De paarden van 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LiindseyV

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:59

Mijn jonge hengst staat 7/7 op de wei , krijgt ook nog eens hooi of voordroog bij , en 1x per dag (savonds) krijgt hij een half schepje voer voor jonge paarden met een scheutje lijnzaadolie , gaan ze ook zooo mooi van blinken <3

Afbeelding

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 22:31

Qua voer... we zijn nog in progress, Mish was in de zomer ineens heel mager en bleek een infectie in het maag-darmkanaal te hebben. Om daarvan aan te sterken heeft ze een aangepast dieet gekregen. Overdag staat ze op de wei, 's nachts op stal met onbeperkt hooi, en verder kreeg ze 2x per dag een schep brok, een schep zemelen en een halve schep maisvlokken. Inmiddels is dat allemaal gehalveerd; we zijn wat aan het afbouwen inmiddels, want ze is al druk bezig met een dikke vetklep te worden :D

Foto'tje van vandaag; we zijn een rondje uit wandelen geweest... was al erg lang geleden. Rondje door het bos en langs de rand van de stad :)
Afbeelding

Mish heeft ook al regelmatig een zadeltje op hoor... en nu in totaal denk ik 3x een bitje in gehad. Puur om op haar dooie gemakkie aan te kunnen wennen en om er alvast lekker makkelijk mee te worden. Liever op ons gemakje van te voren dan dat het ineens met het beleren allemaal tegelijk moet. Dat vind ik zelf veel sneuer, paarden die ineens in een paar weken alles in 1x voor de kiezen krijgen. Zo'n zadeltje weegt niks, is niet belastend ofzo, en het is telkens maar voor een minuutje of 5 maximaal. Even erop en er weer af.

Makkelijk paard _O-
Afbeelding

En gisteren... we zouden met de haf naar de manege gaan voor een lesje. Ik kwam wat later op stal omdat ik nog naar de universiteit moest. Kwam ik aan, stond dit voor mijn neus, met de mededeling: "Hier, je kunt opstappen, laten we gaan." _O- geintje uiteraard.

Afbeelding

Maargoed, Mish is ook wel een aantal maanden ouder dan de meeste paardjes hier, vermoed ik. Scheelt ook wel :)

Ach, en zo klooien we wat aan met die dieren he. Zolang ze er maar plezier aan hebben wat we met ze doen en het lichamelijk en in het koppie kunnen handelen heb ik met dit soort dingen niet zo'n moeite. We doen echt zo ontzettend veel gekke dingen met haar, en ze worden er uiteindelijk alleen maar makkelijk van.

Hoe zijn wij er mee begonnen vroeg je trouwens... eh, eigenlijk gewoon door het te doen. Zadeltje een keer hop op de rug gelegd en dat vond ze wel prima. Wel een beetje spannend, dus toen een keertje 20x op en af gedaan via beide kanten. Daarna was het allemaal prima. Sindsdien kun je ook alles op d'r rug leggen wat je maar wil en vindt ze alles normaal en best. Deken bijvoorbeeld ook.
Bitje vond ze heel erg gek. We kwamen er achter dat het probleem hem er vooral in zat dat ze haar mond niet open wilde doen (of nou ja, dat ze dat niet snapte), dus we zijn gewoon heel vaak met haar gaan oefenen dat we een vinger in haar mond staken en dat ze dan haar mond voor ons open deed. Toen ze dat eenmaal begreep hebben we het nog een keertje geprobeerd met het bit en toen was het in 1x goed. Gewoon zo mondje open en hap.

We gaan haar trouwens vermoedelijk bitloos inrijden hoor _O- maar dan nog wilden we dat het iets was wat ze wel begreep en waar ze geen moeite mee heeft.

