Waar zijn we mee bezig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:37

Ailill schreef:
hestejente schreef:
Met dat laatste ben ik het niet eens... toen ik 20 was, en ook nog toen ik 30 was, deed ik dingen die ik nu als zeer paardonvriendelijk zou beschouwen.

Je moet 't wel wíllen. En als je niet de moeite neemt om je te verdiepen in hoe het anders kan blijf je het altijd doen zoals je al deed en verandert er niet zo veel. Dat heeft denk ik niet met moedwil te maken.

Er is imo een zeer duidelijk grens tussen onvolwassen/onkunde en dit. . . je maakt mij niet wijs dat volwassen mensen denken dat dit een paard ten goede komt. Als mensen dan vervolgens te lui zijn om zich ergens in te verdiepen of om wat voor excuus dan ook niet in staat zijn zich ergens in te verdiepen, dan zijn die imo moedwillig een paard aan het mishandelen.

Da's waar. Ik denk niet dat dit onkunde is. Meer een andere balans van prioriteiten. Dus een lintje op een show belangrijker dan het welzijn van het paard.
Maar (weer: mijn mening) dat vind ik van iemand die iedere week doet wie het mooiste de creatieve figuurtjes kan sturen ook. de dresuurruiter doet zijn paard daar misschien minder kwaad mee... en misschien ook niet en denk ik dat alleen maar ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 15:38

stef schreef:
Soring is al besproken...

Kan me alleen niet echt een voorstelling maken hoe ze "schoenen" in de hoef vast willen branden.
A: Dat blijft never zitten
B: Hoornlaag (waar je in brand) is ongevoelig

A: Daar hebben ze dus folie voor, zodat de boel lekker gaat broeien en dus sneller 'vast' zit.
B: De hoornlaag is idd niet echt gevoelig, maar de binnenkant wel degelijk. En wat denk je van het gebied boven de hoef?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:40

Ailill schreef:
stef schreef:
Soring is al besproken...

Kan me alleen niet echt een voorstelling maken hoe ze "schoenen" in de hoef vast willen branden.
A: Dat blijft never zitten
B: Hoornlaag (waar je in brand) is ongevoelig

A: Daar hebben ze dus folie voor, zodat de boel lekker gaat broeien en dus sneller 'vast' zit.
B: De hoornlaag is idd niet echt gevoelig, maar de binnenkant wel degelijk. En wat denk je van het gebied boven de hoef?

Volgens mij worden er nu twee dingen door elkaar gehaald...

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:41

stef schreef:
volgens je onderschrift een trol ;)

:=

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:41

soring heeft niks met de schoenen te maken he. Dat zijn twee afzonderlijke dingen

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:43

Ailill schreef:
hestejente schreef:
Met dat laatste ben ik het niet eens... toen ik 20 was, en ook nog toen ik 30 was, deed ik dingen die ik nu als zeer paardonvriendelijk zou beschouwen.

Je moet 't wel wíllen. En als je niet de moeite neemt om je te verdiepen in hoe het anders kan blijf je het altijd doen zoals je al deed en verandert er niet zo veel. Dat heeft denk ik niet met moedwil te maken.

Er is imo een zeer duidelijk grens tussen onvolwassen/onkunde en dit. . . je maakt mij niet wijs dat volwassen mensen denken dat dit een paard ten goede komt. Als mensen dan vervolgens te lui zijn om zich ergens in te verdiepen of om wat voor excuus dan ook niet in staat zijn zich ergens in te verdiepen, dan zijn die imo moedwillig een paard aan het mishandelen.

