[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_r20

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:55

Heerlijk om jouw verhalen te lezen. Ik heb het geduld er niet voor ;-)
hoppatee in de hoek en spuit erin. Geen tijd overlaten om na te denken :-D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 15:15

Ik heb eerlijk gezegd in het algemeen ook niet zo veel geduld, maar omdat ik allerminst zin heb in een link "gevecht"met Khavanna, met kans op een vertrouwensbreuk, leek het me handiger en verstandiger om een list uit te denken.
Bovendien vind ik dat ook nog wel iets hebben.... als zo iets werkt heb ik hun individuele gedrag ds goed weten in te schatten.
Dat kan heel wat waard zijn bij de voortzetting van de opleiding (met name van Khavanna).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:31

Maar het idee van haar leren targetten met haar mond, zie ook link op vorige pagina, lijkt je niks? Ik denk dat je daarmee echt een groot deel van haar mondproblemen oplost.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 15:35

Dat targetten lijkt me idd. iets om mee bezig te gaan, vooruitlopend op de vólgende keer wormspuit, en zeker is het bedenken van listen een korte-termijn truc, maar zéker geen oplossing. Gezien haar reactie op "de List"zou dat bij haar wel eens het juise antwoord kunnen zijn, dat ze zélf aanpakt/toehapt etc. ipv dat je haar iets oplegt.
Voor Jaopie is dat targetten niks, maar voor Khavanna zie ik er zeker iets in!

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:00

Gniffel Gniffel. Lees al een hele poos mee onder de steen.
Maar hier moest ik toch even op reageren.

Dezelfde manier pas ik namelijk ook toe met mijn paard, als het weer eens de periode is voor zijn kuurtje tegen hooikoorts. De ene keer eet hij het, en de andere keer niet. Gewoon even de emmer voorhouden bij het andere paard. En boos dat hij dan wordt. Natuurlijk krijgt andere paard als dank wel een snoepje. Maar het werkt echt wonderbaarlijk goed :)

Gaat weer onder de meeleessteen zitten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 17:47

Nou ja ik verbeeld me ook niet dat ik de énige ben die zulke trucjes uitdenkt en ik ben zeker ook niet de enige met een mond-fobisch paard.
Ik probeer toch vooral geen gevecht omdat er iets MOET met mijn paarden aan te gaan.

Bij Jaopie is dat al helemaal niet raadzaam, die wordt gewoon kwaad (hij wordt vrij snel kwaad, overigens). Maar met Khava moet en wil ik dit jaar nog een heel traject door, dus ben ik wel zorgvuldig dat ze in the process het vertrouwen niet verliest. En ik ook niet...

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 17:57

Stille meelezer wilt toch wat zeggen!
Ten eerste wat schrijf je gigantisch leuk! Zie alles zo voor mij.
Daarnaast respect hoe je je aanpast en daarmee ook inspeelt op de verschillende karakters van je paarden!
Als dit manieren zijn waarop je op een fijne manier vooral Khava een wormkuur toe kan dienen, waarom niet?
Lijkt mij een prettige manier voor zo'n gevoelig dametje als Khava.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 17:40

Gevoelige dametje Khavanna en botte meneer Jaopie zijn vandaag van wei verhuisd, naar naastliggende wei (plat stuk 100% volle graszode). Dat heeft de landeigenaar tot mijn verrassing gedaan, die vond de modder kennelijk nu ook te bar worden, en het stuk land te verlopen, bovendien heeft hij de door Jaopie aangevreten hooibak gerepareerd. Nieuwe plank er in, en aan de favoriete "aanvreetzijde" een plastic strip met van die plastic punten er op gezet. Geweldig, paarden waren duidelijk weer superblij en bokten allebei een eindje rond (jongens laat die NIEUWE wei nou nog heel effe heel, dacht ik...)
Het hooi bekeken ze niet, want ze waren heel obsessief met de grasjes bezig....
Ben er ook erg blij mee, want nu kun je er weer makkelijker bij zonder bij het hek zowat met je laarzen in de blub te blijven steken, én nu heeft ook een poetsbeurt weer zin. Jaopie z'n staart sleepte steeds door de modder (die is ook extreem lang, hangt normaal net tot op de grond, dus als ze op bepaalde plaatsen een stuk in de modder zakken weet je wel hoe dat met die staart gaat...).
Dit nodigt weer uit tot paardse activiteiten, én nu kan Khavanna-helpster L. die aan haar knie is geopereerd ook weer komen, want die hoeft nu met die kwetsbare knie ook niet door de drek te waden om een paard te pakken. Plus de onstuimige groenige Khava kan eens een rare sprong maken, zonder vrees om meteen uit te glijden.
We kunnen weer beginnen (regen, blijf nou a.ub. eens even weg!) .... Heb er zin in!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 15:19

