Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:59

Hier een andere kant van de medaille:
Ik heb een paard op "bruikleencontract", inmiddels al 6 jr. In het contract staat: Wanneer Kamy niet meer voor het paard wil/kan zorgen beslissen WIJ de eigenaren wat er met het paard moet gebeuren. Maar nu ik wil stoppen kan ik niet terugvallen op het contract ivm financiële kwestie en gezondheid van de fokker.... Ik weet dat er nu mensen zeggen: je hebt alle recht om te stoppen en het paard terug te geven! Ja dat weet ik, maar inmiddels ben je natuurlijk emotioneel gehecht aan het paard, en je hebt een band met die mensen. Ik wil niet dat het paard nu de dupe wordt van de situatie, dat heeft ze never nooit verdiend. Dus ik doe mijn best een goed plekje te vinden. Maar wat als me dat niet lukt? Paard heeft ook wat onvolkomenheden (is niet kapot) waardoor ik zeg: Ik zoek er liever een recreant voor of iemand die een weidemaatje zoekt. Dan iemand met ambities. Ze staat niet op de bokt markt, maar als ik dit topic zo lees wil ik ook niet weten hoe er over me gedacht wordt als ik haar wel op de bokt markt zet?! Terwijl ik het toch echt met de beste bedoelingen EN goede hoop doe......

Daarnaast loopt mijn (eigen) oude merrie al 6jr van haar pensioen te genieten op een contract! Niks belazerd, niks geen problemen. Mensen blij met het paard, paard gelukkig. Ik heb toen bewust voor zo'n contract gekozen, omdat ik wilde voorkomen dat ze de handel in zou gaan. Dus het is echt niet allemaal kommer en kwel met "gratis aangeboden voor goed tehuis"!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:06

En je weet dat beide contracten niks waard zijn? Tenzij je duur bij een notaris bent geweest.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:27

Ik zou gewoon nooit het risico willen lopen dat mijn kapotte paard in verkeerde handen terechtkomt, dit voorkom je gewoonweg niet met niet rechtsgeldige contractjes met boetes e.d. Het paard heeft er geen last van als het ingeslapen wordt hoor, alleen mensen zelf durven het niet. En natuurlijk zijn er verschillende gradaties. Maar hoe realistisch is het dat een echt kapot paard en alle bijkomende kosten door een ander betaald gaan worden zonder dat hier rijden tegenover staat? Heel klein. Ik vind het risico van in verkeerde handen terechtkomen vele malen groter. Paard heeft nergens las van als je het laat inslapen, ik zou juist niet kunnen slapen als mijn paardje pijn lijd omdat ik het voor mijn eigen gemoedsrust de handel in heb gestuurd. Ieders eigen vrijheid, alleen wees dan aub realistisch. Wie betaald bepaald. Bijna niemand van de mensen die hun paard verkocht/ eigendom heeft overgedragen met contract reageert ook als je zegt dat die contracten niet rechtsgeldig zijn. Daar hebben ze vaak geen antwoord op.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 07:53

GamblersCup schreef:
En je weet dat beide contracten niks waard zijn? Tenzij je duur bij een notaris bent geweest.

Dat is onzin. Een contract is wel geldig, daar hoeft geen instantie overheen gekeken en getekend te hebben. Is nagevraagd bij de notaris klerk en kun je ook overal op internet vinden.
Als ik op dat contract zet dat het paard in bruikleen is en IK de eigenaar blijf, is dat rechtsgeldig. als ik er een symbolisch bedrag voor vraag is het verkocht en heb ik geen poot meer om op te staan.
Dat je met zo'n contract toch een deel op het vertrouwen in anderen vaart zal ik niet ontkennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 08:26

Evitaali schreef:
Ik vind wel dat er verschil is tussen kapot en kapot..niet pijnvrij kunnen leven (weidegang) is vredig in laten slapen.
Zelf heb ik 2 paarden en een oud shetje. Mijn oude shetje heeft wel gebreken. Ze staat bij andere mensen in de wei. Ik betaal haar medicatie en een klein maandelijks bedrag en kom 2 keer per week langs. Maar dan kost een shetlander dan ook niks in onderhoud. Ik ben blij dat ik deze oplossing heb, en snap dat dit niet voor iedereen kan, vooral grotere paarden.

