een ander op je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:52

Ik hoop dat mijn tankje er ook niet meer anders van word... zoals eerder geschreven is mijn paard niet leuk voor anderen om te rijden. Ze gaat stil staan, of ze gaat links als iemand rechts probeert te sturen, of ze gaat met haar hoofd schudden dat het rijden net een trip in de Cake Walk van de kermis lijkt. Ze doet geen gevaarlijke dingen, maar het is gewoon echt niet leuk voor de ruiter. Tot nu toe heb ik er wel wat jongere meiden op gehad, niet van die sterke ruiters (met in gedachten, ze doet geen gekke dingen, het is een lief paard) maar dat doe ik niet meer totdat ze zich gedraagd. Ik pak haar nu wat actiever op, rij regelmatig en niet meer alleen lekker buiten hobbelen. Ik hoop dat het werkt. Misschien heb ik haar een beetje verwend wat rijden betreft. Vrijdag komt een vriendin rijden, volwassen, die al wat jaartjes rijd. Haar paard gaat met pensioen en voordat ze zoveel gespaard heeft dat ze een nieuwe kan kopen, zou ze graag mijn paard een paar keer in de week rijden. Ik hoop dat het lukt zonder teveel fratsen, ik wil zo graag weer een bijrijdster! :)

CarolR

Re: een ander op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:53

zou niet iedereen maar op me paard zetten.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:55

Ik ben er niet zoon fan van, andere mensen op mijn paard, er hebben tot nu toe pakweg 5 mensen op gezeten en niet meer gedaan dan uitstappen en een drafje. Mijn instructrice heeft hem ooit 1x echt gereden. Hij laat bij mij alles toe (meestal toch :D ) maar heeft schrik van het opstappen bij andere mensen. Andor is niet simpel, is geen bokker of steigeraar, maar als hij gaat, dan gaat ie hard, heel hard, en heeft niet echt een stopknop :) Dus de meeste mensen durven niet eens op mijn paard...

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:05

Ik laat ook niet jan en alleman op mijn paardje rijden! Alleen mensen waarvan ik weet hoe ze rijden! Dat ze kunnen rijden maakt me niet zoveel uit, maar het is meer de manier waarop iemand rijd!

Maar opzich is het voor mijn jonge peerdje alleen maar goed als er afentoe iemand anders op zit.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:48

Ik vind zelf al irritant als mensen mijn paard willen aaien enz als ik met haar bezig ben (poetsen,zadelen,...) Dan denk ik laat haar toch gewoon met rust! Toch zeker vreemde mensen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:13

Vickz, dat is toch de vraag niet ;)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:22

Bij lange na niet iedereen mag dat, als hij straks vrolijk en blij eindelijk me uitgeprobeert heeft enzo, laat in een ander niet verpesten wat ik heb berijkt maar een rondje uitstappen vind ík dan geen probleem ;)

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:41

GamblersCup schreef:
Vickz, dat is toch de vraag niet ;)

nee weet ik, maar had al gereageerd, wou dit nog even melden, dat ik zo erg ben dat ik zelf dat vervelend vind ;)

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:24

Wel grappig om te zien dat de meeste met hoger opgeleidde dieren er veel minder moeite mee hebben dan die met lager opgeleidde dieren

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:30

Ja hoor, moet toch kunnen.
Iedereen mag uitstappen, echt rijden alleen voor degene die kunnen rijden omdat mijn paard nou ook weer geen dooie is en ik geen rottigheid wil hebben met vallen e.d.
Maar hij is niet moeilijk, en ik vind dat er ook gewoon iemand anders op moet kunnen hoor! Wat ik heb bereikt kunnen ze echt in een kwartiertje niet verpesten :P.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:22

Niemand komt op mijn paarden behalve ikzelf. Ik heb er 1 die mishandeld is geweest en waar ik een heleboel "werk" aan gehad heb om hem te krijgen waar hij nu is. Toen hij bij mij kwam was hij doodsbang en wilde alleen maar vluchten. Zelfs uitstappen doe ik zelf met hem. Heb 1x mijn nichtje geprobeerd te laten uitstappen, meneer schoot meteen in paniek. En het is dat ik in de deuropening van de bak stond anders was hij in blinde paniek die bak uitgerend. En deze jongen loopt Z2.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:46

Suus___ schreef:
Wel grappig om te zien dat de meeste met hoger opgeleidde dieren er veel minder moeite mee hebben dan die met lager opgeleidde dieren