De klopjacht naar een licht inrijd/doorrijdzadeltje is inmiddels begonnen.
Heb nu alleen een lederen oud Stuebben leenzadel, dat wel op haar korte rug past, dat is van een 1.34 grote (kleine) ouderwets type Haflinger geweest die nu met rijdpensioen is.
Maar ja, die is niet van mezelf, dus iets er aan laten aanpassen wordt 'm niet.
Heb overigens al een topic geopend (2 zelfs) over tijdelijk inrijdzadel voor Khavanna.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:04

Fijn dat je weer wat gaat doen met de knolletjes.

Wat een zadel betreft, is een boomloos een optie, bijvoorbeeld de London, Lexington of Barrydale van Barefoot? Die zien er allemaal min of meer uit als een "gewoon" boomdressuurzadel maar groeien mee met de veranderende bouw van Khavanna.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 18:51

Heb nu net binnen een van een Bokker overgenomen Wintec Sport VZH zadeltje. Die worden niet meer gemaakt, maar ziet er nog heel goed uit. Is heel licht en flexibel. De stof is cyclaamkleurig....oeioei, hahaha.
Voor tijdelijk, uiteraard. Kan in de tussentijd me rustig verdiepen in een definitief merk/pasvorm zadel, als haar spieren wat meer OHZ ontwikkeld zijn.
Morgen ga ik het op Khava passen.

Khavanna is overigens voor het grondwerk gebóren, lijkt het, want daar is ze enorm goed in. Ze vindt het reuze leuk, is zeer opmerkzaam op je lichaamstaal en blijkt ook vrij snel te kunnen "targetten". Ze is zeer behoedzaam dat ze niet in je persoonlijke ruimte komt als dat niet gewenst is en merkt 1 hele kleine vingerbeweging al op. Je moet dan ook heel gedoseerd met je lichaamstaal omgaan, van te onnodig grote bewegingen schrikt ze terug.
Dat is nogal een verschil met Jaopie, die je drie keer laatdunkend aan staat te kijken, en vervolgens wegloopt óf je overhoop probeert te lopen. Jaopie was ook nooit zo geweldig aan de longe (ja, een geweldenaar, maar dat is iets anders, hahaha). Khavanna lijkt dat juist erg leuk te vinden, het is nogal een bezig bijtje, dat het ook leuk vindt om vooral bezig gehouden te worden. Ook is ze erg leergierig.
Nou is Jaopie ook niet bepaald dom, maar ze komen uit een andere motivatie op iets af.

Bijvoorbeeld:

Je zet een oranje pylon (pion) in de wei.

Jaopie: (met verstoord en kribbig hoofd) wat staat dáár nou weer voor ding, wat moet dat daar, in mijn wei, effe aan ruiken, dan rondschoppen, pletten en onder de draad door de wei uit... wegwezen met dat ding!

Khavanna:(schrikt in eerste instantie, maar trekt nieuwsgierig hoofd) eh... wat is dát nou voor griezelding, wat moet ik daar mee, o het beweegt niet, nou dan ga ik er maar eens heen, misschien kun je het eten, bah nee, smaakt nergens naar, nou laat dan maar staan.

Zo mooi hoe ze ieder totaal verschillend reageren.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:35

Leuk he, twee verschillende paarden ... Ik heb er sinds 2 maanden ook een tweede bij omdat de eerste een beetje stuk was. Nou is nummer 2 ook een beetje stuk dus dat is beetje jammer, maar hopelijk komt het met allebei goed. Hoe dan ook, nr. 1 is een Haflinger met een "whatever"-mentaliteit en nr. 2 is een Arabier die blijkbaar als drama queen geboren is. Zo leuk om te kijken wat beide paarden nodig hebben en dat te bieden, om er volgens achter te komen dat het eigenlijk niet zo heel veel uitmaakt, het zijn tenslotte allebei paarden. En ik ben nogal van de no-nonsense-aanpak, en dat werkt, zo af en toe gewoon je paard eens keihard uitlachten, wel met respect uiteraard, want een paard dat zonder respect bejegend wordt, maakt pas echt rare sprongen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 15:23

