Pony bereden door onbekend meisje.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Pony bereden door onbekend meisje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:12

Dat lieve meisje zou ik ook nog afhouden.
Daar zou ik eventueel pas mee verder gaan als alles opgelost en achter de rug is.

Ze heeft dan wel berouw dat is mooi. Maar is ook niet zonder fout. Dus meteen beloond worden. Nou nee.
En ik denk ook dat het voor de hele gang van zaken niet goed is.

Sanguine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:15

Het moet toch niet gekker worden! :n

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:17

Dit is natuurlijk social media, maar als het uit de hand dreigt te lopen kan je ook altijd nog de gewone media opzoeken. In nederland zou de Telegraaf hiervan smullen. ....
Weten ook meteen " andere " mensen dat dit zomaar niet kan .

Amadais

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:22

Echt niet normaal...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:24

Zou alvast een aangetekende brief sturen naar de ouders met daarbij de rekening van de dierenarts en de mededeling dat alle eventueel verder hieruit voortvloeiende kosten op hen verhaald zullen worden.

Gewoon bluffen.

Zou wat zijn dat ze er zo mee wegkomen :n

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:24

Lanolynn schreef:
Zojuist aangifte gedaan. Agent zei dat ze er helaas niks mee kunnen, tenzij er een aangifte tegen mij komt van de ouders, en ik snap dat ze er niks mee kunnen. Met ponylief gaat het al beter, maar ik ben toch echt bang dat hij schade heeft opgelopen, normaal was hij speels en een tikkeltje brutaal maar nu staat hij als bang vogeltje in een hoekje van de stal. Van de moeder heb ik niks meer gehoord, maar dat zal vast nog komen

Politie doet er niets mee omdat het zogezegd een civiele zaak is. Dat betekent dat je juridisch je recht zal moeten halen op het moment dat blijkt dat je pony schade heeft opgelopen van de actie van dat meisje. Je kunt inderdaad de ouders van het meisje aansprakelijk stellen voor de schade en de rekeningen daar neerleggen.
Een goede relatie met het andere meisje en haar ouders kunnen je dan mogelijk helpen.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:26

proudmama schreef:
Dit is natuurlijk social media, maar als het uit de hand dreigt te lopen kan je ook altijd nog de gewone media opzoeken. In nederland zou de Telegraaf hiervan smullen. ....
Weten ook meteen " andere " mensen dat dit zomaar niet kan .

Wat een verhaal! En die moeder -:(- knap ts dat je zo heb kunnen reageren. Denk dat ik wat minder vriendelijk ben.

Als je er mee de media in gaat kan dat twee kanten op gaan.

1 ze pakken de zaak aan en vervolgen voor mishandeling Ed onder druk van de media

2 mensen krijgen te weten dat je ongestraft op pony's en paarden kunt gaan rijden en dat je alles kan en mag doen want er word toch niks tegen gedaan.

Door de media op te zoeken zou je mensen dus 'wijzer' kunnen maken wat de regels betreft nadelig voor paarden eigenaren als er door politie als nog niks mee gedaan word

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:27

Wat bizar allemaal.
Wat ik trouwens zat te denken. Als die meiden bij jouw de pony verzorgen ,
dan moet er bewijs zijn van eerder contact.
Mail of sms of bel gegevens. Hier kan je vast nog wel via via aan komen, lijkt mij.

(Dit hebben ze dus niet omdat dit er nooit geweest is)

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:28

Annelien92 schreef:
Ik moet toch ook even inspringen.
Hele nare situatie, vooral voor jou en je paardje. Ik zou je graag willen helpen. Ik werk bij een verzekering en beoordeel o.a. de verhaalzaken. Helaas, moet ik je wel vertellen dat bij verhaalzaken m.b.t. dieren jij altijd de eindverantwoordelijke bent. Met toestemming of zonder.
Om de situatie even te schetsen uit iets wat ik zelf heb meegemaakt en op een heel ander gebied, maar hetzelfde idee. Ik rijd in mijn auto en zie enkele meters voor mij een fietser. Alles gaat goed, tot de fietser besluit zijn stuur op het laatste moment om te gooien en zichzelf op mijn motorkap parkeert. Is dit mijn schuld? Nee. Wie kan betalen? Ik.
Dit is natuurlijk een hele andere situatie dan waar jij je nu in bevindt, maar het idee is helaas het zelfde. Eigenaren van dieren zijn altijd eindverantwoordelijk. Ook wanneer je bijvoorbeeld met je hond loopt, iemand schopt je hond en hij bijt terug.
Het enige voordeel bij jou op dit moment is dat het iemand onder de 18 is geweest. Dan kan moeder zeggen dat je het eigen risico moet betalen, maar mensen onder de 18 zijn zowel vrijgesteld van het eigen risico als van de maandelijkse premie die zij moeten betalen. Die kosten die op eventueel op jou verhaald kunnen worden zullen dus gedekt worden door jou eigen verzekering. Tenminste, dat is wat ik in het dagelijkse praktijk zie.
Wat betreft de kosten van je paard weet ik niet. Ik werk voor een zorgverzekering dus daarmee kan ik je helpen en advies geven. Je rechtsbijstandverzekering inzetten kan nooit kwaad.