Ik denk op zich wel logisch...
Lager opgeleide dieren zijn wellicht iets makkelijker 'te verpesten'...
Een paard wat de basis net aangeleerd is, moet consequente hulpen en signalen krijgen anders houdt je er geen fijn paard aan over. Dus iemand die nog aan het "worstelen" is met zijn paard of in ieder geval nog de basis aan het opleiden is, heeft waarschijnlijk nog niet het vertrouwen er een ander op te laten. Daarbij ben ik met mijn paard 'bang' hoe die reageert op een andere ruiter en dus een andere hand/been inwerking. Als hij straks 15 is en (hopelijk) inderdaad hoger opgeleid, lach ik daar misschien om!

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:30

Suus___ schreef:

Ik denk dat het eerder de mensen zijn met de jonge paarden, paarden die erg eenkennig zijn en de wedstrijdpaarden die er veel meer moeite mee hebben om anderen op hun paard te laten.

Ik heb een 15 jarige recreatiepony die erg relaxed is in de omgang en waar je (gelukkig) iedereen op kan zetten. Ze zullen hem niet van slag maken als ze iets anders rijden/reageren dan ik. ;)
En van alle personen die op hem hebben gereden, heb ik van slechts 1tje gezegd dat ze er niet meer op komt.

Maar ik kan me voorstellen dat als je een superfijn, sensibel wedstrijdpaard hebt, of een dier met verleden waarvan je niet weet hoe hij gaat reageren, of een jong beestje die je net bezig bent met inrijden, je er niet iedereen zomaar op wilt hebben.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:45

Dit weekend nog in Loon op zand
mijn oud stalgenoot een galops rit laten doen op mijn poown
(Eigenlijk omdat ik zelf niet durfde) :') :+

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:36

Ik vind het erg aardig van mensen als zij zonder problemen een ander op hun paard laten rijden. Ik begrijp alleen niet waarom het flauw, kinderachtig of egoïstisch zou zijn als iemand niet wil hebben dan een ander op zijn of haar paard rijdt? Je moet voor de grap eens aan iemand met een (dure) motor of een leuke auto (maserati, ferrari, dat werk) vragen of je een rondje mag. In het algemeen staan mensen daar niet om te springen, maar ik dacht niet dat dat egoïstisch wordt gevonden.

Het argument dat je een ander een pleziertje moet gunnen, tsja. Ik gun ook iedereen een leuk seksleven, en ik geloof oprecht dat mannen seks en liefde kunnen scheiden. Maar als mijn vriend me vertelt dat hij vanavond de buurvrouw een plezier gaat doen en dat het hem daarbij puur om het pleziertje gaat en het verder niets te betekenen heeft, ben ik dan ook heel egoïstisch als ik de sloten vervang terwijl hij weg is? Ik heb geen relatie met mijn vriend om de buurvrouw een plezier te doen en ik heb geen paarden om er anderen op te laten rijden (of de mest te laten ruimen, het voer te betalen etc.). Ik zie echt niet wat daar flauw of kinderachtig aan is.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:55

Go Maura, Go maura, Go Maura!!
Heel goed verwoord :j
Ik merk ook dat er in dit topic soms zo gereageerd wordt en ik heb ook al geprobeerd duidelijk te maken dat ik gewoon erg zuinig ben op m'n paardje. Net als een ander op zijn auto of seksleven haha ;)
Toevallig gebeurde gisteren hetzelfde met mijn vriend... er kwam een overoverbuurman langs en die ziet de nieuwe auto van de buurman, kijkt een beetje maakt een praatje met mijn vriend... zegt ie geef de sleutels maar, dus vriendlief geeft ze nog ook! Het was dan geen maserati of Ferarri, maar een splinternieuwe Audi A1... sorry, maar ik zou dat never nooit doen he!! Ookal heeft die man de beste bedoelingen, als die op wat voor manier dan ook een ongeluk maakt ben je de l*l :n

Hetzelfde geldt voor mij voor mijn paard... als een ander met mijn paard valt, van mijn paard afvalt of hij verstapt zich en scheurt zijn pees?? Wie kan daar voor opdraaien en wie zit er met een geblesseerd paard? Zijn misschien niet de meest voorkomende gevallen, maar de kans is zo klein nog niet dat het gebeurt en ik neem geen risico's als het om het welzijn van mijn paard gaat.
Dus als ik daarmee egoistisch of flauw ben, so be it.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:23