Eh, tsja, dat ongeveer :') beetje veel getypt.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:41

Ik heb ze nu sinds een goede week weer op stal. We gaan nucrustig eerst met grondwerk, wandelen langs de weg, etc beginnen. Daarna beginnen met longeren. Eerst Maggie, die is van maart en ook al wat verder ontwikkeld. Iris is van Juni en die mag nog wat langer rustigaan doen. Ik ga wel zorgen dat ze iig het longeren kent voor ik haar wegbreng voor het keuringsklaar maken ergens in mei.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:47

Tis geen hout, allemaal beton.. Alleen rechtsachter liggen rubbermatten, zodat ze zacht kunnem liggen..

Wat een braaf paard al aleeneh!!

Wauw, die manen van die tinker.. Ik ben jaloers.. De onze zit qua lengte nog niet eens op de helft.. Al heeft hij wel een megastaart.. :)

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:49

Wat heeft die Tinker al lange manen zeg! Gaaf!!

Braaf paard Aleeneh! Leuk zeg!

Ik vind die paddock er wel mooi uitzien hoor Nine, het is toch allemaal wat behelpen in de winter en zo komen ze in ieder geval lekker buiten!

Mijn paardje is inmiddels aan de beterende hand maar staat nog wel op de kliniek in België.
De arts heeft aangegeven hem komende winter s nachts op stal te willen en overdag buiten, dus ben meteen in de tijd dat hij nog daar staat aan het zoeken geslagen en heb een super mooie plek gevonden waar hij naar toe gaat als hij uit de kliniek ontslagen wordt.

Hij gaat hier overdag naar buiten in een kleine groep en s nachts op stal. Krijgt 3 keer dag flink hooi, wat brok en als ik wat extra wil dan mag ik het klaarzetten en krijgt hij dat ook.

Op de kliniek zijn ze een rantsoen voor hem aan het samenstellen waar hij straks op verder kan. Wat hij nu precies heeft gehad is nog niet duidelijk, maar waarschijnlijk een bacteriele infectie bovenop een lage weerstand door wormen eerder dit jaar, dat is nu het meest waarschijnlijke.
Als hij straks weer wat beter in zijn vel zit zal ik eens een foto van hem maken en hier plaatsen!

zie inderdaad wel veel verschil tussen al redelijk volle paarden maar toch ook 2,5 jarige hier in het topic die nog wat "schraal" zijn.

Op de kliniek adviseren ze trouwens om hem dikker te laten worden door vezelrijker voer te geven (hij krijgt nu fiber nuts, luzerne, hooi etc. en nauwelijks krachtvoer). Van de suikers gaan ze niet dik worden als ze wat gevoelig op de darmen zijn maar juist dan zijn vezels belangrijk en daar gaan ze uiteindelijk ook voller van worden. Wellicht ook handig voor mensen die hier bezig zijn hun jonkie iets voller te krijgen richting de winter.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:00

Justlizz gaat t wel al beter met m? Os nooit leuk, je jonge dier al meteen zo ziek.. :(

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:02

Ja hij gaat weer de goede kant op hoor!
Heb hem al ruim 2 jaar bij me dus is niet meteen zo ziek, maar wel balen inderdaad dat hij op jonge leeftijd nu al even zon opdonder heeft gekregen.

Wat zal ik blij zijn wanneer ik het telefoontje krijg dat hij opgehaald mag worden!! Als het goed is eind deze week weer :)!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:04

Superfijn!!

"meteen" was ook een beetje foute woordkeuze, mmaar bedoel als ze nog zo jong zijn.. Als ik naar ons jong spul kijk, dan denk je bijna dat ze onverwoestbaar zijn.. Tot ze ineens platliggen... Brrr..