Ik snap dat mensen een goed te huis willen voor hun paar met gebreken, en ik hoop ook echt dat die paarden dat dan ook krijgen. Ik vind het gewoon walgelijk dat er mensen bestaan die zulke paarden door verkopen zonder eerlijk te zijn..Dit vind ik fout. Mensen die ze aanbieden voor een goed te huis niet. Zij zijn tenminste eerlijk. De mensen die daar misbruik van maken dat zijn de foute mensen. Ik denk dat financieel niet altijd mee speelt, maar de tijd ook.. Een paard kan echt wel lekker in een weiland staan als dit pijnvrij kan, maar lekker geborsteld worden en geknuffeld maakt natuurlijk helemaal zijn dag goed. Als de eigenaar fulltime werkt en kinderen heeft dan kan dit net te druk worden, als er dan iemand is die wel de aandacht kan geven aan het paard, waarom dan niet aan die gene geven. Die gene heeft altijd zelf de beslissing om het wel of niet te doen.

Zelf zou ik iemand kunnen zijn die juist heel gelukkig kan zijn met zo'n gebreken paard die alleen lekker buiten kan lopen en af en toe een ritje. Ik heb zelf een rug en bekken afwijking, echt goed intensief rijden zit er voor mij niet in. Ik heb mijn paardjes al een poos, voor dat ik achter mijn gebreken kwam.
Als ik nu geen paard had en nu (voorbeeld) naar een paard zou zoeken, ging ik wss voor een paardje met gebreken. Als het een lief braaf paard was, die enkel een licht ritje mag maken. (pijnvrij dan) Dan was dat voor mij een goed paard geweest. Ieder zo zijn geluk met een anders ongeluk..(dit is nu geen aanbod voor een paard met gebreken, ik ben al 9 jaar gelukkig met mijn 1ne paard en die andere is zijn vriendje dus geen ruimte meer voor een paard erbij <3 )

Nou Evitaali, als ik een prachthuis zou vinden voor mijn oude paard en ik zou 100% zeker weten dat ze daar goed zou staan, wie weet. Maar helaas, de paarden die op die manier nog goed terecht komen, hebben heel veel geluk. Want in deze tijd kost een paard in aanschaf bijna niets en heeft men over het algemeen liever dan een gezond dier in de wei staan, dan een dier met kwaaltjes waarop gelet moet worden en waardoor men met het paard zeer beperkt is. Het paard van jouw zus is gewoon stuk, ataxie, scheef bekken en spat, kijk en dan kan ze misschien nog wel een pijnvrij leven leiden, maar draag daar dan zelf zorg voor. Door te gaan leuren met zo'n dier met daarbij een niet geldig contract en dito boetes, gaat niet werken.
Als het jullie echt zo aan het hart gaat wat er met dit paard gebeurd en omdat jullie er zoveel verdriet van hebben, dan hou je haar en verkoop je je gezonde paard. Maar nee, want zo gek op haar zijn jullie nu ook weer niet. Want ze kan niet meer bereden en dan is het eigenlijk alleen maar een sta in de weg. Dus hup de verkoop in, met eisenpakket. En dat je wilt blijven rijden prima, maar om jullie stukke paard in de handel gooien is not done, dan hou haar zelf en maak er de tijd maar voor of neem je verantwoording. Dat ze nu voor een opvangtehuis is gereserveerd, ik zou zeggen kijk maar uit.

Evitaali

Re: Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:15

Correctie is niet mijn paard. Dus je kunt wel met jullie gaan gooien, maar paard staat 30 km uit mijn buurt. Het is haar beslissing. Ik heb geen band met het paard, dus voor mij is het niet lastig. Het paard heeft geen pijn zoals de dierenarts zegt, mits hij niet zwaar wordt belast. Ze is idd gereserveerd voor een opvangtehuis. Ik vind dit een goede oplossing als dit een een echt opvangte huis is. Ik weet van haar dat ze hem anders ook niet weg doet. Ze heeft land waar ze kan staan, en ze heeft echt het geld er voor, maar niet de hoeveelheid tijd. En ze bedoelt het goed. Ze wil ook best mee betalen, ook aan een opvang te huis. Als ik nog geen 2 paarden had, was ze hartstikke welkom, maar mijn weitje is al vol. Iedereen hoopt op een altijd dat zijn paard goed te recht komt, ziek of niet ziek. alleen loopt dit wel eens anders. Ook met gezonde paarden. Maar we zouden niet meer op een specifiek geval ingaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:32

