Waarom ik geen paardenvlees eet en nooit zal eten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 03:17

Ik eet ook geen paardenvlees, uit principe, maar vind jouw redenering niet echt wat het zijn moet.

Ja, paarden werden gebruikt in oorlogen, maar als dat nou een reden is om géén paard maar wel koe/varken/kip te eten?
Op een kip kun je nogal moeilijk ten strijde trekken :+ En andere lastdieren, die de mens wel konden/kunnen dragen, die komen in deze gebieden nou eenmaal niet voor. Kameel, dromedaris, olifant, die had je hier allemaal niet. Dus mensen konden vroeger gewoon niet anders. Oorlog voeren met ezels lijkt me nou ook geen optie, paarden waren de enige mogelijkheden.

Sorry, maar als iemand dit als argument zou gebruiken, zou ik écht niet met de mond vol tanden zitten..

Maar ik eet dus zelf ook geen paardenvlees.

comeclose

Re: Waarom ik geen paardenvlees eet en nooit zal eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 03:50

Ik eet zelf wel paardenvlees. Ik kan wel begrijpen dat sommige mensen het uit principe niet willen doen. Maar jou argumenten kloppen ook niet helemaal, koeien werden ook vaak gebruikt op het land. Ieder dier heeft zo zijn eigen waarde. Dus ik vraag me af TS komt het echt doordat de paarden zoveel voor ons gedaan hebben in het verleden, of is het gewoon een emotionele namd wat je hebt metpaarden? Waar ik overigens helemaal geen oordeel aan vast plak, iedereen moet het zelf weten.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 04:44

ik vind het hypocriet.
Haast kinderachtig, en een beetje "penny"
om wel ander vlees te eten, maar geen paardenvlees :Y)

zeker met de argumenten van TS...Dan zou het erop neerkomen dat Vis ons door de
begintijden der mensheid heeft geholpen (omdat wij leerden vissen)
wees ze dankbaar en eet ze nu niet meer. :') :j

ik vind het raar om uit principe geen paardenvlees te eten, maar wel kalfjes, biggetjes, lammetjes, koeien, hertjes, eendjes. etc.
Bovendien ben ik ervan overtuigd dat veel paarden die naar de slacht gaan een beter leven hebben gehad dan
de beesten die voor de slacht gefokt zijn, en alleen maar in zo kort mogelijke tijd, zoveel mogelijk moesten groeien.

nou heb ik wel rondgelopen op een kleinschalige slachterij, en daar kwam ik helemaal geen dierenleed tegen.
ik reed daar paard, die overginds niet voor de slacht waren :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:31

Mindim schreef:
Yamcha schreef:
Hoeveel keus is er?

En.dat heb ik idd dan nog altijd liever dan dat mijn dieren opgegeten worden. Als ik ze zelf mocht begraven, deed ik dat. Er is niks eervols aan de dood, maar daarom zijn ze nog geen eten. Overigens eindigen ze niet als hondenvoer, het valt in categorie 3, non food, niet geschikt voor menselijke en dierlijke consumptie. Honden en katten komen in dezelfde bak, en die worden echt geen voer. Dus dat wordt idd energie.

Van paarden wordt oa gelatine gemaakt, dus eet je het waarschijnlijk toch ergens en verder lijm.

Is niet waar. Categorie 3 is niet geschikt voor consumptie, de botten worden dus ook geen gelatine van gemaakt, wordt puur energie, en verder niks. Kijk maar op de site van Rendac.
Daar zijn overigens heel strenge regels voor, categorie 3 mag absoluut niet in menselijk of dierlijk eten terecht komen, het is namelijk niet voor consumptie geschikt. Je zou er heel erg ziek van worden, alleen al om de roze vloeistof.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:37

comeclose schreef:
Ik eet zelf wel paardenvlees. Ik kan wel begrijpen dat sommige mensen het uit principe niet willen doen. Maar jou argumenten kloppen ook niet helemaal, koeien werden ook vaak gebruikt op het land. Ieder dier heeft zo zijn eigen waarde. Dus ik vraag me af TS komt het echt doordat de paarden zoveel voor ons gedaan hebben in het verleden, of is het gewoon een emotionele namd wat je hebt metpaarden? Waar ik overigens helemaal geen oordeel aan vast plak, iedereen moet het zelf weten.

TS reageert op zich niet meer in dit topic :+ Of althans, niet dat ik heb gemerkt de afgelopen paar pagina's. Misschien zit er een kern van waarheid in :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:49

Heeft geen lor te maken met waarheid of geen waarheid.'t Is allemaal emotie en verder niks. En door sommigen wordt dan gedaan alsof ze het allemaal heel rationeel bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:53

Yamcha schreef:
Heeft geen lor te maken met waarheid of geen waarheid.'t Is allemaal emotie en verder niks. En door sommigen wordt dan gedaan alsof ze het allemaal heel rationeel bekijken.