Zadeltje LIJKT heel fijn op Khavanna te liggen, uiteraard geprobeerd zonder dekje er tussen, maar ik had er geen beugels bij: die van oud Jaopie-zadel afgehaald en met veel moeite (en hulp van een stalen hoevenkrabber) de beugelriemen om de haken gewriemeld. Nou morgen de singel proberen, want ik had er eentje meegenomen naar de wei maar die paste niet. Dan moet ze er even mee gaan bewegen. Ja, momenteel gaat alles hier met miniscule baby-steps, maar dat past mij momenteel het beste. Khava keek overigens niet op of om van weer eens een zadel op haar rug (ze bleef gewoon uit de hooibak dooreten).
Jaopie keek wel degelijk, en liep eens om Khavanna heen: wat gaat die nou doen? En ik dan?
Ook wilde hij zijn tanden eens in het zadel zetten om te proeven wat dat nu weer was.
Mocht niet van mij, Jaopie weggestuurd.
Beledigde Jaopie.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 17:30

Khavanna is een bijzonder tiepje.

Ik heb de singelmaat gemeten met een strotouwtje, zodat ik wist welke singel naar de wei mee te nemen bij de volgende pasbeurt. Ik had geen zadeldekje meegenomen naar de wei, maar het gewoon over haar 0 grams regendeken gelegd. Ze vindt het allemaal best.
Ik had bijna de neiging ter plekke op te stijgen (in het zadel te gaan zitten, bedoel ik) maar was toch nét iets wijzer dan dat. We willen voor haar nu wel zinnige en goed aflopende, dus eerlijke ervaringen,
want ze raakt nog erg snel van de kook als er zaken buiten haar comfort zone (met name buiten haar vertrouwde weide) gebeuren. Ik realiseer me dat die comfort zone bij haar natuurlijk ook belachelijk beperkt is, omdat er nog maar zo weinig met haar is gedaan.

Ik heb inmiddels een potentiele nieuwe instructie - in eerste instantie nu met Jaopie - gevonden in Monique de Rijk van http://www.atletischerijkunst.nl
Zij schijnt ook erg goed te zijn voor de begeleiding van met name jonge/groenige paarden zoals Khavanna. Die durf ik bij haar wel "onder te brengen" qua begeleiding aan huis.
Ik zou a.s. zaterdag al een eerste les van haar op mijn eigen locatie kunnen volgen met Jaopie, maar dat heb ik even afgehouden... ik wil natuurlijk eerst zélf weer even weten wat ik na zo'n lange tijd aan hem heb.
Met name wil ik weten of Jaopie mentaal weer geheel zichzelf is (en ik ook) en of we elkaar weer kunnen vertrouwen zoals voorheen. We zijn allebei een beetje overnomen door de afgelopen les-structuur. Zowel ikzelf als Jaopie raakten er gestressed van. Hij en ik zijn nu wel weer aardig bekomen (én hebben daar onze bekomsten van gehad). Ik voel me weer relaxed en heb ook wel weer zin in paardrijden. Van Jaopie weet ik het niet, tot ik hem die wei uit trek, en er op ga zitten. Ik denk het wel, maar ik "gooi" hem dan natuurlijk niet weer meteen in een les van een uur!
Zodra de eerste les door M. de R. met Jaopie is geweest zal ik voor hem een nieuw topic openen.
Dan blijft dit topic verder van Khavanna.
Want die wil ik dit jaar toch echt wel rijden.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 18:07

Ik vroeg me al af wanneer we weer een update zouden krijgen.

Fijn dat je nieuwe instructie lijkt te hebben, ben erg benieuwd.

domme vraag, maar is de comfort zone van K echt zo klein, of projecteer je stiekem nog je Eigen K-comfort-zone op K?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 18:18

@Rocamor, beiden, denk ik, maar daar 'kom ik wel doorheen", want in geval Khavanna moet ik élke keer uit mijn CZ, omdat het iedere keer weer verrassend is (voor haar ook).
In elk geval vergelijk ik haar nu niet meer met Jaopie, wat ik eerst natuurlijk wel deed, dat was echt niet goed.
Het was ook niet zo makkelijk met Khava aan de gang te gaan in de tijd dat ik nog helemaal overhoop met mezelf lag (en Jaopie dientengevolge ook) door de afgelopen lesperiode met Jaopie.
Ik stond nou niet zo sterk meer in mijn schoenen, dat breng je natuurlijk ook op zo'n gevoelige merrie over. Laat ik het anders zeggen: het is gezond om eens uit je comfort zone te gaan/gehaald te worden maar het is niet gezond om daar uiteindelijk een totaal minderwaardigheidscomplex (qua paardrijden) annex burnout van op te lopen. Dat dat gebeurde natuurlijk ook omdat ik er zélf te lang mee doorging.
Khava haalt me ook iedere keer uit mijn comfort zone (maar ik haar ook), maar okee, dat moet, anders kom je nergens. Dat vind ik dan niet gedwongen aanvoelen.