In de advertentie staat dat het geld er niet meer voor is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:44

Land en geld genoeg? Waarom niet een leuk jong meisje een verzorgpaard aanbieden? Genoeg pennies die hiervan dromen.....

Evitaali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:08

mindim lees de advertentie eens goed, hier staat in het geld is er wel, en dat ze niet perse weg moet. Geen land genoeg, ze heeft een land 20 km verder op. En 40 km verder van haar werk. Hier kan ze lekker staan, alleen heeft ze de tijd er niet voor om haar de aandacht te geven die ze nodig heeft. En dit vind ze niet eerlijk tegen over haar.. Dus vandaar dat ze een oplossing zoekt. Een pennie meisje heb ik haar ook gezegd, en dit kan een oplossing zijn als het een een meisje is die ook echt aan de afspraken houd, en langs komt. Helaas zijn ze tegenwoordig anders.Ze komen afspraken niet na,(mijn ervaring) en dat moet gewoon wel zo zijn, vooral als het paard een eindje weg staat.. Ze is gewoon aan het kijken welke oplossingen er zijn, daar valt een opvangtehuis onder, verzorger of wat dan ook. Ik weet dat ze heel goed afweegt wat ze doet. En ze ook echt het beste wil voor het paard. Ze wil echt wel mee betalen, en heeft het geld ook wel. De reden dat ze met contracten gooi en boetes, is alleen haar eigen angst. Dit is best te begrijpen het is een moeilijke keus, en je hoort vaak rare verhalen, en vooral dat wanneer je de mensen vertrouwd die haar overnemen, het als nog fout gaat. Ze wil dat hiermee voorkomen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:30

Je hebt het over die bonte?
Daar staat bij "de kosten van 2 paarden word mij te veel ".

Een paard naar een stichting, opvanghuis enz waar je geen maandgeld hoeft te betalen zou ik nooit vertrouwen.
Het is niet de eerste keer dat een paard op die plaatsen na een week al door verkocht is.
Op zich zullen er ook maar weinig mensen zijn die een kapot paarde nemen en alle kosten gaan dragen.
Voor dat zelfde geld heb je een gezonde lopen.

Ik heb zelf een kapotte staan. Die blijft hier of gaat naar de slacht, een andere optie is er voor mij niet.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:56

Waarom zo tegenstrijdig? Waarom niet gewoon eerlijk zijn? Het staat letterlijk in de advertentie, geld voor twee paardjes is teveel, maar hier zeg je dat het geld er wel is. Geen tijd ervoor. Maar wel tijd voor een ander paard. Wil een gezinnetje, maar wel tijd voor een wedstrijdpaard. Wees gewoon eerlijk en zeg niet iets omdat mensen dat willen horen.
Je moet het zelf weten en als jullie er van overtuigd zijn dat het goed is zo kun je best eerlijk zijn toch?

Evitaali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:11

klopt,
Het klopt dat het stukje van 2 paarden en kosten te veel word. Maar toen had ze het weiland niet, en kon ze niet bij de pension stalling langer in de weide lopen. Deze optie heeft ze nu wel. Ik snap dat dit nu heel raar overkomt :P maar is wel echt de waarheid. Ze gaat van de week nog kijken naar een weiland meer in de buurt, tot zover ik weet.. Ze kan dus blijven, alleen wel een weiland een eind verder weg. Ze bekijkt nu gewoon de verschillende opties die er zijn. Ik vind het knap Little wat jij doet. Zelf zou ik ook niet snel mijn paard weg doen, dit natuurlijk ook omdat ik niet meer intensief mag rijden. Maar snap wel dat mijn zus opzoek is naar opties en deze naast elkaar afweegt. Het paard is nog maar 6, en kan nog heel lang als recreatie paard zijn leven door...Waar ze wel de aandacht krijgt. En verschillende opties bekijken is nooit slecht, zolang ze maar de juiste keuze maakt voor het paard. Ik vertrouw er op dat ze dit doet.