Ik wil ook zeker niet 'jan en alleman' op mijn pony.
Ik heb er alleen niet zo veel moeite mee, als ik er maar bij ben en die persoon goed ken.
Een vriendin waar ik zowat mijn halve paardenleven mee heb gedeelt mag altijd een rondje maken.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:24

maura schreef:
Ik vind het erg aardig van mensen als zij zonder problemen een ander op hun paard laten rijden. Ik begrijp alleen niet waarom het flauw, kinderachtig of egoïstisch zou zijn als iemand niet wil hebben dan een ander op zijn of haar paard rijdt? Je moet voor de grap eens aan iemand met een (dure) motor of een leuke auto (maserati, ferrari, dat werk) vragen of je een rondje mag. In het algemeen staan mensen daar niet om te springen, maar ik dacht niet dat dat egoïstisch wordt gevonden.

Het argument dat je een ander een pleziertje moet gunnen, tsja. Ik gun ook iedereen een leuk seksleven, en ik geloof oprecht dat mannen seks en liefde kunnen scheiden. Maar als mijn vriend me vertelt dat hij vanavond de buurvrouw een plezier gaat doen en dat het hem daarbij puur om het pleziertje gaat en het verder niets te betekenen heeft, ben ik dan ook heel egoïstisch als ik de sloten vervang terwijl hij weg is? Ik heb geen relatie met mijn vriend om de buurvrouw een plezier te doen en ik heb geen paarden om er anderen op te laten rijden (of de mest te laten ruimen, het voer te betalen etc.). Ik zie echt niet wat daar flauw of kinderachtig aan is.

Geweldig verwoord, en mee eens! _/-\o_

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:49

Maura! +:)+
Jij verwoordt het precies goed.

Ik heb 1 vriendin die af en toe langs komt en die laat ik wel op mijn merrie rijden, maar dan gaan we altijd buiten rijden en is het vaak alleen stappen of weinig draf. Verder laat ik niet graag anderen erop. Op mijn jonge paard komt niemand anders.
Waar ik ook een hekel aan heb, zijn mensen met een eigen paard die zitten te vissen of ze op je paard mogen rijden.
Alsof ze wel even willen laten zien wat zij kunnen ofzo. Ik weet niet, maar ik heb daar altijd een naar gevoel bij.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:07

NEE!!! Ik heb er nooit moeite mee gehad, toen mijn Bonte Jaopie nog jong was... dus voordat hij een jaar of 3 was, en nog niet beleerd. Je ziet 'm in mijn Avatar staan....Iedereen vond het maar wat leuk en "later, als hij beleerd is, mag ik er dan ook eens op?"
Ja hoor. Waarom niet?
Hij bleek makkelijk te beleren te zijn, maar overigens NIET zo'n makkelijk heerschap...
De "leuke bonte knuffelbeer" bleek toch wel meer beer dan knuffel en een buitengewoon eigen-aardig en eigen-wijzig karaktertje te hebben.
In de jaren die verstreken zijn heeft zijn puberteit hem (en MIJ!) behoorlijk parten gespeeld, nu is hij 7,5, de meeste onzin is nu wel bedaard.
De ene na de andere haakte af om hem, ook na een stevige dressuur-les, dat hij gewoon moe/bek af was, even uit te stappen. Al die meiden wilden er nu opeens helemaal niet meer op.
Wel nog eens geprobeerd, hoor, maar toen ging hij gewoon in een hoek van de buitenbak staan en geen vin meer verroeren.
Hallo, riep ik, wel even door laten stappen....geef eens been!
"Ja maar... (been) hij is nu moe"(been). Er kwam geen beweging in.
Wat zal Jaopie gelachen hebben!!!
Die wist het meteen al wel...

De enige die er structureel (eens per week) op mocht (buiten ikkus natuurlijk) was mijn instructeur Mark van de Donk, om hem verder door te rijden.
Het is helemaal niet zo een moeilijk paard, onder het zadel, maar je moet er gewoon wel even ZIJN, en dat ook meteen duidelijk maken.
De rest van die meiden die er vroeger zo graag op wilden, zagen er toch na enkele jaren niets meer in.
Ze hebben mij er genoeg op gezien, en nee, ik heb helemaal geen bijzonder niveau of iets, en ook helemaal geen bijzonder paard, maar het kan een lastig (lees: heet, dribbel, etc.) type zijn.
Type:uitprobeerder...stuiterbal... maar ook weer niet als je hem kent.
Leuk rondsjokken met zo'n leuke Tinker x Fries is dan ook niet aan de orde.
OOK niet voor mij, je moet goed je kop er bij houden.

