Paard van 22 jaar overnemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:07

love_animals schreef:
Nee de eigenares kan het paard niet meer betalen dat is iets anders als ze hem kon betalen had ze hem nooit meer weggedaan

Ik snap heel goed dat je dat wilt geloven, maar eerder schreef je ook dat ze ging meebetalen als er toch extra kosten kwamen. Dat rijmt toch niet met elkaar?

Hoe dan ook: vorig jaar heb ik ook een 21-jarige merrie overgenomen (die is nu dus ook 22). Zij is vooral gezelschap voor mijn 12-jarige ruin, die laatste is mijn rijpaard.
Voordat ze bij mij kwam, ben ik bij hen geweest om te bekijken of ze iets voor ons was. De eigenaren waren verbaasd over de manier waarop de merrie op mij en mijn man reageerde.
Ondanks dat zij ook hun paard 'afdankten' wilden ze wel weten of alles klopte, dat de merrie ons ook leuk vond, hoe wij er tegen aan keken, wat wij voor een huisje te bieden hadden etc. Als dit niks was geworden, dan was de merrie ook naar de slacht gegaan, omdat ze verder alleen maar aanbiedingen hadden gekregen van mensen die haar gratis wilden overnemen en inzetten in managelesjes, of als fokmerrie (vanwege haar papieren).
In mijn ogen wil je, als liefhebbende eigenaar die zijn paard ter overname aanbiedt, toch zelf zien hoe het paard op de toekomstige eigenaar reageert? En of die toekomstige eigenaar eigenlijk wel te vertrouwen is? Immers: voor hetzelfde geld gaat de nieuwe eigenaar gekke dingen met het oude paard uithalen, of verdwijnt het met een vals papier in de handel.

Daarom vind ik het zo vreemd dat de eigenaresse zich nog niet heeft laten zien. Dit verhaal rammelt volgens mij aan alle kanten. Zeker als ik vergelijk hoe het met mijn merrie ging vorig jaar.

Overigens ben ik ook eigenaar geworden van de merrie. Dat betekent ook dat het paard verzorgd wordt op de manier die ik wil en ik met niemand hoef te overleggen over bepaalde beslissingen (zeker als inslapen op den duur aan de orde komt, is dat wel zo belangrijk).
In jouw plaats zou ik dan ook niet akkoord gaan met een adoptiecontract.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 15:21

Wendy schreef:
love_animals schreef:
Nee de eigenares kan het paard niet meer betalen dat is iets anders als ze hem kon betalen had ze hem nooit meer weggedaan

Ik snap heel goed dat je dat wilt geloven, maar eerder schreef je ook dat ze ging meebetalen als er toch extra kosten kwamen. Dat rijmt toch niet met elkaar?

Hoe dan ook: vorig jaar heb ik ook een 21-jarige merrie overgenomen (die is nu dus ook 22). Zij is vooral gezelschap voor mijn 12-jarige ruin, die laatste is mijn rijpaard.
Voordat ze bij mij kwam, ben ik bij hen geweest om te bekijken of ze iets voor ons was. De eigenaren waren verbaasd over de manier waarop de merrie op mij en mijn man reageerde.
Ondanks dat zij ook hun paard 'afdankten' wilden ze wel weten of alles klopte, dat de merrie ons ook leuk vond, hoe wij er tegen aan keken, wat wij voor een huisje te bieden hadden etc. Als dit niks was geworden, dan was de merrie ook naar de slacht gegaan, omdat ze verder alleen maar aanbiedingen hadden gekregen van mensen die haar gratis wilden overnemen en inzetten in managelesjes, of als fokmerrie (vanwege haar papieren).
In mijn ogen wil je, als liefhebbende eigenaar die zijn paard ter overname aanbiedt, toch zelf zien hoe het paard op de toekomstige eigenaar reageert? En of die toekomstige eigenaar eigenlijk wel te vertrouwen is? Immers: voor hetzelfde geld gaat de nieuwe eigenaar gekke dingen met het oude paard uithalen, of verdwijnt het met een vals papier in de handel.

Daarom vind ik het zo vreemd dat de eigenaresse zich nog niet heeft laten zien. Dit verhaal rammelt volgens mij aan alle kanten. Zeker als ik vergelijk hoe het met mijn merrie ging vorig jaar.

Overigens ben ik ook eigenaar geworden van de merrie. Dat betekent ook dat het paard verzorgd wordt op de manier die ik wil en ik met niemand hoef te overleggen over bepaalde beslissingen (zeker als inslapen op den duur aan de orde komt, is dat wel zo belangrijk).
In jouw plaats zou ik dan ook niet akkoord gaan met een adoptiecontract.

