was en ze niet nodig heeft?

EAST

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:28

Peesjes kunnen nooit kwaad, en als je ze om doet hoor je ook makkelijk of hij ze aantik.

Dan kan het vocht niet zijn! Ik heb wel eens als ze een tijdje op het land hebben gestaan en is nat kan het gaan irriteren en jeuken.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 12:16

Dankje! Ik ga aan iemand vragen of ik er een paar mag lenen om een tijdje mee te rijden, dan kan ik het gelijk horen/merken en als het zo is schaf ik ze voor hem aan :)

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:42

Ik zou toch als hij zijn voorbenen niet aantikt, voor geen peesbeschermes om doen. In mijn ogen overbodig toch?

EAST

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:15

Ja tuurlijk, heb je ook minder kosten. Ik vind het alleen makkelijker om er mee te constateren dan zonder. Je hoort dan echt of hij ze aantikt.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 20:00

Ik bedoelde de kogelbeschermers lenen, sorry :)

Ik ben zo mega trots op Ducky! <3 We hadden vandaag weer les. Hij deed het zo goed! We hebben linksom twee hele rondjes door de bak plus een volte gegaloppeerd zonder dat hij terug viel in draf. Hij sprong ook vanuit een rustig draftempo aan en galoppeerde eerst heel erg hard maar halverwege het eerste rondje al wat rustiger en toen bleef hij in een constant tempo. Ik heb hem ook zelf terug gehaald uit de galop naar de draf. Toen hebben we het rechtsom ook geprobeerd. Hij begon eerst een rondje heel erg hard te draven en toen het tweede rondje ook nog hard maar toen sprong hij uit zichzelf aan en bleef hij een hele lange zijde in de galop! :D Ik heb hem mega goed beloont en toen heb ik hem uitgestapt op het erf terwijl ik nog op hem zat :)

Het was echt een super les! :D