Wat bedoel je precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:06

Yamcha schreef:
Is niet waar. Categorie 3 is niet geschikt voor consumptie, de botten worden dus ook geen gelatine van gemaakt, wordt puur energie, en verder niks. Kijk maar op de site van Rendac.
Daar zijn overigens heel strenge regels voor, categorie 3 mag absoluut niet in menselijk of dierlijk eten terecht komen, het is namelijk niet voor consumptie geschikt. Je zou er heel erg ziek van worden, alleen al om de roze vloeistof.

Uit de bokt wiki

Citaat:
Van deze categorie 3 word een hoogwaardig en veilig product gecreëerd door de Sonac, Harimex (inmiddels omgedoopt tot Sonac Loenen) of Smits Vuren. Deze bedrijven verwerken deze categorie 3 tot hoogwaardige en veilige grondstoffen die onder de naam van de Sonac worden verkocht. Naast deze categorie 3 verwerken ze ook veren (verenmeel), bloed (bloedmeel) en botten (gelatine) die geschikt zijn voor menselijke consumptie.

Sonac heeft 7 verschillende takken waarin deze producten gebruikt worden, namelijk;

1.Voedingsmiddelen Industrie
2.Voer voor huisdieren
3.Viskwekerijen
4.Mengvoerderindustrie
5.Voeder voor pelsdieren
6.Meststoffenindustrie
7.Technische toepassingen

En als je dan naar sonac gaat, dan zie je dat er wel degelijk gelatine uit botten wordt gemaakt. Van gekeurd slachtvee gebruikt men de botten ook voor het trekken van bouillons ed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:11

Even voor een ieder, welke categorie bevat wat:
Citaat:
Categorie 1-materiaal omvat dierlijk afval dat mogelijk een ernstig gevaar inhoudt voor de gezondheid van mens en dier. Hiertoe behoren onder andere:
■Alle delen, met inbegrip van de huid, van dieren die vermoedelijk met een TSE (overdraagbare spongiforme encefalopathie) zijn besmet of waarbij de aanwezigheid van een TSE officieel is bevestigd, dieren die in het kader van TSE-uitroeiingsmaatregelen zijn gedood, gezelschapsdieren, dieren in dierentuinen en circusdieren, proefdieren, wilde dieren waarvan wordt vermoed dat zij met overdraagbare ziekten zijn besmet.
■Gespecificeerd risicomateriaal, onder meer hersenen, ogen en ruggenmerg van herkauwers ouder dan 1 jaar, worden gezien als GRM. De volledige definitie van GRM is terug te vinden in Verordening 999/2001/EG en de aanpassingen van deze verordening.
■Producten afkomstig van dieren die stoffen toegediend hebben gekregen die verboden zijn, of die voor het milieu gevaarlijke stoffen bevatten.
■Al het dierlijke materiaal dat wordt opgevangen bij de behandeling van afvalwater van categorie 1-verwerkingsbedrijven en andere bedrijfsruimten waar gespecificeerd risicomateriaal wordt verwijderd.
■Mengsels van categorie 1-materiaal met categorie 2-materiaal of met categorie 3-materiaal dan wel met materiaal van beide categorieën.

Categorie 2-materiaal bestaat uit volgende dierlijke bijproducten:
■Al het dierlijke materiaal, behalve van categorie 1, dat wordt opgevangen bij de behandeling van afvalwater van slachthuizen.
■Producten van dierlijke oorsprong die residuen bevatten van diergeneesmiddelen en contaminanten en die het in de communautaire wetgeving toegestane niveau overschrijden.
■Andere producten van dierlijke oorsprong dan categorie 1-materiaal, ingevoerd uit derde landen, die niet blijken te voldoen aan de veterinaire voorschriften voor invoer in de Gemeenschap.
■Andere dieren dan dieren van categorie 1, die anders dan door slachting voor menselijke consumptie sterven.
■Mengsels van categorie 2-materiaal met categorie 3-materiaal.
■Andere dierlijke bijproducten dan categorie 1- materiaal of categorie 3-materiaal.

