Paardenmode van vroeger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caaatje

Re: Paardenmode van vroeger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 09:59

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:02

Misschien afgekeken van Bokt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:03

Vroeger, toen Bitlibelle nog gewoon Bit was :P

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:38

Koper schreef:
Ben ik de enige die geen moeite had met de voering van de Aigle laarzen? Ja het zweette enorm maar de voering bleef wel gewoon zitten en meestal kreeg ik die laarzen ook wel zelfstandig uit.

HV truien wilde ik niet. Want die had iedereen al :+

Toen leren laarzen eenmaal gemeengoed werden: die laarzen zonder rits :)) Jeetje, voordat je daar in was met je been. En dan enorm veel ruimte bij je voet over anders kon hij niet door de bocht.

Ik had er ook geen moeite mee.
Maar al ik hier zo lees denk ik dat ik een iets luxere uitvoering had van de aigle laarzen.
Mijne hadden namelijk bruine/beige voering, ze zagen er ook wat luxer uit.

Waxjas ook altijd gehad, heerlijk ding. Wil nu eigenlijk wel weer eentje maar dan een lange voor op de wagen voor als het ff minder weer is.
De gewatteerde jasjes van Harry horse/mountain horse vond ik ook altijd erg fijn omdat ze van achter net ff langer waren. Tegenwoordig is alles kort tot op de heup (bomber modellen) wellicht fijn voor het rijden maar niet als je op de kar zit :blote rug.

Poetskoffer...die van mij is nu 30 jaar oud. Dient nu dienst voor de shampoo's etc etc.
En mijn pot hoefvet dateert ook nog uit die tijd...moet eigenlijk weg maar ja soort nostalgie...je eerste potje vet.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:42

Ik kreeg er sop poten van.
En ik trok altijd de boering mee omhoog, vond ze echt verschrikkelijk.
Later ben ik gewoon met sportschoenen zonder chaps gaan rijden vond dat nog het aller prettigst ;)

sulindabaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:50

Nog meer nostalgie! Had geen echte paardrijkleding, met uitzondering van m'n laarzen en broek, maar had altijd oude ' normale' kleding aan. Zo ook die mooie jas :P grote slobber fleecetrui steekt er nog wat onderuit haha.

Op de andere foto zijn ook de transportbeschermers van toen te zien

Afbeelding

Afbeelding

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:52

Heerlijk herkenbaar, ik begon in 1973 met mijn shetlander Keesje. De ponyclub was mijn leven. Vrienden, feestjes, samen schaatsen en naar het zwembad en later naar de discoshows van Marlboro en Veronica. En o ja, bijna elke zondag op concours, onze vereniging was erg actief, ook buiten de eigen kring.

In de winter de indoors springen, moeders aan tafeltjes in de foyer met de bontjas aan, de hele dag meeschrijvend. En in de zomer viertal, achttal, dressuur, springen rn vaak nog een extra nummer als bestgaande rijpony, klavertje drie, patrouillespringen, tally ho ..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 11:03

sulindabaf schreef:
Nog meer nostalgie! Had geen echte paardrijkleding, met uitzondering van m'n laarzen en broek, maar had altijd oude ' normale' kleding aan. Zo ook die mooie jas :P grote slobber fleecetrui steekt er nog wat onderuit haha.

Op de andere foto zijn ook de transportbeschermers van toen te zien

[ [url=m/7nHAEk.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ECUMjN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een valk én een palomino! Die waren toen een stuk zeldzamer :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 11:15

Ik had ook beige voering. Dan zal dat het geweest zijn Cowgirl :)

Jaren geleden viste ik uit de gevondenvoorwerpenbak op de manege (waar je eens in de zoveel tijd ook gevonden voorwerpen uit mocht halen die niet van jezelf waren, dat waren dan spullen die er al heel lang in lagen) een bodywarmer van Eurostar. Ik heb ook een (tweedehandse) van Mountain Horse. Allebei met zo'n stiksel in ruitjes. En ik draag ze nog steeds. Ik vind ze mooi van kleur en ze zitten fijn en zijn degelijk en zijn inderdaad lang genoeg maar wel met splitjes. Ik kan alleen prettig rijden met splitjes of met slobber :')

Ook van vroegah: Kyra K. Heb ik nog een dressuurbloes van. Mooooooooiiii... ik houd van dat ding.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 11:25

Hier ook super herinneringen aan de ponyclub.
Wedstrijden duurden gewoon de hele dag!
Smorgens dressuur smiddags springen met de hele club defilé rijden ohhh wat was dat leuk.