Een stichting die bij kvk is geregistreerd en erkend is zou ik ook eerder vertrouwen. En een bedrag per maand betalen aan de stichting en of opvangtehuis die je paard heeft vind ik niet raar. Wel moet het reel
blijven. Zo zag ik ook een stichting die 350 euro per maand betaald, nu is bij mij in buurt de kosten voor volpension stalling lager.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:21

Natuurlijk begrijp ik dat je zus het beste wil.
Ik denk iedereen die zulke advertentie plaatst. :)

maar ik ben dan zo achterdochtig om te denken, waarom wil iemand een kapot groot paard aanschaffen?
De markt ligt op z'n gat en voor weinig geld heb je tegenwoordig een gezonde.
Een paard dat iets heeft geeft vaak ook nog extra kosten, bijvoorbeeld speciaal beslag.
Bij mij gaan er alarmbellen rinkelen als een stichting dit wil.

paar maanden terug heeft er toch ook een verhaal gestaan over iemand ie een paard naar een stichting had gedaan en het paard dus nu ook kwijt was.

Evitaali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:23

Ik ben eerlijk Esmee. Ik ga niet iets zeggen om andere tevreden te houden, en ten tweede het is niet mijn paard. Ik wil alleen toelichten hoe het kan in sommige situaties dat zulke paarden op boktmarkt komen te staan, en welke gedachten er achter zit. Hoe een ander er over denkt is hun keuze.En ik snap de angst van andere dat het paard in de handel verdwijnt en deze vervolgens als goed sportpaard wordt door verkocht. Ik vind dat ook te misselijk voor woorden. Misschien is het te rooskleurig om te denken dat ze een goed huis kan vinden voor haar paard. Maar ze bekijkt nu eerst alle opties.De toekomst wijst het van zelf. Maar we zouden niet meer persoonlijk op iemand ingaan. Dus dit is het laatste wat ik er over zeg.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:29

Kamy schreef:
GamblersCup schreef:

Dat is onzin. Een contract is wel geldig, daar hoeft geen instantie overheen gekeken en getekend te hebben. Is nagevraagd bij de notaris klerk en kun je ook overal op internet vinden.
Als ik op dat contract zet dat het paard in bruikleen is en IK de eigenaar blijf, is dat rechtsgeldig. als ik er een symbolisch bedrag voor vraag is het verkocht en heb ik geen poot meer om op te staan.
Dat je met zo'n contract toch een deel op het vertrouwen in anderen vaart zal ik niet ontkennen.

Dat klopt dat een contract rechtsgeldig is. Alleen, als er sprake is van een geschil dan zul je toch naar de rechter moeten om naleving van het contract te eisen. En dat kost dan weer geld. Dus in veel gevallen blijft het contract dan toch weer een papieren tijger.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:33

Niet elk contract is geldig.Bij verkoop niet, bij bruikleen wel. Het voorbeeld hier boven dus idd wel. Plus dat als het paard al verkocht is aan een derde partij, de derde partij soms toch eigenaar is geworden omdat zij het paard ter goeder trouw gekocht hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:48

Esmeej333 schreef:
Tsja waarom zou je, zijn genoeg probleemloze paarden te koop. Problemen hoef je niet te kopen, komen vanzelf wel :( .

Ja, en de probleemloze paarden die je kunt kopen blijken toch niet allemaal zo probleemloos te zijn. Het probleem wordt vaak verzwegen omdat je anders het paard niet verkocht wordt.
Terwijl het niet iets hoeft te zijn wat het paard ongeschikt maakt, zelfs niet voor sport.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:57

Ja maar nogmaals waarom zou je? Ik ga geen paard met problemen kopen als ik voor hetzelfde geld eentje zonder kan kopen :). Die problemen komen, zoals ik al zeg vanzelf wel, dan ga ik ze niet bewust kopen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:05

Babootje schreef:
Esmeej333 schreef:
Tsja waarom zou je, zijn genoeg probleemloze paarden te koop. Problemen hoef je niet te kopen, komen vanzelf wel :( .

