Wel of geen cap dragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:00

vibabu schreef:
Vriendin viel uit stilstand neer op de grond. Hersenkneuzing. Moeder werd zonder cap van paard geslingerd tegen de barrière, wat spierpijn. Alles is relatief.

Ik heb even de polis opgezocht van mijn auto. Als ik met drank op schade veroorzaak bij een ander wordt dit gewoon vergoed. Enige wat niet vergoed wordt door de verzekering is mijn schade en dan hebben we het natuurlijk alleen over mijn auto.

Ook als je positief blaast?

vibabu

Re: Wel of geen cap dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:04

Niet verzekerd: als de schade direct verband houdt met alcohol of drugs of drugs door de bestuurder.
En dat gaat dan om de eigen schade die je jezelf toebrengt. Over de schade die je een ander toebrengt staat niks over alcohol of drugs.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:19

Dat betalen ze uit aan de tegenpartij maar ze komen t wel bij jou halen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:17

Desiree schreef:
bruintje123 schreef:
Desiree
Dat bordje heeft toch niets met de zorgverzekering te maken?

Volgens mij eist de verzekeringsmaatschappij wel dat bordje.

Jij haalt de zorgverzekering met aansprakelijkheids verzekering door elkaar.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:23

Ayasha schreef:

Dan moet dat expliciet opgenomen zijn in de polis en dat is het niet. De kans dat je uit de verzekering wordt gegooid is wel groot. Dus dan zit je alsnog met de gebakken peren.

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... HR:2015:83

Even kort samen gevat, mr reed met teveel drank op, veroorzaakte aanrijding wat 25k kostte, verzekering heeft uitbetaald. Vervolgens wilde verzekering 25k verhalen op veroorzaker maar heeft in hoger beroep verloren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:42

vibabu schreef:
Ayasha schreef:

Dan moet dat expliciet opgenomen zijn in de polis en dat is het niet. De kans dat je uit de verzekering wordt gegooid is wel groot. Dus dan zit je alsnog met de gebakken peren.

Even kort samen gevat, mr reed met teveel drank op, veroorzaakte aanrijding wat 25k kostte, verzekering heeft uitbetaald. Vervolgens wilde verzekering 25k verhalen op veroorzaker maar heeft in hoger beroep verloren.

Laat ik je deze tip meegeven: ga het beter niet uitproberen.........

pennyputs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:07

Er gebeuren bij maar weinig sporten zo veel ongelukken als met paardrijden. Zelf het meeste bomproof paard kan struikelen of toch onverwachts schrikken. ( bijv. als een rotjochie ineens een rotje onder zn gat gooit als je langs rijd. ja , je leest het goed.
Ik draag altijd een cap, zelfs bij uitstappen in de bak.

Nadat het zeer brave paard, fantastische band samen, doet nooit een stap verkeerd, ik val er toch niet af want ik kan zo goed rijden.... van een vriendin tijdens galop per ongeluk uitgleed en zij zonder haar cap op met haar mooie gekapte koppie op het asfalt kletterde.
Dan laat je het voor eens en voor altijd uit je hoofd om zonder cap te rijden. Ik houd mijn schedel liever heel, die van haar was....... dat niet meer. R.I.P

Ook al veel ongelukken in de bak zien gebeuren waarbij de palen van het hek op een haar na gemist werden... ( gewoon brave paarden, maarja die schrikken ook wel eens ergens van of struikelen per ongeluk )

Maar, eigen verantwoording hoor!! Veel meiden hebben geen flauw benul wat er kan gebeuren. ( ik kom ze tegen langs de weg die omgedraaid met elkaar zitten te kleppen met losse teugel terwijl het verkeer voorbij raast ) Alleen zo jammer voor je familie als het een keer verkeerd afloopt want die zadel je op met de ellende.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:00

Ayasha schreef:

Even kort samen gevat, mr reed met teveel drank op, veroorzaakte aanrijding wat 25k kostte, verzekering heeft uitbetaald. Vervolgens wilde verzekering 25k verhalen op veroorzaker maar heeft in hoger beroep verloren.[/quote]
Laat ik je deze tip meegeven: ga het beter niet uitproberen.........[/quote]