Elkaar aanmoedigen proefjes voorlezen in de tent broodjes eten en lol trappen.
Hele dag met de pony's bezig zijn en als je geluk had ere rondje rijden met he lintje en beker.

Als je dan savonds thuis kwam was KA-POT!
Dat zie ik nu nergens meer die gezelligheid, zo jammer.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 11:25

Wat een leuk topic! Weet niet of het al genoemd is maar je had vaak spullen met 'Rabobank' erop staan, toen al sponsor. Bij een van die megaverkoopdagen van Divoza heb ik toen een blauwe zweetdeken gekocht waar met witte letters Rabobank opstond. Jeetje wat voelde ik me toen stoer, ik reed met die deken over mn zadel, iedereen moest zien dat ik een (zelfgekochte) sponsordeken had :D

En ik had altijd een petje op met een afbeelding van een paard, jarenlang, ging alleen af als ik op bed ging

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 11:57

Gut, komt wel heel veel bekend spul voorbij. :D
Van zowel mijn eerste rijperiode als kind in de jaren 70; die cap met kranten, kaplaarzen mét sticker van de manege en trainingsbroek. Jaloers op de meisjes van de ponyclub want zij hadden van die gave pc-truien én eigen pony's natuurlijk, maar wat voelde ik me vet stoer toen ik de afdankertjes van mijn nichtje kreeg: beige rijbroek en leren rijlaarzen.
En van mijn huidige paardenperiode die begon rond 1990 herken ik ook wel weer die rijbroeken en jassen en ja, die schabrakjes met geborduurde naam. Dan was je hip. Ik niet, ik had besloten het op z'n Engels te doen en kocht me jodhpurs (de broek) en bijbehorende laarsjes. Maar aangezien ik toen al bekend stond om mijn ietwat excentrieke ideeën vond men dat niet eens raar :o . Uiteraard had ik wel een waxcoat, nog steeds trouwens, al kan ik er eigenlijk niet meer met goed fatsoen mee over straat.
Heel vroeger had je inderdaad ook niet zoveel winkels dus toen ik later eens in de Divoza winkel verdwaalde kreeg ik bijna een appelflauwte van alle spullen die er lagen. En dat was nog niks vergeleken met nu.
En die caps ja...Ik had na zoveel jaar paardloosheid besloten weer wat beginnerslessen te nemen en kwam in vol ornaat, mét cap, aanzetten. Dat vonden ze wel zo bijzonder, zelfs een cap. Heb 'm nog steeds, inclusief later toegevoegde kinnebak, al ligt ie wel erg bruin te wezen voor een zwarte cap.
Op mijn laatste manege voor mijn western overstap had ik ook wel lange Aigle laarzen voor de onderlinge wedstrijdjes. Vond ze zelf wel heerlijk zitten. En gewoon zelfs, vreselijk pre-hip, setjes om te dragen, dat al je kleding met elkaar klopte qua kleur en uitstraling. Ik en setjes. _O-

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 12:52

Leuk topic en herkenbaar.

Ik mis nog de lange paardensokken in allerlei kleuren. Waren erg hip volgens mij.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 13:55

Hah zo herkenbaar de meeste dingen.

* Ik had paarse rib rijbroek, afdankertje van iemand anders. Later een beige!
* Tshirts en truien met paarden erop.
* Aigle laarsjes met groene voering die altijd kapot ging ging.
* Laarzen aan met broodzakjes aan je voeten.
* Zweetvoeten in die krengen!
* De fluwelen cap met elastiek bandje en later dat losse kindbandje! Vond trouwens die oude caps met alleen dat elastiekje veel mooier dan al die caps nu. Heb er nog eentje liggen bij mijn ouders thuis.
* Oude bruine zadels en hoofdstellen met lage neusriem.
* Dekjes in zadelvorm.
* Op woensdagmiddag meelopen in de les in ruil voor een keertje gratis rijden.
* De penny :D
Laatst bijgewerkt door Sandyislief op 19-03-16 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 13:55

LadyMadonna schreef:
Een valk én een palomino! Die waren toen een stuk zeldzamer :j

Of Schimmel en Vos?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 14:12

Mijn zus had een valk welsh, er zaten twee roannen op de ponyclub en ik had een nogal afwijkende heel lichte goudvos. En er waren twee zwarten. De rest was bruin of donker vos. Op 60 ponys dus. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 14:34