Heb je er weleens bij stilgestaan wat zij denken over 'onze' manier van paarden houden/trainen? doen 'wij' toch ook met de beste bedoelingen?
Misschien (misschien ik heb het persoonlijk niet wetenschappelijk onderzocht) is het op pads zetten minder schadelijk dan een topspringpaard die bij elke sprong met vol gewicht op 1 been land en de buigpees tot uiterste drijft?
En bv die ketting die om kootholte zit, ik heb dat bij een dressuurpaard gezien die ZZlicht zou gaan starten en paar keer met lessen gebruikt voor beter beengebruik.
Maar goed, ik denk dat een ieder moet doen wat ie goed vind voor zijn/haar paard. Hand in eigen boezem steken.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 15:44

hestejente schreef:
Da's waar. Ik denk niet dat dit onkunde is. Meer een andere balans van prioriteiten. Dus een lintje op een show belangrijker dan het welzijn van het paard.
Maar (weer: mijn mening) dat vind ik van iemand die iedere week doet wie het mooiste de creatieve figuurtjes kan sturen ook. de dresuurruiter doet zijn paard daar misschien minder kwaad mee... en misschien ook niet en denk ik dat alleen maar ;)

Prioriteiten? Welke prioriteiten bedoel? Dat zou wat zijn, goh ik denk zus en zo of dit en dat is mijn doel en daar moet alles voor wijken? Zelfs het welzijn van de paarden? Het inmiddels wel duidelijk waar mensen toe in staat zijn.

Ik las hier vorig week iets over het de regels betreffende twee verschillende bitten op wedstrijd. . . twee verschillende materialen kunnen een reactie veroorzaken in de mond van een paard. Wat ik bedoel te zeggen is dat wij hier bezig zijn met zulke dingen en ze daar(waar dan ook ter wereld) met hele andere dingen bezig zijn. Je zal hier nooit een paard in de ring zien verschijnen met zichtbaar letsel (okay een blauwe tong, maar zelfs daar zitten ze bovenop). . . is dat omdat wij hier zo schijnheilig zijn dat we ervoor zorgen dat niemand dat letsel ziet? Of zijn wij werkelijk net wat stapjes verder als we het over paardenwelzijn hebben?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:45

Dit is gewoon vreselijk allemaal.. Waarom zien mensen dit niet in? Is dit het schoonheidsideaal? Je paard martelen en een prachtig ras naar de knoppe werken? :n Ziek is het. Die Halter horses en Tenessee Walking horses.. Het wordt tijd dat iemand zijn ogen opent en inziet dat dit helemaal fout is! Arme paardjes :(:)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:46

mltex schreef:
Ik heb filmpje gevonden, het is dus in bepaalde (extreme)klasses tot bepaalde hoogtes toegestaan. ROnd 6,30 zegt ie dat ze idd onder blijven maar in gecontroleerde omgeving maw niet los in weiland of wat dan ook voor veiligheid van paard zelf (lijkt me doodeng, paard zal maar ineens flippen)
En dus idd die extreme gevallen zie je aan einde filmpjeals hij met die merrie gaat 'rijden' http://www.youtube.com/watch?v=zAk0jk3f2m0
Probeer iets informatiefs te vinden maar je krijgt net geen antwoord in die filmpjes. Echt voor en tegenstanders maar kan geen objectieve info vinden *zal zoeken*

edit: bedoel info waaruit daadwerkelijke schade/slijtage blijkt en of ze zo oud kunnen worden (deze klasse niet de gewone die geen blokken e.d hebben). Dat vraag ik me nl af. Als ze stilstaan en verder alleen deze vorm van extreme beweging krijgen letterlijk wat dan het eindresultaat is na paar jaar, 10 jaar, 20? jaar

Ik vind het ook bizar dat het paard in dit filmpje met het rijden een ding op krijgt met een soort omgekeerde oogkleppen en dan moet gaan lopen, dan ziet het dier toch helemaal niets meer?

Maar als ik het goed begrijp kunnen dit soort show paarden gewoon helemaal geen vrije beweging krijgen vanwege de blokken onder de voeten. Dan mogen die blokken wat mij betreft al in de kachel alleen daarom.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:47

kettingkje om de koot is ook niks mis mee, mits normaal gebruikt (en ik trek er dan nog een stuk tuinslang omgeen zodat er geen haar tussenkomt)

Als iedereen doet wat ie goed vind voor zijn paard is het einde helemaal zoek denk ik. Er zijn zeker in de VS gewoon bepaalde groepen die het niet zo nauw nemen met dierenwelzijn. Zo ook de groep die het normaal vind om te paard een berg af te racen en in een meer uit te komen (ben even kwijt hoe het heet)... tja...

