Drachtig of gewoon Hollands Welvaren? [Filmpje op pag. 9]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 09:55

Helemaal ongevoerd is die niet hoor,zit een dunne voering in.
Ik heb ook een hele dikke [denk 300gram] waterdichte winterdeken,maar ben bang dat die iets te warm is?

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 09:59

Wat fijn dat dit paard nu bij jou is! Wat was ze dun.. en echt te vaag dat ze zo'n oud en mager dier drachtig hebben laten worden 'per ongeluk'.
Hoop dat je de hengst kunt achterhalen!
Leuk paard heb je hoor!! Succes met je veulen :).

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:02

Ik blijf je gelijk geven met je deken. Ik had al begrepen dat ze ook ouder is en dan ook nog eens drachtig.
En dan mag een paard efficienter bibberen dan een mens, het kost toch veel energie en die kan ze nu beter gebruiken. Ik heb trouwens nog nooit een vrolijk bibberend paard gezien, wel vrolijke paarden met een dek op die niet hoeven te bibberen.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:13

dan komt ook omdat paarden worden vermenselijkt... krachtvoer heeft ook veel te maken met als een paard het koud heeft. de spijsvertering is een belangrijke onderdeel. Het acclamatiseren van het natuurlijke warm houden kost veel energie. Geef het paard meer hooi (graanproducten), aldus ruwvoer.

Weet je, ik doe ook een deken op maar in hele extreme koude periodes. Ik heb er wel van geleerd gezien mijn paard JUIST ziek is geworden door een deken...

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:35

Ik lees ook even mee, ben wel erg benieuwd!
Een ding is zeker, het paardje heeft veel geluk gehad dat ze bij jou terecht is gekomen.
Well done!

gohya

Re: Drachtig of gewoon Hollands Welvaren? [Filmpje op pag. 9]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 10:46

Ze is niet 'per ongeluk' gedekt hoor,ze is bij de hengsten gezet toen ze heel erg hengstig was.
Ze was toen heel erg mager,ik snap dat niet,zo'n mager dier bij hengsten zetten?
Het is zo'n ontzettend lief paard,onbegrijpelijk wat ze allemaal heeft mee gemaakt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:56

Nou, ik vermenselijk een paard niet, Sefanja. Maar een paard kan maar een x-hoeveelheid ruwvoer op en als dat te kort is om de motor aan de gang te houden om warm te blijven is dat niet goed. Dit paard is al niet moddervet, heeft een veulen in haar, is op leeftijd, die kan het toch zonder dek erg moeilijk krijgen. En vind jij dit geen extreme koude periode? Ik kan me niet meer herinneren dat ik de verwarming op de slaapkamer aan moest doen, maar gister had ik het ijs aan de binnenkant op het raam staan, in een dorp, rijtjeshuis, ramen op het westen, dus niet op de wind...
Maar maakt niet uit, ieder zijn mening, mijn paarden zijn nog nooit ziek geworden door een deken.

Gohya, rare mensen heb je inderdaad. Fijn dat ze nu bij jou is.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:03

Het kan ook aan het gebit liggen (haken) dat een paard niet moddervet is... een oudere paard kan wordt vaak mager omdat zij hun voer niet goed meer kunnen opnemen, kauwen en verteren. Grasmix, luzerne, bietenpulp en havermoutbrok zijn goede oplossingen voor oudere paarden. Slobber misschien waar veel vezels en structuur init? Het aangenaamste periode voor een paard is 5 tot -10... Ja zij is op leeftijd, maar je kan het beste eerst situaties uitsluiten alvorens je naar oplossingen gaat zoeken. Je moet ook kleine porties geven en niet onbeperkt... Ruwvoer bevat veel vezels en het kost veel energie om dat te verteren....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 11:45

Nou Fyanne eet goed,ze eet kuil wanneer ze wil,ze eet niet aan 1 stuk door hoor.
Ze krijgt 1 x per dag 1 beker biks en dan een halve beker muesly er door heen.
Soms een appeltje of wat wortels,maar meer krijgt ze niet.Tandarts is pas geweest en heeft haken van haar kiezen gevijld,haar gebit is nu in orde.Ze maakt ook gen rolletjes kuil.
Als ik nu naar buiten kijk vind ik het toch wel fijn dat ze een regendeken op heeft.Het sneeuwt hier aan 1 stuk door,de hele morgen al,en dan die oosten wind pal over het land.

NILO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:50

MMisschien is het geen slecht idee om merriebrok te geven ipv gewone biks, dat is speciaal voor drachtige merries extra vitamines enzo te geven, ze is al niet goed begonnen zo te zien.

maggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:19

Nou ik heb net even alle bladzijdes gelezen, wat een spanning.
En ik vind het zo knap van je hoe je dit paard hebt opgeknapt.

