Ailill schreef:hestejente schreef:Met dat laatste ben ik het niet eens... toen ik 20 was, en ook nog toen ik 30 was, deed ik dingen die ik nu als zeer paardonvriendelijk zou beschouwen.
Je moet 't wel wíllen. En als je niet de moeite neemt om je te verdiepen in hoe het anders kan blijf je het altijd doen zoals je al deed en verandert er niet zo veel. Dat heeft denk ik niet met moedwil te maken.
Er is imo een zeer duidelijk grens tussen onvolwassen/onkunde en dit. . . je maakt mij niet wijs dat volwassen mensen denken dat dit een paard ten goede komt. Als mensen dan vervolgens te lui zijn om zich ergens in te verdiepen of om wat voor excuus dan ook niet in staat zijn zich ergens in te verdiepen, dan zijn die imo moedwillig een paard aan het mishandelen.
Da's waar. Ik denk niet dat dit onkunde is. Meer een andere balans van prioriteiten. Dus een lintje op een show belangrijker dan het welzijn van het paard.
Maar (weer: mijn mening) dat vind ik van iemand die iedere week doet wie het mooiste de creatieve figuurtjes kan sturen ook. de dresuurruiter doet zijn paard daar misschien minder kwaad mee... en misschien ook niet en denk ik dat alleen maar