Hoe stal jij je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:51

´sNachts opgesloten worden is natuurlijk geen ramp, ze kunnen dan echte rust krijgen. Het zijn geen dieren die pas ´snachts actief worden ofzo, ze staan de meeste tijd te soezen of wat te knabbelen. Dat kan binnen en buiten. Je ontneemt ze feitelijk niks, je biedt ze zelfs iets, nl veiligheid.

Verder zijn bomen prima beschutting als ze goed in het blad staan. En een paard heeft voornamelijk beschutting tegen zon en wind nodig.
Bomen geven schaduw, breken de wind en regen en hagel komen ook niet of minder door. Zelfs als ze kaal zijn. Ze geven verder ook gering wat warmte af omdat het een levend organisme is.

Verder, als er meerdere paarden zijn, geven ze elkaar ook nog warmte en beschutting.

Overdag in de wei zonder beschutting vind ik ook niet echt gewenst, maar aan de andere kant is het klimaat in Nederland nou niet echt ongenaakbaar in de zomer. Kom maar eens een zomertje hier doorbrengen, zou ik zeggen.
Maar het is al gezegd, een tent kan dan een oplossing bieden of gewoon een schutting/windscherm.

Vind het wel grappig, ik heb die welzijncheck gedaan en dan krijg ik dat er verbetering nodig is in de situatie dat mijn oude paard (die heb ik maar even gekozen) onbeperkt toegang heeft tot gras en/of ruwvoer.
Want, zeggen ze, daar worden ze te dik van.
Terwijl hij dus in goede lichaamsconditie is volgens een andere vraag, en ze houden er geen rekening mee dat een ouder paard per definitie vaak meer nodig heeft om in conditie te blijven vanwege de verinderde darmwerking.
Dus ze relateren zelf de dingen niet eens met elkaar.
Daarbij gaan ze dus ook maar uit van de Nederlandse vette weides (en dus ook rijk hooi), maar goed dat is ergens wel logish.
Maar dat is dan al 1 hiaat en er zijn er vast nog vele te vinden.
Voor de rest scoorde ik uiteraard alleen maar "goed".

Maar ja, ik denk wel dat een leek die nog niet alles voor elkaar weet te brengen er misschien wel wat aan heeft?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:55

saddledancer schreef:
Lees jij nou echt alleen wat je wil lezen, of ligt dat aan mij? :') zo is een discussie winnen wel makkelijk voor je zeg :')

Sorry, maar dat is toch wat je zegt? Dieren die amper tot niet buiten (vrije gang) komen... Zelfs dieren waarbij dat helemaal niet gebeurd. Dat is toch echt wat je zelf geschreven hebt.
Als dat niet zo is heb ik daar overheen gelezen.

Citaat:
Hier staan de paarden vrijwel altijd op stal, 1 dag komen ze er niet uit (rustdag), en verder elke dag een uur aan de stapmolen, intensief rijden, longeren, of 'vrij' in de bak (met de zweep aanjagen). Sommige paarden mogen goed ingepakt soms een paar uurtjes in de paddock, en dat was m wel :j ik heb niet t idee dat wij ongelukkige paarden hebben, en ken maar weinig paarden die echt grlukkig worden van 24/7 buiten. Alles is hier in topconditie en loopt hoog in de sport, geloof maar dat ze t zo slecht niet hebben hier :)

Sommige paarden mogen soms een paar uurtjes in de paddock, dat staat er toch echt, er staat toch echt vrijwel niet buiten komen op aan het werk na (met de zweep najagen is geen vrije gang).

saddledancer

Re: Hoe stal jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:00

Dan lees je dus (bewust?) Over alles heen wat ik daarna geschreven heb :')

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:31

Storm2009 schreef:
saddledancer schreef:
Ik vind bomen echt niet afdoende schuilmogelijkheid, die zijn misschien leuk voor de schaduw maar verder heb je er niets aan.

