Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 01:39

ZusJacobs schreef:
Nouja, 145 en dan 95kg is best wat hoor.. Ik snap best dat mensen daarin eisen stellen! Eerlijk tegenover het paard. Voor jouw vriendin zou ik eerder kijken naar een paard rond de 1,55. Net een maatje groter, liefst wat robuust.

En dan nog is 95 kg best wat gewicht om te dragen.

Dan is het al 95 kilo van de ruiter zelf, maar wat denk je van het zadel? Dat weegt ook vaak nog wat!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 01:39

Maar gewicht is toch gewicht.. En juist bij springruiters is er extra gewicht bij het springen en vooral landen.

Paarden zijn hiervoor getraind ja, maar ik ga er ook vanuit dat een paard ook getraind is om zijn dagelijkse rondje met ruiter te maken.

Dat wil trouwens niet zeggen dat ik denk dat 95kg op een 1,45m(toch?) grote tinker goed keur.
Ik kan mij prima voorstellen dat de eigenaar die niet wilde. Ik zou er zelf niet aan denken om op zo'n kleine tink te gaan zitten. Ik zou gaan voor een tinker van minimaal 1,55 of een gemiddeld paard van minimaal 1,70m.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 01:41

Het is fysiologisch omogelijk om vet om te laten zetten in spier omdat spier en vet twee compleet verschillende soorten lichaamscellen zijn.Elk met een heel andere stofwisseling en functie. Eerst afvallen, dan spieren kweken.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 01:42

Brainless schreef:
LesleyxLinn schreef:
Volgens mij overschatten de meeste mensen het gewicht.
Veel springruiters komen wel aan de 90 kg. En deze springen er dan ook nog meerdere keren per week 1,5m mee. Het gewicht op de rug bij de landing is veel zwaarder. En met die paarden is ook niks mis.

De meeste springruiters zijn geen 90 kilo, ook springen ze niet meerdere keren per week 1,50m (vaak wordt er maar 1x per week mee gesprongen) en daarnaast zijn de paarden die gebruikt worden groter/sterker en volledig getraind.

Dat kun je niet vergelijken met iemand van 90 kilo op een haflinger/fjord/tinker van 1.45m

Ook halen de meeste geen 90kg.
Jeroen Dubbeldam: 1,88m, 80 kg
Gerco Schröder: 1,65m, 71 kg
Leon Thijssen: 1,75m, 83 kg
Albert Zoer: 1,88m, 85 kg
Jos Lansink: 1,78m, 70 kg

Die paarden zijn getraind om mee te springen ja.
Ik neem aan dat een gewoon paard getraind is om zijn rondje te doen.

Er zijn inmiddels al 2 ruiters genoemd die wel degelijk tegen de 90kg aan zitten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 01:43

Citaat:
En het is puur voor recreatie enkele keren in de week.

Klinkt niet als een paard dat erg goed in de bespiering gaat staan en mooi slank is.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 01:46

xSlvna schreef:
Citaat:
En het is puur voor recreatie enkele keren in de week.

Klinkt niet als een paard dat erg goed in de bespiering gaat staan en mooi slank is.

Paarden die voor recreatie worden gebruikt zijn altijd dik? :')

En nogmaals, ik had het over een gemiddeld paard. Want er wordt gezegd dat je met 90 kg gewoon niet op een paard moet gaan zitten en daar ga ik op in.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 01:47

En dat zijn ook paarden die volledig onder de controle staan van een da.

Daarnaast kan iemand van 90kilo best op een normaal paard rijden.
Dat staat hier ook niet ter discussie.

Hier gaat het om zwaardere/grotere mensen op pony's.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 01:48

Ja, ik zei dat inderdaad, maar ik had het over gemiddeld paard, en gemiddeld paard is gewoon niet in goede conditie, bij lange na niet.

Stelletje moddervette monsters, maakt niet uit over welke stal ik loop. Vooral de tinkers, fjorden en haflingers. Tonnetje rond en dan een >80 kg ruiter erop.