Nee hoor no worries ik drink niet als ik moet rijden en heb altijd een gordel om en heb ook altijd een cap op. Wat dat betreft een voorbeeld. Ik vind het alleen vreemd dat mensen meteen roepen dat je niet meer verzekerd bent bij dit soort gevallen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 01:14

Samblabla schreef:
Ik ben 't ook een met Fitzroy. ik rij al een tijdje en echt braaf de eerste tien jaar met een cap op (verplicht) op de manege. nu al een aantal jaren eigen paarden en alleen als er kinderen meerijden doe ik m op (de zogenaamde voorbeeldfunctie dan)
zelf rij ik meestal zonder, mede omdat ik niet dat valse gevoel van veiligheid wil. Ik rij voorzichtig en zorg ervoor dat mijn paard gewoon zijn benen optilt.

Wat ik me wel afvraag met die mensen die zeggen dat hun paard struikelde of schrok (heb je nooit zitles gehad om zulke onregelmatigheid op te vangen, of je paard normaal leren lopen) of aan de mensen wiens paard zelfs over de kop sloeg: hoe krijg je dat nou voor elkaar.

Hier voor de wagen, gewoon op de weg in draf niet fel of niks.
Ineens lag hij vol head first onderuit.
Terwijl hij van de zomer een maand door de ergste bagger ever gebanjerd heeft in het bos, waar het heus ook zwaarder terrein was algemeen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 08:16

vibabu schreef:
Nee hoor no worries ik drink niet als ik moet rijden en heb altijd een gordel om en heb ook altijd een cap op. Wat dat betreft een voorbeeld. Ik vind het alleen vreemd dat mensen meteen roepen dat je niet meer verzekerd bent bij dit soort gevallen.

Omdat sommigen zich wijs hebben laten maken dat de cap gelijk staat aan de gordel in de auto.
Precies hetzelfde broodje-aap als dat er nog altijd mensen zijn die beweren dat het ruiterbewijs verplicht is als je op de openbare weg komt.

In sommige buitenlanden (bijvoorbeeld GB) gelden wel strengere regels ten aanzien van het dragen van bescherming. Welke sancties daar tegenover staan, weet ik niet, maar wellicht zit daar een stukje oorzaak van die overtuiging.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 08:33

marnavik schreef:
Er gebeuren bij maar weinig sporten zo veel ongelukken als met paardrijden.

Ik heb mij onlangs laten wijsmaken door een vriendin die verpleegster is dat dat eigenlijk niet waar is. Er zijn veel sporten waar meer ongelukken met gebeuren, bv. voetballen, maar dat daar de 'schade' altijd beter meevalt dan bij paardrijden. Ruiters hebben vaak ernstigere blessures dan een verzwikte enkel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 08:42

The_Cat schreef:
marnavik schreef:
Er gebeuren bij maar weinig sporten zo veel ongelukken als met paardrijden.

Ik heb mij onlangs laten wijsmaken door een vriendin die verpleegster is dat dat eigenlijk niet waar is. Er zijn veel sporten waar meer ongelukken met gebeuren, bv. voetballen, maar dat daar de 'schade' altijd beter meevalt dan bij paardrijden. Ruiters hebben vaak ernstigere blessures dan een verzwikte enkel

Volgens mijn jongste zusje (arts) is dat waar, maar de meest ernstige blessures komen vaak van de paardensport, waaronder dus ook hersenletstel, die beperkt of voorkomen had kunnen worden door het dragen van een helm.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 08:49

Picasso schreef:
Volgens mijn jongste zusje (arts) is dat waar, maar de meest ernstige blessures komen vaak van de paardensport, waaronder dus ook hersenletstel, die beperkt of voorkomen had kunnen worden door het dragen van een helm.

En hoeveel van dat letsel had al eerder in de kiem gesmoord kunnen worden door een beter passende opvoeding en opleiding van paard en ruiter en stalmanagement?

