Luckystory schreef:Ik heb er wel respect voor hoor, dat jullie kunnen beslissen dat het echt genoeg geweest is.
iedereen is hier verschillend in. en ik geloof dat ik redelijk nuchter ben over het algemeen.
Ik zie vaak nog wel voor me dat een paard eigenlijk gewoon ergens in een grote kudde op een prairie moet staan. Dat wij mensen hebben besloten dat we een paard leuk kunnen gebruiken voor een hobby en het dier in een stal zetten en kleine weitjes, is al een aanslag op zo'n dier. Zo'n paard krijg allemaal dingen die komen door dat wij er al die dingen mee willen doen. hoefbevangenheid, koliek, wonden door paaltjes, paarden te veel in een wei, gebroken kaak door tralies in de stal... dat heeft zo'n beest niet op de prairie! (okee, Koliek weet ik niet zeker
, maar jullie snappen wat ik wil zeggen). en mocht een paard zich verstappen en z'n been breken, wordt ie snel opgegeten door een of ander beest. Paarden schijnen zelfs een systeem te hebben, dat ze flauw kunnen vallen als een leeuw of wat dan ook ze aanvalt. Helemaal ingespeeld op de natuur dus!
Daarbij vermenselijken wij dieren veel te veel. maar voor een paard is iedere dag weer een nieuwe. Een paard staat niet op en bedenkt dat ie een ritje door het bos wil. het is gewoon wat er zich die dag aandient. of dat nu een suikerklontje is, een training in de bak, een wandelingtje door de wijk, een freestyle les, helemaal niks of een ritje in de trailer naar Nijkerk.... hij heeft echt geen idee. hij voelt misschien wel dat de baas een beetje apart doet. Aan de ene kant heeft me dat een beetje afgeschrikt, maar aan de andere kant: het paard merkt er weinig van.
Ook waren de alternatieven voor mijn paard niet veel beter, vond ik persoonlijk.
Verkopen kon ik niet. Dat zag ik als de zorg op een ander afschuiven. Hij zou dan bij iemand moeten komen als weide maatje, het liefst met veel aandacht, want daar leefde hij zo ongeveer voor. maar ik durf niet zomaar iemand te geloven die zegt dat hij niks met mijn paard zou doen. ik was doodsbang dat mijn Jasper nog meer pijn zou hebben als ze alsnog eens zouden gaan proberen te rijden.
Zelf ergens op een weitje zetten, zag ik niet zitten. mijn paard leefde echt op aandacht. die zou ik hem dan moeten geven. daar kwam mijn eigen wil om de hoek kijken: ik was er echt niet gelukkig van geworden iedere dag mijn ingestorte droom in de wei te zien staan. En ik wilde echt weer rijden. geld voor een ander paard was er niet als ik ook de kosten van dat weitje moest betalen.
Daarbij had mijn paard pijn. ik ben zelfs bang dat hij dat al bij aankoop heeft gehad. Maar na de laatste training door mijn instructrice werd mijn paard opeens heel mager (en achteraf was hij het laatste half jaar al niet meer lekker gevuld, zoals hij was bij aankoop).
Hij was niet meer het paard dat hij bij aankoop was.... dus de oplossing was snel gevonden.....
Toen het uiteindelijk gebeurd was, viel er een last van mijn schouder. Ik heb mijn paard in de 2 jaar dat ik hem had, ongeveer een half jaar kunnen rijden. mijn halster (om mee te wandelen) is een stuk meer versleten dan mijn hoofdstel en zadel. Als ik terug kijk op die tijd heb ik echt afgezien.
Er zijn veel meer teleurstellingen geweest dan leuke momenten. op het moment dat je een teleurstelling voor je kiezen krijgt, probeer je er het beste van te maken en je knokt voor je paard. dat is me anderhalf jaar gelukt. hoe kreupel hij ook was, ik zag nog steeds beeld voor me, ik op zijn rug, met onze eerste rozet. Het ging me lukken!
maar het laatste half jaar kon ik dat niet meer zien. ik had er minder zin in en ik was gewoon niet meer gelukkig met mijn paard.
Het afscheid was rot, maar ik had er eigenlijk al lange tijd naar toe geleefd... dat maakt de klap iets makkelijker te dragen.
Ik snap op zich nog wel dat mensen hun paard niet kunnen loslaten. Ik heb dat de eerste anderhalf jaar immers zelf ook gedaan!
Maar ik zie wel paarden waarvan ik het bijna wreed vind dat ze in een weitje staan te verpieteren...
en dat vind ik toch een beetje een zwakte van de mens.