Waar wordt jij nou moe van in paardenland?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Re: Waar wordt jij nou moe van in paardenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 08:01

Stalhoppers.. Van die mensen die overal 4 maanden staan..De hele omgeving gehad hebben..En jawel t ligt altijd aan de stal!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 09:02

RoyceMack schreef:
Ik word persoonlijk (en ik weet dat hier gigantische discussies over zijn) moe van het feit dat een eigenaar van een paard, door geldgebrek, zwangerschap, blessures, tijdgebrek, etc, dan maar een bijrijder neemt en daar een financiele bijdrage aan vraagt.

Soms kom ik echt astronomische bedragen tegen die echt meer dan de helft van het stallingsgeld betreffen want 'de bijrijder maakt ook gebruik van het tuig, dat dus eerder slijt'.
In principe betalen sommige bijrijders dus de helft van het stallinggeld mee, om op het paard te mogen rijden en het te verzorgen. Aan de ene kant moet je op maneges ook betalen, maar aan de andere kant was het in eerste instantie een hulpvraag van de eigenaar die te weinig tijd, geld of een blessure oid heeft. Dus de eigenaar is ermee geholpen, het paard krijgt bewegen, eigenaar ontvangt ook nog even cash, en blijft de volledige zeggenschap over het paard houden. Dat vind ik gewoon niet juist.
Een eigenaar kan dan nogsteeds met 1 vingerknip het paard bij de bijrijder weghalen en daar sta je dan met het beste gedrag van de wereld.

Ik vind dat als jouw paard iemand iets kan leren, en je verhuurt je paard dus eigenlijk, dat je daar best een klein bedrag voor mag vragen. Maar als jij door redenen vanuit jouzelf (dus tijdgebrek, geldgebrek, zwangerschap, blessures ed) niet meer de volledige zorg kunt opbrengen, dan vind ik niet dat je geld kunt vragen van een externe partij zonder daar een soort zeggenschap aan over te geven (deels) dus dat iemand medeeigenaar wordt en mede mag bepalen wat er gebeurt.

lijkt me moeilijk te realiseren, maar dat het niet zo kan zijn dat 1 alles bepaald terwijl er 2 betalen.

Dit is irritant!

Je hoeft het paard niet te doen en dus die kosten niet te betalen.
Laat iedereen gewoon in hun waarde!

En dat geldt voor zoveel dingen waar andere mensen vinden dat ze commentaar op moeten leveren of zelfs ten onrechte aan iemands eigendommen gaat zitten (dier of spullen).
Tuurlijk is het anders bij mishandeling, daar moet je wel wat van zeggen/aan doen.

Zolang je geen last hebt van iemand die het anders doet dan jij zou doen, ga gewoon verder met je eigen leven.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 12:06

Ik weet weer wat. Mensen die met hun dikke 95 kg kont op een grote fries/trekpaard/shire gaan zitten. Of shetlanders waar veel te grote kinderen op rijden (ze hebben een korte rug dus ze zijn sterker) dat is zo'n onzin. Paarden zijn sowieso niet gebouwd om te dragen of uberhaupt om te werken voor ons. Ga maar eens heel ver terug in de geschiedenis. Mensen die niet zelf zien dat ze te groot of te zwaar zijn. Daar word ik nu moe van

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 12:49

Oh ja, de mensen die trekkracht met draagkracht verwisselen. Trekpaarden kunnen beter karren trekken dan gewone paarden, maar met hun eigen zwaarlijvigheid kunnen ze echt niet meer mens tillen dan een gewoon paard. Waarom denken ze anders dat slanke Arabieren veelvuldig voor de kar worden gespannen in hun land(en) van herkomst? Die zouden volgens dat soort theorieën niks moeten kunnen, en zeker niet het lijf hebben om mensen te dragen boven de 40 kilo, maar toch kan dat.

Ik vraag me sowieso af hoe je nog erg zwaar kan zijn als je vaak gaat paardrijden. Ik doe juist mn best niet zwaarder te worden vanwege de rugproblemen van mijn verzorgpaard.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 12:57

Staleigenaren die beweren dat ze zo druk zijn met hun werkzaamheden op stal. Terwijl ze zoveel tijd over hebben om constant op je te letten of over andere stalklanten te roddelen. Get a life!!!!

Of dat alles maar zo duur is. Als je een stallencomplex moeilijk vind om van rond te komen, neem dan een extra baan.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 13:03

Dat ja! Ik reed eerder op een manege en daar reed ik wel eens een tuiger (ong, 1.65-1.70), het paard werd altijd overgenomen (en als ik er dan op reed, kreeg ik boze blikken en geroddel want ja, nu is ze voor niks zo ""vroeg"" op stal :roll: ), maar zij was altijd flink aan de maat, om het even zacht te zeggen. Ze was zelf kleiner dan ik en probeerde zichzelf zowat op te hijsen aan het zadel, ik heb echt medelijden gehad met dat paard, en dat is geen grap. Toen de singel niet strak genoeg meer zat kon ze er niet op komen, dus even aangesingeld en het paard had gelijk door dat ze er wéér op ging zitten hangen. Je snapt dus wel dat hij toen geen seconde stil meer wilde staan zodra ze de voet in de beugel wilde zetten :=

