Kan ik een hengst aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:44

Ik zeg altijd als ik de dressuur niks meer aan vindt gaat ik western doen.
Had ik met me 1e arab die moeilijk was met inrijden....
Als hij dressuur echt moeilijk had gevonden had ik ons omgeschoold...

heb eens een western les gehad en vond het zoow leuk :+

Maar ben ook wel weer een dressuur miep hoor :D

Sueno

Re: Kan ik een hengst aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:29

Ja , western is idd erg leuk. Heel relaxed ook en een totaal andere manier van rijden.
Nee, met dressuur (klassiek) of springen heb ik helemaal niks.
Maar goed, ieder zn meug uiteraard hé. De ene vind dit leuk en de ander dat.

jessebeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:32

ts waarom wil je een hengst, alleen omdat ze mooi zijn? Ik ben het met je eens dat ze meer uitstraling hebben, maar soms ook meer pit.
En vraag je af hoe dit voor het paard zal zijn om alleen te moeten staan.

ook komt er een stuk opvoeding bij kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:35

Western is totaal niet rustiger of meer relaxed dan dressuur of springen. Als jij echt serieus western traint als sport, dan is dat echt niet rustiger dan andere sporten. Het is iets anders dan aan een los teugeltje rondcrossen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:36

hollywood86 schreef:
Western is totaal niet rustiger of meer relaxed dan dressuur of springen. Als jij echt serieus western traint als sport, dan is dat echt niet rustiger dan andere sporten. Het is iets anders dan aan een los teugeltje rondcrossen.

Nee maar ik denk wel de mentaliteit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:38

Mwah, valt ook wel mee. Zodra er prijzengeld bijkomt is het gelijk een stuk serieuzer :)
Net als in iedere tak.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:42

Ik ben zelf ook 17 en heb een hengst. Daarbij is hij wel zeer ervaren en al een volwassen kerel,
wat hem ook voor mij een goed leerpaard maakt. Ik heb hiervoor ook M1 gereden met mijn pony.

Mijn moeder heeft al meerdere ervaring gehad met hengsten, en we hebben ook gezegd dat als hij echt vervelend zou worden dat we 'm castreren. Hij is erg gevoelig en goed opgevoed, heb er geen enkel last van dat hij hengst is. Je moet wel streng zijn, geef 'm een vinger en hij pakt je hele hand.

En hoewel dat bij ieder paard geldt, bij een hengst telt dat extra.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:45

hollywood86 schreef:
Mwah, valt ook wel mee. Zodra er prijzengeld bijkomt is het gelijk een stuk serieuzer :)
Net als in iedere tak.

Das een feit.
Maar hoe zit dat dan in de amateurs klasses...??

Ik vind over het algemeen tijdens het losrijden heel veel gestress bij de dressuur....

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:46

ik heb nu 2 jaar een jonge hengst. ik rijd met hem nu m1 dressuur. ik kan je zeggen dat het af en toe zeer vermoeiend is om met een hengst op concour te gaan. hij is heel braaf maar laat op vreemd terrein duidelijk weten dat hij de man daar is. het risico dat je eraf valt speelt bij mij best zwaar. dit kan gewoon niet gebeuren. dat is bij mij de grote last om op concour te gaan.
toch zou ik hem niet laten castreren. doordat ik mijn handen er vol aan heb blijft het een super leuke uitdaging. met de juiste opvoeding kom je een heel eind. het belangrijkste is consequent zijn.
ik heb altijd op dressuurstallen gestaan met hem, en wat daar opvalt is dat dressuurhengsten veel drukker zijn. ik ben verhuist naar een westernstal. hoe de hengsten daar zijn is echt een wereld van verschil! in de western hebben de ruiters geen grijze zones. het is zwart of wit. braaf is ook echt braaf. maar als ze stout zijn dan krijgen ze dat direct goed laten horen. door deze manier van omgaan kunnen vrijwel alle hengsten goed overweg met andere paarden. ze staan ook allemaal in open stallen naast elkaar. bij dressuurstallen zul je dit niet of nauwelijks tegenkomen omdat die ruiters over het algemeen grijze zones toestaan waardoor situaties uit de hand lopen.
of jij een hengst aan kan? ja dat is een kwestie van proberen. ik denk daar heel simpel over; castreren kan altijd nog. als je een lastige merrie hebt heb je niks meer, maar bij een lastige hengst heb je altijd nog een uitweg als niets werkt: castreren.
als tip kan ik je meegeven; ga eens een kijkje nemen op westernstallen. daar staan vaak meerdere hengsten en van hun manier van omgaan met hengsten (zwart wit) kun je ontzettend veel van leren!
dit zal ook echt de basis moeten zijn van de opvoeding van je hengst. door deze manier ben je duidelijk naar je hengst en voorkom je in de toekomst veel problemen!
op wedstrijd met een hengst is toch wel een appart verhaal; je moet niet op wedstrijd gaan en meteen verwachten dat je een proef kan gaan rijden, neem echt de tijd om je hengst op vreemd terrein te trainen. hij moet aan de hand al luisteren en respect hebben, heeft hij dat niet moet je er ook helemaal niet op gaan zitten. ik ben met mijn hengst 3 maanden lang elke week weggeweest naar concoursen om hem aan de hand te trainen voordat ik mijn eerste wedstrijd reed.
bedenk je wel dat je met een hengst elke dag opnieuw aan het corrigeren en belonen bent. een dagje lekker relaxed rijden zit er vaak niet in. het blijft altijd opletten geblazen!
als je vragen hebt pb me maar.
groetjes