En over springen etc zijn voldoende (wetenschappelijke) onderzoeken naar gedaan. Mij gaat het ook niet om het looptje of iets, maar een dier vormen naar een ideaalbeeld, wat compleet niet meer aansluit bij de oorsprong (en dat heb ik met andere dieren ook, katten, honden, etc)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:48

Jackytje schreef:
Dit is gewoon vreselijk allemaal.. Waarom zien mensen dit niet in? Is dit het schoonheidsideaal? Je paard martelen en een prachtig ras naar de knoppe werken? :n Ziek is het. Die Halter horses en Tenessee Walking horses.. Het wordt tijd dat iemand zijn ogen opent en inziet dat dit helemaal fout is! Arme paardjes :(:)

Wat is er mis met halter horses en TWH's?

Gevalletje klok horen luiden maar....

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:49

@ailil, ik denk het laatste. 'wij' doen dingen graag achter gesloten deuren. Dat noemen 'we' trainen
Stond laatst nog filmpje van die grandprixmevrouw die haar paard thuis helemaal lamsloeg aan de longeerlijn.
De punaise met springen, peesbeschermer zie je eventuele littekens niet.
Er is ook een reden waarom in dressuurring niet met beschermers gereden mag worden. Dat je kan zien of er iets met benen is.

Dat bedoelde ik ook met ketting, word hier ook gebruikt maar als je om zo een paard zit ziet het er gelijk zielig uit. Dat is meten met 2 maten.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 15:57

mltex schreef:
@ailil, ik denk het laatste. 'wij' doen dingen graag achter gesloten deuren. Dat noemen 'we' trainen
Stond laatst nog filmpje van die grandprixmevrouw die haar paard thuis helemaal lamsloeg aan de longeerlijn.
De punaise met springen, peesbeschermer zie je eventuele littekens niet.
Er is ook een reden waarom in dressuurring niet met beschermers gereden mag worden. Dat je kan zien of er iets met benen is.

Dat bedoelde ik ook met ketting, word hier ook gebruikt maar als je om zo een paard zit ziet het er gelijk zielig uit. Dat is meten met 2 maten.

We zijn inderdaad redelijk schijnheilig en helaas zijn er ook hier mensen die dieren bewust martelen. . . dat zal ik ook zeker niet ontkennen. Maar ik heb inmiddels contact met iemand gevonden via facebook (ze gaf daar een reactie op de foto's in mijn openingspost) en zelfs in de vs zijn ze niet geliefd:

"The Saddlebred is hated here in Florida and it is very difficult for me to find a place to keep them. People especially women get very gealous when they see it because it is very flashy and it takes a hell of a rider to ride Saddleseat with no hands...just using the movement of the fingers."

Dat zegt toch wat of niet?

Welke mevrouw op youtube bedoel je trouwens?

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:05

Anoniem schreef:
Ik schrok ook een beetje van de foto's. Ik wist helemaal niet dat er in deze extreme vormen gefokt werd met deze dieren. Van het filmpje hierboven wordt ik ook niet erg blij. Hoewel ik dat paard er 'normaler' uit vind zien dan de dieren op de voorgaande foto's.

Ik ben wel benieuwd naar de argumenten van de tegenpartij, over het hoe en waarom...

Sluit me hier bij aan; ook ik moest echt drie keer kijken naar de foto ..

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:06

Ailill schreef:
We zijn inderdaad redelijk schijnheilig en helaas zijn er ook hier mensen die dieren bewust martelen. . . dat zal ik ook zeker niet ontkennen. Maar ik heb inmiddels contact met iemand gevonden via facebook (ze gaf daar een reactie op de foto's in mijn openingspost) en zelfs in de vs zijn ze niet geliefd:

"The Saddlebred is hated here in Florida and it is very difficult for me to find a place to keep them. People especially women get very gealous when they see it because it is very flashy and it takes a hell of a rider to ride Saddleseat with no hands...just using the movement of the fingers."