Waar ik ook moe van word: mensen die hun paard overal de schuld van geven, terwijl de fout toch ècht bij hun ligt :o

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 13:44

Ik moet toegeven dat ik me ook schuldig heb gemaakt aan het paard de schuld geven van ongehoorzaamheid. Achteraf bleek dat ik en andere verzorgsters te weinig met haar deden. Dit hebben een ander meisje en ik inmiddels rechtgetrokken, maar die 3e.. die is te beroerd de situatie te veranderen zo lijkt het. Nog iets waar ik moe van wordt: mensen die te lui zijn afspraken na te komen. Nota bena met het paard van een ander..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 13:47

Maanoogje schreef:
Oh ja, de mensen die trekkracht met draagkracht verwisselen. Trekpaarden kunnen beter karren trekken dan gewone paarden, maar met hun eigen zwaarlijvigheid kunnen ze echt niet meer mens tillen dan een gewoon paard. Waarom denken ze anders dat slanke Arabieren veelvuldig voor de kar worden gespannen in hun land(en) van herkomst? Die zouden volgens dat soort theorieën niks moeten kunnen, en zeker niet het lijf hebben om mensen te dragen boven de 40 kilo, maar toch kan dat.

Ik vraag me sowieso af hoe je nog erg zwaar kan zijn als je vaak gaat paardrijden. Ik doe juist mn best niet zwaarder te worden vanwege de rugproblemen van mijn verzorgpaard.

Helemaal mee eens! Als je erachter loopt en t zadel verdwijnt in zo'n enorme komt!! Vreselijk!!

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 13:54

Ik wordt moe van de zogehete dressuur 'wonders' die hun paard breken en mishandelen om een 'fijne' proef te kunnen rijden.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 13:58

Paarden die continu de voorvoeten schrapen over de vloer als ze bijvoorbeeld gepoetst worden en een eigenaar die vervolgens of niks doet of tracht er iets aan te doen maar vervolgens geen indruk maakt! Paarden die dus letterlijk niet opgevoed zijn! ( uiteraard niet paarden die vol van angst ergens voor zijn maar meestal schrapen die niet)

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 14:01

Dat schrapen is ook zo makkelijk te stoppen! Ik kan als ik de stal uitmest en het paard 10 meter verder staat nog zorgen dat ze meteen weer stopt zonder de stal uit te lopen.

Over dressuur gesproken: het feit dat je niet zelf mag bepalen of je zonder al die poespas wilt rijden. Een hoofdstel en zadeltje snap ik nog, maar waarom zou je niet zonder bit mogen rijden als je dat aankan?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 14:06

[quote="Maanoogje"]Dat schrapen is ook zo makkelijk te stoppen! Ik kan als ik de stal uitmest en het paard 10 meter verder staat nog zorgen dat ze meteen weer stopt zonder de stal uit te lopen.

Jaaa! Dat heb ik dus ook! En dat zijn dan nog andermans paarden ook..De mijne schrapen nooit!! Zal wel iets met rangorde te maken hebben en wederzijds respect!

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 14:11

Hier ook bij het paard van een ander inderdaad. Alhoewel deze het duidelijk doet om tegen je te vertellen dat je op moet schieten/haar vooral niet mag vergeten. Dit is een paard wat erg graag zou willen praten denk ik. :+

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 14:39

Dat mensen tegenwoordig overal commentaar op hebben.
Mijn pony heeft sinds kort hoefijzers voor... Ijzers krijgen ze niet voor niks.. Mijne had ze nodig omdat ze gevoelig bij haar rechter hoefzool was als ze op het harde moest draven... Dus nu heeft ze daar minder last van, dan is dat toch niet zielig?!

Net als met bitloos...
Ik rij met en zonder bit, gewoon voor de afwisseling. Pony reageerd op beide goed. Het hangt er maar net van af waar je paard het beste op reageerd.

Zo heb je ook zonder zadel rijden.
Ik doe dat ook wel eens, maar niet zo vaak.. Omdat je de rug dan kan belasten. Een zadel is juist om de drukpunten goed te verdelen. Dat lijkt mij juist fijner.

Verder erger ik me erg aan mensen die alleen andermans fouten opzoeken...

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 16:34

Eigenaren die zeggen dat ze zo goed voor hun paarden zijn en hun paarden, in hun maatstaven, opvoeden. Als je naar de ogen van hun paarden kijkt er geen leven meer in zit. Meer of meer robots en nog durven zeggen dat hun paarden " high sensitive " zijn.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 16:56

Nog beroerder: mensen die denken dat hun paard dol op ze is..Echter wanneer ze hun paard proberen te leiden bijvoorbeeld uit de wei naar de stal t betreffende paard zich gauw weet los te trekken..Hoe duidelijk wil je antwoord krijgen!! En deze mensen zich dan nog niks afvragen..