Zie ook de eerdere link van mij over de gatenkaastheorie omtrent veiligheid. De cap en bodyprotector zijn echt je laatste bescherming, NIET je eerste!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 08:52

ikke schreef:
Picasso schreef:

En hoeveel van dat letsel had al eerder in de kiem gesmoord kunnen worden door een beter passende opvoeding en opleiding van paard en ruiter en stalmanagement?

Zie ook de eerdere link van mij over de gatenkaastheorie omtrent veiligheid. De cap en bodyprotector zijn echt je laatste bescherming, NIET je eerste!!

Het één hoeft niet los te staan van het ander. Voor mij spreekt een goede opvoeding en opleiding voor zich. Betekent nog steeds niet dat een paard niet kan vallen of struikelen en je daarbij naar ten val kan komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:04

Picasso schreef:
Het één hoeft niet los te staan van het ander. Voor mij spreekt een goede opvoeding en opleiding voor zich. Betekent nog steeds niet dat een paard niet kan vallen of struikelen en je daarbij naar ten val kan komen.

Mijn werkgever stelt ook verplicht dat ik een helm, veiligheidsschoenen en een veiligheidsbril draag als ik door de plant loop.

Vanuit het veiligheidsconcept zorg je echter voor een deugdelijke, waar nodig gecertificeerde, installatie hebt. De mensen die er lopen zijn opgeleid en zich terdege bewust van de risico's van de installatie. Als ze moeten werken, zijn er veiligheidsvoorschriften die gevolgd moeten worden (o.a. een werkvergunning). als alles dan tegen zit, dan heb je als allerlaatste buffer je persoonlijke beschermingsmiddelen.

Dat jij er vanuit wil gaan dat paarden goed zijn opgeleid en opgevoed is leuk maar lees niet verder dan Bokt om te zien dat het grote gros SLECHT opgevoed, SLECHT opgeleid en een SLECHT management heeft! Ik heb niet de illusie dat dat buiten Bokt veel beter is. Kijk op de eerste de beste wedstrijd en je ziet het tegendeel.

Neem van mij aan dat 60 - 70% van alle ongelukken te wijten is aan de eerste drie factoren en niet aan de domme pech waar iedereen het zo graag aan toeschrijft om maar niet bij zichzelf te raden te moeten gaan. DAT is waar het over gaat!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:19

Ehm, voor MIJ spreekt het voor zich dat een paard netjes opgevoed moet worden en ikzelf voldoende rijvaardigheid heb... spreek niet voor de rest van Bokt. Zie echter wel de toegevoegde waarde van een helm dragen als ik te paard zit.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:29

Ach ik vind ook dat het ieder zn eigen keuze is. Ik ga niet zonder cap te paard. Maar als een ander dat wel wil, wie ben ik om te zeggen dat het moet?

Nou is dat een ander verhaal als iemand op mijn paard rijdt. Als ik dan wil dat er een cap op gaat, wens ik daar geen discussie over omdat ik aansprakelijk ben als er dan iets gebeurt

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:33

Dragan2008 schreef:
Ach ik vind ook dat het ieder zn eigen keuze is. Ik ga niet zonder cap te paard. Maar als een ander dat wel wil, wie ben ik om te zeggen dat het moet?

Nou is dat een ander verhaal als iemand op mijn paard rijdt. Als ik dan wil dat er een cap op gaat, wens ik daar geen discussie over omdat ik aansprakelijk ben als er dan iets gebeurt

_/-\o_ dit dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:54

http://sport.infonu.nl/diversen/102769- ... orten.html

Na dit te lezen, snap ik waarom zoveel mensen denken dat de ruitersport de meest dodelijke sport is. In dit artikel zetten ze dat de rensport het meest dodelijk is, lees je niet verder, dan trek je de verkeerde conclusies. Kwa hoofdletsels staan we op de 4de plek en ook met de andere letsels staan we zeker niet bovenaan. http://www.letselschade.nl/sport-vakant ... iekenhuis/ Is ook een interessante om te lezen.