Onder onze grote eikenbomen is het gewoon droog hoor. Zelfs als het keihard regent. Dus een schuilstal is fijn maar bomen bieden zeker alternatief.je hebt wel veel tijd om te reageren saddledancer. Staan de paarden ff buiten ;-)

Grappig :')
Neehoor, niet dat t iemand verder wat aangaat, maar met gekneusde ribben is lastig rijden dus ik hoef er even niet op.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:46

Ik denk dat Saddledancer ondertussen iedereens mening wel weet.
Ik ben het ook niet eens met haar manier van huisvesten, ik vind het erg slecht en vind eigenlijk dat zo iets verboden hoort te zijn.
Maar... volgensmij duurt deze discussie nu al pagina's en wordt er elke keer hetzelfde herhaald. :o

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:47

saddledancer schreef:

Nou je bent niet de enige die het opvalt hoor, ik zou er geen energie insteken. Sommige mensen lezen alleen wat ze willen lezen.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:50

Polly schreef:
saddledancer schreef:

Nou je bent niet de enige die het opvalt hoor, ik zou er geen energie insteken. Sommige mensen lezen alleen wat ze willen lezen.

Polly waar je net nog klaagt dat de discussie door blijft gaan en niet ophoud :) zwengel jij steeds dezelfde discussie aan

@Saddledancer, rot van je ribben, gevallen? Het was overigens een grapje hoor hoop dat je dat wel kon lezen in mn tekst ;)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 18:02

saddledancer schreef:

Nogsteeds geld dat een heel aantal dus amper tot geen vrije gang hebben. De dames die wel lekker op de wei staan heb ik het dan ook niet over.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 18:11

Bowen schreef:
saddledancer schreef:

Nogsteeds geld dat een heel aantal dus amper tot geen vrije gang hebben. De dames die wel lekker op de wei staan heb ik het dan ook niet over.

Beweging is noodzakelijk, en daar is volgens mij daar geen gebrek aan.
Vrije gang is leuk voor ze. En dat kun jij wellicht het allerbelangrijkste vinden, maar er is geen noodzaak voor te vinden.
Los in de bak mogen racen is trouwens behoorlijk leuke vrije gang. Ze kunnen onbeteugeld gek doen.

Nogmaals, zonder exact alle paarden en omstandigheden te kennen vind ik het niet op z´n plek om over andermans paardenhouden te oordelen in het openbaar.

Beter houd je het open en geef je gewoon aan wat je zelf belangrijk vindt (wat je ook hebt gedaan).
Dan hoeven er geen mensen in de verdediging te springen en blijft de discussie open en beter, en prettiger om te lezen voor deelnemers en meelezers.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 18:16

Storm2009 schreef:
Polly schreef:

Polly waar je net nog klaagt dat de discussie door blijft gaan en niet ophoud :) zwengel jij steeds dezelfde discussie aan

@Saddledancer, rot van je ribben, gevallen? Het was overigens een grapje hoor hoop dat je dat wel kon lezen in mn tekst ;)

Haha ja en hard ook :') achja risico van t vak he :p
En ja dat kon ik lezen hoor haha :D mijn antwoord kwam er sarcastischer uit dan bedoeld geloof ik :j

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:17

Wendy schreef:
Dat zeg ik niet :+ Wel even lezen, ik zeg dat er geen schuilstal is, maar ik zeg niet dat er niks is om te schuilen. Wat dacht je bijvoorbeeld van bomen? Je weet wel, schaduw enzo.
Bovendien is het hier in Nederland in de zomer echt niet iedere dag bloedheet. Dazen kun je wat aan doen met dekens, sprays en een dazenval.

En ja, ik vind het schandalig dat veel paarden, bijvoorbeeld in de randstad, niet of nauwelijks buiten komen. Maar om nou te stellen dat mijn manier van paarden houden minstens net zo erg zou zijn... daar word ik echt boos van, is wat mij betreft echt de omgekeerde wereld.