Helder voorbeeld en interessant werk doe je volgens mij!

Wat is de Nederlandse wet toch krom. Wat de wet/verzekering dus eigenlijk zegt is dat TS haar tweejarige mini pony maar ingereden had moeten hebben zodat in het geval van brutale penny's er niks zou kunnen gebeuren. (Natuurlijk niet letterlijk, maar zo komt het vanuit de verzekering op mij over)

Wat ik me af vraag: Als een inbreker op mijn terrein komt, en mijn hond, die niet aanvalt of aanstalten maakt om aan te vallen, in elkaar begint te slaan en verwond (mishandeling) en mijn hond bijt hem uit zelfverdediging. Ben ik dan aansprakelijk? Want dat is nu eigenlijk het geval. Als de meisjes de pony niet "mishandelt" zouden hebben zou de pony zichzelf niet hoeven verdedigen.

Ik vind trouwens dat je echt top handelt TS! Ik denk niet dat ik zo rustig had kunnen blijven tegen die moeder _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Solmyrkvi op 20-05-16 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:28

Maar je zou in dit geval toch wel aangifte kunnen doen van dierenmishandeling, want met 15 jaar op een 2 jarige gaan zitten.......

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:30

Ik heb je topic gelezen. wauw... ik kan hier zo boos om worden. -:(- Vooral de ouders van het meisje.

ik denk dat het zoals hierboven gezegd nog niet zon slecht idee is om er aandacht voor te maken! Aangezien het steeds vaker voorbij komt.

Ik hoop dat je paardje weer de oude wordt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:30

Misselijkmakend dat soort ouders en kinderen.... Het moet toch niet gekker worden zeg! Erger me kapot aan mensen die denken weg te komen met het betreden van andermans terrrein en aan andermans eigendommen zitten met hun tengels. En dan ook nog eisen gaan stellen in de vorm van schadevergoeding als het misgaat.... Walgelijk!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:31

Solmyrkvi schreef:
Annelien92 schreef:
Ik moet toch ook even inspringen.
Hele nare situatie, vooral voor jou en je paardje. Ik zou je graag willen helpen. Ik werk bij een verzekering en beoordeel o.a. de verhaalzaken. Helaas, moet ik je wel vertellen dat bij verhaalzaken m.b.t. dieren jij altijd de eindverantwoordelijke bent. Met toestemming of zonder.
Om de situatie even te schetsen uit iets wat ik zelf heb meegemaakt en op een heel ander gebied, maar hetzelfde idee. Ik rijd in mijn auto en zie enkele meters voor mij een fietser. Alles gaat goed, tot de fietser besluit zijn stuur op het laatste moment om te gooien en zichzelf op mijn motorkap parkeert. Is dit mijn schuld? Nee. Wie kan betalen? Ik.
Dit is natuurlijk een hele andere situatie dan waar jij je nu in bevindt, maar het idee is helaas het zelfde. Eigenaren van dieren zijn altijd eindverantwoordelijk. Ook wanneer je bijvoorbeeld met je hond loopt, iemand schopt je hond en hij bijt terug.
Het enige voordeel bij jou op dit moment is dat het iemand onder de 18 is geweest. Dan kan moeder zeggen dat je het eigen risico moet betalen, maar mensen onder de 18 zijn zowel vrijgesteld van het eigen risico als van de maandelijkse premie die zij moeten betalen. Die kosten die op eventueel op jou verhaald kunnen worden zullen dus gedekt worden door jou eigen verzekering. Tenminste, dat is wat ik in het dagelijkse praktijk zie.
Wat betreft de kosten van je paard weet ik niet. Ik werk voor een zorgverzekering dus daarmee kan ik je helpen en advies geven. Je rechtsbijstandverzekering inzetten kan nooit kwaad.

Wat is de Nederlandse wet toch krom. Wat de wet/verzekering dus eigenlijk zegt is dat TS haar tweejarige mini pony maar ingereden had moeten hebben zodat in het geval van brutale penny's er niks zou kunnen gebeuren. (Natuurlijk niet letterlijk, maar zo komt het vanuit de verzekering op mij over)

Wat ik me af vraag: Als een inbreker op mijn terrein komt, en mijn hond, die niet aanvalt of aanstalten maakt om aan te vallen, in elkaar begint te slaan en verwond (mishandeling) en mijn hond bijt hem uit zelfverdediging. Ben ik dan aansprakelijk? Want dat is nu eigenlijk het geval. Als de meisjes de pony niet "mishandelt" zouden hebben zou de pony zichzelf niet hoeven verdedigen.