Zo is het bij mij toch ook wel een beetje gegaan alleen deed de stal eigenares de screening zeg maar zij wil ook zeker weten dat het paard goed terecht kom en het adoptie contract heb ik geen probleem mee ik stel het zelf zeg maar op samen met de eigenaar en dan komen we wel overeen :D

meggiemeg

Re: Paard van 22 jaar overnemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:50

Maar dan nog blijft het vreemd, ze kan het paard niet meer betalen, iets wat erg genoeg is op zich, maar wie zegt dat ze dan straks wel geld heeft als er serieus kosten aan komen? Ik ben bang dat ze meer weet dan ze laat weten en dat er straks wel hoge kosten aan komen. Zomaar een contract opstellen is niet altijd even rechtsgeldig, daar komt veel meer bij kijken. Ik denk ook dat TS een heleboel dingen over het hoofd ziet omdat ze nog maar aan 1 ding denkt: een paard in de stal die ze mag verzorgen en hopelijk nog op kan rijden.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:54

Elk getekend contract is rechtsgeldig zolang het niet in strijd met de wet is opgesteld. Echter stel worst case scenario: beestje wordt ziek, ts kan de kosten niet alleen dragen en schakeld de oude eigenaar in, de oude eigenaar wil niets betalen terwijl dat volgens contract wel moet. Wat dan?

Het afdwingen via de rechter gaat je nog meer geld kosten dan de kosten van een eventuele operatie of iets dergelijks.

En ts, je hebt mijn vraag nog steeds niet beantwoord. Heb je de eigenaar al in persoon gezien of gesproken?

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 15:58

Douraque schreef:
Elk getekend contract is rechtsgeldig zolang het niet in strijd met de wet is opgesteld. Echter stel worst case scenario: beestje wordt ziek, ts kan de kosten niet alleen dragen en schakeld de oude eigenaar in, de oude eigenaar wil niets betalen terwijl dat volgens contract wel moet. Wat dan?

Het afdwingen via de rechter gaat je nog meer geld kosten dan de kosten van een eventuele operatie of iets dergelijks.

En ts, je hebt mijn vraag nog steeds niet beantwoord. Heb je de eigenaar al in persoon gezien of gesproken?

Heb de eigenaar nog niet gesproken nee maar dat gaan we natuurlijk wel doen voordat ik het paard over neem

pj123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:09

gewoon doen ik rijd zelf ook op een paardje van 30 je kunt er wel wat minder mee dan een jong paard marr als je er een goed gevoel bij hebt

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 16:12

pj123 schreef:
gewoon doen ik rijd zelf ook op een paardje van 30 je kunt er wel wat minder mee dan een jong paard marr als je er een goed gevoel bij hebt

Wow 30 is echt een mooie leeftijd zeg :D ik heb er wel een goed gevoel bij en ik denk ook dat ik een goed contract ga opstellen en het gewoon doe *\o/*

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:33

en wat ga je dan doen als de rechtbank zou zeggen.. ja die mevrouw moet betalen?
maar van een kale kip kun je niet plukken? want als die mevrouw wappert met financiën waaruit blijkt dat je dure operatie niet betaald kan worden, wel een goedkope optie of inslapen, dan zul jij waarschijnlijk met lege handen staan tenzij je de behandeling kiest die zij kan betalen.

kun je deze pony dan nog steeds onderhouden? of ga je deurwaarders op die mevrouw afsturen, autootje voor een paar honderd euro in beslag laten nemen etc?

ik denk dat als je dit paard neemt omdat je het een kans wilt geven.. dat je het ook een kans moet geven en niet een contract moet aangaan met iemand die het dier weg moet doen wegens financiële issues..

want je kunt wel iemand mee laten betalen.. maar dan mag diegene ook meebepalen (net als dat een verzekering een vinger in de pap heeft over hoe hun geld in een paard of pony gestoken wordt).

wat als het dier een been breekt.. jij wilt opereren.. kosten 1500 euro.. jij kunt jouw 750 net aan betalen, maar zij zegt: sorry, maar daar betaal ik niet voor, dier is al oud, laat maar inslapen, daar betaal ik mijn deel wel van?

want dat soort issues ga je zeker krijgen als iemand mee moet dragen aan de kosten.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:12

love_animals schreef:
Heb de eigenaar nog niet gesproken nee maar dat gaan we natuurlijk wel doen voordat ik het paard over neem

Dat lijkt me wel verstandig ja. Vergeet ook vooral niet dat je een onderzoeksverplichting hebt. Naast een klinische keuring moet je dus ook gerichte vragen stellen: of het beestje ooit kreupel of ziek is geweest (foto's, bloeduitslagen, etc?), hoefbevangenheid/ hoefkatrol/ koliek/ slokdarmverstopping/ stalgebreken/ zomereczeem heeft (gehad) en wat er nog meer allemaal denkbaar is. Als jij het hebt gevraagd kun je hem straks weer terugbrengen als hij toch iets mankeert wat door hen is verzwegen.

