pony met rijtechnisch probleem kopen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 21:52

Geryon schreef:
Meestal is het andersom :+
Een leerpony kopen, daarvan leren en dan zelf een paard opleiden tot niveau. Ik snap niet waarom ze die nodig heeft? Je zegt eerst omdat ze meteen op dat niveau wilt starten met de pony, maar daarna zeg je er nog bij dat je een leerpony wilt zodat ze verfijnder kan leren rijden.

Ik snap niet hoe dat laatste te maken heeft met een leerpony willen? Daarbij is niet elke pony die Z heeft gestart een goede leerpony he :) Wij hebben er toendertijd een stuk of 15 bekeken, waarvan er maar 2 bij zaten dat goede leerpony's waren.

En sweetsox: Wat een gelul van je zeg. :') Een leerpony is juist alles behalve makkelijk.

Nou er is toch wel degelijk verschil tussen een jonge pony die z loopt of een ervaren pony die z loopt, nu heeft ze 2 jonge pony's maar het zo mooi zijn als ze met een ervaren pony net even meer op safe kan rijden met de jonge pony's zit nu nog heel veel werk in om alles lekker afgesteld te krijgen en dat is ook nog niet allemaal goed bevestigd, geeft niet want daar zijn ze jong voor en dochter ook maar als je een leerpony hebt dan denk ik dat je zelf nog beter aan leert voelen hoe het zou moeten voelen als de pony correct loopt. Dochter heeft nog nooit echt gevoeld om op een hele goede opgeleide pony te rijden, dan pas kun je je gaan verfijnen in je hulpen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:59

Nu snap ik je beter. Je kan nooit echt helemaal goed voelen hoe het hoort, als je dat nou eenmaal niet hebt gevoeld. Paarden die opgeleid zijn door onervaren mensen, zijn in mijn ervaring ALTIJD minder fijn na te rijden.

Wat mij betreft zou er trouwens geen verschil moeten zitten (en zit er in mijn ervaring ook niet) tussen een jonge pony die Z loopt en een ervaren pony. Het gaat erom hoe goed de hulpen zijn bevestigd en dat ligt helemaal alleen aan de ruiter.

Vind het trouwens een goede keuze hoor, een leerpony erbij. :j Maar je zal dan wel een fijne, goedgereden en werkwillige pony moeten nemen. Dus zeker niet een pony zoals uit de OP maar daar ging je al niet voor.

amboewella

Re: pony met rijtechnisch probleem kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 08:04

Staar je niet blind op een ervaren pony die Z loopt, dat alles vanzelf gaat!!
Wij hebben een ervaren Z d-pony en een Jonge zelf opgeleide Z1 pony maar heel vaak zijn de scores van de jonge pony toch echt hoger!!terwijl de ervaren Z pony zijn staatje echt wel heeft bewezen :) (onze dochter is 13).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 08:08

amboewella schreef:
Staar je niet blind op een ervaren pony die Z loopt, dat alles vanzelf gaat!!
Wij hebben een ervaren Z d-pony en een Jonge zelf opgeleide Z1 pony maar heel vaak zijn de scores van de jonge pony toch echt hoger!!terwijl de ervaren Z pony zijn staatje echt wel heeft bewezen :) (onze dochter is 13).

Hier ben ik het helemaal mee eens. De jonge pony en je dochter kennen elkaar door en door en dat kan dus het verschil maken. Met de ervaren pony die door iemand anders is ingereden kan dat heel anders liggen. Wel begrijp ik het verlangen van TS en ik hoop ook echt dat het lukt om zo een fijne pony te kopen voor haar dochter want ook daar zou ze veel van kunnen leren en nog eventjes fijn bij de pony's kunnen rijden.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 08:29

Ik heb niet heel het topic gelezen, staat een hoop onzin tussen, maar ik wil toch even reageren.

Als ik het goed begrijp heeft je dochter al 2 ponies in het Z, die ze zelf daarheen heeft gereden. En nu willen jullie een goede leerpony, die gelijk op z niveau mee kan draaien zodat jullie hogere wedstrijden kunnen gaan rijden. Is er een rede waarom dat met de huidige 2 ponies niet zou kunnen?
Ik denk namelijk dat een hoop leerponies die je vind in advertenties niet perse beter opgeleid zijn dan jullie eigen ponies. Alles dat een beetje z loopt wordt (terecht) aangeboden als leerpony, maar eerder voor B ruiters.
Of je krijgt dus toppers met mankementen.
Ik denk dat je dochter gewoon lekker door moet gaan met de ponies die ze heeft, en geduldig wachten tot er echt ergens een topper voorbij komt, zonder problemen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 08:31

Ilse_123 schreef:
Ik heb niet heel het topic gelezen, staat een hoop onzin tussen, maar ik wil toch even reageren.

