Eufemismen en smoesjes voor paardengedrag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 20:08

terpentijn schreef:
Het beste smoesje heb ik: ach hij heeft weer zo'n bui. Paarden hebben geen "buien"" zoals wij mensen.
Een paard kijkt of-ie zich ergens comfortabel of juist niet bij voelt. Dat comfortabele, veiliige streeft een paard na, niks anders. Aan de hand zowel als OHZ.
De rest is menselijke projectie.

Hmm...
Daar ben ik het maar gedeeltelijk mee eens eigenlijk...
Ik ben van mening dat een paard ook wel eens niet in zijn hum kan zijn en zich dan niet comfortabel voelt (bij alles wat je doet of wilt) en ja, dat omschrijf ik toch echt als buien...
Niet als volwassen mensen buien... maar als kinderbuien.
Chagrijnig zijn, dwars... dat kan een paard echt wel gewoon van zichzelf zijn hoor :).
En dan vind ik dat het dier gewoon een bui heeft :)

Anoniem

Re: Eufemismen en smoesjes voor paardengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 20:24

Mee eens MDH, ik noem het puberaal gedrag, ook die juist jolige en vrolijke "we gaan vandaag de baas eens flink in de maling nemen" buien....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 20:28

Idem hier hoor. Er zijn dagen dat ie erg vrolijk is, dan kan ik 'm voor alles porren en is niks te gek. Maar er zijn even goed dagen dat ik op de weide of op stal aankom en aan zijn hoofd al kan zien dat het niks gaat worden, en dan laat ik 'm ook gerust of doen we iets rustig.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 20:37

Varekaj schreef:
Idem hier hoor. Er zijn dagen dat ie erg vrolijk is, dan kan ik 'm voor alles porren en is niks te gek. Maar er zijn even goed dagen dat ik op de weide of op stal aankom en aan zijn hoofd al kan zien dat het niks gaat worden, en dan laat ik 'm ook gerust of doen we iets rustig.

Nou precies dat...
Zo heb ik b.v. ook 2 egels, die hebben exact hetzelfde... Het ene moment zijn ze stuiter blij en voor alles in... en het volgende moment rollen ze zich op zodra ze de kamer deur open horen gaan en willen ze niks...

Het zij wel is waar dieren, maar ook zij hebben emoties :).
Het enige wat ze niet kunnen is relativeren... maar emoties hebben ze absoluut wel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 20:54

Ik hoor het mijzelf nu net gewoon weer zeggen, tegen iemand die vraagt of dat paard van mij is, want dat is een zo een mooi peerd...

Ik zeg dan altijd; "Ze weet zich inderdaad bijzonder goed te presenteren".

Want ze is uit de kluiten gewassen groot en uit proportie, ramshoofd, ezelsoren, zon lange rug daar kan 3 man op, voor X benen, achter O poten, maar och , och , och, als die lekker alert staat te wezen, of lekker aan de sjouw gaat, dan is ze ook echt machtig mooi...

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 22:08

Zo'n ramshoofd vind ik dan juist weer heel mooi, maar dat is een kwestie van smaak :')

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 23:42

Is door een vier jarige te rijden...
Ja, in een goed omheinde bak, zonder zicht op andere paarden, enge dingen, zonder wind en een ruiter van vier met minstens M niveau...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:21

Ik heb ook zo'n merrie met dr aparte manieren en trucjes die ze door de jaren heen heeft geleerd "ze moet je kennen" zeg ik altijd :=

Ben je twijfelachtig met haar pakken, mooi dan laat ik me niet pakken en loop ik voor je weg.
Niet zeker van je zelf, mooi dan ga ik eerst eens even kijken hoe ver ik kan gaan.
Let je niet op, mooi dan ga ik even grasjes eten tussendoor
Jij onzeker, mooi dan ben ik dominant

Oke heeft een uitgesproken mening, ze moet je of ze moet je niet.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:33

Toen ik mijn paard kocht: hij is zadelmak en heeft een keer of 4 -5 iemand op gezeten. Ging heel goed.
Natuurlijk! Hoe lang bleef ie zitten dan? En hoe kwam ie erop? Dat zadel ging nog wel ja.Maar verder....
Wat haalt zo'n verkoper zich in zijn hoofd...het had bij minder ervaren mensen heel wat slechter af kunnen lopen.