Categorie 3-materiaal zijn dierlijke bijproducten die geen ernstig gevaar opleveren voor de verspreiding van op mens of dier overdraagbare ziekten zoals afval van voor menselijke consumptie goedgekeurde dieren:
■Delen van geslachte dieren die voor menselijke consumptie geschikt zijn, maar die om commerciële redenen niet voor menselijke consumptie bestemd zijn.
■Delen van geslachte dieren, die voor menselijke consumptie ongeschikt zijn verklaard, maar die geen symptomen van overdraagbare ziekten vertonen.
■Huiden, hoeven en horens, varkenshaar en veren van dieren die worden geslacht in een slachthuis nadat zij een keuring vóór het slachten hebben ondergaan waarbij zij geschikt zijn verklaard voor menselijke consumptie.
■Bloed verkregen van andere dieren dan herkauwers die worden geslacht in een slachthuis nadat zij een keuring vóór het slachten hebben ondergaan waarbij zij geschikt zijn verklaard voor menselijke consumptie.
■Dierlijke bijproducten verkregen bij de productie van voor menselijke consumptie bestemde producten, waaronder ontvette beenderen en kanen.
■Andere voormalige voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong dan keukenafval en etensresten, die niet langer voor menselijke consumptie bestemd zijn, zulks om commerciële redenen of ten gevolge van gebreken bij de productie of bij de verpakking.
■Op volle zee voor de productie van vismeel gevangen vis of andere zeedieren, met uitzondering van zeezoogdieren, alsook verse bijproducten van vis afkomstig van bedrijven die visproducten voor menselijke consumptie vervaardigen.
■Bloed, huiden, hoeven, veren, wol, hoorn, haar en bont afkomstig van gezonde dieren.

Citaat:
Voor 2002 werd dierlijk afval opgesplitst in twee onderdelen: hoog- en laag-risicomateriaal (HRM en LRM). Onder hoog-risicomateriaal werd dierlijk afval verstaan waarvan men vermoedde dat het een ernstig gevaar inhield voor de gezondheid van mens of dier. Hiertoe behoren onder andere krengen, (delen van) afgekeurde dieren, bedorven vlees en dierlijk afval dat schadelijke residu's bevat. Een bijzonder type hoog risicomateriaal is het gespecificeerd risicomateriaal (GRM: o.a. hersenen, ogen en ruggenmerg van herkauwers ouder dan 1 jaar) dat sinds 1 januari 1998 (al of niet na voorbehandeling) moet worden vernietigd door verbranding. In de loop van 2001 is de definitie van GRM herhaaldelijk aangepast. De huidige volledige definitie wordt weergegeven in Verordening 999/2001/EG en de aanpassingen aan deze verordening.

Laag risicomateriaal werd gedefinieerd als het dierlijk afval dat geen gevaar oplevert voor de verspreiding van op mens of dier overdraagbare ziekten. Hiertoe behoren onder meer slachtafval, vetten en beenderen. In oktober 2002 werd Verordening (EG) Nr. 1774/2002 ter vaststelling van gezondheidsvoorschriften inzake niet voor menselijke consumptie bestemde dierlijke bijproducten van kracht. Hiermee komt een einde aan het gebruik van de termen HRM en LRM. Voortaan wordt voor de aanduiding van de verschillende soorten dierlijk afval, de terminologie categorie 1-, 2- en 3-materiaal gebruikt. Categorie 1-materiaal is het type dierlijk afval dat de meeste risico's inhoudt voor volks- en diergezondheid, categorie 3-materiaal de minste. Het hoog risicomateriaal en het gespecificeerd risicomateriaal worden in de nieuwe opdeling van dierlijke bijproducten onder categorie 1- en 2-materiaal geklasseerd. Het dierlijk afval dat beschouwd werd als LRM, behoort in de nieuwe opdeling onder categorie 3-materiaal.

Aangezien de sector dierlijke bijproducten erg breed is en het gebruik ervan zeer divers, waren sinds 2002 diverse aanpassingen van Verordening (EG) nr. 1774/2002 nodig. Al deze wijzigingen en uitbreidingen werden verwerkt in de bovengenoemde nieuwe Verordeningen en de structuur werd aangepast. Aan de basisprincipes kan niet meer getornd worden, de technische specificaties kunnen indien nodig snel aangepast worden via de comitologieprocedure.

marlieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:14

Frikadellen zijn ook paardenvlees dat eet ook bijna iedereen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:17

O ja en slachtafval hoeft natuurlijk niet allemaal naar de rendac, afgekeurd slachtafval wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:23

Dan had ik de categorieën niet goed, ingeslapen paarden vallen onder categorie 1. Net als honden en katten. En daar wordt niks voor consumptie gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:27

Overigens eet ik geen gelatine en nog een heleboel meer niet, sowieso geen varken, paard, konijn en nog van alles niet, omdat dat niet koosjer is. Ik vind mezelf hierin dan ook helemaal niet hypocriet.

