Hoever ga jij op het welzijn van je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

othelloster

Re: Hoever ga jij op het welzijn van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 12:44

Afbeelding
Dit was hij in de zomer, heel erg mager ondanks dat zijn tamdem in orde waren toen en het dier niks mankeerde op dat moment.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:06

Eh... hij léék niks te mankeren op dat moment... inmiddels ben je toch uit die droom (die nu in een nachtmerrie is veranderd) geholpen, TS, o.a. door Ivonka?

Het mooie weer komt er weer aan, ik begrijp dus wel dat je - omdatde nieuwe informatie je vast heel rauw op je dak is gevallen - Othello nu even op pijnstillers wil zetten, om jezelf een beetje bij elkaar te rapen. Denk er wel om dat de kans op maagzweren door pijnstillers wel extra vergrot wordt, met name omdat hij ze vrijwel zeker al hééft. Dan zou je Omeprazole bij kunnen/moeten geven om de maagwand te beschermen. Dat gaat weer een hoop geld kosten.
Ik vind het echter geen slecht idee om gewoon eens een korte periode te nemen om de hele geschiedenis voor jezelf (evtl. samen met Ivonka) op een rijtje te zetten, een en ander terug te overdenken en te beslissen of het nog verder kan met Othello. Wellicht verkeer je nog in een staat van "ontkenning" zo van: maar misschien valt het nog mee met Othello, wel, dan breng ik je je talloze topics terug in gedachten met soms een kleine up, maar zéér vele downs voor je paard. Die leeft nu al tien jaar afgekeurd (en hoogstwaarschijnlijk met behoorlijk wat pijn) de afgelopen tien jaren wellicht tegen wil en dank.
Ik begrijp volledig dat je met pijnstilling tijdelijk nu heel even wat "tijd wil kopen" om een wellicht drastische beslissing te kunnen nemen, en dat ook je ouders hier in gekend dienen te worden.
Dat Othello nog verbetert, laat staan weer goed wordt na tien jaar rondgesukkeld te hebben met zijn afgekeurde lijf, is natuurlijk nihil.
Het is en blijft een harde klap dat het paard al tien jaar wrak blijkt te zijn. En nog leeft, terwijl je daar niets vanaf wist.
Wrang voor álle betrokkenen die het goed met het paard voor hebben gehad, trouwens.
Sterkte, laat alles bezinken en neem de juiste beslissing waar ook jij vrede mee kunt hebben.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:39

Terpentijn, jij verwoord heel mooi wat ik ook wilde zeggen.

Ik begrijp heel goed waarom ts de pijnstillers wil.
Even rust aan haar hoofd en een paard nog even zonder ongemak paard laten zijn.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 14:48

Ik weet dat hij op is, maar ik gun hem die dagen zonder pijn zonder ellende.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:00

othelloster schreef:
Ik weet dat hij op is, maar ik gun hem die dagen zonder pijn zonder ellende.

Hij is op om te werken maar is hij ook op om grasjes te eten en niets te doen?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:15

Tien jaar geleden was dit paard goed voor de wei. Wie weet nu nog steeds prima voor, met pijnstilling en als hij niet steeds bereden wordt enzo.
Wie weet met een goede weidegang met deken en goed voer met leuk weidemaatje, goede behandeling, medicatie, beter dieet, omeprazole voor de maag, de voeten en andere mankementen door de rontgen. (in het topic van 2014 zei je steeds dat er foto's gemaakt zouden worden maar als je dat gedaan had dan hadden jullie de schade die ivanco aangeeft op de foto gezien...)
Het paard is nooit naar de kliniek geweest.
Enkel die o zo goede dierenarts.. Wellicht heeft hij z'n zaken ook verzaakt.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:24

Wat knap dat je ondanks je verdriet toch het belang van je paard voorop stelt TS :(:)

Tien jaar geleden was dit paard niet goed voor de wei... Althans zeker niet zonder pijnstilling, Ivonka heeft aangegeven dat hij bij haar al sterk vermagerde. Geerke en Hannanas: de bedoeling zal ongetwijfeld heel goed zijn, maar als je ziet wat dit paard de afgelopen jaren doorgemaakt heeft vraag ik me oprecht af of je nog wel iets moet gaan proberen :o Arm, arm paard.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:24

Laurie schreef:
Wat knap dat je ondanks je verdriet toch het belang van je paard voorop stelt TS :(:)

Tien jaar geleden was dit paard niet goed voor de wei... Althans zeker niet zonder pijnstilling, Ivonka heeft immers aangeven dat hij bij haar al sterk vermagerde. Geerke en Hannanas: de bedoeling zal ongetwijfeld heel goed zijn, maar als je ziet wat dit paard de afgelopen jaren doorgemaakt heeft vraag ik me oprecht af of je nog wel iets moet gaan proberen :o Arm, arm paard.