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 16:40

jessebeau schreef:
ts waarom wil je een hengst, alleen omdat ze mooi zijn? Ik ben het met je eens dat ze meer uitstraling hebben, maar soms ook meer pit.
En vraag je af hoe dit voor het paard zal zijn om alleen te moeten staan.

ook komt er een stuk opvoeding bij kijken.

Nou, de uitstaling is om heel eerlijk te zijn natuurlijk ook één punt, want hengsten hebben gewoon net even wat extra's. Maar de hoofdreden is omdat ze een pittig karakter (kunnen) hebben en ik hou daar wel van!
En nu weet ik dat er reacties komen van pittige merrie's en ruinen. Maar met merries heb ik vaak geen klik en dat vind ik wel HEEL belangrijk. Een ruin die zich een als hengst gedraagt vind ik ook wel goed, maar voor mijn gevoel heb je dan alsnog een (nep)hengst.

En een brave ruin heb is al, hij is zuper lief en gaan ook nooit meer weg! maar toen ik hem kocht was het ook de bedoelig om een paard met wat meer pit , mja helaas is het weer een paard zonder pit.

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 16:44

ohja, ik kreeg een paar vragen over weidegang,
Ik zou NOOIT een paard 24/7 op stal laten staan. Er zijn drie stukken weiland, onze merrie en ruin staan appart in een weiland maar zien elkaar wel en kunnen wel snuffelen, ze kunnen elkaar alleen geen schade aan brengen.

De weilanden liggen parallel aan elkaar, zou het een probleem vormen als je de merrie achter aan zet , ruin in het midden en dan een hengst?
Anders zou ik ze om andere tijd stippen buiten moeten zetten.

Als het al allemaal ooit een keer zal door gaan.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:59

melaniehut schreef:
Ik zou NOOIT een paard 24/7 op stal laten staan. Er zijn drie stukken weiland, onze merrie en ruin staan appart in een weiland maar zien elkaar wel en kunnen wel snuffelen, ze kunnen elkaar alleen geen schade aan brengen.

De weilanden liggen parallel aan elkaar, zou het een probleem vormen als je de merrie achter aan zet , ruin in het midden en dan een hengst?

Ja.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:03

Een hitsige hengst ruikt een hengstige merrie al van ver, Hoog hekwerk, veel stroom en dubbele afscheiding met een meter tussenruimte zal waarschijnlijk wel voldoende zijn, laat hij zich niet tegenhouden dan heb je tzt waarschijnlijk zeer hoge dierenartskosten, een hengst die naar een merrie wil laat zich niet zo gemakkelijk tegenhouden. Om de beurt weiden is een oplossing maar dan heb je dus wel de beesten veel op stal.

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 17:04

Bizzybijtje schreef:
melaniehut schreef:

Ja.