Wel superfijn dat je m misschoen op kan halen eind van de week!! Ik hou mn vingers gekruist!!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:08

Hallo, mag ik hier ook komen meelezen? Post niet heel vaak want lees meestal vanaf mobiel :o
Heb een KWPN merrie genaamd Idaza, het is een UB40 x Caridor. Nog maar weinig meegedaan, net uit de opfok gekomen. Wel al PROK laten keuren! En kon dus ook heel mooi de groeischijven zien enzo op de fotos :)
Heb haar nu laten wennen aan een singeltje, ze heeft het bit een paar keer ingehad, en ze heeft geleerd om afgespoten te worden. Vliegenspray vond ze ook echt niet leuk maar gaat steeds beter!
http://www.mijnalbum.nl/Foto720-DAXM8ZNV.jpg
Recent:
http://www.mijnalbum.nl/Foto1k0-STHQSJ84.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto720-XSXL474I.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto1k0-7Y7VS7SA.jpg

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:15

Mooi dier..!! Is ze voor de wedstrijdsport of meer recreatie?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:26

Mooi dier ook!
Zag ook een tinker met prachtige manen voorbij komen!

Castello kent meer de echte basis dingen, zoals poetsen, halster, vaststaan, hoefsmid. Trailer zijn we mee bezig, vind hij nog wat eng om in te gaan. Hij is dan ook hier geboren en nooit weggeweest tot wij afgelopen zomer op vakantie gingen en de paarden voor die tijd op pension hebben gezet.
Nadat ik flink boos was geworden op mijn man dat hij geduld moest hebben met het laden omdat we toch alle tijd hadden (twee dagen) stond Castello er binnen een kwartier op.
Terug beetje zelfde probleem, maar dit keer met de stalhouder, en boos worden op een ander dan je eigen familie is toch een stuk lastiger....
We moeten dit dus echt gaan oefenen thuis met een beetje voer.
Zijn zus hebben we al wel heel jong geleerd op de trailer te gaan en die is ook echt heel makkelijk, maar ook altijd de tijd genomen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:06

Oh trailerladen is bij Harley geen probleem. Bij aankoop ging hij zo de trailer in en toen ik van stal veranderde ging het ook zeer vlot. Eind deze maand verhuisd hij naar een nieuwe stal (voor zijn laatste keer) en ik verwacht geen problemen met trailerladen.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:58

Iris de eerste keer was een ramp... Eigen schuld, aangezien het een blijvertje was, had ik niet geoefend als veulen (met de gedachte: dat komt wel..., maar ja, geen tijd, etc). Dus toen ze als jaarling naar de wei ging :n. Maggie stond er zo op (maar die wa als veulen met mams al een paar keer de trailer op geweest) Iris niet...3 kwartier bezig geweest en uiteindelijk met 5 man erin getild, terwijl ik Maggie er al weer uit en Iris haar moeder al op de trailer had gezet. Iris zwaar bezweet inmiddels.. bij uitladen bleek ze alweer droog :?
Dus bij het terughalen verwachten we weer een hele tijd bezig te zijn.. Liepen ze er niet met zijn tweeen (Maggie en Iris) zo in..... Dit voorjaar ook zo weer te laden en ook bij het ophalen stonden ze zo weer erin.
Nu dus wel de tijd gaan nemen om te oefenen dat ze ook alleen de trailer in moeten kunnen.

Wat zij jullie kwijt voor een PROK keuring?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:22

Alles bij elkaar was dit zo rond de 600 e Heb een geprokte ruin hahahah Heb je niks aan maar vond het toch fijn om voor de castatie even te kijken of alles in orde was geen ocd enz Want dan had ik dat er tijdens de castratie uit laten halen indien mogelijk natuurlijk Maar hij was gelukkig helemaal goed *\o/* *\o/* *\o/* Dus drm gelijk maar laten prokken

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:38

Leuke foto bontesok!
Howrse, ik ben aan het beginnen met borstelen :P
Ziet er goed uit Liiindsey
Lekker nuchter Aleeneh
Fijn te horen het de goede kant op gaat JustLizz
Welkom Libera

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:49

Geen idee of Idaza de trailer inwil, denk het wel. Ze is er nog maar 1x in geweest, toen ze naar de DA moest om te Prokken dus... Maar toen stonden er nog 4 paarden bij, en stond ze ook meteen 6 uur op de trailer :o