Je geeft in je eerste post ook niet aan dat ze onder bomen kunnen schuilen. Dus hoe had ik dat dan kunnen lezen? Je zet er zelf bij dat je graag een schuilstal wilt zodat ze er altijd in kunnen. Daarom stelde ik ook de vraag of ze iets hadden om te schuilen (in de hoop dat ze idd bomen hadden). Dus dat bomen schaduw geven, snap ik wel. Maar fijn dat je het nogmaals uitlegt.

In je eerste post kwam het echter over of er geen schuilmogelijkheid was en dat zou ik dan idd erger vinden dan geen weidegang. Hoef je niet mee eens te zijn en kun je zelfs boos om worden maar ook ik heb recht op een eigen mening. Net als ieder ander.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 05:38

Laten we maar hopen dat er gauw een wet komt die alle stallen Verplicht paarden minimaal 4 uur ( liefst meer) vrije beweging aan te bieden. De verhalen hierover gaan al langer de ronde en dat is natuurlijk niet voor niks..
@saddledancer: jullie manier van paarden houden komt op mij nogal ouderwets over..Je merkt gewoon dat steeds meer mensen het belang voor het paard inzien om vrij te kunnen bewegen al dan niet in groepsverband. Ik kan nog begrijpen dat je een paard apart zet in wei/ paddock ( ook zeker niet ideaal ) maar zolang ze elkaar kunnen zien en over een draadje kunnen contacten vind ik dat nog acceptabel.
Benieuwd wanneer er nu eens echt stappen gezet worden om het paarden welzijn in Nederland op een acceptabel nivo te krijgen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:15

Het blijft bijzonder dat er steeds naar één aspect wordt gekeken: hoeveel uur staat je paard in de wei? Of dat tot de kogels in de modder is maakt blijkbaar weinig uit - als ze maar buiten komen. Niet ieder paard is hetzelfde, zoals Lusitana al een aantal keren heeft gezegd. Mijn oude wedstrijdpaard (inmiddels bijna 10 jaar uit de sport) wil nog steeds het liefste een paar uur in het land en dan weer op stal. Afleiding op stal vindt ze minstens net zo leuk als in de wei staan....Als er een ander paard uit het land wordt gehaald om te rijden, als de hoefsmid komt, wanneer dan ook, mevrouw wil mee. Lekker op stal, kop buiten de deur, ze bemoeit zich overal mee. Zo zijn er tal van voorbeelden, die hier ook zijn genoemd. Het eendimensionale denken helpt niemand verder, kijk naar je paard!
Ik denk dat de paarden van saddledancer helemaal niet zo gelukkig zouden zijn bij bowen of pol1 - andersom ook niet trouwens....

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:02

Feit blijft dat er niet voor niets deuren in een box zitten. Blijft geen paard binnen staan uit zichzelf. Paard is een steppe dier en zal nooit vrijwillig een hol ingaan.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:11

Kendra schreef:
Het blijft bijzonder dat er steeds naar één aspect wordt gekeken: hoeveel uur staat je paard in de wei? Of dat tot de kogels in de modder is maakt blijkbaar weinig uit - als ze maar buiten komen. Niet ieder paard is hetzelfde, zoals Lusitana al een aantal keren heeft gezegd. Mijn oude wedstrijdpaard (inmiddels bijna 10 jaar uit de sport) wil nog steeds het liefste een paar uur in het land en dan weer op stal. Afleiding op stal vindt ze minstens net zo leuk als in de wei staan....Als er een ander paard uit het land wordt gehaald om te rijden, als de hoefsmid komt, wanneer dan ook, mevrouw wil mee. Lekker op stal, kop buiten de deur, ze bemoeit zich overal mee. Zo zijn er tal van voorbeelden, die hier ook zijn genoemd. Het eendimensionale denken helpt niemand verder, kijk naar je paard!
Ik denk dat de paarden van saddledancer helemaal niet zo gelukkig zouden zijn bij bowen of pol1 - andersom ook niet trouwens....

