Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 22:37

tja zo ken ik er nog wel een paar, ken er ook dat het wel goed is gegaan hoor, maar ikzelf wil het risico zo veel mogelijk uitsluiten.
2000 is niet veel, maar je wil je paard toch zo lang mogelijk houden of hij nou 500 of 50.000 kost

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 22:50

Helemaal eens met Silly! @ella: zorg wel voor goede schriftelijjw afspraken mbt de kosten. Want bij afkeuring k.k ben je wel 500euro lichter.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 22:58

ja dat klopt, maar ik zal het sowieso moeten gaan betalen omdat de eigenaresse het geld gewoon niet heeft

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:22

Ik ben niet op zoek naar een paard maar lees en leef wel mee :D
Erg leuk topic en jullie hebben veel aan elkaar qua advies en zo.
Nu vond ik dat ik toch even moest reageren, omdat ik ontzettend nieuwsgierig ben naar welke IJslander Safire eventueel gaat kijken. Ik heb zelf ook een Ijslander, vandaar.
Dus @safire: wil je laten weten welke het is ? Heb je ervaring met IJslanders of heb je bij jou in de buurt iemand die je kan helpen met de extra gang(en) ? IJslanders zijn wel heel leuk overigens: over het algemeen bomproof, pittig, looplustig, leuke paarden dus :D Dit weekend, vanaf vandaag zijn de Nederlandse Kampioenschappen voor IJslanders in Oirschot. Geen idee hoever je daar vandaan woont, maar dat zou wel een prima gelegenheid zijn om nader kennis te maken met dit ras. Ik ben zelf vandaag geweest, erg leuk.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 23:53

5 paarden in totaal bekeken valt mee, maar 3 paarden afgekeurd gekregen is wel veel.
Dat is echt een enorme teleurstelling die ik zelf gelukkig nog nooit heb meegemaakt.

Jotoma, kan me voorstellen dat je alles al wil kopen! Dat is ook ontzettend leuk! :D
Ik zal echt duimen voor je woensdag. Om welk paard ging het ook alweer?

Inderdaad hobbyboerin, twijfel hoeft niet altijd slecht te zijn! Ik ben altijd onzeker over de toekomst, over álles.
Over wat voor baan ik ga krijgen, welke opleiding ik ga doen, of ik wel een man krijg, etc.
Ik denk altijd óveral veelste veel over na, echt irritant.

Ik hou ook wel steeds internet in de gaten, maar heb nog niet zo'n mooi en leuk paardje gezien als Comique!

Lambiekxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 00:56

Hee ik ben Amber en zoek een plek om een pony te stallen in de buurt van Raamsdonksveer-raamsdonk.
Mag ook gewoon bij mensen thuis zijn en op boerderijen.
Wie kent iemand met een stal over of heeft een idee.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 09:06

@lauste: valentijn, de 8-jarige donkere vosruin met het overgewicht. Vandaag gaan mijn vriend en ik om 10 uur samen er heen. Weer even rijden en keuringsovereenkomst tekenen!

@amber: je post staat hier denk ik niet helemaal goed. Heb je al een pony?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 09:14

phoe van mij is het nou ook niet meer makelijk meer :j even in het kort ik heb 3 opties :

mijn optie 1 : Is een 4 jarige tinker ruin en is heel rustig (ga ik volgende week zondag gaan gaan kijken)

mijn optie 2: is gelijkaardig aan mijn optie 3 en is 3,5 jaar, een tinker ruin (ga ik ook volgende week zondag gaan bekijken)

mijn optie 3: is een haflinger, merrie, vlot van tempo, heeft een kol en heb ik nu 2x op gereden (dacht meer dat het een was dat ik
mocht verzorgen/bijrijden) maar gisteren kwam uit dat die er speciaal voor mij staat als ik haar dus niet neem
gaat ze terug naar de eigenaars. Ze heeft achteraan ijzers (geen idee waarom) en ze heeft veel energie
maar is makelijk in te houden. haar ga ik nou nog ... malen rijden, ben eerst m'n vertrouwen aan het
opbouwen want heb tot nu toe nog niet gedraaft maar wel al rond hele tijd er zonder zadel opgezeten.