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:36

ach, en iedereen die een frikandel eet, eet in principe ook paardenvlees...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:45

Klopt. Maar dat eet ik dus niet ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:01

Yamcha schreef:
Dan had ik de categorieën niet goed, ingeslapen paarden vallen onder categorie 1. Net als honden en katten. En daar wordt niks voor consumptie gebruikt.

Cat. 3 is voor vernietiging. :)
Daar wordt niéts van gebruikt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:02

Ik ken iemand die luste geen vis,maar at wel kroepoek.Hij vroeg op een dag en nu eerlijk, zit hier vis in? Ja zei ik garnalen, hij heeft het nooit meer aangeraakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:08

Dan had ik ze wel goed.

Hoe dan ook, ik ben helemaal niet anti slacht of zo. Ik heb in Nijkerk gezien hoe ze geschoten worden, en voor het dier is dat niet erg, die is dan gewoon weg. Dat is het niet, 't is meer dat mijn dieren geen slachtvee zijn, voor mij.
Ik vind het ook niet eervol om ze op te eten, ofzo. Ik snap ook niet goed hoe iemand dat zo kan zien. Ik zou het niet bepaald eervol vinden om opgegeten te worden.

comeclose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:27

Magrathea schreef:
comeclose schreef:

TS reageert op zich niet meer in dit topic :+ Of althans, niet dat ik heb gemerkt de afgelopen paar pagina's. Misschien zit er een kern van waarheid in :)

Aaahah ja dat zal het vast zijn.. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:13

Yamcha schreef:

We hadden het over geslachte paarden toch? Ingeslapen dieren eet je nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:16

Jolliegirl schreef:
Yamcha schreef:

Cat. 3 is voor vernietiging. :)
Daar wordt niéts van gebruikt.

Misschien kun je even linken ergens naar toe? Ik weet wel dat categorie 3 slachtdieren niet zomaar geslacht mogen worden, maar categorie 3 slachtafval het minst erg is, categorie 1 van slachtafval is rommel, hersens en dergelijke en categorie 1 slachtdier is het beste slachtdier.
Er is dus verschil tussen de categorien in slachtafval en slachtvee.
Er zit dus verschil in een categorie gehanteerd bij het slachthuis

Dit zijn de categorien van het slachthuis
Citaat:
2. Welke dieren mogen voor het slachten binnengebracht worden in slachthuizen?

a. De huid of de vacht van de ter slachting aangeboden slachtdieren moeten schoon zijn .
Klik hier.

Op basis van de staat van de huid worden de dieren ingedeeld in 3 categorieën:
• categorie 1: De huid of vacht is schoon en droog tot licht vuil.
Deze dieren zijn zonder meer aanvaardbaar voor slachting.
• categorie 2: De huid of vacht is vuil.
Maatregelen zijn nodig vooraleer over te gaan tot slachting van de dieren.
• categorie 3: De huid of vacht is zeer vuil.
Uitgebreide maatregelen zijn nodig vooraleer over te gaan tot slachting van de dieren.

Vanaf 1 januari 2008 is het verboden zeer vuile dieren (categorie 3) op het slachthuis ter slachting aan te bieden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-01-12 13:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:18

Citaat:
De dierlijke restmaterialen en kadavers die Rendac ophaalt en verwerkt, vallen volgens de Europese destructiewetgeving in de categorie 1 of 2-materiaal. Dit is dierlijk restmateriaal dat uit ethische/maatschappelijke overwegingen of uit het oogpunt van volksgezondheid dienen te worden vernietigd.

Van de rendac site op de openingspagina. Dus geen categorie 3 slachtafval.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:40

Wat een lacher.. over de huid van dieren :')
Of het paard nou schoon of smerig is.. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:52

Mindim schreef:
Yamcha schreef:

We hadden het over geslachte paarden toch? Ingeslapen dieren eet je nooit.

Ik had het over ingeslapen paarden, als je je paard niet wil laten slachten voor consumptie, is het alternatief meestal inslapen en de Rendac, en dan is het hoe dan ook niet geschikt voor consumptie.

Had er even niet aan gedacht dat je idd ook kunt laten slachten, maar dan niet voor consumptie. Dan zou je zelfs in theorie kunnen schieten en dan de dodelijke vloeistof injecteren. Niemand diet dat denk ik, maar ik vind het wel een diervriendelijke optie.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:56

paard kan je ook gewoon laten slachten/schieten en aan de rendac aanbieden ;)

Ook kan je idd schieten en inslapen bij elkaar doen. Dan hoef je niet te steken.
Maar dat is een duur geintje.