Je kunt wel zeggen dat ik n.a.v. een en ander super-voorzichtig geworden ben met "lesgevers".

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 18:28

Oke Terpentijn, geloof dat ik je snap. Je behandelde haar altijd als "jouw kleine meisje" en ze bleek een hele dame te worden toen ze uit logeren was. Vroeg me af of dat "kleine meisje" weer terug was gekomen. Naar ik nu begrijp heeft het vnl te maken met de druk die je uit je vorige lesperiode hebt gevoeld icm het contact met Jaopie kwijtraken en wellicht de angst dat hetzelfde kan gebeuren bij jou en Khavanna als "de druk" te hoog wordt.

Een lesgever mag je nooit en te nimmer een minderwaardigheidsgevoel opleveren. En als eigenaar / verzorger van de paarden moeten wij ervoor zorgen dat een paard juist sterker wordt (fysiek en mentaal) en juist niet een bang klein musje. Dat bedoel je?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 18:59

Dat "kleine meïsje" zie ik inmiddels absoluut niet meer in Khava, dat is echt wel een op zichzelf staande merrie. Ik zie immers ook wel het grote verschil tussen Khava toen (totaal groen) en Khava nu (met een zeer uitgesproken eigen karakter). Dat (dat individuele) heb ik ook leren zien doordat ze zich inmiddels geheel anders t.o.v. Jaopie opstelt, echt niet meer als het JaJaopie en NeeJaopie knikkende veulenachtige ding dat ze indertijd was.

Je slaat dus wel redelijk de spijker op de kop: ik voelde me op een gegeven moment een compleet inadequate mislukkeling, en wist zelfs niet meer hoe ik in mijn eigen tijd zelfstandig Jaopie hulpen moest geven, of welke dan wel (wat als ik het volgens "de leer" verkeerd deed en dan als een dweil op de eerstvolgende les verscheen?) resultaat: ik verscheen idd. als een dweil op de eerstvolgende les, en Jaopie werd er ook al niet vrolijker van. Integendeel.
Ja natuurlijk had ik de angst dat ik mijn inmiddels ontstane wankele zelfbeleving mee zou nemen naar Khava, die daar nou juist helemaal niks aan had.
Ik wil niet beweren dat het aan de lesgever lag, natuurlijk ook aan mij, er zitten genoeg lessers nog bij die man, maar voor mij heeft het achteraf op den duur aangevoeld als een aanslag op mijn persoonlijkheid. Dat zijn zware woorden, maar ik meen ze wel. Het heeft me ook echt heel wat maanden gekost nadat ik definitief gestopt was om weer enig eigen evenwicht en zelfvertrouwen terug te vinden. Ik had ook geen énkele zin meer om iets met wat voor paarden/paardrijden dan ook te doen want... "ik doe toch alles verkeerd" en "ik stel toch niks voor". Ipv motivatie kreeg ik er de-motivatie van. Uiteraard heb ik er ook van geleerd, van die lessen. In het begin. Na een paar maanden had ik er mee moeten stoppen, maar aangezien ik dacht da ik nikswas en niks kon, ging ik maar door. veel t lang. Tót ook Jaopie mijn teloorgang oppikte, en begon te muiten.
leren is goed, uit je comfort zone gehaald worden om te leren, ook. Daar hoef je niet denigrerend voor behandeld te worden.
Maar dat moet ook op een andere manier kunnen, niet door zo'n psychologisch egospelletje, waarmee iemand je wezenlijk wil veranderen.
Laat dat maar aan échte psychologen over, denk ik dan.
Ik zit op paardrijdles, niet op psychotherapie!
Het was eigenlijk dat lesgever en ik het het tijdens de laatste les uitgebreid over merrie Khava hadden (hij vroeg of ik er al op zat en zo, dus ik begon een heel verhaal over haar waarvan ik later dacht: waarom deed ik dat? Omdat ik er om heen wilde zwetsen, omdat ik al lang wist dat ik niet ook haar bij hem in de les wilde hebben..).
Daarna heb ik over alles teruggedacht en besloten dit toch niet de juiste lesgever voor mij was, en ook niet voor mijn paarden. We begrepen elkaar gewoon niet. Dat kan voor anderen geheel anders liggen, ik kan uitsluitend voor mezelf spreken in deze.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:20

Hij is weer helder ...

