rijden van vroeger ( 1975)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:04

tiwi1969 schreef:
Je had ook nog de NPC. Ik reed KNF dat was altijd op zaterdag, de NPC vaak op zondag.

Er werd toen gezegd dat je bij de NPC sneller winstpunten haalde dan bij de KNF.

Had de NPC dan ook een parade op het eind van de dag?
Of was dat alleen bij de KNF?

mogu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:05

Jeetje wat een leuk topic! Daar moet ik even op reageren hoor! De herinneringen komen allemaal weer boven. Ik speelde 'Ivanhoe' met mijn pony, met een groot laken om haar heen gedrapeerd, reed zonder zadel en hoofdstel, gewoon achter in het land hup erop en snoeihard naar huis galopperen. Ook met alleen een halster naar het strand. Als ik wilde stoppen zei ik gewoon: "hoooo", en dan stopte ze. Een cap? Die had ik 1 x per jaar op bij de onderlinge clubwedstrijd. Verder reed ik voornamelijk recreatief.

Ik ben slechts 4 keer van haar afgevallen, 1 x toen de singel nog niet vast zat na een pauze in het bos. Tijdens het opstappen begon ze alvast te lopen, ik stapte op en het zadel hing onder haar buik en ik lag op de grond. Gelukkig kwam ze meteen weer terug. De tweede keer schoot de beugelriem van het zadel terwijl ik net mijn gewicht erop had in een scherpe bocht in galop. De derde keer waren we circusje aan het spelen en ik stond op haar billen. Dat vond ze allemaal helemaal prima, maar toen ze op rust ging staan en haar ene bil wegzakte lag ik ernaast. En de laatste keer was wel heel geinig. Toen zat ik met twee benen aan 1 kant wat onder het zadel te frutsen terwijl ze stil stond, verloor mijn evenwicht en kieperde zo achterover van haar af. Gelukkig op een laag mul zand in de bak. Die blik in haar ogen zal ik nooit vergeten.. Ze draaide haar hoofd naar mij toe en keek zo van: 'jeetje, wat lig jij daar nou te doen?"

NatasjavE schreef:
jamiroquai schreef:
Persoonlijk dieptepunt :o : plattegrond van de manege nabouwen met takjes en kartonreepjes en dan de playmobil- paarden erin. /3
En van de lichtbruine paarden maakte ik de manen en staart zwart, dan dacht ik dat het een Fjord was....

Niets om je voor te schamen hoor.. Ik bouwde een hele westernstad na, met waterpartij om tonnen water uit te halen voor mijn dieren en hooi, bix en de hele rataplan. Gewoon in de kamer op de vloerbedekking. Mijn moeder was niet altijd erg blij met mij....

Tegen niemand zeggen hoor......... :x _O-

Das alls????? :')

Van lego maakte ik alleen maar stallen. Ik had ik weet niet hoeveel van die speelgoedpaardjes..die stonden erin en daar knipte ik van washandjes paarden dekentjes voor. Van karton maakte ik zadeltjes....

Ik had 6(!) berbiepaarden...en 1 barbie die in de hoek lag..ook voor die barbiepaarden maakte allerlei dekentjes en tuigage.

Zorro_Bjorn

Heette dat toen al eczeem? pony schuurde, hoorde erbij :oo . Idd. liepen er toen al wel een heleboel pony's met Fjordenkapsel rond.

NPC deed toch niet aan winstpunten? Heb op de manege div. proefjes moeten rijden om "hogerop" te komen. Dan kreeg je een diploma en mocht je in een andere klasse starten.

mltex

Ja we deden ook aan federatierijden als werkwoord :o

Deleden van de ponyclub moesten als ze 18 werden dan ook overstappen.
Ik weet daar dus niet heel veel van, vond ze wel kak ivm hun voorkomen e.d. :Y)

En ja de NPC kreeg je winstpunten al als je aanwezig was, wat vast wel mee viel. Meen wel dat ze wel degelijk 'losser' waren, wij vergelijkte het met onderlinge wedstrijd rijden.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:09

Mja...ahum :o ...Ik mopper alle dagen op mijn fiets, omdat ie maar niet wil stilstaan en niet eens stopt als ik diep ga zitten en 'Whoa' roep. Verlichte zit doe ik ook nog steeds over drempels en hobbels, maar dat is simpelweg gezelliger voor mijn gevoelige ruggetje. Een vorige fiets was idd wat bokkerig als je hem te hard inhield. Kwam 't achterwiel omhoog en ik kon het nooit laten om dat ding effe een vette trap na te geven (hier dus geen zwepen maar voeten in de spaken, leg dat thuis maar eens uit).
Btw kijk maar niet in mijn profiel...misschien wat schokkend na dit bericht :o _O- .

