de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 22:01

Ik heb mijn 3 jarig nog niet laten zien.

Wel een foto van december 2013....hij is wel al veranderd.

Afbeelding

Afbeelding

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 22:02

vliegende achterbenen!! gaaf hoor Natasja!! :j

NatasjavE

Re: Wie heeft er ook een 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 22:05

Dank je wel. Ja hij kan echt heel erg goed bewegen :D

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 00:11

Mijn 3 jarige loopt zo de trailer op. Is bij de opfok regelmatig de trailer ingeweest. Moet nog wel iemand achteraan lopen maar geen gedoe. Hopelijk loopt hij zondag ook zo in. Hij vindt het nogal gezellig met zijn moeder.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 01:32

Hier gelukkig ook geen problemen met de trailer op lopen, ze rent er bijna in, dus dat moeten we nog een beetje doseren. Alleen eraf vindt ze erg spannend, achteruit en dan ook nog eens naar beneden..dat kan écht niet, haha! Gelukkig gaat ook dat al steeds beter.

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 07:51

Lekkere actie in de benen zeg!

Broer is vorige keer omgedraaid met uit de trailer laden, wij hebben een 1 3/4 trailer, dus ruimte zat, maar misschien het eruit gaan maar nog even oefenen hihihi

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 07:53

Wat onzettend fijn dat die van jullie bijna allemaal makkelijk de trailer op gaan.
Wij oefenen gewoon rustig verder, zodat hij echt vertrouwd raakt met de trailer.

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 07:57

Dat doe je goed hoor Liberia, gewoon met rust oefenen en dan komt het zeker goed. Is toch de basis.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 08:06

Hebben jullie jou eigengefokte 3 jarige op de foto gezet? Ik twijfel een beetje. Van buiten zie natuurlijk niks en om nou veel tijd en eventueel geld in een dier te stoppen die misschien kapot is....
Zadelmak laat ik hem sowieso maken.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 08:47

Nee zack is niet op de foto geweest. Dat zou ik alleen doen als hij voor de verkoop is.

salitka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 08:53

Ja ik heb haar op de foto gezet, aangezien ze werd aangewezen voor het nakomelingenonderzoek van Charmeur, dus afgelopen winter nog wat foto's bij laten maken en ze is nu PROK en sport goedgekeurd.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo enorm van de foto's ben hoor, het zegt niet alles en je moet gewoon ook geluk hebben. Sterker nog, op donderdag kreeg ik het certificaat van het KWPN, en vrijdag stond ik met haar in de kliniek omdat er een tak in haar kniegewricht was geschoten, ze heeft er 2 maanden gestaan en 3000 euro gekost. En heel spannend geweest of ze het zou redden, maar gelukkig goedgekomen.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 09:04

Gelukkig dat het goed gekomen is. Had ook anders kunnen aflopen.

Maar idd alleen voor verkoop of voor afstammelingen keuring ofzo maar verder niet.

Stel dat ze niet goed zijn op de foto en dan?

salitka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 09:17

Ja voor de handel zou ik het ook doen hoor, maar anders heeft het voor mij geen meerwaarde

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 09:20

Gavanta gaat ook zode trailer in, zolang ze maar even mag kijken op de klep. Wij hebben bewust vanaf veulen veel geoefend, en ze is al meerdere keren mee geweest in trailer (verschillende) en vrachtwagen. Scheelt een hoop stress.

Gavanta is ook PROK gekeurd (en eigen fok). Vooral omdat ze als veulen een blessure heeft gehad aan een achterbeen, en we die sowieso nu op de foto wilden hebben (voor eventuele verkoop). Toen dus gelijk alles maar gedaan, en netjes goedgekeurd voor sport en PROK. Ook veel A'tjes dus we waren erg tevreden :D

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 09:40

caro29 schreef:
Hebben jullie jou eigengefokte 3 jarige op de foto gezet? Ik twijfel een beetje. Van buiten zie natuurlijk niks en om nou veel tijd en eventueel geld in een dier te stoppen die misschien kapot is....

Ik heb die van mij niet zelf gefokt maar die van mijn zusje wel. Die hebben we toch op de foto gezet. Mocht er iets aan het licht komen kun je dat op 3- / 4-jarige leeftijd nog laten opereren. Wanneer ze ouder worden is er vaak niets meer of moeilijker iets aan te doen.

Wij hebben hier nl. nogal wat problemen door gehad bij een ander paard van ons waar we nooit foto's van hebben laten maken. Nooit geen pas kreupel gelopen. We zetten haar op de foto omdat we haar als Z2 paard willen verkopen. Blijkt ze dus meerdere botsplinters te hebben op een hele vervelende plek. Dat is toch wel zuur hoor. Daar hebben we dus mee geleerd :o .

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 09:43

Ik heb trouwens gisteren met Guusje een flinke blok buiten gereden. Niet naar de bossen maar gewoon over de weg met af en toe een zandpad. We kwamen een vrachtwagen met dubbele oplegger tegen, 2 tractoren met zo'n grasmachine erbij. Ze kijkt er nog niet naar! :D Echt waar, ik heb nog nooit zo'n braaf beest meegemaakt.
Ja, ze vond 1 ding wel spannend. Een witte fiets die op de fietspad geverfd was (je weet wel om aan te geven dat het fietspad is). Daar sprong ze ff voor opzij.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 09:50

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 11:06

caro29 schreef:

Nee heb ik niet gedaan.

Het is een ruin dus dan vind prok geen meerwaarde hebben.

Mocht ie ooit verkocht worden dan laat ik hem wel keuren. Ik wil wel weten wat ik verkoop. Anders levert dat, mocht er iets aan de hand zijn, alleen maar gezeur op.