Oke ik hoor julli al denken die "haf" maar ze is vrij vlot en ik zoek een rustig paard waar je gerust kindjes durft opzetten :) dus daarom is het m'n 3de optie nu omdat ik twijfel aan dat "kindjes" vlak ;) En denk dat m'n optie 1 daar beter voor geschikt is en rustigere is dus dat je niet moet inhouden :)

ben dus benieuwd wat het gaan zijn volgende week zondag eigelijk denk ik dat ik niet verder meer ga moeten denken dan m'n optie 1 dan want dies een stuk rustiger nog en ik zoek echt rustig :). Maar ik ga zien :)

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 11:59

Comique is echt een knapperd Laura! Heel mooi zo zonder aftekeningen (toch?) en die roodbruine kleur! :j

@hetlevenwint

Ik denk dat het beter is om een zadel op de haf te gooien en eerst even echt te gaan rijden, dan weet je meteen wat je aan elkaar hebt en of ze geschikt is of niet. Met alleen stappen krijg je geen goed beeld van het paard.
Ik weet niet hoe oud de haf is, maar de tinkers zijn iig beide nog jong, dus lijken mij op dit moment juist niet geschikt voor kleine kinderen.

Haha jotoma, ik zou gewoon me gewoon nog even inhouden met winkelen :P Dan kun je straks meer kopen hahaha!

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 12:02

Ik zou voor optie 1 gaan, ik hou namelijk ook meer van het rustige ipv dat je ze in moet houden.
Maar over het algemeen hebben mensen liever paarden die al uit zichzelf vlot lopen.
Als het voor kinderen is, dan is optie 1 al helemaal erg geschikt! :)

Ohja, die leuke vos! Nu weet ik weer wie Valentijn is.
Haha, moet steeds weer nadenken wie nou bij wie hoort!

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 12:04

Klopt, geen aftekeningen. :P
Alleen een klein wit vlekje op z'n hoofd dat je net geen kol kunt noemen.

Hoe gaat het met Courage? :)
Ik ben het trouwens helemaal met je eens over die haflinger.
Het beste ga je er ook op draven/galoperen, etc. Dan kun je een paard namelijk het beste proberen.
Ik heb ook een paard geprobeerd die in stap heel vlot was, maar in draf juist heel rustig.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:09

Lekker makkelijk met wassen haha! Rottige witte voetjes :P

Courage zit lekker in z'n velletje. :) Alleen stuiten we tijdens het rijden nu tegen een aantal probleempjes. Maar ik mag niet klagen, er zitten ook hele goede en fijne stukken tussen. Het is voor ons allebei ook even zoeken. Galop laten we momenteel even voor wat het is, hij valt uit elkaar bij het aanspringen en dan springt hij of niet aan, of hij valt direct weer uit galop.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 12:14

Ja inderdaad. Mijn pony heeft 2 witte voetjes achter, had ik ze superwit voor wedstrijd, gaat ze poepen op de trailer. :\
Aaaargh, heel irritant!

Mooi dat Courage zo goed gaat! Ook wel logisch dat het rijden nog niet perfect gaat, jullie kennen elkaar nog maar net.
Maar gewoon mooi rustig aan doordoen, dan komt het helemaal goed!
En je hebt natuurlijk alle tijd, hij is nog mooi jong. :)

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:20

Nee inderdaad, maar in het begin is hij zo voorwaarts en dan heb ik echt heel veel moeite met hem klein houden, want hij wil het liefst heel groot worden en dan natuurlijk lang en uit elkaar.. :+