Als ik het goed begrijp heeft je dochter al 2 ponies in het Z, die ze zelf daarheen heeft gereden. En nu willen jullie een goede leerpony, die gelijk op z niveau mee kan draaien zodat jullie hogere wedstrijden kunnen gaan rijden. Is er een rede waarom dat met de huidige 2 ponies niet zou kunnen?
Ik denk namelijk dat een hoop leerponies die je vind in advertenties niet perse beter opgeleid zijn dan jullie eigen ponies. Alles dat een beetje z loopt wordt (terecht) aangeboden als leerpony, maar eerder voor B ruiters.
Of je krijgt dus toppers met mankementen.
Ik denk dat je dochter gewoon lekker door moet gaan met de ponies die ze heeft, en geduldig wachten tot er echt ergens een topper voorbij komt, zonder problemen.

:o? als je niet het hele topic hebt gelezen hoe weet je dan dat er veel onzin tussen staat?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:04

Ilse als je het topic even doorleest heb je het antwoord op je vragen.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:43

zou het niet helpen om je dochter te laten lessen bij een betere instructeur om net weer wat verder te komen met haar eigen pony's?

mij lijkt het, en ik ben een enorme leek dus geen idee of het juist is wat ik zeg, dat iedere pony op zijn eigen manier beleerd is tm Z niveau en er dus niet 1 manier is om bij de top te komen maar meerdere.

de leerpony die je dus zoekt moet jouw dochter leren hoe het aanvoelt om bepaalde oefeningen te doen. Maar dat is dan de manier zoals die pony het heeft aangeleerd. En dan?? Dan is het op een andere pony waarschijnlijk toch weer net ff anders.

Daarom zou mijn keuze zijn om beter les te gaan nemen zodat ze dat zelf leert met haar eigen pony's

maar wie weet zeg ik wel iets heel doms als leek zijnde :o

Cemlys

Re: pony met rijtechnisch probleem kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:16

Ts draait het hele paardrijden niet om een ding en dat is het opleiden van een paard? Denk je niet dat een pony die alles kan heel snel gaat vervelen, eens je de knopjes hebt, dan heb je het ook gehad, dat had ik vroeger tenminste. heel gauw uitgekeken en dan ging het ook alleen maar vervelen. Het is mooi toch om een paard op te leiden, denk je niet dat je dochter een iets te idyllisch beeld heeft van een 'ervaren' Z-pony? Vind die leeftijd nog altijd heel jong om daar al een kijk op te hebben eigelijk. Als ze 2 pony's naar dat niveau gebracht heeft is een M pony (met potentie dan niet fijner)? Ik snap wel wat je bedoeling is, maar of je ook met een ervaren pony zo even het Z doorrijd?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:02

Cemlys schreef:
Ts draait het hele paardrijden niet om een ding en dat is het opleiden van een paard? Denk je niet dat een pony die alles kan heel snel gaat vervelen, eens je de knopjes hebt, dan heb je het ook gehad, dat had ik vroeger tenminste. heel gauw uitgekeken en dan ging het ook alleen maar vervelen. Het is mooi toch om een paard op te leiden, denk je niet dat je dochter een iets te idyllisch beeld heeft van een 'ervaren' Z-pony? Vind die leeftijd nog altijd heel jong om daar al een kijk op te hebben eigelijk. Als ze 2 pony's naar dat niveau gebracht heeft is een M pony (met potentie dan niet fijner)? Ik snap wel wat je bedoeling is, maar of je ook met een ervaren pony zo even het Z doorrijd?

soms draait het alleen om zo snel mogelijk punten te scoren....en dat mag.Dat moet iedereen zelf weten.Maar of je met die mentaliteit het ver schopt weet ik niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:19

Niet altijd hoor Geerke, want ik begrijp TS heel goed. Of zoals Steinbrecht beschrijft in zijn Gymnasium des pferdes dat eigenlijk iedereen op een Hoge School paard zou moeten beginnen om te leren paardrijden zodat je het goede gevoel ontwikkelt. Alleen tegenwoordig rijdt iedereen, vergeleken met zijn tijd een enkeling, dus nu is dat bijna niet mogelijk. Maar ik geloof zeer zeker dat als je een echt heel goed paard hebt, dit toevoegt aan het voelen en leren, los van het punten scoren.
Vandaar dat les krijgen op een paard dat HOge School oefeningen beheerst wellicht ook het gewenste doel brengt, want dat paard wordt weer naderhand gecorrigeerd door de eigen ruiter en goed gehouden zodat de dochter kan blijven lessen en eens echt kan voelen hoe een paard dat echt verzameld is voelt, hoe een paard piaff hoort te doen enz. Ik weet alleen niet of zo'n paard in NL aanwezig is om mee te lessen.