Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Cassidy schreef:@ Netje:
Afgezien van het feit dat ik een vraag stelde en geen feit verkondigde (toch een probleem met begrijpend lezen?) : wat zie jij als het verschil tussen iemand de grond intrappen en realistisch zijn? Op het moment dat pappie en mammie de accomodatie betalen, en je je eigen referentiekader (gefinancieerd door pappie en mammie) gaat gebruiken voor de manier waarop anderen hun paard houden en daar je eigen mening ten opzichte van de ander op een niet constructieve manier aan het ventileren bent, ben je in mijn ogen anderen de grond in aan het trappen. Anderen hebben misschien de middelen niet om het te doen zoals ze willen, en gaan concessies doen. Puur om toch hun passie voor paarden te kunnen beoefenen, en hun eigen droom waar te maken. En als dat niet kan met een eigen huis met genoeg ruimte voor paarden aan huis, dan op een accomodatie elders. Waar je je uiteindelijk aan de regels van die accomodatie dient te houden als het niet helemaal volgens je eigen wensen gaat (en dan weer, wie bepaald of dit goed is of niet?) dan ga je keuzes maken.
Uiteindelijk komt het hierop neer: wat vind je belangrijk, en wat niet? Wat kun je betalen, en wat niet? Ik ga er van uit dat alle paardeneigenaren het beste met hun paard voorhebben, maar als je met meerderen een accomodatie moet delen en geen zeggenschap hebt over hoe dingen gaan, dan ga je je aanpassen, en als iemand dan roept dat je - als je het niet helemaal naar eigen zin kunt doen - je dan maar helemaal geen paard moet houden, ben ik het daar niet mee eens. En als iemand die zijn paarden aan huis kan houden het voor een ander beslist om ze verder weg te zetten, zonder enig inlevingsvermogen wat dit voor degene zou betekenen, dito. De reden waarom staan in het andere topic. Heb je dat inmiddels al doorgenomen? Zo niet, misschien handig om dat alsnog te doen?
Het feit dat een accomodatie niet door iemand zelf is bekostigd (en nee, Ayasha, dan heb ik het niet over een landje met een schuilstal, maar over de paarden aan huis, en dan met name in Nederland want in Belgie zijn de mogelijkheden wat groter) , en het feit dat iemand daardoor zijn eigen referentiekader op anderen projecteerd, en het feit dat ik daarop wijs, is geen de grond intrappen, dat is op de feiten wijzen. In mijn ogen dan toch. Kan me vergissen. Ben uiteindelijk ook maar een mens. Maar in mijn ogen maakt dat wel degelijk verschil.
wat maakt het deze discussie uit if je ze aan huis hebt of niet? MarlindeRooz schreef:Serieus je moet gewoon niet op haar in gaan, want als je het niet zelf betaald en in het oosten woont heb je al geen recht van spreken. Op dat soort mensen ga ik niet in, zeker niet als ze hun eigen mening met puur op egoïsme gebaseerde argumenten ondersteunen.
En nu ga ik mijn SHETLANDERS uit de WEIDE halen in het OOSTEN van het land, waar sportpaardjes standaard binnen staan want dat "dut iedereene".
Uppojono schreef:Natuurlijk kan een sportpaard 24/7 naar buiten. Ik zal dit bij mijn eigen paarden in de toekomst ook zoveel mogelijk willen realiseren. Want wat ik me afvraag is of de paarden zich zelf echt zoveel beter voelen bij 24/7 buiten zijn, dan bij 12 uur per dag buiten zijn. Hoe realiseer je de perfecte omstandigheden voor een paard?
Een schuilstal: paard zal hoe dan ook geregeld op de tocht staan. Niet ideaal.
Voeding: Je hebt totaal geen controle op hoeveel je paard krijgt. Onbeperkt ruwvoer? Maar is het niet zo dat die brutale onbeperkt krijgt en de onderdanige beperkt wordt?
Ik ga zelf op dit moment ook voor de middenweg. Paarden gaan om 07.00 naar buiten en rond 19.00 weer naar binnen. Op stal krijgen ze lekker hun biks, wortels en kuilgras. In de wei eten ze gras en in de buitenbak krijgen ze onbeperkt hooi. Een sportpaard kán dus wel 24/7 buiten, maar ik vind het niet nodig. 6 uur per dag vind ik echter wel het minimale.
ikke schreef:Er is geen heilige waarheid.
Wat jij MOET doen, is kijken naar je paard, kijken naar je mogelijkheden, kijken naar de beperkingen van de omgeving waar je zit en binnen die marge de optimale huisvesting realiseren.
liljebo schreef:Ik zal ook eens mijn mening neerpleuren.![]()
Ja, een sportpaard kan 24/7 buiten.
Er is heel veel onderzoek geweest op dit gebied (een ervan heb ik ergens vooraan geplaatst) waaruit niet alleen blijkt dat het stresslevel bij paarden in kuddeverband buiten veel lager is, het welzijn veel hoger is, maar ook dat de kans op blessures in geen geval groter is dan bij paarden die veelvuldig op stal worden gehouden.
Er zijn zelfs onderzoeken die aangeven dat de kans op blessures kleiner is bij paarden die zoveel mogelijk buiten lopen en dat is niet zo verwonderlijk.
Alles wat we nodig hebben om dit te begrijpen, is gezond verstand.
Je kunt een paard op stal vergelijken met een zittend mens
Stel een kantoorman (met zittend leven) gaat met zijn vriend, een man die de hele dag lichamelijk in de weer is, lekker sporten. (al dan niet prestatiegericht). Het ligt voor de hand dat de kantoorman in eerste instantie veel fanatieker is dan de man die geen overschotenergie heeft. Maar er is weinig fantasie nodig om te begrijpen wie uiteindelijk minder kans maakt op blessures en wiens prestaties het eerste omhoog gaan, toch?
Niet alleen zorgt beweging voor sterkere spieren en pezen en een goede smering van gewrichten, maar het zorgt ook voor een betere doorbloeding en voorkomt overschotenergie, dat niet zelden een oorzaak is voor blessures.
Het argument van het veel op stal staan van een sportpaard, omdat het paard zijn energie nodig heeft omdat het onder druk staat (en dan zal ik mijn mening over een vierjarige die onder druk staat in de wedstrijdsport maar beter even achterwege laten) is voor mij een uiterst vreemd argument. Is juist bij een paard dat onder druk staat ontspanning middels weidegang en sociaal contact dan niet datgene waar het van ontspant? Lijkt mij toch stukken logischer dan eenzame opsluiting ter ontspanning? Zeker voor een paard.
Dan het probleem van de twee paarden die elkaar niet kunnen missen. Dat kan inderdaad lastig zijn. Ik heb ook twee zulke exemplaren, dus ik weet best wat het inhoudt. Maar mag je daaruit dan niet de conclusie trekken dat die paarden enorm belangrijk zijn voor elkaar; dat juist het bij elkaar zijn datgene is wat die paarden gelukkig maakt? Moet je hen dat werkelijk willen afpakken voor eigen gemak?
Dan kom ik op het voerargument van bv dravers. Ik heb ooit eerder op bokt geschreven hoe een dierenarts hier, inmiddels alweer twintig jaar geleden of zo, is begonnen met het 24/7 buiten houden van zijn dravers en dat hij daar toch wel mee werd uitgelachen. Laat uitgerekend zijn dravers tot op vandaag niet alleen zeer goede prestaties neerzetten, maar ook nog eens verschoont blijven van de blessures waarmee veel andere dravers te maken hebben.
Toezicht op voer heeft hij opgelost met een voerapparaat. (in nederland werken ze bij sommige PP ook daarmee)
Het lijkt mij dat juist paarden die goed in hun vel zitten, omdat aan hun basale behoeften tegemoet wordt gekomen (buitenlucht, beweging, sociaal contact) beter kunnen presteren,
Het houden op stal is van oorsprong ontstaan omdat het gemakkelijker was. Het paard stond altijd ter beschikking, zoals een auto of brommer dat doet. Maar met de huidige ontwikkeling en kennis zijn er genoeg andere mogelijkheden. Het probleem is vooral dat veel pensionstallingen en diens klanten daar niet aan willen . Gelukkig zie je daar toch ook wel een kentering en ik hoop dat deze doorzet.
Overigens vind ik wel dat paarden buiten de gelegenheid moeten hebben om droog te staan en te liggen en elkaar uit de weg te gaan.
Ik begrijp echter wel dat iemand die de paarden bv afgelegen heeft staan, ze liever snachts naar huis haalt vanuit veiligheidsoverweging e.d.

