[VOLG] Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 18:14

Die zelfreflectie komt -als het goed is - met de jaren. Duurde bij mij wel heeeel veel jaren wegens ernstig geval van aangeboren eigenzinnigheid... maar goed. Tussen eigenwillig en ónwillig zit nogal een afstand .Zoals ik dus in de lessen gemerkt heb... Voor m'n paard(en) doe ik alles.

Maflinger_S

Re: Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:42

Ja, ik ben behoorlijk geshockeerd: iemand die nog nooit B&A op de TV heeft gezien. Cultuurbarbaar.

Zelfreflectie en eigenzinnigheid kunnen prima samen gaan als je maar weet waarom je zo doet/bent.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 18:03

JAAA, eerste keer ever... van Jaopie gevallen.. en meteen in de moddersloot he? Jaopie ging er meteen kilometers vandoor, het was weer een stukje enerverende zaterdagochtend....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 18:03

Echt?!!! Vertel!! Pijn gedaan?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 18:09

Nee, niks pijn, ik was meer benauwd of Jaopie niet aangereden zou worden op de weg waar hij in volle galop heenstoof (als kleiner wordend stipje aan de horizon...)

Ik hoor nu officieel bij het Gilde der Valruiters, want je weet... nooit gevallen, ben je goede geen ruiter.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 28-02-15 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 18:15

terpentijn schreef:
want je weet... nooit gevallen, ben je goede ruiter.

Is dat zo??? Mijn instructeur vroeger toen ik klein was, zei altijd, je bent pas een ruiter als je minimaal 100 keer gevallen bent. Nou, dat heb ik wat te letterlijk genomen...1000 keer komt dichter in de buurt vrees ik....
Fijn dat het in ieder geval met jullie beide goed gaat...en ach, je bent weer een ervaring rijker.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 18:20

Post aangepast, was woordje "geen"vergeten.

Het was me weer een vertoning, ik in de drab- sloot, Jaopie onderweg naar huis terug in volle rengalop... en toen moesten we nog naar de les (waren daarheen onderweg).

Never a dull moment met Jaopie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 18:27

Nu nog het woordje goede en geen omruilen. :D

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 18:30

Heb je de leslocatie nog wel bereikt??? of is die letterlijk in de blub gevallen _O-

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 18:36

KoudbloedKim schreef:
Nu nog het woordje goede en geen omruilen. :D

:D

Ik las het gister ergens in een topic, dat je nooit was gevallen. Dacht toen nog: ' zeg dat nou niet te snel!'

En wat lees ik hier? Whahaha, gelukkig maar geen pijn gedaan en alleen een modderbad genomen.. :+

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 18:40

Ja natuurlijk! Meneer zal even z'n zin krijgen zeg! NOT!

Ik heb 'm aan de hand het hele eind mee terug genomen naar de leslocatie, ik was WOEST. Jij gaat nu echt wel aan het werk meneer J.! Denk maar niet dat je er zo onderuit kunt komen.

Nu Jaopie zo in zijn kracht en macht staat als nu (wat zich in de les uitte als een paar super-momenten en een bewegingsafloop om U tegen te zeggen) moet ik de boel wel even anders gaan managen, en zelf ook even een trainingstandje bij zetten, anders verwerkt hij zijn eigen energie en power niet meer.

In de les heb ik een aantal TOPmomenten en ervaringen mee mogen maken, nu had ik wél de adrenaline en drive om het er uit te rijden, wat Jaopie in potentie allang kon. Ik had echt een superles, echt een revelatie.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 18:41

Wat een beetje boosheid al niet teweeg kan brengen. Paarden voelen wanneer het menis is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 18:43

Ah dat is heel mooi. :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 18:50

Ja, zeg dat! Het was gewoon ook de smak adrenaline die ik nog bij me had, die zóveel verschil maakte in mijn rijden en "drive" dat Jaopie tot hele mooie dingen kwam. Ik wist het altijd al van hem, maar nu kwam het in stukken van de les ook tot uiting, er is geen vraag meer, ik moet gewoon zelf meer innerlijke power mee die lessen in meenemen.

Jaopie is niet meer de Jaopie van een half jaar terug, terwijl ik maar als een dooie aardappelzak hetzelfde bleef.
Kan niet meer.
Hij heeft meer nodig.