Waar precies zeg je ja op als ik vragen mag :=

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 17:09

bigone schreef:
Een hitsige hengst ruikt een hengstige merrie al van ver, Hoog hekwerk, veel stroom en dubbele afscheiding met een meter tussenruimte zal waarschijnlijk wel voldoende zijn, laat hij zich niet tegenhouden dan heb je tzt waarschijnlijk zeer hoge dierenartskosten, een hengst die naar een merrie wil laat zich niet zo gemakkelijk tegenhouden. Om de beurt weiden is een oplossing maar dan heb je dus wel de beesten veel op stal.

mijn ruin komt ongv. 5 uur per dag buiten (hang beetje van het weer af), maar dan kan je tussen 's ochtens en 's middag wel wisselen lijkt mij, of ik doe de hengst daarna in de buitenbak, tussen de bak en de weilanden zit een dijk met planten, dan kan hij de merrie niet zien, maar als hij alleen moet staan vind ik ook wel een beetje zielig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:11

Zielig? Kom op, iemand die dat zielig vind snapt het niet. Je moet geen hengst nemen meisje, dat is echt niet verstandig.

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 17:17

Joolien schreef:
Zielig? Kom op, iemand die dat zielig vind snapt het niet. Je moet geen hengst nemen meisje, dat is echt niet verstandig.

ji heb ook ook hengsten gehad of nog steeds begrijp ik. Hoe doe jij dat dan met weide gang?

maar als ik weer is langs een afgelegen weilang rij, waar een paardje in zijn eentje in staat vind ik dat wel sneu (ongeacht geslacht)
maar asl het moet, dan moet het...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:19

melaniehut schreef:
Joolien schreef:

ji heb ook ook hengsten gehad of nog steeds begrijp ik. Hoe doe jij dat dan met weide gang?

maar als ik weer is langs een afgelegen weilang rij, waar een paardje in zijn eentje in staat vind ik dat wel sneu (ongeacht geslacht)
maar asl het moet, dan moet het...

Ik heb met hengsten gewerkt. Eentje brak er bij mij een keer uit toen ik hem uit de stapmolen haalde omdat hij merries rook. Hij rende dwars door allerlei hekken en stroomdraden heen en was voor 20 min niet te vangen.

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 17:23

kwamen ze niet in het weiland dan? alleen stapmolen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:24

Ja 2 keer per dag een half uur en daarna werden ze gereden, gelongeerd of stonden ze in de paddock met hekken van 2 mter hoog en stroomdraad waar je als mens van naar de grond gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:28

Ik had dikgedrukt wat niet verstandig was ;)
Het feit dat je zoveel vragen hebt geeft voor mij iig genoeg informatie om te concluderen dat ik vind dat je nog niet genoeg ervaring hebt om een hengst te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:29

Bizzybijtje schreef:
Ik had dikgedrukt wat niet verstandig was ;)
Het feit dat je zoveel vragen hebt geeft voor mij iig genoeg informatie om te concluderen dat ik vind dat je nog niet genoeg ervaring hebt om een hengst te nemen.

Dat ben ik geheel met je eens.

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 17:29

Joolien schreef:
Ja 2 keer per dag een half uur en daarna werden ze gereden, gelongeerd of stonden ze in de paddock met hekken van 2 mter hoog en stroomdraad waar je als mens van naar de grond gaat.

oke, zo'n paddock met 2 meter hoog hek er dodelijke stroomdraden word hem niet denk ik :') ... maar stonden ze dan ook helemaal alleen buiten?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:30

Wisten jullie dat er vroeghur een regelgeving was voor omgang met hengsten ?? :7

Afbeelding

Dit is een copie uit een oud paardenboek. (Uitgeleend en natuurlijk nog niet terug gehad.)

Een hengst houden hoeft geen probleem te zijn.
Mijn hengsten lopen samen met hun vaste merries buiten.
Maar de twee hengsten mogen onder geen beding bij elkaar komen, dat betekend een echte oorlog.

Hengsten houden is te doen.
Op een kleine privé stal.
Western stallen.
Maar een standaard manege ??

De grootste problemen worden veroorzaakt doordat de merrie houder niet oplet.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 09-03-12 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:31

melaniehut schreef:
Joolien schreef:

oke, zo'n paddock met 2 meter hoog hek er dodelijke stroomdraden word hem niet denk ik :') ... maar stonden ze dan ook helemaal alleen buiten?

Ja hengsten zet je niet even gezellig met zijn allen. Maar ze konden wel altijd andere paarden horen, zien en ruiken. Soms gingen er 2 hengsten tegelijk naar buiten maar daar zat dan altijd een paddock tussen. Met 1 hengst langs de ander in de paddock lopen was soms al gevaarlijk.