Ja, en de probleemloze paarden die je kunt kopen blijken toch niet allemaal zo probleemloos te zijn. Het probleem wordt vaak verzwegen omdat je anders het paard niet verkocht wordt.
Terwijl het niet iets hoeft te zijn wat het paard ongeschikt maakt, zelfs niet voor sport.

Waarvan de helft voorkomen zou zijn door keuren.
Maar dat vinden mensen vaak te duur en de oplichters wachten precies op die mensen.

Natuurlijk zijn er ook paarden waar niets negatiefs uit de keuring komt en toch kapot zijn.
Maar gelukkig ook gewoon genoeg gezonde.

maar bewust een kapotte en diens ellende kopen? Ik denk 9 van de 10 keer om er winst op te gaan maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:46

Babootje schreef:
Esmeej333 schreef:

little_king schreef:
Waarvan de helft voorkomen zou zijn door keuren.
Maar dat vinden mensen vaak te duur en de oplichters wachten precies op die mensen.
Natuurlijk zijn er ook paarden waar niets negatiefs uit de keuring komt en toch kapot zijn.
Maar gelukkig ook gewoon genoeg gezonde.
maar bewust een kapotte en diens ellende kopen? Ik denk 9 van de 10 keer om er winst op te gaan maken.

Dan is er nog een verschil tussen stuk en stuk. Is een paard met een klein probleem dat met een goed management sportprestaties kan leveren stuk?
Het door mij eerder genoemde paard waarbij niks negatiefs uit de keuring kwam maar toch stuk bleek, was echt zo stuk dat ook een goed management niet zou helpen (behalve grasmaaier op de wei). Zo'n paard moet niet terug in de handel belanden, was ook mijn oordeel en dus slager. Maar een paard dat met een goed management prima kan functioneren noem ik niet stuk.

Wel is het zo dat men zo'n paard dan liever niet koopt, ook al is de prijs ernaar. Die willen namelijk een gezond paard voor een prikkie. Maar er zijn heel wat minder gezonde paarden dan gezonde en voor een prikkie al helemaal niet. Verder kun je vandaag een gezond paard kopen die morgen iets kan hebben. En dat "iets" zat er misschien voor aankoop ook al. Daarentegen ken ik zat paarden die het met een klein gebrekje prima doen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:49

Natuurlijk kan een gezonde morgen dood liggen bij wijze van.
Maar een niet gezonde is het risico dat het erger wordt groter, ook bij goed management.

Wat is een klein probleem?
Ik vind een paard dat sport prestaties kan leveren zonder pijn niet stuk.
Maar een paard dat zoals de meeste advertenties alleen maar buitenritten kan maken wel stuk.
De eerste jaren gaat dat goed, maar uiteindelijk zijn dit wel de paarden die toch een keer op zijn. eerder dan de paarden zonder mankement.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:53

Mensen zijn zich niet bewust wat een slijtageslag een buitenrit op een half kapot paard kan maken. Ook op een niet kapot paard, zeker in de zomer met mul zand.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:56

Zat mensen die gewoon prima willen betalen voor een gezond paard. Paard met zomereczeem kun je ook prima mee de sport in, alleen ik ga me die ellende niet op me hoofd halen als het niet hoeft? 8)7 .
En ja gebreken kunnen altijd nog komen, maar met keuren maak je de kans wel kleiner. Tevens zijn de paarden op het moment niet superduur hoor, dus ook gezonde paarden zijn prima te betalen op het moment.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:59

Precies Russel, een recreant wil ook niet een kwartiertje stappen, die wil ook over een bospad met boomwortels, een strandrit van 3 uur met duinzand en al, eens een keer thuis gewoon een sprongetje maken. Dat het dier niet op wedstrijd loopt betekent niet dat er niks mee gedaan wordt!
(en dan heb je ook nog de recreant die twee maanden niet rijdt, dan zijn paard zadelt en er hoppa 5 uur het bos mee ingaat :x Worden ze ook niet beter van)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:30

Juist, de brommer funktie....