Oja, die Playmobilpaardjes...Had er, heel modern, een setje die je zelf kon inkleuren, uiteraard naar de kleuren van de lievelingspony's op de manege :D . Mijn vader, de schat, heeft ook nog eens een heuse manege gebouwd van afvalhout. Het dak kon eraf en dan had je een binnenbak met zaagselbodem, acht stallen met echt hooi (mja, droog gras dus) en hindernismateriaal.
En Barbies? Leuk...als ruiters voor mijn Barbiepaarden, had er twee, een zwarte en een valk. Zelfs dat spul was vroeger ook nog een stuk echter dan die roze troep van tegenwoordig...

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:09

en van die kleine minibarbies op my little ponies zetten, ik had capjes gemaakt van walnotendoppen, ze hadden stoffen hoofdstelletjes en mijn moeder had van kunstleer zadeltjes gefabriceerd. Heerlijk :+

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:10

HAHA geweldig topic dit _O-

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:24

Superleuk om dit te lezen. Wij hebben nog een prehistorische videoband, van ik gok de jaren 80. Paard en Pony heet ie geloof ik. Het is zowieso zo'n typisch oude documentaire, en we hebben 'm dagelijks gekeken toen we klein waren! Zelfs toen was het al wat verouderd, maar dat kon ons niks schelen :D Instructeurs netjes in jasje, amazones in slobbertruien.. Echt niet iets meer wat je nu nog ziet.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:55

mika11 schreef:
Wij hadden van die blouses, zoiets al op die foto van de vorige pagina, en daarover heen zo'n roestbruin/oranje bodywarmer :')
(Schaapskooiruiters)

Whaaa! wat leuk, heb vroegûh bij de Driehoekruiters gereden :D wij hadden een kobalt blauwe sweater.

Verschrikkelijk leuk topic dit, ben nog halverwege dus nog een hoop door te lezen :o maar alles komt weer boven, opgehaald worden met de vrachtwagen om op wedstrijd te gaan, parade rijden, clubvaandel loeizwaar aan je beugen, viertal etc, gewéldig!

Dribbel

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 00:01

Nu rijd ik pas 10 jaar, maar ik zie veel herkenbare dingen voorbij komen. Die verrekte schuine beugelblokjes, d-trens, lage neusriem, cap met elastiek (alleen nog in Duitland gehad), kap met kinstukje, springen zonder peesbeschermers, spelen met playmobiel paarden, lichtrijden op de fiets. Beige broeken, koordsingels enz.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 01:14

tiwi1969 schreef:
Haarnetjes zag ik ook voorbij komen op de foto's, gewoon haar erin en laten hangen, niks stikjes, pareltjes of bling-bling.

Wij hadden geluk, bij ons clubtenue hoorde een zwarte broek dus met de parade nog netjes :D , rode trui en gele kol,die nergens meer te koop waren dus had mijn moeder er eentje gebreid, kriebelen dat dat ding deed.

Ja die haarnetjes, het was gewoon je haar erin proppen en klaar, dat het halverwege de rit scheef naar 1 kant hing maakte niet uit. _O-
Was trouwens nog een hele klus om een stevig ouwewijvennetje te vinden in de winkel dus was je er behoorlijk zuinig op. :=
Rijbroeken waren eerst alleen cremekleurig, later kwamen ze met moderne kleuren zoals donkerbruin, donkerblauw en zwart, meer keus was er niet. :=
Dekens waren van die zware kanvasdekens en later die jute dekens met gele lijntjes om de ruitjes, waren trouwens hele fijne dekens die jute.
Was het paard geschoren dan ging er een zuiver wollen deken onder die op de schoft in een punt gevouwen werd en daar weer een dekensingel overheen, was toen heel modern. :+

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 01:22

jamiroquai schreef:
En in de winter plastic zakjes om je voeten tegen de kou.... In de zomer zogen die laarzen dan vacuüm aan je voeten en kreeg je kramp met uitdoen!

Die fluwelen rijbroeken hebben ze een tijdje geleden bij Horze gehad, ik heb nog altijd spijt dat ik die toen niet besteld heb.

Ik kijk nog steeds heel erg op tegen mensen die Z rijden, of NOG hoger! Maar dat stelt tegenwoordig dus minder voor. Ik las dat ongeveer de helft van de dressuurruiters Z of hoger rijdt. Vroeger was dat misschien 20 % of zo?