Ik heb veel geleerd van vandaag.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 18:55

Zo, ben jij even tot de orde geroepen. Wie niet luisteren wil moet maar voelen blijkbaar :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 19:45

Ik heb ook veel geleerd vandaag. [naam] heeft gefilmd en is nu bezig om het filmpje te bewerken dus ondertussen zie ik de hele les nog een keer terug. Tijdens de les snapte ik af en toe niet waarom [naam] af en toe bokte op mijn hulp, maar in het fimplje zie ik heel duidelijk terug dat ze echt al heel goed har best deed en het gewoon simpelweg niet mogelijk was om nog meer te geven.

En wat heeft [naam] een mooie draf, ze kan echt sjouwen. :+:

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 19:48

terpentijn schreef:
Hoort er bij! Ik ben niet zo'n valler (van huidige rijpaard ook nog nooit af gevallen), maar wel eens een belachelijke en onnodige val van m'n jonge net zadelmakke merrie Khavanna meegemaakt. Hoe?

.....

Je had ook moeten afkloppen toen je afgelopen week deze reactie plaatste!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 19:51

Maarten is flieft op zijn powniehie :))

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 20:07

Nou mensen, dat is zeker waar allemaal, ik kan er wel om lachen, d'r is niks stuk of auw, niet bij mij en belangrijker, niet bij Jaopie.
Ja, wat een bink ook he, ineens PATS als een renpaard zo hard er van door. Dat is nu de tweede keer in alle jaren dat ik 'm heb. Dat geeft te denken. En is ook niet wenselijk. Maar ik heb het zelf gedaan, of liever in de hand gewerkt, vrees ik, door niet mee te gaan in zijn ontwikkeling van de laatste tijd.

Het was sowieso al geen fantastisch idee OOIT om Jaopie zomaar uit de wei te trekken en er meteen mee naar buiten te gaan rijden, dan was het altijd altijd al een redelijke BOM. We moesten dan doorgaans wel eerst minstens een half uurtje in een of andere bak dressuurtrainen, zodat die power een beetje verwerkt kon worden. Daarna ging het dan wel redelijk. Of goed. Buiten.

Ik heb natuurlijk de kardinale fout gemaakt om de huidige high-powered Jaopie aan te zien voor de Jaopie van een half jaar terug. En TOEN was hem zomaar uit de wei de weg op rijden al geen goed idee, dus o, o, wat een uil ben ik geweest om niet méé te gaan in zijn veranderingen en energie. nee, het zou wel weer goed gaan natuurlijk.
Niet dus.
Zó stom, hij was nooit makkelijk langs de weg of buiten, zelfs niet met een uitgezakte hooibuik en in no condition, wat had ik dan nu verwacht met zijn getrainde lijf en powermuesli-energie? En te weinig trainen om dat te doen verwerken? |o

A recipe for a disaster waiting to happen, krijg je dan.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:11

Ik vind het steeds weer opmerkelijk hoe goed en eerlijk je kan reflecteren, Terpentijn. Openhartig, hoor! Maar daarom leer je ook zo veel van alles en gaan jullie zo goed vooruit. Je kijkt steeds naar de achterliggende oorzaak en maakt een plan voor herziene aanpak (en evt. nog reserveplan, Joapie kennende...). Gelukkig is alles goed afgelopen en hebben jullie zelfs een super les gereden.
Leerzaam dagje geweest, dus!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:16

Fijn he, zo'n paard als spiegel.... Wil het niet linksom dan maar rechtsom. Gelukkig zijn de stukken nog heel, je hebt deze week al genoeg auw gehad. Gaaf dat de les zo goed ging, volgens mij gaan jullie met sprongen vooruit (nou ja, in rengalop eigenlijk).

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 20:27

Ja, heel veel nieuwe inzichten opgedaan vandaag. Sommige in de lucht hangende puzzelstukjes zijn op hun plaats gevallen ("gevallen" niet letterlijk te nemen, whahaha... of misschien ook wel).
Dat de les daarna zo super ging (op delen natuurlijk, niet alles) kun je hier (en op mijn energie, intentie en instelling) direct terugvoeren.
Maar tussen mij en instructeur Steef was ook meteen een andere energie merkbaar. Er zat niks tussen, zeg maar, zoals een grapje, iets afleidends, het was directe doelgerichte energie (van beide kanten) van: en NU op de juiste manier kanaliseren. No bullshit, use the energy.