Gewoon lekker gaan genieten van je twee paarden, op je eigen wijze en in je eigen tempo.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 18:02

Khavanna was weer helemaal knots vandaag, ik kon niet aankomen voor een hooi-voerbeurt of ze begon in de wei als een dolle rond te rennen en te rodeoen, vier benen tegelijk van de grond en dan een meter de lucht in, steigeren en op de plaats omdraaien, gevolgd door keihard rondscheuren, opeens stoppen en weer een bijna verticale bok... whoohey....(Niet te hopen dat ze die fratsen ook ooit met mij er op gaat uithalen, maar dat zal wel niet).
Lente in d'r bol, vermoedelijk, het was ook wel een lekker zonnetje vandaag.
Jaopie stond natuurlijk weer gemelijk naar Khava te kijken en kwam niet verder dan HUHUHU naar mij, wat zoveel betekent als: Ja schiet eens op met dat hooi.

Voor Jaopie heb ik inmiddels een Westernzadel op het oog, om de boel met hem ook eens een beetje over een andere boeg te gooien. Niet dat het nou direct een tiep is om Western mee te gaan rijden, want dat is eerder Khavanna met haar bliksemsnelheid, maar het is weer eens een ándere invalshoek; we kunnen wel eens wat ánders behalve alleen die dressuur proberen. Morgen meten, want 't moet wel qua lengte (dragend deel) op zijn rug passen.
Voor Khava wordt een Westernzadel een probleem, want zij heeft een kort ruggetje.
Maar goed, met haar pakken we toch eerst helemaal terug naar de basis en dat zal in eerste instantie longeerwerk en basisdressuur inhouden.

Ik heb nu de knoop doorgehakt: 5 maanden vrijwel niks met de paarden, het is nu wel weer mooi geweest, ik voel me weer "nieuw" of beter gezegd "de oude" (maar dan met nieuwe inzichten) en nu kriebelt het toch weer ernstig. Maart ga ik weer beginnen, Jaopie weer hernieuwd en fris oppakken en Khava aan het werk zetten.
Uiteraard zal ik foto/filmmateriaal plaatsen als ik hulp er bij heb, anders heb ik mij handen niet vrij.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:31

Leuke update, fijn dat het weer kriebelt om met de knolletjes aan de gang te gaan.

Ik heb vandaag voor het eerst sinds 3 maanden weer op mafje kunnen rijden, die was behoorlijk geblesseerd. Superknolletje heeft geen stap verkeerd gezet. Ik heb overigens voor beide paarden een boomloos westernzadel. Toevallig is Teteltee/Lilianne vandaag geweest om voor paard nr. 2 een boomlooszadel te passen en gelukkig paste er een zadel en pad uit de toch al aanwezige collectie.
Bij boomloos luistert de lengte van het zadel iets minder nauw dan bij een boomzadel. Als je toch voor en boomzadel wilt gaan kan ik je Eurohorse aanbevelen, die komt aan huis.

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 00:56

Hoe staat het er nu voor met de paardjes terpentijn? Al begonnen met het werk oppakken? :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:33

Maar als je een westernzadel oplegt ben je toch niet aan het western rijden? :) Misschien moet je eens een paar lesjes nemen op een westernpaard dan kun je kijken of het wat voor je is? Anders ben je gewoon aan het rijden met een western zadel. Is ook geen punt hoor, maar dat is nou niet echt over een andere boeg gooien. :D ;)

Ik ben benieuwd wanneer je doorpakt met Khavanna. Ze was toch al beleerd? Is daar helemaal niets meer van te merken? Je beschrijft haar nu als een wilde 3 jarige die zo uit de opfok kwam terwijl ik me hele andere verhalen herinner uit je voorgaande topic. Volgens mij kon de dame die haar heeft beleerd wel goed met haar uit de voeten toch?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 18:08

Het gaat niet zo goed, althans niet zoals ik zou willen. Ze is wederom bij Jaopie vrijwel niet weg te slaan (ik sla natuurlijk niet letterlijk) zonder enorme (en gevaarlijke) paniektoestanden. Dat is weer terug naar af, ik schijn er haar niet door te krijgen.
Ik beraad me momenteel hoe nu verder. Wellicht zet ik haar alsnog ergens anders, want dit kan ik denk ik zelf niet.
Erg teleurstellend, ik word nu ook een beetje moedeloos.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 05-03-16 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:13

Oh wat jammer! En komt die dame nog bij je aan huis? Of is die nog herstellende? Hopelijk kun je straks als de lente komt lekker aan de slag.