Ceriadwen schreef:Trek je maar niks aan van die ongenuanceerde uitspraken hoor rdlfoto. Mensen die dat soort dingen menen te moeten zeggen hebben last van de ziekte van moraalridderzonderhersens.
En je hoeft ze zeker niet te verdedigen tegenover dit soort.
Maar mijn paard loopt er niet slechter op. Staat in een ruime stal en hij is echt totaal niet chagrijnig of iets. Ik kan hem wel 24/7 hier het land opgooien, maar dan ziet 'ie er na een maand niet meer uit in de winter. Dan heb ik liever dat 'ie Zomers een paar uur naar buiten gaat zodat hij een goed land heeft/blijft houden en dat hij met het heetst van de dag niet in de volle zon hoeft te staan.
baudyh schreef:Ik vraag me dan af hoe de praktische dingen gaan als je je paard 24/7 buiten hebt.
Als je in de avond nog les hebt gereden en je paard is nog nat van het zweet.
Of je moet s'morgens op wedstrijd en je wilt graag zijn benen nog wit hebben.
Dan is het toch niet praktisch als je alleen buiten hebt.
Hoe doen Jullie dat 24/7 buiten mensen?

Cassidy schreef:pol013 schreef:Als zijn benen schoon moeten blijven is juist het witte zand beter dan zijn stal.
En als je nu geen wit zand tot je beschikking hebt maar zware natte kleigrond? En dan even zonder de optie om hem een dag op stal te zetten?

Cassidy schreef:pol013 schreef:Als zijn benen schoon moeten blijven is juist het witte zand beter dan zijn stal.
En als je nu geen wit zand tot je beschikking hebt maar zware natte kleigrond? En dan even zonder de optie om hem een dag op stal te zetten?