Ik was $1400 kwijt, zat ook meteen aankoop keuring en alles bij. Inderdaad wel een fijn gevoel als ze op de fotos helemaal goed zijn! Mijn andere paard heb ik zelfgefokt en dus nooit op foto gezet. Hoeft nu ook niet meer want hij is stuk :\

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:11

Zine loopt er vanaf veulen af aan al zo in. Een keer gleed hij uit en hij is een keer door de laadklep gezakt met een been. Beide keren was ik bang dat ie er niet meer op zou durven, maar beide keren liep hij er zo weer op!
Nu is het al wel weer een jaar geleden inmiddels maar ik verwacht geen moeilijkheden, mocht het nodig zijn.

Een ding heb ik wel geleerd na al die jaren, snel erop willen zetten werkt averechts!
De vader van Zine gaat altijd met zijn voorbenen op de laadklep staan. En zet daarna geen stap meer! Maar na veel geduld loopt hij er uiteindelijk altijd op!

Waar ik alleen een beetje mee zit straks met beleren. Ik kan met zadelmak maken mss wel een zadel van mijn vriendin lenen, zij heeft verschillende. Maar dan? Kopen jullie op de gok een zadel of laten jullie een zadelmaker komen? Ik wil straks ws een westen zadel, maar wel tweedehands. Hij groeit natuurlijk nog.
Hoe doen jullie dat?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:21

Ik heb een boomloos zadel. Lekker handig vind ik dat. Geen gedoe met kussens laten opvullen om de zoveel tijd, past (normaal) altijd, is flexibeler dan een boom zadel, spieren kunnen dus gewoon groeien zonder problemen.
En die ik heb is geen prul maar een goed merk (Ghost)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:23

Art_Ificious schreef:
Ik heb een boomloos zadel. Lekker handig vind ik dat. Geen gedoe met kussens laten opvullen om de zoveel tijd, past (normaal) altijd, is flexibeler dan een boom zadel, spieren kunnen dus gewoon groeien zonder problemen.
En die ik heb is geen prul maar een goed merk (Ghost)

Ik heb ook een Ghost voor Diva haar moeder, kan eventueel ook gewoon op Dief als het zo ver is.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:33

Oh dus boomloos past bijna altijd? (ben een leek wat zulke dingen betreft) Is het anders rijden dan een boomzadel?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:36

bontesok schreef:
Oh dus boomloos past bijna altijd? (ben een leek wat zulke dingen betreft) Is het anders rijden dan een boomzadel?

Afhankelijk van het merk voelt het iets minder stabiel, maar dat is na 2x rijden al niet meer merkbaar als ik de ervaringen uit mijn omgeving hoor.
Het past inderdaad bijna op elk paard, de barefoot heeft nog wel een pommel die je zoals je bij een Wintec zadel het kopijzer kan wisselen ook kan wisselen. De ghost heeft kussens die je zelf los kan halen en aan kan passen.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:44

Bedankt voor de uitleg.
Ik zag bij Barefoot inderdaad wel twee zadels die ik mooi vond maar zag er idd ook minder stabiel uit.Vandaar mijn vraag.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:47

bontesok schreef:
Bedankt voor de uitleg.
Ik zag bij Barefoot inderdaad wel twee zadels die ik mooi vond maar zag er idd ook minder stabiel uit.Vandaar mijn vraag.

Je kan ze tegenwoordig heel betaalbaar testen, zelf vind ik de Barefoot niet het prettigste merk maar sommige zweren erbij.

Dit is mijn Ghost op Kim, Diva's moeder. Vind het een ideaal zadel al wil ik er eigenlijk nog een cover met lange zweetbladen bij.
Afbeelding

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:51

Ziet er wel mooi uit! Zou inderdaad alleen langere zweetbladen willen.En daar gaat alleen een pad onder?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:51

Kun je zo'n ghost ook veelzijdig gebruiken? Klein sprongetje erbij ofzo? Max 50 cm..