Heb je de topics wel gelezen?
Allemaal?

Ik ben het met je eens. Arm arm paard.
Je gunt het paard nog wat fijnere maanden.. Maar alleen een goede dierenarts versus kliniek kan hier antwoord op geven. Ik betwijfel uit alle verhalen of de dierenarts van ts wel de aangewezene is..
Alleen die band al! Zelfs een crappy dierenarts denkt verder toch.. Het is geen 1950 meer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:28

Laurie schreef:

Tien jaar geleden was dit paard niet goed voor de wei... Althans zeker niet zonder pijnstilling, Ivonka heeft aangegeven dat hij bij haar al sterk vermagerde. Geerke en Hannanas: de bedoeling zal ongetwijfeld heel goed zijn, maar als je ziet wat dit paard de afgelopen jaren doorgemaakt heeft vraag ik me oprecht af of je nog wel iets moet gaan proberen :o Arm, arm paard.

tja...tegen niet voldoende ruwvoer,geen deken en rondslingerend prikkeldraad is geen paard opgewassen...afgekeurd of niet :7

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:30

Ik heb de topics gelezen en ik vind niet dat hij er ooit echt goed uit heeft gezien, juist daarom. Het is een keer genoeg denk ik, paard krijgt in ieder geval een 12 voor karakter :(:)

Maar mocht je overwegen hem met pijnstilling nog een tijd te laten lopen, dan lijkt het me raadzaam dat een kliniek eerst de exacte schade in kaart brengt om te bepalen in hoeverre dat nog verstandig is.
Laatst bijgewerkt door Laurie op 10-03-16 15:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:31

Mee eens laurie!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:36

ik vraag mij af hoe het zou zijn als hij op een plek zou staan waar hij wel de verzorging krijgt die hij nodig heeft.Bij iemand die er verstand van heeft...want alleen liefde is echt niet genoeg om een paard gezond te houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:38

Laurie schreef:
Ik heb de topics gelezen en ik vind niet dat hij er ooit echt goed uit heeft gezien, juist daarom. Het is een keer genoeg denk ik, paard krijgt in ieder geval een 12 voor karakter :(:)

Maar mocht je overwegen hem met pijnstilling nog een tijd te laten lopen, dan lijkt het me raadzaam dat een kliniek eerst de exacte schade in kaart brengt om te bepalen in hoeverre dat nog verstandig is.

Hier ben ik het mee eens, voordat je je geld 'verspilt' aan iets wat het misschien niet waard is. Dit bedoel ik absoluut niet naar of gemeen, begrijp mij goed. Ik vind het zonde als je je laatste spaarcentjes in dit paard steekt terwijl hij toch (hoogst waarschijnlijk) geen toekomst meer heeft.. Ik snap dat je dat heel graag zou willen maar ook pijnstilling gaat hem niet meer redden op den duur, gezien maagproblemen ect wat weer aanpakt op de pijnstilling..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:44

geerke schreef:
ik vraag mij af hoe het zou zijn als hij op een plek zou staan waar hij wel de verzorging krijgt die hij nodig heeft.Bij iemand die er verstand van heeft...want alleen liefde is echt niet genoeg om een paard gezond te houden

Ik heb het hele topic gelezen en tot op heden niet gereageerd (want de ontwikkelingen gaan ook zo snel)
maar dit vraag ik me dus ook af! Als het paard eens eindelijk echt de verzorging krijgt die het nodig heeft, een veilige, schone omgeving; geen gebrek aan rust (die hij had in de kudde), de juiste voeding zoals jij Geerke al eerder aangegeven hebt... En natuurlijk niet ermee werken (ook niet een beetje grondwerk).
Zonder iemand specifiek iets te willen verwijten, denk ook ik dat veel leed voorkomen had kunnen worden (en misschien nog).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:33

Ik denk persoonlijk dat ivonka er goed aan zal doen om met alle gegevens van die complete afkeuring over de brug te komen bij ts. Scheelt op zijn minst een ronde kliniek.