Ik vind trouwens dat je echt top handelt TS! Ik denk niet dat ik zo rustig had kunnen blijven tegen die moeder _/-\o_

Ik zou zeggen open er een topic over zodat je het daar uitgebreid over dieren en het Nederlandse rechtssysteem kunt gaan hebben. TS woont in België, zoals al een paar maal is aangegeven, dus je reactie is begrijpelijk maar heel irrelevant.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:34

Koper schreef:
Solmyrkvi schreef:

Ik zou zeggen open er een topic over zodat je het daar uitgebreid over dieren en het Nederlandse rechtssysteem kunt gaan hebben. TS woont in België, zoals al een paar maal is aangegeven, dus je reactie is begrijpelijk maar heel irrelevant.

Ik doel juist op de verzekeringssituatie van TS. Het voorbeeld met de hond was gewoon om het wat abstracter te maken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:37

Concreter bedoel je denk ik? :P

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:39

MarlindeRooz schreef:
Concreter bedoel je denk ik? :P

Inderdaad :') Bedankt!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:03

Koper schreef:

Maar TS heeft ook al laten weten dat de politie niks met een aangifte kan. Net zoals in NL.
Dus blijkbaar is het systeem vergelijkbaar met NL. Zal ook wel want we gaan toch met zn allen richting een Europees rechtssyteem.
Wat ik wel weet is dat een aantal wetten - zoals consumentenkoop - inmiddels Europees geregeld zijn zodat verhaal halen (op het moment dat je een miskoop heb met bijvoorbeeld een paard) overal in Europa op dezelfde manier werkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:14

Babootje schreef:
Zal ook wel want we gaan toch met zn allen richting een Europees rechtssyteem.

Zo'n vaart loopt het nog niet. Het Nederlandse, Belgische en Franse rechtssysteem lijken vooral zoveel op elkaar doordat ze allemaal gebaseerd zijn op het Franse rechtssysteem.
Het Verenigd Koninkrijk heeft een zeer daarvan verschillend rechtssysteem, dat op bepaalde punten veel meer lijkt op dat van de VS (of eigenlijk omgekeerd). Zolang die Brexit nog niet definitief is, denk ik niet dat dat gauw op één lijn komt met dat van ons, en daarna uiteraard ook niet.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:15

Wat een verhaal zeg! ik hoop dat de ouders toch gaan bijdraaien, hoe halen ze het in hun hoofd om alles nog op u af te schuiven.. Ze zouden toch eens wat beter mogen nadenken?..

Lanolynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 12:17

Voor de duidelijkheid, ik heb zeker WEL aangifte gedaan, maar omdat er geen concrete bewijzen zijn, woord tegen woord, kunnen ze er verder niks mee.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:24

Politie doet er misschien niets mee, maar je moet wel zorgen dat je officieel melding doet van wat er gebeurd is. Politie noteert dan jouw verhaal en je krijgt een kopie mee (Belgie). Afhankelijk van hoe het verder gaat heb je dat misschien nog nodig.
Dat het een verwaarloosde verzorgpony zou zijn, is een beetje een dom verhaal van hen. Als ze dat al een paar weken geleden thuis gemeld hebben en de ouders hebben geen actie ondernomen om de eigenaar van de pony te contacteren om te checken of het waar is en te kijken of het daar wel veilig is, hebben zij niet op een correcte manier voor hun kinderen gezorgd. Ook zouden ze moeten gecheckt hebben wat 'verzorgen ' inhoudt. Als ze zo nalatig geweest zijn en er gebeurt een ongeluk denk ik niet dat ze dat op jou kunnen verhalen. Ook in je verhaal bij de politie duidelijk melden dat je 2 onbekende tieners gezien hebt waarvan er 1 op jouw kleine pony zat en dat dat op privéterrein was in een afgesloten weide.
ik hoop maar dat je pony in orde komt.
Meisje 2 zou ik ook op dit moment niet bij je paarden laten, anders ga je hun verhaal inderdaad weer terug een stukje geloofwaardiger maken.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:27

Wat een verhaal zeg..

Naar mijn weten is er wel een bepaalde reel bij aansprakelijkheid bij een ongeval door je dier.
De persoon die verwond is door je dier heeft ook een zekere verantwoordelijkheid. Als zij zonder toestemming gaat rijden dan is zij zelf aansprakelijk voor de schade.
En nog iets, voor kinderen is er geen eigenrisico bij de verzekering ;)

Draver_Dirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:31

MarlindeRooz schreef:
Ik vind het eigenlijk bijna leedvermaak dat het kreng haar been gebroken heeft. :=

Wat een achterlijk volk zeg...

Ik dacht precies hetzelfde, jammer dat het maar één been is.

Sarah_91_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:32

Wat een naar verhaal! Snap je niet, hoe sommige mensen elkaar zo willen kwellen.
Ik zou als ouder door de grond gaan van schaamte.

Sterkte en beterschap nog voor je pony!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:34

Solmyrkvi, lees de reactie van Anoeska in dit topic even.

Lanolynn, ik vind dat je knap reageert en hoop dat je pony over een paar daagjes weer zichzelf is.
Ben wel erg benieuwd of en hoe de ouders nog reageren.