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:35

Ach, je hebt goede begeleiding, dus dat komt heus wel goed, Lioony :) Ik galoppeer ook nog niet onder het zadel hoor, eerst de basis in stap en draf voor elkaar zien te krijgen :) Aan de longe vindt ze de galop (vooral rechtsom) soms ook nog wat moeilijk, alhoewel ze vorige week een keer heel beheerst galoppeerde op beide kanten *\o/* Ze wil soms of graag hard (balans), of ze springt over :+ Dus dat komt wel onder het zadel, geen haast. Onder het zadel eerst in stap en draf de basis onder de knie krijgen en zorgen dat ze aan de longe al heel gemakkelijk aanspringt en in de goede galop blijft :j

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:12

Aan de longe gaat het allemaal prima, en in principe (let op in principe!) is hij M klaar, dus het ligt nu grotendeels aan de nieuwe combinatie.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:17

Ik doelde ook alleen met de eerste zin op jou hoor, de rest was op Unique en mij van toepassing :D

Maar je hebt vaak les, toch :)? Als combinatie zullen jullie ook wel snel groeien en als het allemaal wat soepeler gaat, kun je de galop weer meenemen tijdens het trainen, toch :)?

lotte23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:21

@ Lauste: Ik zeg doen! Ik vind de naam ook prachtig..

Ik denk dat ik toch maar eens van Jansen van den Hout ga kijken..
Kijken kan tenslotte altijd.
Zul je net zien: 'O, die is leuk!' 'Dat is een driejarige..'

Krijgen we dat.

@Studiemiep; hoe gaat het met jouw paardje?

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:21

1 keer per week les. Maar rijd ook af en toe samen met m'n instructrice. :)
Ik blijf het sowieso wel meepakken, maar dan moet hij eerst in draf wel daar zijn zeg maar. Ik stap hem ook erg lang los, zodat hij uit dat krulletje bovenin komt en ik hem gewoon steeds uit kan schuiven. Dan pak ik 'm iets korter en dan draaf ik aan. Dan is hij ook nog vrij lang en moet hij ook nog uitschuiven. En daarna kan ik hem helemaal oppakken en meer aan elkaar rijden. Daarna zou ik dan pas een galopje moeten proberen. En ik moet er gewoon na een kwartiertje (dan is het hele vlugge er wat vanaf) een zweepje bij pakken. :)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:58

ik stip ff om mee te lezen. Leuk topic, fijn dat jullie op deze wijze elkaar zo fijn kunnen adviseren.

Als verkoper die vanuit kopende partij denkt even wat tips: zorg dat je het paard ook alleen kunt bekijken en in de hand/onder het zadel kunt hebben, stuur de verkoper gerust weg om een kopje koffie te gaan drinken of neem iemand mee die de verkoper af kan leiden daarin. Paard reageerd vaak toch anders met baasje in de buurt!

Het kost meer moeite, maar indien gewenst, laat de verkoper het paard niet speciaal voor je binnen houden, maar vraag of ze het paard in een makkelijk bereikbare weide met soortgenoten kunnen hebben staan als je komt, haal hem/haar zelf binnen, poets en rij e.d. en zet hem/haar daarna ook weer zelf op de weide. Zo krijg je een duidelijker beeld van het gedrag en sociale opvoeding. Trek er tijd voor uit, is het gevoel gelijk niet goed, ga je weer, maar is het wel goed, neem dan de tijd om het paard echt goed te bekijken en leren kennen.

Hoe fijn ze ook onder het zadel zijn, het kost de nodige frustraties als je het paard niet van of op de wei kunt krijgen of als blijkt dat ie niet sociaal is. Het gebeurt vaak genoeg, ow zo'n braaf peerd, maar een hekken-renner of gaat-met-noodgang-boxdeur-door, één keer een pensionner gehad met een gloedje-nieuw paardje van 2,5: kende geen gras, na enkele dagen rondrennen op de weide eens gras in het mondje gepropt, laten zien waar dat gras te vinden is en hoofd kwam erna nauwelijks meer van de grond... Het is allemaal oplosbaar, maar zeker wanneer je voor een eerste eigen paard gaat kijken kan het een frusterend probleem zijn!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 16:22

