Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
RoyceMack schreef:Ik word persoonlijk (en ik weet dat hier gigantische discussies over zijn) moe van het feit dat een eigenaar van een paard, door geldgebrek, zwangerschap, blessures, tijdgebrek, etc, dan maar een bijrijder neemt en daar een financiele bijdrage aan vraagt.
Soms kom ik echt astronomische bedragen tegen die echt meer dan de helft van het stallingsgeld betreffen want 'de bijrijder maakt ook gebruik van het tuig, dat dus eerder slijt'.
In principe betalen sommige bijrijders dus de helft van het stallinggeld mee, om op het paard te mogen rijden en het te verzorgen. Aan de ene kant moet je op maneges ook betalen, maar aan de andere kant was het in eerste instantie een hulpvraag van de eigenaar die te weinig tijd, geld of een blessure oid heeft. Dus de eigenaar is ermee geholpen, het paard krijgt bewegen, eigenaar ontvangt ook nog even cash, en blijft de volledige zeggenschap over het paard houden. Dat vind ik gewoon niet juist.
Een eigenaar kan dan nogsteeds met 1 vingerknip het paard bij de bijrijder weghalen en daar sta je dan met het beste gedrag van de wereld.
Ik vind dat als jouw paard iemand iets kan leren, en je verhuurt je paard dus eigenlijk, dat je daar best een klein bedrag voor mag vragen. Maar als jij door redenen vanuit jouzelf (dus tijdgebrek, geldgebrek, zwangerschap, blessures ed) niet meer de volledige zorg kunt opbrengen, dan vind ik niet dat je geld kunt vragen van een externe partij zonder daar een soort zeggenschap aan over te geven (deels) dus dat iemand medeeigenaar wordt en mede mag bepalen wat er gebeurt.
lijkt me moeilijk te realiseren, maar dat het niet zo kan zijn dat 1 alles bepaald terwijl er 2 betalen.
Maanoogje schreef:Oh ja, de mensen die trekkracht met draagkracht verwisselen. Trekpaarden kunnen beter karren trekken dan gewone paarden, maar met hun eigen zwaarlijvigheid kunnen ze echt niet meer mens tillen dan een gewoon paard. Waarom denken ze anders dat slanke Arabieren veelvuldig voor de kar worden gespannen in hun land(en) van herkomst? Die zouden volgens dat soort theorieën niks moeten kunnen, en zeker niet het lijf hebben om mensen te dragen boven de 40 kilo, maar toch kan dat.
Ik vraag me sowieso af hoe je nog erg zwaar kan zijn als je vaak gaat paardrijden. Ik doe juist mn best niet zwaarder te worden vanwege de rugproblemen van mijn verzorgpaard.