Edit: als je daar dan de ski-ongevallen naast zet, http://skiinformatie.nl/ongevallen-op-w ... in-cijfers, dan zou deze sport toch met stip de gevaarlijkste zijn moest ze gans het jaar door beoefend worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:08

Ik heb het over NL, hier zijn weinig bergen (wel indoor banen) en daardoor ook minder ski-ongelukken. Zal artikel lezen. Mijn zusje kwam op de SEH de meest nare verwondingen tegen van de paardensport in vergelijking tot andere sporten, (waaronder dus hersenletsel). Daarbij: met skiën behoor je ook een helm te dragen net zoals in de autosport, motorsport, wielrennen etc etc. Komt nog bij dat wij met levende wezens 'werken' en daardoor extra risico lopen. Hoe kundig en vaardig je als ruiter ook bent, een paard blijft onvoorspelbaar. Een ieder moet voor zichzelf bepalen of hij of zij een helm opzet, maar ik stap niet op zonder.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:16

Waratje schreef:
Dat bordje is vanuit de Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering van de manege. Een manege heeft meer verantwoordelijkheid voor de veiligheid van ruiters dan een pensionstal. Een manege geeft de lessen en heeft daarvoor paarden beschikbaar, de instructie is verantwoordelijk voor een veilige combinatie ruiter/paard en hoort ook te zorgen dat het gedrag van ruiter en paard past bij het niveau van ruiter en paard. Dat is een stuk meer verantwoordelijkheid dan iemand die zelf kiest om op zijn eigen paard wel of niet een cap te dragen.

Niet helemaal. Want ook als jij de bak huurt om er met jouw eigen paard te mogen rijden, terwijl het daar niet gestald staat, hangt dat bordje daar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:18

Tja, en ik ben er 100% zeker van dat mijn cap me meer dan eens van hersenletsel gered heeft "vroegah". :)

De blessures van ruiters zijn idd niet vaker maar wel vrijwel altijd serieuzer als ze naar spoed moeten (SEH noemen jullie dat geloof ik?)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:19

ikke schreef:
Jammer alleen dat dat bordje geen enkele juridische waarde heeft.
Als de bak-eigenaar zich van z'n taken kwijt en een veilige omgeving heeft gebouwd, kun je hem weinig maken en als de eigenaar van die bak iets te verwijten valt, kan ie 100 bordjes ophangen, hij zal gewoon moeten dokken.
Net zulke schijnveiligheid als denken dat met een cap op jou niks zal overkomen.

Toch blijf ik het gek vinden. Het paard is van mij. Het wel of niet dragen van een cap is mijn beslissing en eigenlijk mijn eigen verantwoordelijkheid. En tóch is de eigenaar van de bak aansprakelijk.

Onze rijvereniging heeft een buitenbak ergens gehuurd en onderhoudt deze ook. Alleen leden van de rijvereniging mogen er in rijden, daarbuiten niemand. Vanwege die aansprakelijkheid. De rijvereniging is namelijk aansprakelijk als er in de bak iets gebeurt, en is alleen verzekerd voor de eigen leden. Dus de rijvereniging kan aansprakelijk gesteld worden als er met een van de leden iets gebeurt en verhalen op de verzekering. Op zich vind ik dat al raar, dat je de rijvereniging als eigenaar van de bak aansprakelijk kunt stellen. Ik snap daar niets van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:23

Ayasha schreef:
Tja, en ik ben er 100% zeker van dat mijn cap me meer dan eens van hersenletsel gered heeft "vroegah". :)

De blessures van ruiters zijn idd niet vaker maar wel vrijwel altijd serieuzer als ze naar spoed moeten (SEH noemen jullie dat geloof ik?)

Mij ook, daarom rijd ik ook niet zonder.
Ja SEH heet de Spoed Eisende Hulp in NL.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:24

Je bent ook verantwoordelijk als een ander z'n been breekt op jouw pad naar het huis Desiree. :) Wat op jouw grond gebeurt is jouw verantwoordelijkheid.