Ik denk dat die paarden zich prima zouden voelen daar waar ik sta.
De paarden daar die zijn veranderd van vrijwel geheel op stal naar de paddock paradise zijn heerlijk opgebloeit, doen het erg goed. En nee, het zijn zeer zeker niet allemaal koudbloeden e.d.

Maar ze staan dan ook niet tot hun kogels in de modder, hebben voldoende ruimte om elkaar te ontwijken, hebben voldoende schuilmogelijkheden en er wordt erg goed voor gezorgd, wat dus ook betekend dat sommige paarden bv in de nacht in een apart stuk staan omdat ze een wat hogere voerbehoefte hebben e.d.. Wordt er dus ook gekeken naar wat het individu nodig heeft. Ze leven in een schone en prettige omgeving die beweging stimuleerd en verveling tegengaat. Er is zat aandacht en zat te doen.

Er zullen best paarden zijn voor wie dat minder geschikt is, ook dat geloof ik gelijk, het hoeft ook echt niet allemaal zo.

Ik ben er niet voor dat paarden naar buiten moeten in slechte omstandigheden, snap niet dat dat de hele tijd aangehaald wordt (het is zelfs al verboden je paarden zo buiten te zetten dat ze niet droog kunnen staan/liggen). Het is niet eerlijk om de beste stalmethode naast de slechtste (gedeeltelijk) buiten methode te zetten. Zet vergelijkbare zaken naast elkaar. Een buitenplek waar de dieren tot de kogels in de modder staan kan je vergelijken met een enorm paard in een dichte 3 bij 3 stal waarbij de amoniaklucht je om de oren slaat. Beide is dus niet ok.
Ik ga bij de mensen die hun paarden meer op stal hebben staan hier uit van een keurig stalsysteem, vind het erg flauw dat dat andersom niet wordt gedaan. Dat er dan steeds gewezen wordt op de slechtste omstandigheden.

Vraag ook niet om 24/7 buiten verplicht voor iedereen, maar dat (pension)stallen die niet de mogelijkheid (!) hebben die dieren 4 uur vrije gang te bieden verboden worden. Als er dan individuele dieren zijn die om allerlei nare redenen daar ook niet beter van zouden worden kunnen die altijd nog vaker op stal staan.
Het gaat mij erom dat het de norm moet worden dat paarden minimaal 4 uur vrije gang krijgen. Dat stallen die dat niet kunnen bieden verdwijnen.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 10-03-16 11:36, in het totaal 2 keer bewerkt

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:21

In de winter: paddock van 10x 10 ongeveer (kan iets groter zijn, ben slecht in schatten ) met uitloopstal. Zijn gewone boxen die grenzen aan een paddock. Deuren staan open van 06u tot 18-19u, 'snachts op stal dus. Waarom? zodat ze elk hun persoonlijke rust hebben en op het gemakje kunnen knabbelen zonder dat ze elkaars eten afpakken. Meestal staan ze half in de stal, half buiten :') tenzij de zon schijnt, dan zie je ze echt genieten in het zonnetje :-). Enkel bij storm weer staan ze binnen overdag, maar dat is zelden. (ben bang dat er een boom op de omheining zou waaien dan )

In de zomer: van 05-19u de weide op , snachts op de paddock. De weide is zo omheind dat ze op ieder moment van de dag in de stallen kunnen. Hun drinkbak staat daar namelijk ook en zo kunnen ze even wegvluchten van eventuele hitte/vliegen. Ben nog aan het twijfelen om ze in de zomer ook snachts op stal te zetten voor hun persoonlijke rust, maar daar ben ik nog niet aan uit, denk het wel dat ik dat ga doen.

Paarden worden intensief bereden en staan in top conditie.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:30

Nou kendra ik durf de weddenschap aan dat de paarden van saddledancer bij een stal waar ze fatsoenlijk naar buiten komen beter af zijn en zeker gelukkiger zijn..verdiep je in t natuurlijke gedrag van een paard en je zou niet anders kunnen om er ook zo over te denken!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:36

Kendra schreef:
En voor de liefhebbers nog een keer de link:
http://www.paardenwelzijnscheck.nl

Ik scoor op bijna alles goed, en op een aantal dingen voldoende.