Merries waar mee gefokt worden laat ik wel keuren.

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 11:48

Leuke foto's G_entle! gaaf hoor!
Trailer laden heb ik nog niet geoefend, maar dat komt ook doordat een stalgenoot straks een opleiding gaat doen waarbij ze dat moet gaan oefenen en opnemen voor der school. Dus heb gezegd dat ze dat dan wel met die van mij mag gaan doen.....

Maar ik weet nog wel wat voor een drama het was toen ik haar als jaarling kwam ophalen pffffff.... maar goed ze is wel enorm veranderd. Je mocht toen ook niet voorbij der voorbenen komen of ze beet gericht, en mag nu alles aanraken zonder problemen!

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 11:54

Mag ik me ook nog aanmelden. Ik ben aan het lezen, nu bij pagina 3.

Ik heb sinds half augustus de 3-jarige PRE ruin van 1.63m (was hengst toen ik hem kocht) Napoleon. Napoleon was al zadelmak toen ik hem kocht. Hij is nog heel erg pup. Sinds ik hem heb nu 1 keer 10 min op gezeten om zadel te passen.

Mijn plan is hem super rustig op te pakken, mede omdat zijn bouw er nog niet naar is veel te werken, maar zijn koppie wel. Hij is zadelmak dus we doen er af en toe wat mee en verder mag hij van zijn jeugd genieten :)

Dit zijn wij op de tweede dag thuis
Afbeelding

Edit: toevoegingen
Mijn pup draagt trouwens een 1.85 en een 1.90 deken van Amigo. Als ik hem rijd heeft hij een natuurlijke mooie rond halshouding maar schiet er achter zodra je contact maakt (althans de twee keer dat ik er nu op gezeten heb, haha). Ik heb beide keren aan de longe gereden dus nog maar niet echt contact geprobeerd te maken. Nap heeft ook wat moeite met het bit: maandag komt dan ook de tandarts/bitfitter. Mijn boefie kan verschrikkelijk van kiet gaan als we vanaf de grond met hem spelen maar ga je iets met hem doen dan is hij superbraaf en bomproef. Met opstijgen van de week brak het krukje met veel lawaai en hij keek alleen even een klein beetje opzij of het goed ging en wat ik er van vond en toen was het goed. Houd mijn hart vast wanneer hij een keer los gaat want hij kan hoooooog bokken!

Ik zal in een apart bericht op iedereen gaan reageren :)

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:08

Gilly-Gail heb ik ook laten fotograferen en is Prok en is ook voor de sport goedgekeurd. Ook vanwege een blessure die ze als veulen heeft opgelopen. Ze is toen als veulen al gefotografeerd (achterbenen) en die waren toen puntgaaf, dus met 2 gelijk rondom laten fotograferen. Het blijven momentopnames want door de jaren heen kunnen er dingen goed fout gaan, maar het geeft wel een indicatie. Ik weet niet of ik een ruin zou laten fotograferen, denk het eigenlijk niet. Gilly's moeder heb ik op 6 jarige leeftijd nog laten fotograferen, die is ook Prok. Voor de fokkerij toch interessant als moeder en dochter beiden Prok hebben.

Gilly heeft een maandje trailertraining gedaan, maar het is een puber, dus de laatste keer met laden, kostte het toch wel enige moeite om haar erop te krijgen, maar uiteindelijk is ze er toch zelf opgelopen.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:00

Normaal gaat laden hier goed, op de trailer is hij wel niet zo rustig. Werd ook nog maar amper iets mee gedaan, maar eens hij bij mij staat zal hij toch moeten leren van dagelijks in handen te komen (stuk over de baan om aan mijn weide te raken etc) en mijn piste grenst aan andere tuinen van de buren incl. kippen, honden, schapen :Y) Gaat nog spannend worden :D

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 17:07

Ik wil het ook niet voor PROK doen. Voor PROK moet ik naar een andere Da en is dan bijna 2x zo duur. Papiertechisch is hij niet interessant. Het gaat mij puur om gezondheid. Mocht hij niet de kwaliteit onder het zadel hebben of niet meer groeien dan gaat hij de verkoop in. Doel is de cross maar het is natuurlijk afwachten of hij dat ook leuk vindt. Zijn moeder sprong alles maar vertikte het om het water in te gaan. Hij is wel brutaal genoeg. Als veulen zijnde wilde hij niet door het water maar heb zijn moeder gewoon aan de andere kant van het water gezet dus hij had geen keus :D Best gemeen hahaha. Hij loopt nu wel door de plassen op eigen terrein maar wie weet of hij dat ook op vreemd terrein doet.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:23

De meeste paarden leren dat wel Caro, maar ik heb ook weleens zo'n stijfkop gehad. Die ging echt niet over een boom/afsprong de waterbak in :n

De merries laat ik sowieso op de foto zetten ivm keuringen ed. De 3-jarige is niet opnieuw gekeurd, maar die is gezond. Eerder gekeurd ikv voorbereiding op de hengstenkeuring. Mijn 2,5-jarige laat ik denk ik wel rontgenologisch keuren voor het zadelmak maken. Ik wil niet met een echt kapotte aan de gang en bovendien wil ik weten of ze gezond zijn als er belangstelling voor is (en dit lijkt wel een echt goed springpaard te worden!).

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 07:02

Ik heb gelukkig aardig wat ervaring in het crossen maar hoop dat hij hierin echt niet op moeders lijkt. Ga echt zo snel mogelijk met watertraining beginnen :D .
Ben ook heel benieuwd hoe hij zal zijn onder het zadel