Bij ons in de kring was er wel 1 Z dressuurruiter, daar keek je enorm tegenop.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 08:57

Pluizebolpum schreef:
Mja...ahum :o ...Ik mopper alle dagen op mijn fiets, omdat ie maar niet wil stilstaan en niet eens stopt als ik diep ga zitten en 'Whoa' roep. Verlichte zit doe ik ook nog steeds over drempels en hobbels, maar dat is simpelweg gezelliger voor mijn gevoelige ruggetje. Een vorige fiets was idd wat bokkerig als je hem te hard inhield. Kwam 't achterwiel omhoog en ik kon het nooit laten om dat ding effe een vette trap na te geven (hier dus geen zwepen maar voeten in de spaken, leg dat thuis maar eens uit).
Btw kijk maar niet in mijn profiel...misschien wat schokkend na dit bericht :o _O- .

Whahahah zo herkenbaar.

Wij hadden onder onze flat de kelders daar kon je fietsen en dan in je paardrijkleding, zweepje in je hand, strotouwtje aan je stuur, dat waren je teugels en dan fietsen.
Tja kon niet uitblijven dat je op je bek ging. Dan kwam je weer jankend boven want je fiets je eraf had gebokt _O-

En ik had natuurlijk alles van barbie, de stallen, de paarden... en uren spelen dat je je eigen stal had,

Wij reden vroeger op een landje dat zo hobbelig was met uitgesleten paadjes. En dan in de winter zat je op zo'n rotbok die je er dan afgooide midden in een plas
en je moest weer opstappen van de boer, janken natuurlijk want je was zo nat dat je er bevroren vanaf kwam.

Of je ging naar het bos, natuurlijk zonder cap want in die tijd speelde dat nog helemaal niet.
Dan stond ik bij de stoplichten, knol wilde niet wachten, dan zette je hem maar andersom. Was een goede reclame voor alle miniruitertjes die je achter je had staan
en laat dan net toevallig je vader in de auto voor het stoplicht staan _O-

Geweldige tijd, alles kon...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 09:03

Ik heb echt heel wat gemist :')

Hoewel ik vroeger ook altijd paardje speelde met vriendinnen op het schoolplein, ik deed ook dat mijn fiets een paard was. Mijn 1e manege was echt leuk, mocht je heel veel klusjes doen, lekker bij de bak zitten en lessen kijken.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 09:08

Er komt steeds meer boven drijven, en wat was je blij als je een prive pony mocht uit stappen.
Of als je de opdracht kreeg om een paard op te zadelen en voorop moest rijden in het park als begeleiding.
Toen ik mijn pony kreeg stond ze ook later in een stand, omdat ze beet naar alles en iedereen die voorbij kwam.
Idd alles kon in die tijd, ik weet nog wel dat we voltige les kregen op een groot paard, we moesten bokkie springen om er op te komen, helaas lukte dit niemand, dus gat gegraven peerd met z'n achterbenen er in en hoppa het lukte .
Toen mijn pony nog van de manege was had ik ook een deken gemaakt, gut wat stond dat beest voor l*l met die panterdeken op.

Kennen jullie nog patroulie springen , dus drie naast elkaar en een voor op, lekker met die prikkend knieen.
Toevallig nog oud groenesteiners hier ?

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 09:45

@ utrolig ,
Sorry hoor , maar om nou te stellen dat de paarden van nu topatleten zijn %) , ik denk dat 90 % van de paarden net zo worden gereden als toen . Met dit verschil dat iedereen Anky probeerd na te doen . }:)

Petra_Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:20

Over die fiets: daar reed ik ook paard op inderdaad.
Eerst had ik een blauwe fiets, een blauwschimmel, die werd gejat. Toen kreeg ik een rode fiets, een roodschimmel natuurlijk!! Die heette Binkie, zoals de roodschimmel pony op de manege ook heette :).

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:23

Ik deed aan fietsvoltige met een vriendin :D Verder kon alles veranderen in een paard, stoelen, dekbedden, de cavia :+ Maar die vond zijn bitje niet zo fijn :o Tja bij gebrek aan echte paarden wordt je creatief als penny..

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:37

Zadel paste niet op me want er lag een 10dehands bruin paarden zadel op me New Forrest .
Kreeg elke verjaardag wel iets bv een hoofdstel (ook bruin !!!!) Reed eerst met halster en zelfgemaakte van stro touw teugels .
Ook had ik eerst geen dekje een stuk van een oude autostoelhoes deed ook goed dienst.
Je was in die tijd er creatief met iets .
Want alleen met verjaardagen wat krijgen duurde wel lang want rijlaarzen kreeg ik ooit ook met een verjaardag .
Dus kaplaarzen waren voorlopig goed genoeg.
Zo kreeg ik ook me eerste witte wollen dekje .

De echte hadden alles mooi zwart zadel / hoofdstel en knipte de manen kort van hun paard.

