Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Leonyr schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Ondertussen heb ik genoeg ontmoetingen met deze leeftijdsgroep (Met eigen paarden) gehad die verbaasd opkeken toen ik hen vertelde dat iedereen les zou moeten krijgen. Dit is echt niet algemeen bekend. Het feit dat je persoonlijk weet dat lessen nodig zijn maakt nog niet dat iedere tiener dit weet. Nu wijs ik niet met het beschuldigende vingertje naar de volwassenen, maar zij hebben toch zeker een rol te spelen in een dergelijke situatie.
Als ik nu een onwetende ouder was waarvan het kind aankwam met de vraag: Mag ik een pony, dan was ik direct gaan zoeken voor meer informatie, zodat ik ook wijzer werd.
Wat je nu vaak ziet is: 'Kind, koop maar leuk een pony.' Maar waar zijn de ouders dan? Wat weten zij van het betreffende dier af? Bij een combinatie van een persoon met paard zal altijd een groep mensen omheen moeten staan. Dan maakt de leeftijd niet uit. Je gehele leven leer je, ook al ben je misschien al 50 en van mening dat je het allemaal zo goed doet.
De fout van het verkeerd omgaan ligt niet bij de ouders, niet bij de tiener zelf, maar bij hen allebei en de combinatie daartussen.
maaikiemike schreef:Denk dat het probleem bij zowel de tieners als de omgeving ligt. Zo had ik ouders die er geen kaas van hadden gegeten. Als ik zonder cap reed, zeiden zij daar niets van.
Ook is les niet altijd de oplossing. Op 14 jarige leeftijd ben ik overgegaan naar de paarden. Ik had een jong paard en in de dressuurles kwam mijn instructrice aanlopen met een slof. Ik had onvoldoende kennis en ervaring hiervoor en kreeg weinig uitleg hierbij. Ik was nog in de periode dat ik dacht dat juffen alles wisten.. Gevolg was dat ik niet correct met slof reed en hierdoor problemen heb gekregen.
Dus aan goede instructrices ligt ook nog een schone taak.
Maar ook aan ouders die hun kind totaal overschatten. Die het onzin vinden dat een kind les krijgt, want zij rijdt al 2 jaar.
Natuurlijk heeft deze leeftijdscategorie ook te maken met status. Dus ieder meisje wil dat haar pony de mooiste is en laten zien dat zij het beste kan rijden. Als ze dan zien of lezen over een hulpmiddel, gaan ze dit uitproberen. Dit is het moment dat iemand dan in zoiu moeten grijpen.
Al met al denk ik dat het belangrijk is om kinderen bewust te maken van hun handelen en de invloed die dit heeft op pony's en paarden. Bijvoorbeeld doormiddel van de ponyblaadjes en goede manegelessen waarin ook aandacht aan tuig en eigen handelen word gegeven. Want wat je niet weet, kan je ook niet toepassen!
MaritAriel schreef:Leonyr schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Ondertussen heb ik genoeg ontmoetingen met deze leeftijdsgroep (Met eigen paarden) gehad die verbaasd opkeken toen ik hen vertelde dat iedereen les zou moeten krijgen. Dit is echt niet algemeen bekend. Het feit dat je persoonlijk weet dat lessen nodig zijn maakt nog niet dat iedere tiener dit weet. Nu wijs ik niet met het beschuldigende vingertje naar de volwassenen, maar zij hebben toch zeker een rol te spelen in een dergelijke situatie.
Als ik nu een onwetende ouder was waarvan het kind aankwam met de vraag: Mag ik een pony, dan was ik direct gaan zoeken voor meer informatie, zodat ik ook wijzer werd.
Wat je nu vaak ziet is: 'Kind, koop maar leuk een pony.' Maar waar zijn de ouders dan? Wat weten zij van het betreffende dier af? Bij een combinatie van een persoon met paard zal altijd een groep mensen omheen moeten staan. Dan maakt de leeftijd niet uit. Je gehele leven leer je, ook al ben je misschien al 50 en van mening dat je het allemaal zo goed doet.
De fout van het verkeerd omgaan ligt niet bij de ouders, niet bij de tiener zelf, maar bij hen allebei en de combinatie daartussen.
er is een verschil tussen echt niet weten en niet willen weten
MaritAriel schreef:Lisa99 schreef:Ik ben pas 12 en heb bijna 4 jaar les op een manege en rijd alleen met een simpel hoofstel met alleen een hoge neusriem en de rest met bit natuurlijk, en een simpel vzh zadel ik rijd sins kort alleen met sporen dit is me aangeraden door mijn instuctrice. Maar ik vind wel dat er een keer iets over gezegd mag worden of gediscuceerd!
Met sporen op manege pony's ?
MaritAriel schreef:kimdegroot schreef:ik heb niet al de reactie's doorgelezen dus misschien is dit al gezegd, maar ik denk zelf dat het ook aan je persoonlijkheid en karakter ligt, als je zelf al best serieus bent en nadenkt voordat je iets doet, zal dat op paardengebied ook zo zijn. ook denk ik dat het aan je opvoeding ligt en aan wat je gewend bent.. ik bedenk eerst waarom ik iets wil en dan overleg ik het met mensen die er meer verstand van hebben of zoek het op op internet of hier op bokt! ik vind het belachelijk dat er mensen zijn die hun paard gewoon verpeste, nog erger, meestal is het niet eens hun paard trouwens, maar een verzorgpaard of zo iets!
Off topic ; jij woont in warmenhuizen , daar wonen mijn oom , tante en nicht en neef ook
maar goed. Je kan nog zo serieus zijn en nog zo goed kunnen nadenken . Als je niet meer weet en niet meer ervaring heb op die leeftijd, doen ze alsnog dingen waarvan ze later denken , agosh . Arm paard . Ik was ook altijd serieus met mijn paard en dacht goed na voor ik iets deed . Maar ik deed ervaring op van anderen en deed dat na en dacht dat dat het goede was . Niet dus