Zelf zou ik ook niet kiezen voor een adoptiecontract, als hij ziek is/wordt kun je er niets mee als de huidige eigenaar geen geld heeft.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:55

Ik betwijfel trouwens of de huidige eigenaresse daadwerkelijk gaat betalen wanneer er serieuze kosten aan komen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:46

elenaMM77 schreef:
en wat ga je dan doen als de rechtbank zou zeggen.. ja die mevrouw moet betalen?
maar van een kale kip kun je niet plukken? want als die mevrouw wappert met financiën waaruit blijkt dat je dure operatie niet betaald kan worden, wel een goedkope optie of inslapen, dan zul jij waarschijnlijk met lege handen staan tenzij je de behandeling kiest die zij kan betalen.

kun je deze pony dan nog steeds onderhouden? of ga je deurwaarders op die mevrouw afsturen, autootje voor een paar honderd euro in beslag laten nemen etc?

ik denk dat als je dit paard neemt omdat je het een kans wilt geven.. dat je het ook een kans moet geven en niet een contract moet aangaan met iemand die het dier weg moet doen wegens financiële issues..

want je kunt wel iemand mee laten betalen.. maar dan mag diegene ook meebepalen (net als dat een verzekering een vinger in de pap heeft over hoe hun geld in een paard of pony gestoken wordt).

wat als het dier een been breekt.. jij wilt opereren.. kosten 1500 euro.. jij kunt jouw 750 net aan betalen, maar zij zegt: sorry, maar daar betaal ik niet voor, dier is al oud, laat maar inslapen, daar betaal ik mijn deel wel van?

want dat soort issues ga je zeker krijgen als iemand mee moet dragen aan de kosten.

wil je mij het telefoonnummer geven van die da die voor 1500 euro een gebroken been repareerd? :+

Op het moment dat je een paard aanschaft,en je zit niet teveel op een roze wlk,moet je je beseffen dat als hij wat gaat mankeren het vreselijk veel kan gaan kosten.
Natuurlijk scheelt het wat voor leeftijd een paard heeft,en als je er zelf het nodige van afweet kan het veel schelen aan da-kosten.

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:50

Maar jongens, al zou TS het paard overnemen en hij breekt een been, wordt ziek of een andere dure aandoening en niemand kan/wil het betalen, dan kan hij toch altijd dan nog ingeslapen worden? Als TS hem nu niet koopt wordt hij ook naar de slacht gebracht. Dan heeft hij iig. nog een mooie tijd bij TS gehad.

En ja, dat TS dan misschien emotioneel aan hem gehecht is is het natuurlijk wat moeilijker om hem in te laten slapen dan nu, maar dat is toch echt haar eigen beslissing.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 11:27

Drogon schreef:
Maar jongens, al zou TS het paard overnemen en hij breekt een been, wordt ziek of een andere dure aandoening en niemand kan/wil het betalen, dan kan hij toch altijd dan nog ingeslapen worden? Als TS hem nu niet koopt wordt hij ook naar de slacht gebracht. Dan heeft hij iig. nog een mooie tijd bij TS gehad.

En ja, dat TS dan misschien emotioneel aan hem gehecht is is het natuurlijk wat moeilijker om hem in te laten slapen dan nu, maar dat is toch echt haar eigen beslissing.

Dat is zo :D mischien word het dan moeilijker om afscheid te nemen maar dan hou ik natuurlijk in mijn achterhoofd dat ik hem nog een hele mooie tijd heb gegeven en dat hij anders veel eeder dood was dus zou ik daar vrede mee hebben :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:47

vergis je niet wat een impact het heeft om een paard in te moeten laten slapen....je weet dat het er een keer van gaat komen,maar als het zover is ben je er doodziek van.Maar goed,daar kom je weer overheen en mag geen reden zijn om geen paard te nemen.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 12:06

geerke schreef:
vergis je niet wat een impact het heeft om een paard in te moeten laten slapen....je weet dat het er een keer van gaat komen,maar als het zover is ben je er doodziek van.Maar goed,daar kom je weer overheen en mag geen reden zijn om geen paard te nemen.

