mag een hoefsmid je paard schoppen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ussiethree

Re: mag een hoefsmid je paard schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:57

precies!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:37

Twiggy2008 schreef:
detour schreef:
Vind het ook heerlijk om er bij te zijn, de smid heeft altijd wel wat zinnigs te melden en de merrie pubert soms wat, dus dan kan ik hem van dienst zijn. :)

Hahaha, pubert ze lekker????
Ja, ik wil dit soort momenten ook niet missen. Ben altijd overal zelf bij. Vind ik vaak ook heel leerzaam, maar bovenal gezellig. :)

Ja hoor, op sommige momenten heeft mevrouw toch wel wat opstandigheid richting de smid, en als ik het dier aan de voorkant kan begrenzen of hem moet ondersteunen, prima toch? Ze heeft net voor het eerst ijzers gekregen voor, ging echt super, maar je merkt dat het lange been optillen nog best een opgave is voor zo'n broekje. Dan heeft de smid ook best geduld. ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:43

darwin schreef:
Het probleem is vaak dat de smid het paard op moet voeden, omdat veel eigenaren er zelf te soft voor zijn.
Als het paard de smid een keer goed onderuit trekt is dat het risico van het vak, maar veegt ie die onopgevoede knol een keer bij ......dat is dan ZIELIG !
Als mensen hun paarden nu zelf eens fatsoenlijk op zouden voeden dan hoefde de hoefsmeden niet zoveel paarden bij te vegen.
En als je dan meer geld vraagt omdat je er zoveel tijd in moet steken, omdat het paard niet stilstaat , dat mag ook al niet

Zo zat een smid die ik ken ineens met het mes in zijn eigen been omdat het paard weg trok.... ben je mooi klaar mee, hij heeft 8 weken niet kunnen werken

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:41

stef schreef:
darwin schreef:
Het probleem is vaak dat de smid het paard op moet voeden, omdat veel eigenaren er zelf te soft voor zijn.
Als het paard de smid een keer goed onderuit trekt is dat het risico van het vak, maar veegt ie die onopgevoede knol een keer bij ......dat is dan ZIELIG !
Als mensen hun paarden nu zelf eens fatsoenlijk op zouden voeden dan hoefde de hoefsmeden niet zoveel paarden bij te vegen.
En als je dan meer geld vraagt omdat je er zoveel tijd in moet steken, omdat het paard niet stilstaat , dat mag ook al niet

Zo zat een smid die ik ken ineens met het mes in zijn eigen been omdat het paard weg trok.... ben je mooi klaar mee, hij heeft 8 weken niet kunnen werken

Juist en dat valt dan onder "het risico van het vak"
Ik heb laatst ook meegemaakt dat zo'n vervelend beest ook heel hard terug trok en toen nog een keer nasloeg, en toen zat het mes in het paard zijn been, en dan wordt het verzekeringswerk, dan zegt een eigenaar niet: tja dan had mijn paard maar mee moeten werken, maar die smid uit jouw verhaal hoeft geen verhaal te halen bij de eigenaar, want dat is het risico van het vak.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:44

Een hoefsmid mag zich best verweren als een paard vervelend is,maar jongens,wat heb ik een gloeiende hekel aan mensen die hun dier onder de buik trappen!
Men kan ook anders straffen,zomaar effe je woede uiten op een paard door het dier lukraak onder zn buik te trappen is voor mij rede genoeg om zo ene de tang terug in zn nek te slaan!!! 8)7
Dus NEE het is niet normaal om onder de buik van een paard te trappen! -:(-

Ussiethree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:03

darwin schreef:

.
Juist en dat valt dan onder "het risico van het vak"
Ik heb laatst ook meegemaakt dat zo'n vervelend beest ook heel hard terug trok en toen nog een keer nasloeg, en toen zat het mes in het paard zijn been, en dan wordt het verzekeringswerk, dan zegt een eigenaar niet: tja dan had mijn paard maar mee moeten werken, maar die smid uit jouw verhaal hoeft geen verhaal te halen bij de eigenaar, want dat is het risico van het vak.

als smeden dit risico door moesten berekenen in hun werk zou een bekapbeurt snel op 100 euro komen en beslaan op 250 euro komen. Smid is een zwaar risicovol beroep

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:51

Toen mijn pony nog veulen was en een van haar eerste keren bekapt werd, kwam de "hoefsmid" haar eerst een flinke schop met de neus van zijn schoen geven, gevolgd door de "verklaring": "Zo, dan weet ze in ieder geval alvast wie hier de baas is". Ik was met stomheid geslagen, maar heb laten weten dat ik het niet normaal vond en heb gelijk een andere hoefsmid gezocht. Wat een kl**tzak! De hoefsmid die daarna kwam, vond het een ongelooflijk stomme actie van die gozer en heeft na veel geduld het vertrouwen weer terug weten te krijgen. Hij is tot de dag van vandaag nog steeds haar hoefsmid, want die twee zijn echt aan elkaar toevertrouwd! ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:12

Ik geef zelf de paarden ook wel eens een schop onder de pens. Ze zijn niet van suiker ehh.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:14

Shenavallie schreef:
Toen mijn pony nog veulen was en een van haar eerste keren bekapt werd, kwam de "hoefsmid" haar eerst een flinke schop met de neus van zijn schoen geven, gevolgd door de "verklaring": "Zo, dan weet ze in ieder geval alvast wie hier de baas is". Ik was met stomheid geslagen, maar heb laten weten dat ik het niet normaal vond en heb gelijk een andere hoefsmid gezocht. Wat een kl**tzak! De hoefsmid die daarna kwam, vond het een ongelooflijk stomme actie van die gozer en heeft na veel geduld het vertrouwen weer terug weten te krijgen. Hij is tot de dag van vandaag nog steeds haar hoefsmid, want die twee zijn echt aan elkaar toevertrouwd! ;)

Dat meen je niet!!!!?????? :(
Wat een debiele hoefsmid was dat zeg,pfff.
Ik ben niet tegen straffen ofzo maar wel tegen (zinloos)geweld naar een dier toe.