Sportpaarden zijn geen 'standaard' paarden.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 01:54

Brainless schreef:

Tinkers van 1,55 zijn ook pony's..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 01:55

LesleyxLinn schreef:
Brainless schreef:

Tinkers van 1,55 zijn ook pony's..

Ja??

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 01:57

Kijken naar getallen is hooguit een indicatie.
Een 'groot en/of stevig paard' is niet altijd een paard wat gemakkelijk gewicht kan dragen.
Een klein, smal paardje is niet per definitie minder sterk.

Draagkracht heeft te maken met een juiste bouw, voldoende spierontwikkeling, goed ontwikkeld - en niet beschadigd - bewegingsgestel, conditie en getraindheid (ervaring).
Daarnaast moet worden gekeken naar de tijd en intensiteit van de belasting.
Dus aan de hand van getallen, een foto van paard en/of ruiter kun je bar weinig bepalen.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 07-03-14 01:58, in het totaal 1 keer bewerkt

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 01:58

xSlvna schreef:
Ja, ik zei dat inderdaad, maar ik had het over gemiddeld paard, en gemiddeld paard is gewoon niet in goede conditie, bij lange na niet.

Stelletje moddervette monsters, maakt niet uit over welke stal ik loop. Vooral de tinkers, fjorden en haflingers. Tonnetje rond en dan een >80 kg ruiter erop.

Sportpaarden zijn geen 'standaard' paarden.

Nee maar sportpaarden moeten ook wel veel meer doen dan een gemiddeld paard. En hebben bij springen ook meer gewicht te verduren.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 02:00

90 kilo op een tinker rug vind ik toch knap veel, té veel wel te verstaan. Om met 90kilo op een paard te gaan zonder deze teveel te belasten, heb je wel echt een groot, stevig, sterk paard met een goede rug nodig.

Hubbels

Re: Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 07:18

Heb de topic een beetje door gelezen, maar schrik toch wel van sommige reactie's!

Ben zelf ook niet de slankste (nu 77 kilo, ben er al 6 kwijt *\o/* ), maar zou het vreselijk vinden als ik te zwaar zou zij voor mijn tinker van rond de 1.52.
In profiel staan wel foto's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 08:33

ikkedus schreef:
Ik vind ook een tinker van 1.50 nog te klein. Vanaf 1.55 en dan moet het echt wel een beer van een tinker zijn EN in goede conditie en dan hangt het er nog van af wat de plannen zijn. Ik weeg 5 kg minder en ben kleiner en ik stap echt niet op een tinker onder de 1,60 (en die zijn erg zeldzaam). Zelfs als ik dan al op een tinker zou rijden, dan dus niet springen en lange buitenritten door mul zand etc. (mul zand sowieso vermijden btw). En dan een lichter iemand voor de andere 3 a 4 dagen vd week.
En helaas is mt 44/46 wel steeds meer de Hollandse maat geworden vrees ik, in ieder geval voor mensen boven de 30. :o

Waarom voor mensen boven de 30?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 08:48

LesleyxLinn schreef:
Brainless schreef:
LesleyxLinn schreef:
Veel springruiters komen wel aan de 90 kg. En deze springen er dan ook nog meerdere keren per week 1,5m mee. Het gewicht op de rug bij de landing is veel zwaarder. En met die paarden is ook niks mis.

De meeste springruiters zijn geen 90 kilo, ook springen ze niet meerdere keren per week 1,50m (vaak wordt er maar 1x per week mee gesprongen) en daarnaast zijn de paarden die gebruikt worden groter/sterker en volledig getraind.

Dat kun je niet vergelijken met iemand van 90 kilo op een haflinger/fjord/tinker van 1.45m

Ook halen de meeste geen 90kg.
Jeroen Dubbeldam: 1,88m, 80 kg
Gerco Schröder: 1,65m, 71 kg
Leon Thijssen: 1,75m, 83 kg
Albert Zoer: 1,88m, 85 kg
Jos Lansink: 1,78m, 70 kg

Die paarden zijn getraind om mee te springen ja.
Ik neem aan dat een gewoon paard getraind is om zijn rondje te doen.

