ikke schreef:Jammer alleen dat dat bordje geen enkele juridische waarde heeft.
Als de bak-eigenaar zich van z'n taken kwijt en een veilige omgeving heeft gebouwd, kun je hem weinig maken en als de eigenaar van die bak iets te verwijten valt, kan ie 100 bordjes ophangen, hij zal gewoon moeten dokken.
Net zulke schijnveiligheid als denken dat met een cap op jou niks zal overkomen.
Toch blijf ik het gek vinden. Het paard is van mij. Het wel of niet dragen van een cap is mijn beslissing en eigenlijk mijn eigen verantwoordelijkheid. En tóch is de eigenaar van de bak aansprakelijk.
Onze rijvereniging heeft een buitenbak ergens gehuurd en onderhoudt deze ook. Alleen leden van de rijvereniging mogen er in rijden, daarbuiten niemand. Vanwege die aansprakelijkheid. De rijvereniging is namelijk aansprakelijk als er in de bak iets gebeurt, en is alleen verzekerd voor de eigen leden. Dus de rijvereniging kan aansprakelijk gesteld worden als er met een van de leden iets gebeurt en verhalen op de verzekering. Op zich vind ik dat al raar, dat je de rijvereniging als eigenaar van de bak aansprakelijk kunt stellen. Ik snap daar niets van.