Voordat ze straks nog een halfslachtige poging gaat wagen, onder druk van bokt.
En ik mag toch aannemen dat iedereen het erover eens is dat er niet nog een keer met dit paard geleurd moet worden, want dat geintje is al 10 jaar aan de hand.
De ts is blijkbaar nog te jong om zelf alle beslissingen te kunnen nemen en van ouders afhankelijk en laten wij nu heel wel zijn: de eerste volwassen eigenaresse kon haar verantwoording al niet nemen wat dit paard betreft. Als de ts dit wel kan doen door na periode pijnstilling en zonder band op de wei, alles op een rijtje te hebben gezet, heb ik daar persoonlijk nog veel meer respect voor, dan nog een keer gaan aanmodderen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:02

geerke schreef:

Dit paard is al niet meer gezond, wat levert het nog op (en zeker op termijn)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:05

geerke schreef:

Maar soms betekent 'alleen liefde' ook dat je een keuze vóór het dier moet maken. Om jezelf te beschermen tegen nóg meer verdriet. Dit paard is al 10 jaar stuk. Klaar is klaar. Voor een paard is geen te vroeg ingeslapen, wel een te laat.

Sterkte TS met deze heftige informatie. Dat zal ongetwijfeld enorm schrikken zijn. Geniet nog van 'm en doe dan wat je hart je ingeeft. :*

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:23

bobje26 schreef:
geerke schreef:

Dit paard is al niet meer gezond, wat levert het nog op (en zeker op termijn)?

En nog los daarvan...

Het is op papier een hele mooie oplossing Geerke, maar ik denk dat je zelf ook wel weet dat het in praktijk heel lastig uitvoerbaar is. Want waar vind je iemand die dat wil, kan én die te vertrouwen is? Volgens mij waren we hier nou net tot de conclusie gekomen dat het geleur met kapotte paarden maar zelden iets goeds brengt :o

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:26

Ik denk ook niet dat Geerke bedoelt -en ik ook niet - dat er weer geleurd moet worden.
Je zou het paard gewoon gunnen dat het een echte kans had gehad.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:30

Ik kan me vergissen maar ik denk dat TS niet alleen is in deze beslissing en dat ze moet "bewijzen" aan de andere partij dat ie écht pijn heeft. Door te laten zien dat hij terug normaal doet als ie op pijnstillers staat.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 17:31

We hebben nu 5 maanden lang al de controle over wat we de dieren voeren.
Beesten krijgen onbeperkt hooi en Othello loopt ook op de weide daar nog bij.
Beest gaat zonder luchtzuigband na buiten nu en tijd zal zien wat het brengt.
Jullie ken dit paard vanuit internet en niet real Life.
Maar bedankt voor de reacties

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:35

geerke schreef:

Heeft het paard al niet genoeg ellende meegemaakt?
Ga er toch a.u.b niet over door wat nog eventueel mogelijk zou zijn.
Wie heeft daar wat aan?
Plus vind ik dat je in dit geval nog TS nog een k.. gevoel bezorgt.
Een ieder doet wat in zijn vermogen ligt om paard te verzorgen( ook al is dit niet jouw standaard)
EN Ja ik heb een aantal topics gelezen. En ja ook daar ben ik wat tegen strijdigheden tegen gekomen.
Maar dat is nu niet meer van belang.
Wees wijs en hou er over op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:42

Vanuit je laatste bericht ga ik ervan uit dat je hem niet gaat inslapen oid Othelloster?
Ik hoop dat je achter je besluit staat, ook over een tijd...

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:45

geerke schreef:

Dit paard is al niet meer gezond, wat levert het nog op (en zeker op termijn)?[/quote]
En nog los daarvan...

Het is op papier een hele mooie oplossing Geerke, maar ik denk dat je zelf ook wel weet dat het in praktijk heel lastig uitvoerbaar is. Want waar vind je iemand die dat wil, kan én die te vertrouwen is? Volgens mij waren we hier nou net tot de conclusie gekomen dat het geleur met kapotte paarden maar zelden iets goeds brengt :o[/quote]

Ook hier ben ik het mee eens. @Geerke let it be!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:03

ik vroeg het mij alleen maar af....dat is toch niet verboden?