Er zijn inmiddels al 2 ruiters genoemd die wel degelijk tegen de 90kg aan zitten.

Ik wil graag op je reageren betreft springpaarden die ook niets mankeren. Ik geloof namelijk niet dat het zo is. Veel springpaarden hebben óók last van hun rug, net als veel andere paarden. Dit is alleen niet altijd bekend of wordt niet altijd bekend gemaakt. Maar dit betekend natuurlijk niet dat het er niet is.

Het is daarnaast ook wel een verschil of je een top ruiter bent of iemand die af en toe eens op een paard zit. Doodgewicht als in niet goed met de beweging mee gaande ruiter is per definitie vervelender dan perse een zware ruiter.

Het is helaas te vaak aan de orde dat er een te zware ruiter op een pony of paard zit. Een paard is niet per definitie sterker. Stokmaat is zeker niet alles bepalend. Er zijn heel factoren waarnaar gekeken moet worden en ik vind het super dat er steeds meer oog voor is. Het gaat tenslotte wel om de welzijn van de paarden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 08:54

Brainless schreef:
LesleyxLinn schreef:

De meeste springruiters zijn geen 90 kilo,

En kijk eens wie er veel gewonnen hebben in de goede oude tijd! (die voor sommige ruiters niet zoooo ver in het verleden ligt ;) )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:03

Maar zitten die op een tinker van 1.45?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:15

Nee, maar die tinkers gaan ook niet over 1.60 (en hoger, want behoorlijk wat van deze mannen reden ook verdienstelijk puissancerubrieken).
Om je even terug te leiden in de discussie: het ging over de druk op de voorbenen. En die is bij een springpaard wat over de 1.60 gaat groter dan een Tink die op de voorhand wat rond tjokkelt. Schade aan de rug > ja. Aan de voorbenen > lijkt me niet gezien de springpaarden.
Topspringruiters zijn niet altijd slanke jonge mannen geweest ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:30

Mijn Haflinger is over de 1.50m, maar daar komt ook niet iemand van 95kg op. Er heeft iemand van 105kg op uitgestapt, beest liep te zwalken door de bak alsof hij dronken was.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:44

Ik woog eerst 95 kg. Ik ben nu 80kg. Ik ben dus al 15kg afgevallen. :) ik train met mijn paard wel. Ondertussen is mijn vet massa gemindert en mijn spiermassa toegenomen.

Ik rij nu nog maar 2 keer per week 20 minuten en de rest ben ik bezig met longeren (waar ik hulp bij krijg, kon ik eerst niet), wandelen, vrij springen en van alles en nog wat.

De spiermassa van mijn fjord is ook toegenomen volgens de zadelpasser. (Linda)

En ik ga goed met de beweging van mijn paard mee en heb niet het idee dat ik in de weg zit. Laatst zat er ern beginner op die niet kon lichtrijden of goed kon doorzitten, ze stopte abrupt en moest der najagen met ern zweep om der op gang te krijgen. Terwijl als ik lichtrij of doorzit dan loopt ze fijn door.

Ik ben wel zeker af het vallen zodat ze me beter kan dragen en zij is ook af het vallen. Maar een maatje 36 zou mij nooit passen. ;) ik ben mij er zeker van dat ik nog 10kg kan afvallen maar dat heeft tijd nodig. :)
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 07-03-14 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:47

Veel springpaarden betalen na hun carrière of zelfs nog tijdens wel de tol.
Verder ging het in de openingspost over een pony van 1.45m waarbij waarschijnlijk zowel het paard als de ruiter niet de intensieve kracht- en conditietraining krijgt als de gemiddelde topspringruiter met paard.