Ik heb de foto's en het filmpje net ook gezien, en ik denk ook dat ze drachtig is hoor dat kan niet anders.
Ik wens je veel succes en ga ervan uit dat het allemaal vanzelf goed komt.
Ik blijf dit topic zeker volgen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 19:39

Ik heb wat meer info over de waarschijnlijke vader,Miron,100% Welsh,1.30m,bruin met witte voetjes en bles.Hij is in Engeland gefokt,heeft goed stamboek papier en hij is 5 jaar oud.Afstamming:Shamrock mr. Olivier.
De welsh Cob is 3 jaar oud en donkerbruin,1.50m. stamboek papier,meer info heb ik helaas niet over hem.
Miron.
Afbeelding
Afbeelding

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:58

Jammer dat je geen foto's van de welsh cob hebt.
Ik kan van Miron nog niet goed inschatten wat voor sectie hij is, zijn vader is in ieder geval een sectie B.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 21:21

Ja ik vind het ook wel jammer,want het is natuurlijk niet zeker dat idd. Miron de vader is.
De Welsh Cob heeft haar n.l. ook gedekt.Maar aan de andere kant denk ik toch dat Miron de vader is,omdat het veulen blijkbaar klein is,toen de veearts opvoelde.Miss. kon hij daarom niets voelen?
Ik weet niet hoe groot het veulen uiteindelijk zal worden.Vader is 1.30m en moeder is 1.65m. rond de 1.50m?

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:43

Goyha, een klein veulen hoeft niet te betekenen een kleine vader :n Het kan zo veel factoren hebben waarom een veulen in de baarmoeder nog niet groot is....
Haar leeftijd en haar eerdere conditie kunnen zeker van invloed zijn, voor het zelfde geld krijgt de kleine ineens een groei speurt of krijgt ze die groeispurt een paar weken nadat ze is geboren.
Daarbij kan de merrie gewoon niet zo veel ruimte hebben en kan het veulen dus niet zo groot groeien.
Vaak is dit 2-3 maanden na de geboorte compleet weg getrokken en zie je niets meer van het o zo kleine veulen toen het net geboren was....
Dus een schale troost je zal het waardschijnlijk pas echt na de geboorte zien! (het blijft dus gissen en speculeren :)) is ook leuk :D )

Edit: wat ik me net bedenk, ik denk dat je zelfs na de geboorte nog de grootste moeite zal rijgen met het herkennen van de vader... Vooral als de cob niet bijzonder zwaar was..(of dit niet doorgeeft aan zijn nakomelingen)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:23

Jet schreef:
Ik blijf je gelijk geven met je deken. Ik had al begrepen dat ze ook ouder is en dan ook nog eens drachtig.
En dan mag een paard efficienter bibberen dan een mens, het kost toch veel energie en die kan ze nu beter gebruiken. Ik heb trouwens nog nooit een vrolijk bibberend paard gezien, wel vrolijke paarden met een dek op die niet hoeven te bibberen.

OOoh is het zeker dat ze drachtig is Goyha??? gefeliciteerd *\o/* of niet ? -O-

ok ik geef je groot gelijk met die deken hoor..het is per paard verschillend en mijn oudje heeft ook een dekentje om hoor..terwijl ik het zelf ook liever anders had gezien..energie kan ze beter gebruiken nu.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:45

voor de beschutting zou je ook een paarden tent kunnen kopen, ik ken mensen die deze hebben en ze wel fijn vinden.
succes met je veulen, en onwijs tof dat jij zo goed voor je paardje zorgt heeft ze wel verdient!!

kimmy33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:06

Afbeelding

dit is roos en het is mijn verzorgshetje en ze is al dracthig en best wel dik }:0

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 18:29

kimmy33 schreef:
Afbeelding

dit is roos en het is mijn verzorgshetje en ze is al dracthig en best wel dik }:0

Roos is ook aan 1 kant dikker,zo op de foto te zien?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 09:55

ik zal even een foto plaatsen van mijn merrie, die we dus een 3 jaar terug ook hebben laten opvoelen..ook dik aan 1 zijde :P en bleef maar groeien :P en kreeg zelfs een melklijn..niets, noppes, nada, hahaha..
Maar ik lees bij een andere poster dat ze drachtig is en heb net zitten zoeken en kan jouw bevestiging nergens vinden??