Ben ik weer! Vanmiddag heerlijk gereden. Ging al beter weer dan vorige keer en heb m echt ff goed op been getest. In stap heeft is hij wat lui, draf en galop is hij meer voorwaarts. Ook ff pasjes gaan wijken en aan beide kanten buigt hij vrij makkelijk. Op onze stal hebben we alleen een buitenbak, gelukkig hebben deze mensen dat ook, dus gelijl ff buiten gereden. Hier was hij goed voorwaarts, vond hem beter rijden dan binnen. Stao, draf en galop gingen prima en ook een wisseltje was mogelijk. Daarna nog veulenfoto's gekeken en contract ondertekend.
Eigenaren vinden het wel verschrikkelijk jammer dat hij weg moet en willen echt dat we klikken en dat hij een goed tehuis krijgt. Maar daar heb ik ze van kunnen overtuigen. Na t rijden zelf ff samen buiten gelopen en zelf afgezadeld, ging prima.
Ik ben blij! Op naar woensdag!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 17:24

Nou vandaag terug naar de haf geweest, haar stalletje uitgemest etc.
terug opgereden heel kein beetje draf gedaan zonder zadel wat eigelijk de bedoeling niet was ;) ze schrok van iets. Heb haar dan wel nog even laten stappen;) want anders weet ze dat als ze de volgende x dat doet ik er af ga. NIET dus :')

Ik rij nog niet meer dan stap omdat ik zelf vrij onzeker ben onder het zadel en daarom ook echt een rustig paard nodig heb ;). Ik moet eerst het paard voor de volle 200% in stap vertrouwen voor ik naar draf ga. Ik heb er trouwens al opgezeten met zadel hoor alleen nog geen draf onder het zadel. Gisteren was ik het van plan maar toen begonnen ze te springen met de andere paarden en ja dat ga ik dus nog niet doen.

Optie 1 dat ik had is volgens mij het gene wat ik zoek die kun je ook een maand in de wei zetten en er mee weg rijden ;). Optie 1 en 2 ga ik dan ook volgende week zondag gaan bekijken/testen etc.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 17:39

@ jatoma ; Klinkt goed! Hoop echt dat de keuring woensdag gewoon goed gaat!

Ik heb vandaag bij die ruin gekeken. GOd wat een leuk beest zeg! Hij heeft echt wel karakter haha! Deed even een klein bokje toen hij er even geen zin meer in had. Maar daarna was ie weer braaf te rijden.
Hijs niet schrikkerig oid, wel oplettend. Goed aan de hulpen dus ik was wel tevreden eigenlijk.
Hij gaf me iig een erg goed vertrouwd gevoel, ze had hem van de week niet gereden en ze stapte zo weer op!

Dinsdag weer rijden! En dan kijken of het nog steeds goed voelt en dan verder praten :)!

@ HEt leven wint : Ik zou als ik jou was dan voor safe gaan en geen snellejelle kopen :).

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 17:46

ShamalArabs, bedankt voor de tips, zijn zeker handig. En je woont bij mij in de buurt! :P

Wat leuk Romanoff! Het was dus zeker geen teleurstelling! Mooi man, hopelijk gaat het dinsdag weer zo goed!

Je kunt inderdaad altijd bij die stal gaan kijken Lotte, kijken kan geen kwaad.

Wat superleuk Jotoma! Veulenfoto's zijn ook altijd leuk. :) Nu hopen dat hij de keuring doorkomt, maar dat zit vast wel goed.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 17:54

@ Lauste ; nee was zeker geen teleurstelling. Ik ging er echt heen met een hmmm.. volgende paard gevoel. Maar hij toen ik em zag dacht ik; Hee wat een leuk paard zeg!
Tis wel eentje die je aan het werk moet zetten, hij probeert liever lui als moe te zijn, maar als hij loopt, aiai! Tis eigenlijk een dieseltje, netzoals ik ; Als we we eenmaal op gang zijn, is het goed :D

Was wel erg grappig, die vrouw en ik hadden dezelfde smaak kwa alles. Laarzen het zelfde, zelfde rij handschoenen, bijna zelfde cap hahaha! Was ook meteen leuk gesprek!