Ik had ook beige voering in mijn Aigles. Ik droeg ze iedere dag, zomer en winter. Heb wat kilometers gemaakt op die dingen. Na verloop van tijd ging de voering los zitten. En erger nog: de zooltjes gingen in de zomer een soort van composteren. Die kwamen er dan in brokjes uit. Echtwel ranzig. :j

Toen de jodphurlaarsjes in de winkels kwamen ben ik daar op overgestapt. Met leren laarzen voor erbij. Die laarsjes droeg ik trouwens zonder chaps. Chaps waren in die tijd hoofdzakelijk dingen met van die ordi franjes eraan en dat vond ik echt niks. :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 14:40

Wij hadden een viertal met 3 palomino's en een valk. :D

Ik heb wel ontzettend geluk gehad met mijn laarzen, had al op jonge leeftijd leren laarzen. Konden ze overkopen van iemand voor 75 gulden, ze waren nog maar amper ingelopen, nog niets ingezakt. Waren maar een fractie duurder als een beetje fatsoenlijke rubber laarzen. Omdat ik ze toch veel aan had vond mijn moeder het wel belangrijk dat ik een goede laars had.
Was er ook superzuinig op, poetste ze heel veel en zijn echt heel lang als nieuw geweest. Op den duur toch afscheid ervan moeten nemen, want de binnenkant van de schacht was zo verleten dat het helemaal door was. Als ik op het paard zat was daar niets van te zien en zagen ze er nog als nieuw uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 14:44

Bij ons op de manege worden de frontriemen van de manegehoofdstellen nog steeds met tape gedaan! :D

Afbeelding

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 14:50

In mijn tijd hadden we een mooi alternatief voor jodphurlaarsjes. Gewoon je Aigle laarsen, waar de voering toch al van stuk was, afknippen :+ en dan chaps er overheen wanneer je ging rijden.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 16:29

Snollygoster schreef:
Ik ben dan wel 12 jaar geleden pas beginnen te rijden, maar mijn eerste rijbroek was ook zo'n ribbeltjesbroek. Heb die laatst nog teruggevonden toen ik mijn kleerkast aan het uitmesten was, wel jammer dat ze zulke broeken niet meer maken want die waren echt onverwoestbaar :j

Nou, inderdaad. Ik heb er 5 jaar geleden 1 weggegooid (was een maatje 32 ofzo en daar kreeg ik net aan nog mijn grote teen in). Ding was al hoogbejaard en kon hem aan niemand kwijt, dus dan maar in de vuilbak. Was nog helemaal heel.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 16:37

*oh en alles met 1 zadel, geen dressuur of springzadels, hop alles gewoon op een bruin veelzijdigheidje.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 16:43

Ik heb mijn blauwe ribrijbroek nog steeds. Maat 176 en hij past nog altijd. Valt als een maat 38 :D
Mijn oude poetsbak met paardenstickers doet al 20 jaar dienst als gereedschapskist.

De groene waxjas, de driehoekjes frontriem, het regenboogjes halster met bijpassend touw, de rubberen Aigle rijlaarzen.

Ik heb een tijd niet paardgereden en ben een paar jaar geleden weer begonnen.. Man wat is alles veranderd! "Kijk uit dat er geen krasjes op mijn lak neusriem komen!"
"Oh, ik had eerst dezelfde Mountainhorse laarzen als jij, maar nu heb ik op maat gemaakte petrie's."
"Welke van de drie zadels wil je en welke singel?"

Ik keek er echt bij van asjemenou?
Vroeger was het allemaal veel simpeler (en leuker)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 17:30

Ik had een bruin leren zadel met oranje kussens en een bruin hoofdstel.
Was blij toen alles zwart werd dat vond ik veel mooier.
Een jute deken had ik voor mijn pony in het begin, daarna een "echte" deken met 1 buiksingel dat waren blauwe dekens met een gele bies hihi

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 17:41

Ik heb pas een hele oude rijbroek die ik al tweedehands had gekregen verkocht voor 15 euro.
Een schitterende groene rib (eurostar) rijbroek met lederen zitvlak. Zag er nagenoeg uit als nieuw maar toch ontelbare uren mee gereden.
Die heb ik in 1996 gekregen van een tante van mij, die was in verwachting en zou stoppen met rijden.

Ik heb ook nog steeds zo'n steentijd poetskist, inmiddels zitten daar de naai spulletjes in. Maar al die gekke penny stickers zitten er nog altijd op, al zijn er een hoop verkleurd!