Toen ik weer een beetje in het paardenwereld kwam keek ik me ogen uit , kids die alles hadden !!
Elk seizoen weer wat nieuws , manen kort ( wat zonde !) en bruin zadel /hoofdstel ja dan heb je het !
Div setjes alles op elkaar afgestemd.
Jaloersheid onder elkaar .Want die heeft dit en die heeft dat ...

Me eerste wedstrijd !ja ,toen moesten we naar de stad en kreeg een witte/ creme broek en plastic ( dat was zweten) rijlaarzen.
De groene sweater kocht je bij de club, en het witte bloesje werd gezocht in de fam.
Want het was al een grote uitgave.

Maar we hadden het leuk met elkaar !!

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:43

hahha ja onze fietsen waren ook paarden waar je tussendoor op oefende !
Lichtrijden en praten maar tegen die fiets OOOoowwwww en klikgeluiden hahahah...LOL
Van alles komt weer boven.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:51

alle tuig was bruin, ik kocht mijn eerste zwarte zadel in 1982/1983 bij StaRho en moest daar 100 gulden extra voor betalen :j omdat hij zwart was :+

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:17

Zo heb ik het niet makkelijker gemaakt voor mezelf op school. Ik had net mijn fiets in de stalling gezet toen een jongen die van hem ernaast zette en ik heel droog zei 'pas op hoor, de mijne is hengstig' en weg liep :P Heel vervelend was dat wel! Die fiets stak zo de weg over als ze een mannetjes fiets zag.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:24

wat een heerlijk topic dit, ook hier een "ouwetje" van 44 die vanaf haar 6de rijdt.
Ponykamp met de manege, gingen we altijd naar Soest en daar sliepen we met z'n allen op de hooizolder op luchtbedden met slaapzakken. Inderdaad corvee was er ook bij en dan met z'n allen een hele lange buitenrit maken, bij ons waren toen de caps overigens al wel verplicht (moderne manege?).

Ik heb toevallig laatst een foto ingescand uit (ik schat) 1977/1978. Ik zat in de springlessen en hier is dus een foto van gemaakt.

Ik met mijn lievelingspony uit die tijd Pico. Mensen uit de regio Ridderkerk zullen hem nog wel kennen, hij heeft tot heel hoge leeftijd meegelopen in de lessen daar.

Afbeelding

En ja bruin tuig, volgens mij alleen een bontje onder het zadel en een martingaal? Wist in die tijd niet eens dat ze bestonden ;)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:35

petrea schreef:
@ utrolig ,
Sorry hoor , maar om nou te stellen dat de paarden van nu topatleten zijn %) , ik denk dat 90 % van de paarden net zo worden gereden als toen . Met dit verschil dat iedereen Anky probeerd na te doen . }:)

Paarden van toen, dat waren pas topatleten, eerst je proefje rijden en daarna met hezelfde paard parcoursje springen en als je pech had moest je ook nog achttal rijden, en dat allemaal met hetzelfde bruine veelzijdigheidszadel. _O-
Paarden waren ook niet zo mieperig als nu, de paarden die ik toen reed stonden behoorlijk hoog in het bloed maar waren op wedstrijd superbraaf, niet dat kijkerige van tegenwoordig.
Peesblessures en rugproblemen? Bij ons kwam de dierenarts alleen voor een enting of een wond hechten, van die andere problemen had je nog nooit gehoord, net als zomerexceem, dat kwam ook amper voor..
Waren die paarden van vroeger nou zo'n stuk sterker? Het lijkt er wel op.

De KNF en NBVR waren ook twee aparte werelden, de KNF voor de "boertjes" en de NBVR voor de "snobs", tenminste zo zagen wij dat. Maar ik denk dat wij met de KNF toch de meeste lol op de wedstrijden hadden, iedereen hielp elkaar en was het een grote gezellige bende.
Met een grote bus naar de Levade in Apeldoorn was ook het evenement van het jaar waar je ook altijd naar uitkeek. Een paar hadden een kaartje voor de tribune en die werd via de achterkant weer aan een ander gegeven zodat we toch voor bijna nop op de tribunen konden zitten. :=

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:39

1984: Hoofdstel hadden wij niet eens, teugels met bit en 2 musketons, die klikte je aan het halster vast.
Joggingbroek aan, kaplaarzen en nee geen cap:
Afbeelding
Hier duidelijker het "hoofdstel" en de veel gebruikte staartriem, die je tegenwoordig ook niet meer ziet:
Afbeelding

Enkele jaren later 1992/1993? toen mijn paard nog niet van mij was maar ik haar wel al reed.
Mega koud ( geloof ik 2 jassen en 2 truien aan), zwart hoofdstel, het bekende past op alles bruine zadel met een hippe uitvoering van de verhuisdeken :
Afbeelding