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 16:59

Das ook meteen wat anders dan mijn vp die soms wegloopt als ze haar behoefte nog even snel in de wei wil doen. :Y) Meestal vinden paarden iedereen die ze naar buiten brengt en eten geeft wel leuk, dat mensen soms de illusie hebben dat een paard een hond is begrijp ik dus echt niet..

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:01

Haha indd. Of als ze hinniken omdat je komt. Das meer een hinnik van ETEN! Valentijn komt vrij zelden naar me toe gelopen op de wei. Als ze dat doet ist voor een snoepje wahaha. De liefde van een paard gaat door de maag wahaha

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:11

Yep, dat doet mijn vp ook. :Y) Was ik snel achter toen de stal nog van haar baasje was en ik 3 paarden eten moest geven als ik er rond 6en was, dan gaat mevrouw me toch hinniken en herrie maken! Maar ja, straks vergeet iemand haar eten te geven natuurlijk, en wat een ramp zou dat zijn! :+

Ik heb wel ooit een pensionpaard op de manege gezien waar ik vroeger rondliep die echt zo erg aan zijn baasje en haar vriend gehecht was dat hij hinnikte. Mijn vorige verzorgpony deed het eens in de zoveel maanden gewoon als hij er zin in had, maar dat was ook niet echt iets om over naar huis te schrijven.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:14

Mensen die hameren op leiding en rangorde onder paarden, maar zelf de grootste schijtenbakken op aarde zijn.
Heb ik zelf ervaren. Mij duidelijk maken hoe rangorde en leiding geven aan paarden is maar zelf zo bang zijn dat het eigenlijk zo lachwekkend is.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:15

Mensen die gelijk roepen dat ik de dierenarts rekening mag betalen als ik een aantal onrustige hengsten van me af jaag omdat ze onrustig zijn en elkaar opjutten.

Mijn hengst staat in een kudde, waar we wekelijks bij komen en we kunnen gewoon de kudde in. Dit mag ook van de staleigenaar. De paarden zijn ontzettend lief, maar natuurlijk wel onvoorspelbaar waardoor je alert moet blijven. Af en toe gaan ze wel eens achter elkaar aan of met elkaar op de vuist. Dan moet je aan de kant staan.
Als er 6 hengsten op je af komen gerent (terwijl mijn dodo gewoon doodleuk braaf blijft staan) dan maken we wat grote bewegingen zodat hun koers even de andere kant op gaat.

Laatst deed ik dat terwijl een andere eigenaar aangelopen kwam, en zij was blijkbaar van mening dat de paarden onherstelbaar gewond zouden raken doordat ze door de draad heen zouden vliegen door mijn beweging om ze van me af te weren.
Klinkklare onzin natuurlijk, de weide is zo ontzettend groot, het was niet glad en er was geen enkele reden tot paniek voor onvoorziene omstandigheden. Ik heb geen paard aangeraakt, enkel armbewegingen gemaakt om ze af te wenden toen ze achter elkaar aan gingen.

Er was ook niks aan de hand, maar ik kan slecht tegen mensen die dan gelijk zichzelf in proberen te dekken met dierenarts kosten die ik dan zou moeten betalen. Onzin.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:19

Vertel haar dat als haar paard jou verwond, zij wettelijk verplicht is jouw ziekekosten te betalen. Volgens mij werkt dit niet zo als jij andermans paard perongeluk zichzelf laat verwonden, alleen voor opzettelijk aangebrachte schade. Behalve dus dat zwaaien hem zogezegd zou verwonden onzin is, is die hele claim onzin. :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:23

-Mensen die hun paarden niet opvoeden
-Mensen die zo close minded zijn dat ze je al zweverig noemen als je wat oefeningen van de grond doet
-Dat je bijna geen spullen meer kan vinden zonder kleurtjes en glitters..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:53

Achterbakse liegen en woorden verdraaien.
Tegen één aan zeggen en tegen ander precies het tegenover gestelde.
Wat je na n dikke anderhalf maand achteraf moet horen omdat t toevallig ter sprake valt.
En zélfs wispelturig mét n getuige erbij.

En zelf oo zoo zielig doen dat ze met iedereen ruzie heeft...
Sorry maar dan maak je het zelf na.

Dat bemoei houd ik ook niet van.
Ik laat jou met rust en jij mij. Doe je dat niet geef ik twee maal aan dat ik er niet van gediend ben.

Vooroordelen... en vervolgens daar met iedereen over roddelen.

A zeggen en B doen... zoals vegen. Ja zeggen tegen iedereen. En iedreen veegt netjes behalve zijzelf...

Blij dat ik verhuist ben.

Niemand bemoeit met elkaar... letten wel op elkaar maar voor veiligheid.
A... is a en geen b.
Zijn ordelijk en netjes. Ruimen ook alles keurig op.

En ik hoor zelfs om.t hoekje... 'ey.. hoe ging t' naar elkaar.

En daar word ik blij van...!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 18:00

JudArthos schreef:
-Mensen die hun paarden niet opvoeden
-Mensen die zo close minded zijn dat ze je al zweverig noemen als je wat oefeningen van de grond doet
-Dat je bijna geen spullen meer kan vinden zonder kleurtjes en glitters..

Eens!!!