Voor mij prima, ik kreeg een voldoende omdat mijn paard maar 1 maatje heeft. Helaas passen er geen 15 paarden in mijn wei/2 stallen :+.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:45

pol1 schreef:
Nou kendra ik durf de weddenschap aan dat de paarden van saddledancer bij een stal waar ze fatsoenlijk naar buiten komen beter af zijn en zeker gelukkiger zijn..verdiep je in t natuurlijke gedrag van een paard en je zou niet anders kunnen om er ook zo over te denken!

Dank je wel, ik ben niet dom, heb bijna mijn hele leven paarden en heb me voldoende verdiept in 'natuurlijk gedrag'. Interessant dat het ook hier weer wordt aangehaald, natuurlijk en welzijn hebben niet altijd alles met elkaar te maken...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:58

Bowen schreef:
Vraag ook niet om 24/7 buiten verplicht voor iedereen, maar dat (pension)stallen die niet de mogelijkheid (!) hebben die dieren 4 uur vrije gang te bieden verboden worden. Als er dan individuele dieren zijn die om allerlei nare redenen daar ook niet beter van zouden worden kunnen die altijd nog vaker op stal staan.
Het gaat mij erom dat het de norm moet worden dat paarden minimaal 4 uur vrije gang krijgen. Dat stallen die dat niet kunnen bieden verdwijnen.

Dat laatste, daar ben ik het mee eens. Pensionstallen zijn als paddestoelen uit de lucht geschoten, vaker om geld binnen te harken dan om nou aan het welzijn van de paarden te denken.
Bij de opzet van een nieuw bedrijf kan de norm meegenomen worden, en oude bedrijven zullen moeten aanpassen of gewoon stoppen.
Ik vind wel dat men best soepel mag zijn in de norm, ik bedoel dingen hoeven niet per centimeter (of minuut) uitgemeten ofzo, maar globaal wel kloppen.

Dan blijven natuurlijk nog wel de particulieren over die zoals ik paarden aan huis hebben. Dan blijf je afhankelijk van het systeem zoals het al bestaat, nl gewoon een aanklacht indienen als je bewijs hebt voor verwaarlozing oid.

Overigens vind ik dat ook bij hen wel eens beter gekeken mag worden, Ik ken in Nederland meerdere gevallen van paarden in schuurtjes met groot glas in de deur omdat het niet is aangepast, of in de box van een flat. In een geval stonden ponies zelfs overdag op een (piepklein stukje) gemeentegrond dat onder plantsoen viel. Al deze gevallen werden gedoogd. De mest ging in vuilniszakken met het vuil mee, later in de groene container. Of werd gewoon in een sloot gegooid of begraven.
(In Zwitserland schijnt dit ook een groot probleem te zijn, daar zijn het paarden in garages.)

Ik wil in dit kader ook wel noemen dat de FNRS bv zijn regels heeft zodat een manege van een van de de oprichters dar tenminste aan voldeed en die was in een oude koeienstal gebouwd waar 20 x40 niet haalbaar was en dus de norm 15 x 30m voor de rijbaan als minimum is ingesteld. Ik denk dat boxen van 3 x 3m en goedkeuren van stands (vakken) daar ook mee te maken hadden (met wat bij de oprichting gehanteerd werd).
Ook die eisen kunnen prima aangepast en zijn dat deels al (vakken mag volgens mij niet meer).
Stallen van 3 x 3m was prima toen het gemiddelde paard nog 1.55m was, maar de paarden zijn tegenwoordig over het algemeen een stuk forser in Nederland.