Maar dit kan bij een jong paard ook gebeuren en dan vind ik het erger om een jong dier in te laten slapen dan een oud dier dus het is nooit een vezekering dat je een jong paard neemt dat hij/zij ook daadwerkelijk oud word

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:08

Maar bij een oud paard weet je zeker dat het niet heel lang gaat duren voordat je die beslissing moet nemen.
En geloof mij maar, een paar jaar vliegt zo voorbij.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:32

Mijn paard heeft haar been gebroken gehad en is idd gerepareerd voor 2000 euro :-).Ze was 18 en er waren mensen die tegen mij zeiden voor dat geld koop je ook een ander.
Nu is ze 24 en ik heb voor mezelf besloten dat Been breuken of koliek operatie's niet meer gedaan worden.Niet alleen financieel maar bij een ouder paard duurt de revalidatie gewoon te lang en gaat moeizamer dat wil ik een ouder dier niet aandoen.
Wel laat ik de DA komen voor inentingen en wonden of andere kleinigheden.
Dat zij gewoon keuze's die je voor jezelf van te voren moet maken.En of je het paard nu na een beenbreuk moet laten inslapen of omdat hij gewoon op is,dat gaat helaas altijd pijnlijk zijn.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 07:22

antje_vip schreef:
Ik betwijfel trouwens of de huidige eigenaresse daadwerkelijk gaat betalen wanneer er serieuze kosten aan komen...

Inderdaad. En dan heb je aan een contract nog niet zo heel veel.

Direct ook maar een rechtsbijstandsverkering afsluiten. (eigenlijk nu al)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 07:52

cynthiar schreef:
Maar bij een oud paard weet je zeker dat het niet heel lang gaat duren voordat je die beslissing moet nemen.
En geloof mij maar, een paar jaar vliegt zo voorbij.

Is dit niet nou niet allemaal een beetje overdreven.. Wij gaan ook allemaal dood en we liggen ook niet vanaf baby af aan in een kistje te wachten tot het zover is.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 07:58

Jeez... wat een boel drama weer hier.
TS, veel plezier met je nieuwe paard. Zolang mensen paarden van 22 wegdoen is het fijn als er ook mensen zijn die ze willen kopen. Stond er al ergens een foto?

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 12:09

[quote="Mara2000"]Jeez... wat een boel drama weer hier.
TS, veel plezier met je nieuwe paard. Zolang mensen paarden van 22 wegdoen is het fijn als er ook mensen zijn die ze willen kopen. Stond er al ergens een foto?[/quote

Dankje wel :D er staat een foto van het paard op pagina 2 :)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:26

Er wordt hier inderdaad een hoop drama aangehaald. En het zou best eens allemaal uit kunnen komen. De gemiddelde bokker lijkt een ouder paard van iemand die financiële problemen heeft geen nieuw thuis te gunnen. Het leven in vallen en opstaan. Ts, als jij het ziet zitten dan moet je het gewoon doen. Spijt komt altijd achteraf. En als je alles van te voren zou weten....

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:26

love_animals schreef:
Mara2000 schreef:
Jeez... wat een boel drama weer hier.
TS, veel plezier met je nieuwe paard. Zolang mensen paarden van 22 wegdoen is het fijn als er ook mensen zijn die ze willen kopen. Stond er al ergens een foto?

Dankje wel :D er staat een foto van het paard op pagina 2 :)

Leukerd.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 14:56

Dankje wel :D er staat een foto van het paard op pagina 2 :)[/quote]

Leukerd.[/quote]

Hahaha ja vond ik ook en hij is oook heel lief :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:12

beatje schreef:
Mijn paard heeft haar been gebroken gehad en is idd gerepareerd voor 2000 euro :-).Ze was 18 en er waren mensen die tegen mij zeiden voor dat geld koop je ook een ander.
Nu is ze 24 en ik heb voor mezelf besloten dat Been breuken of koliek operatie's niet meer gedaan worden.Niet alleen financieel maar bij een ouder paard duurt de revalidatie gewoon te lang en gaat moeizamer dat wil ik een ouder dier niet aandoen.
Wel laat ik de DA komen voor inentingen en wonden of andere kleinigheden.
Dat zij gewoon keuze's die je voor jezelf van te voren moet maken.En of je het paard nu na een beenbreuk moet laten inslapen of omdat hij gewoon op is,dat gaat helaas altijd pijnlijk zijn.

Het is altijd moeilijk, maar wel heel goed voor het dierwelzijn, het hoeft niet pijn te gaan lijden en dat moet je goed onthouden. Dus wanneer men besluit het dier te laten inslapen is het heel mooi naar het dier toe.

Dat is ook een soort troost voor je (tenminste wel voor mij, toen ik zelf mijn paard in moest laten slapen) omdat je het dier ellende/ pijn bespaart.