Dat zegt toch wat of niet?

Welke mevrouw op youtube bedoel je trouwens?

UIt dikgedrukte kan ik juist tegenovergestelde halen, dat het dus jaloezie en afgunst is naar saddlebred eigenaren? hoe staat dat in verhouding tot haten?

Staan hier ergens op bokt, meen een fimpje van een Duitse en een Oostenrijkse amazone.
Ik ben niet thuis in dressuur en de namen. Zoekfunctie? :D

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:07

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:09

stef schreef:
En totital vind ik dus geen zak aan ;)
Zitten ze op hackneys te zeuren dat ze zo onnatuurlijk lopen, en toot is dan ineens geweldig :?
Ik zou zeggen: Hang er een mooie concourswagen achter :j ;)

Kan het niet laten maar ik vind je uitspraak echt geweldig.

In feite reageren wij net zo op Totilas als die amerikanen op de TWH shows. In feite komt het allemaal op hetzelfde neer. Iets wat eruit springt/extreem is vinden we blijkbaar mooi. Want als ik met mijn fjord dezelfde kur als Totilas zou rijden zal er geen haan op de tribune zitten.

Eerlijke amerikanen met twh: http://www.cloud9walkers.com

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:10

vind die paarden met overdreven net anabolen.. kan tog niet natuurlijk en gezond zijn ?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:11

stef schreef:
Jackytje schreef:

Wat is er mis met halter horses en TWH's?

Gevalletje klok horen luiden maar....

Ik vind het fout dat de Halter Horses van nu expres met het HYPP gefokt worden.. En bij de Tenessee walking horses gewoon de manier waarop ze de paarden zodanig laten lopen. De natuurlijke paarden vind ik anders niets mis mee. Mijn bericht klonk idd nogal verwarrend & verkeerd :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:14

Ailill schreef:
Prioriteiten? Welke prioriteiten bedoel? Dat zou wat zijn, goh ik denk zus en zo of dit en dat is mijn doel en daar moet alles voor wijken? Zelfs het welzijn van de paarden? Het inmiddels wel duidelijk waar mensen toe in staat zijn.

Ik denk dat het verschil 'm zit in de gradatie. Wij zijn hier nu excessen aan het bespreken in een wereld waar we weinig van kennen (althans, ik heb nog nooit zo'n saddlebred in het echt gezien) Maar in onze vertrouwde dressuur/spring/men/watweookdoenwereld komen ook zulke extremen voor. Die we misschien nooit te zien krijgen. Of die ons niet/minder opvallen omdat we eraan gewend zijn, en aan de voorbeelden in dit topic niet. Begrijp je welke nuance ik wil aanbrengen?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:22

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:28

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:29

Jackytje schreef:
Ik vind het fout dat de Halter Horses van nu expres met het HYPP gefokt worden.. En bij de Tenessee walking horses gewoon de manier waarop ze de paarden zodanig laten lopen. De natuurlijke paarden vind ik anders niets mis mee. Mijn bericht klonk idd nogal verwarrend & verkeerd :P

Dan moet je je wat beter inlezen. Halterhorses zijn niet per definitie quarters (waarbij Hypp voorkomt). De halterklasse is een showklasse, die met veel meer rassen/stamboeken gedaan wordt dan de quarter. Daarnaast bewust fokken op Hypp? Mwah.. Vandaar dat er bij hengsten staat: Hypp vrij....
Is net zoiets als bewust met frame fokken. Ja, er is een handjevol fokkers wat frame x frame doet, met het risico op LWOS. Moet je dan gelijk iedereen die een LWO+ heeft (en die dekt met een LWO-) maar als fout afscheren?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:32

Wat houd Frame in? en LWOS?

Mag via een link.

LadyMadonna

Re: Waar zijn we mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:33

link heb ik zo niet bij de hand, zoek anders even op lethal white overo