Ik vind daglicht en frisse lucht in de stal ook belangrijk trouwens. Van die stallen die aan de binnenbak gebouwd worden in dezelfde overkapping, met de boxopening naar de gang en geen opening naar buiten is een goedkope bouwmethode en efficient, maar niet paardvriendelijk. Toch is dit een veel gehanteerde methode.

Wat dat in de modder staan betreft, dat wordt er ook bij gehaald omdat een nieuwe norm natuurlijk niet mag veroorzaken dat, om het dier maar buiten te hebben, de meest gekke stukjes worden ingezet. Of dat er niet meer naar omgekeken wordt (gedumped in een polder ofzo).
Er moeten dus ook meteen eisen gesteld aan de kwaliteit van het buiten.
En dan zul je zien dat veel "buitens" helemaal niet zo denderend zijn.

Ik denk niet dat een paard dat ergens buiten op een betonplaat van zeg 5 x 10m staat en daarnaast geen beweging krijgt, beter af is dan in een frisse schone ruime stal met open bovendeur, en daarnaast beweging krijgt...
Maar een paard dat snel hoefbevangen raakt is wel beter af op die betonnen plaat dan op zand (gevaar op zandkoliek) of in een wei (gevaar op hoefbevangenheid).
Vergelijken is dus altijd lastig.
Je moet gewoon naar de individuele gevallen kijken.

Ik weet nog dat ik het vroeger zielig vond dat twee Fjorden op een klein stukje zand en beton stonden. Bleek ook dat eigenaar gewoon heel streng hun dieet in de gaten moest houden.
Daarom ga ik nooit meer van een eigen norm uit.

Maar nogmaals, er mag best eens bij bedrijven gekeken worden hoe het ervoor staat met paardenwelzijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:04

Kendra schreef:
Dank je wel, ik ben niet dom, heb bijna mijn hele leven paarden en heb me voldoende verdiept in 'natuurlijk gedrag'. Interessant dat het ook hier weer wordt aangehaald, natuurlijk en welzijn hebben niet altijd alles met elkaar te maken...

Inderdaad. Natuurlijk is over het algemeen redelijk spartaans en kan een paard ook gewoon onder lijden of dood aan gaan, en een beetje luxe door mensen geboden, dus tegennatuurlijk, -daar valt (hoef)verzorging, dierenarts erbij halen en onderdak feitelijk onder- kan voor welzijn zorgen. :D

Natuurlijk gedrag is voor elk zoogdier inclusief de mens eigenlijk hetzelfde.
Vluchten voor gevaar of je verdedigen, zorgen voor eten, poepen, piezen, slapen, rusten, sex, huidverzorging en interactie met soortgenoten als het zo uitkomt en je kinderen beschermen.
Bij jonge dieren is er nog spelen bij en bij mannetjes agressief gedrag naar de concurrentie.
Toch kunnen individuele behoeftes enorm verschillen omdat je ook nog te maken hebt met karakters en ervaringen.
Het ene paard geef je een lel en die is voor zijn leven bang voor mensen, de ander geef je een lel en je krijgt een schop terug, een derde negeert het, een vierde wil ineens zijn best gaan doen....
De ene sluit je op en die wordt gek, de ander sluit je op en die voelt zich veilig....

Je (als in "men") moet heel erg uitkijken met conclusies gebaseerd op "paard als soort".
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 10-03-16 12:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:17

En gefeliciteerd Lusitana, mooie dag om jarig te zijn - ook al zal het bij jullie nog een stuk aangenamer zijn dan bij ons :-).

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:18

Ach zelfs als die wet er komt komt ons bedrijf niet in de problemen hoor, wij beschikken namelijk best over de mogelijkheden om alles buiten te zetten/vrije gang te geven :')

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:22

Dank je Kendra, het is hier zonnig en winderig.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:49

saddledancer schreef:
Ach zelfs als die wet er komt komt ons bedrijf niet in de problemen hoor, wij beschikken namelijk best over de mogelijkheden om alles buiten te zetten/vrije gang te geven :')

Maar de wil om t te doen ontbreekt ofzo??