En verder vind ik het best wel grappig dat er een paar supergekke argumenten naar voren gehaald worden in dit topic. Als ik de situatie van ezels in India moet aanhalen om mijn zwaarlijvigheid goed te praten, jeetje, waar zou ik dan mee bezig zijn. Ik weet dat gewicht een heikel punt is, niet alleen in de paardenwereld, maar alsjeblieft blijf een beetje eerlijk kijken naar jezelf en naar je paard.

Ik ga een 95 kilo wegende persoon uiteraard niet verbieden om paard te rijden, maar die persoon moet toch wel beseffen dat de PONYtijd voor hem/haar toch echt achter de rug ligt.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:50

Als het paard niet perse bont hoeft te zijn en iets groter maar vooral sterker als een tinker...

En wel de ruime bewegingen zoals een rijpaard.

Verdiep je eens in een boulonnaise.

Wij hebben er een ( niet voor de verkoop) en ze rijdt echt heerlijk comfortabel. Zit niet zo breed als een belg en loopt flink ruim.

Haar rug is lang genoeg voor een 18,5 inch zadel maar niet week zoals een fries bijv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:56

Tja, of je het nou aan d'r kan zien of niet, ze is en blijft 95 kilo en dat is best een behoorlijk gewicht. Mijn vriend heeft ongeveer dezelfde lengte en die haalt dat gewicht ook niet, en mijn vriend stapt op dit moment ook niet op welk willekeurig paard dan ook.

Ik snap dus best dat de eigenaar van het paard zegt; sorry, je komt er niet op, dan verkoop ik 'm maar niet. Ik vind het juist heel wat lef hebben dat de eigenaar dat zegt, want misschien is het de enige koper voor de komende 2 maanden, maar hij houdt 'm wel.

Als er was gezegd 'ik verkoop m'n paard en er komt iemand met mega grote sporen en lange zwepen aan, dus die heb ik naar huis gestuurd want ze wilde de sporen niet afdoen' dan roept iedereen dat het maar goed is dat die dus niet erop is gaan zitten. Het paardje moet immers wel heel blijven.
Gaat het om teveel gewicht en is het vanaf de andere kant, dan is de eigenaar ineens een zeur.
Wees blij dat ze zuinig is geweest op het dier, zie je tegenwoordig ook niet vaak meer.

Ja, het is zielig voor d'r. En ja, het is heel knap dat ze marathons overal loopt, daar zegt niemand wat over, niemand zegt ook dat ze dik is en alleen op de bank chips aan het eten is toch?
Men zegt alleen wel dat 95 kilo exclusief harnachement wel heel wat is voor een paard om te dragen. Ook voor recreatief rijden en een beetje boshobbelen.
Denk dan ook nog even na over het zadel, als het een kort gebouwd dier is, kan je daar geen 18 inch op leggen bijvoorbeeld. Moet je dan in een te klein zadel gaan rijden omdat je persé dat dier wilt hebben terwijl je er eigenlijk niet oppast, wat het allemaal nog schadelijker maakt voor 't dier? :)

Ik vind het meer een beetje gal spuwen over iemand die weigert z'n paard te verkopen en dat is oneerlijk. Tja, wat doe je eraan? Groter, sterker paard zoeken en toch eens kijken of het zware botten/spieren zijn, en als je echt heel graag wilt paardrijden, dus daar ook je paard op aanpassen. Ik vind shetlanders ook heel leuk, maar daar ben ik nou eenmaal te lang voor. Ga ik ook niet iedere shetlandponyverkopende eigenaar voor uitschelden als ik er niet op mag. :+

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:59

Ik snap het niet. Waarom ga je met dat gewicht kijken naar een D pony, onder het mom 'het kan wel'. Neem het zekere voor het onzekere en ga gewoon gelijk op zoek naar een stevige Fries. Heel goed van die verkoper dat hij denkt aan het welzijn van het paard en niet aan het geld, hoe kwetsend het ook is voor je vriendin.
Ik heb ooit een boek gezien waar uitgebreid stond uitgelegd wat de invloed van de bouw van het het paard was op het gewicht wat het paard kan dragen. Volgens mij was dat dit boek http://www.agradi.nl/het-zadelboek.htm