NU zo veel jaren later zou ik er dus zeker niet iemand er zo maar meer op laten.Wat mij betreft niemand, behalve mijn instructeur die ZZ heeft en ons prive les heeft gegeven (hij kent hem goed).

Je bent als eigenaar ook nog es ZELF verantwoordelijk, als er dan iets mis gaat.

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:17

Ik ben zelf niet zo heel moeilijk om anderen op mijn paard/pony te laten.
Zeker vriendinnen of een kennis niet. Vind het dan maar alleen mooi om te zien dat iemand anders ook van mijn paard kan genieten. :)
Verder worden mijn paarden ook wel ingezet in therapeutisch werk met cliënten en dat lijken ze zelf ook machtig mooi te vinden.
Ze kunnen zelf ook erg genieten van kriebels en knuffels van andere mensen.

Iemand die willen laten zien wat ze kunnen, tja denk dat ze daar vanzelf wel vies van terug komen bij mijn paarden.
En ben er wel altijd bij, dus als iemand echt heel gemeen tegen paardlief doet kan ik altijd nog ingrijpen.

Respecteer daarentegen wel de mensen die er voor kiezen niemand op zijn/haar paard te laten. Ieders eigen keus toch?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:22

Ja, maar daar moet je paard of pony ook wel "naar zijn".
Mijn Shetlander van 7,5 jaar is dus een super-super-leuke kinderpony. Ja, ik kan daar moeilijk ZELF op gaan zitten, hahaha!
Van nature al gewoon leuk en aardig. Volgzaam, schrikt nergens van, vindt alles leuk.
We zijn hem nu met inzet van een jochie uit het dorp, die al kan rijden, aan het beleren onder het zadel.
Die had eerder op een ander Shet uit het dorp gereden, maar dat was een drama, die Shet trok zich steeds maar los, beet en knauwde, kortom: GEEN KIND geschikte pony.

Mijn Bonte Jaopie is een typisch eenkennig soort van paard.
Heb ook nog een bont merrietje van nu 2,5 jaar er bij lopen... daar kan natuurlijk nog helemaal niemand op.

Het is toch ook vaak een beetje kijken "of iets wil" of in de eerste plaats het paard/de pony ZELF openstaat voor anderen.
Als het je eigen paard is, heb je dat denk ik al heel gauw door.
Bovendien: als het je eigen prive paard is, waarom zou je er dan iemand anders behalve eventueel je vertrouwde instructeur/instructrice op WILLEN laten?
Zelf zou ik dat helemaal niet willen: alles wat je er met prive lessen en opleiding door je instructeur (opleiding OOK van het paard zelf) mee hebt weten te bereiken, ga je toch niet door de war laten maken (schoppen?) door heel iemand anders?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:00

Ligt eraan wie. En hoe die rijdt. Nu heb ik een 11 jarig bijrijdstertje, die heel zachtjes en respectvol ermee omgaat en ook begeleiding krijgt van een ruiter op hoog niveau. Prima toch, als ze maar niet schopt of trekt. Mijn pony word daar niet door verpest en kan prima het onderscheid maken wie er op zijn rug zit.

Daarbij is het ook mooi te zien dat de basis die ik hem heb gegeven er ook in zit. Rijd zij goed dan loopt hij mooi nageeflijk en zoniet dan gaat de mond open en schiet het hoofd in de lucht, zoals het imo hoort. Laatst zat mijn über-beginner vriend erop en gewoon omdat hij de teugels evenlang en op zacht contact hield liep mijn pony binnen de kortste keren nageeflijk met het achterbeen onder de massa. Dat vind ik geweldig om te zien!

Zowiezo, ga je op mijn pony zitten met een attitude van 'zo, jou krijg ik er wel even onder' dan is het zandhappen gegarandeert. Dus ik hoef iemand maar 5 minuutjes te zien rijden om te weten of het klikt of niet.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:17

Hahahah briljant Maura, ik had hem niet beter kunnen doen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:25

Haha, ik heb net vanmiddag een beginnelingetje op mijn paard gehad. Voor ze opstapte heb ik al gedreigd met: Als je aan de teugels trekt, ga je er af en er nooit weer op! En ze deed het voorbeeldig!