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 10:25

Amy, heb jij het filmpje bekeken? Het is natuurlijk niet 100% zeker dat ze drachtig is, maar als je dat filmpje bekijkt kan het eigenlijk niet anders...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 11:05

Klopt wat "Jet" zegt, ik heb geen bevestiging.Maar als je het filmpje ziet,ga ik steeds meer denken dat ze toch wel drachtig is.
Met opvoelen kon mijn D.A. niets voelen.

@Amy77 dan was jou merrie schijndrachtig?of bleek ze toch wel drachtig?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:49

Wij hebben inmiddels al 2 merries gehad waarvan gezegd werd dat ze drachtig waren, gescand en wel. Helaas kwam er niets. Wel dik geworden en ook melkgift, maar schijndrachtig. Dat kan dus ook nog. Op het filmpje zie ik niks speciaals, als bij mij de ruinen staan te eten, dan ziet het er net zo uit.

Ik heb nu weer een merrietje waarvan wordt gezegd dat ze drachtig is, ze heeft het hele jaar vanaf mei bij een hengst gelopen. Als er een DA nodig is hier, dan zal ik haar ook naar dat merrietje laten kijken.
Maar het is wel zo dat het merrietje nu al speciaal voer krijgt en 'snachts op stal gaat, dan kan ik het ook zien als het fout gaat, een miskraam vind je in het land bijna nooit weer en hier al helemaal niet met vossen en kraaien in de buurt.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:55

Nou, t was ff flink zoeken hoor, maar heb het filmpje gevonden inmiddels :P Las wel dat jullie een filmpje hadden gezien, maar zag nergens een link staan, haha..dacht dat jullie die per pb hadden gehad ofzo :P

Je zou t haast denken he?? Je ziet zo duidelijk na de ademhaling, samentrekken van de buikspier, nog een extra huppeltje erin..wat idd kan duiden op bewegen van het veulen?????
Nu moet ik wel eerlijk zeggen, wij zijn hier 3 maal in de maling genomen, haha..en op een gegeven moment keek je ze gewoon drachtig :P
Merrie 1, mijn eigen merrie, had niet bij hengst gestaan officieel, maar er was wel wat uitgebroken geweest en niemand wist of ze erbij was geweest..niet dus, bleek dr blinde darm te zijn die niet op orde bleek te zijn..(die merrie waar ik het eerder over had in mn posten, zal even een foto op mn andere pc zoeken)
Merrie 2 had wel bij hengst gestaan bij vorige eigenaar en ik schrok me lam, dikke uiers en zelfs melkuitvloeiing..ze werd wel steeds ronder en dikker, maar was niet drachtig opgevoeld..meteen veearts erbij gehaald en weer niet drachtig opgevoeld. Bleek schijnzwanger, niet zo best dus.
Merrie 3, hadden wij zelf op proef, ronde buik, narrig met rijden, niet meer willen rijden, weglopenb etc..bij hengst gestaan, maar bleek ook gust. Uier zwol op en allerlei troep uit dr vulva in week 3 op proef. Baarmoederontsteking, vergrootte eierstokken en een soort van kommetje onderaan de baarmoedermond, waar al het vuil in terugliep. Dat veroorzaakte dat haar hormonen in de war waren en als drachtig gekenmerkt werd..bleek door de ontsteking te komen..

Vandaar dat ik na de afgelopen 3 ervaringen altijd wat terughoudender ben :P maar ben wel van mening in deze tijd van het jaar, het niet kwaad kan om ze wat extra te voeren bij sterke vermoedens, tis toch erg koud. Nu ben ik er wel heel eerlijk in, ik had mijn merrie dat laten scannen om het zeker te weten, het zijn niet de kosten, maar dan zou ik het zeker weten ivm vitamines etc en of er anders wat anders mis is bij de baarmoeder, wellicht gespoeld worden ofzo (omdat ik zo geschrokken ben van de laatste 2 ervaringen)..maar dat is mijn idee erover he ;)

gets, ik blijf het hier stig volgen hoor, wat spannend dit, hihi

pamelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:03

de tranen springen mij in de ogen als ik naar de foto kijk hoe jouw paard er uit heeft gezien. wat fijn dat ze nu bij jou staat.
ik denk dat je merrie drachtig is. een drachtige merrie heeft een puntige buik aan de onderkant, van opzij gezien. gras buiken en zo zijn helemaal rond.
als je je hand voor het uier zou leggen dan kan je misschien het veulen voelen bewegen, denk dat het veulen in maart of april komt.
maar wees wijs en ga er even mee naar een goede dierenarts, voor de juiste wormenkuur en het vast stellen van de dracht, dan zou de merrie de laatste 3 maanden speciale brok moeten hebben. veel succes en wie weet ....