Dat vertaalde zich meteen door naar Jaopie, Steef had al zo vaak gezegd, wat jij meebrengt in de les dat IS het waar Jaopie het mee moet doen.

Maar ik zat al te vaak in de modus van: Okee, ik moet dus lief, zacht met handen, vriendelijk het paard niet in de weg zitten, sudder, sudder.... (noem het onze comfortzone, van Jaopie en mij)

Natuurlijk, maar als je het paard iets aan het bijbrengen bent, aan het léren bent, zul je iets meer moeten meebrengen dan je vriendelijke sudderstand. Steef kreeg ons daar niet zo makkelijk uit.
Jaopie zelf kreeg mij er vandaag uit. Hallo Jaopie!
Het is echt een goudpaard, does exactly the things I need.

Net als m'n instructeur, je krijgt de kans niet om het er bij te laten zitten.
Beiden roepen steeds stilzwijgend: Halloo---ooo, ben je er nog?

Nou en of ik er (weer) ben, zoiets heet een wake-up call geloof ik?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:36

Je was zelf het in de lucht hangende puzzelstukje dat op zijn plaats is gevallen :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 20:58

Vanuit instructeur gezien is dat waarschijnlijk zéker waar. Wat heeft die vent ook "gepuzzeld" met mij om de juiste methode van aanpak te vinden, steeds danste ik er wel weer omheen of onderuit (achteraf bezien).
Mens, je bent écht nooit te oud om te leren.. als je wil. Maar ergens in mij zat toch steeds stiekem een soort ónwil.
Neem dan geen les!

Nu kwam ik echter de verkeerde tegen (mijn huidige instructeur) die helemaal niet zo onder de indruk was van mijn ouwe ingesleten patronen (qua menszijn en qua paardrijden), maar gewoon elke keer opnieuw probeerde via benadering zus- of benadering zo, het pantser door te komen. Dat lukte natuurlijk niet, want dat lukt nooit als iemand zelf niet echt wil, waarop hij ,me vroeg hem althans halverwege tegemoet te willen komen, als dat mogelijk was.
Dat deed ik dan ook, hetgeen vooreerst weer resulteerde in ontzettend veel gelach en grapjes in de lessen daarop. God wat was ik toch open. Niet, want het was weer een nieuw door mij opgeworpen rookgordijn. Waar bleek dat uit? Uit het feit dat het in de lessen gewoon helemaal stagneerde, terwijl we schaterend zo'n lesuur volmaakten. leuk, maar het leverde rijtechnisch vrij weinig op, alweer doordat ik niet echt vooruitgang boekte. Dat was dan ook in de lessen merkbaar.

Gelukkig is meneer Steef niet bepaald dom, dus die had wel door dat er toch iets nog niet klopte, en sprak mij daar ook op aan (ja, dat moet je vooral doen, dan schiet ik natuurlijk meteen onder een steen).
Ik heb ook wel eens de spijt in zijn ogen gezien dat hij ons nou gewoon niet naar een beter plan kon brengen, wát hij ook probeerde, welke benadering dan ook, terwijl het er allemaal wel inzat, en zit, dat vond ik wel pijnlijk, omdat ik wel wist dat het niet aan hem lag.

Jaopie heeft me vandaag met een smak op de aarde geworpen: Heeeyy, ik vroeg bén je er nog, man, zo niet begin ik maar voor mezelf daahaag.

Was ik er dan niet? Nee, niet echt, heel écht, en ik weet hoe echt voelt. Dieren hebben alleen maar echt of niet echt, nu zag ik de echte Jaopie eens even. Was ik dat vergeten? nee, maar ik moest er even hardhandig aan herinnerd worden. Door Jaopie. Who else?

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:38

Heel herkenbaar weer. No one can teach you about a horse, better than the horse itself.
Rij al een dikke 2 jaar bij Steef in de les. Ben mezelf geregeld tegen gekomen. Is soms zeer confronterend. Maar toch doorgaan want je voelt hoeveel het voor je paard doet. En het is goed zo nu en dan de situatie anders te bekijken, en naar je zelf. _/-\o_ Gister heb ik zelf heerlijk gelest :D