Net zoals dat eeuwige geschop onder die buiken van de paarden daar krijg ik toch zoooo ongelooflijk de schijt van!
Ik moet het ook niet zien dan is het tijd. :(
Ik vraag me af waar men die "wijsheid" vandaan heeft?Krijg zelf es een schop in je buik dan loop je ook niet meer normaal.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:22

Ik denk dat het nogal verschil maakt tussen mens en paard.
Als jouw paard in de kudde loopt en hij krijgt een klap van een mede-paard dan breekt hij niet direct 3 ribben, krijgen wij een dergelijke klap van een paard is dat het minste wat we eraan overhouden.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:45

Ik zag hier ergens een post waarbij er werd gezegd dat een paard een schop niet snapt :') Als er IETS is dat een paard snapt is het wel een schop, dat doen ze nou eenmaal onderling.

Ook zag ik dat iemand had gezegd dat je eerst moet kijken waarom het paard schopt, etc. Nou sorry hoor, maar als m'n hoefsmid wordt gestrapt dan ga ik niet eerst een heel onderzoek instellen naar de oorzaak daarvan. M'n smid mag dan meteen een schop teruggeven, zou even lekker worden zeg... :oo En waar hij dan schopt zal me ook worst wezen, zolang ie maar niet met vijlen op de rug gaat lopen meppen, dat is echt not done.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:47

Mijn pony is ook heel moeilijk bij de achterbenen(lees: aan een stuk door gericht draaien met de kont/schoppen als er een "vreemde" dichtbij komt) met wel serieuze trauma's als achtergrond...

De bekapper die ik nu al 3 jaar heb heeft nog NOOIT mijn pony hiervoor gestraft.
En JA, ook hij heeft het geprobeerd met parellispelletjes ed zonder extra te rekenen: hij is wel eens 3 uur lang bezig geweest!
(twiggy2008, hebben we dezelfde? ;) )

We hebben nu de strijd een beetje opgegeven, wanneer de achterhoeven aan de beurt zijn gaat de praam erop en kan hij in alle rust zijn werk doen.
Ik ben er overigens 9 van de 10x zelf bij; plande het altijd buiten school/werktijd of neem vrij van mijn werk.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:00

Chaos schreef:
Ik denk dat het nogal verschil maakt tussen mens en paard.
Als jouw paard in de kudde loopt en hij krijgt een klap van een mede-paard dan breekt hij niet direct 3 ribben, krijgen wij een dergelijke klap van een paard is dat het minste wat we eraan overhouden.

Ben ik het niet mee eens!
Als paarden zich onderling meppen komt het idd vaak voor dat er wonden zijn.
Maar ik heb nog nooit een paard een ander paard écht onder de buik zien trappen!De punt van een mensenvoet kan zéér hard aankomen!Zeker een volwassen kerel kan behoorlijk hard trappen!
Bovendien spreken we dan van een feit dat paardlief vast staat en buiten kunnen ze van elkaar weg lopen/rennen!

Straffen?oke!Schoppen onder en tegen de weken delen is veruit onacceptabel en zéér laf als mens zijnde!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:16

superwoman schreef:
darwin schreef:
Dit paard heeft zijn eerste spelletje nu wel gewonnen.
Hij weet nu dat als ie blijft klieren, we er gewoon mee stoppen, en dan mag de volgende komen om het te proberen
, en als het bij hem niet lukt , dan trekken we nog een blik hoefsmeden open.
Het probleem is vaak dat eigenaren zeggen: ik kan gewoon de voetjes uitkrabben, maar die houden de achtervoeten vaak maar in 1 hand en 10 centimeter van de vloer af, maar een hoefsmid moet het achterbeen veel hoger opppakken en op zijn bovenbeen leggen, en dat zijn de meeste paarden niet gewend, en daar zouden meer eigenaren op moeten oefenen.
Het verschil van voetjes oppakken door de eigenaar of de smid is wel een wezenlijk verschil.

Hier ben ik het gedeltelijk mee eens. Maar doorgaan met een hoefsmid die gefrustreerd raakt, maakt het ook niet beter.
Beter had geweest om bij voorbaat al meer tijd uit te trekken als het paard nog nooit bekapt is of waarvan je niet weet hoe het zal gaan en idd beter trainen door de eigenaar...
Het is ook logisch dat een hoefsmid gefrustreerd raakt als hij geen extra tijd heeft voor een moeilijk geval, dat had overlegd moeten worden voor hij kwam.

Wie zegt dat dit niet is overlegt met de smit. Hij wist dit en heeft ook extra tijd ervoor uit getrokken.
Maar als de situatie dus danig is dat een smit over de zeik is en het paard ook, wie ben ik dan om niet te zeggen dat het een te gevaarlijke situatie is voor beiden om door te gaan.
Ik ben van mening dat ik correct gehandeld heb voor de veiligheid van beide partijen.
Tja opvoeding schiet hier te kort, maar daar wordt nu hard aan gewerkt. Kortom het paard is nog maar 1 week bij ons......

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:42

Een hoefsmid hoort je een paard niet te schoppen ;)

Het is ook zijn paard niet, en een paard zou je nooit express pijn doen of gericht schoppen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:47

Samsie schreef:
Het is ook zijn paard niet, en een paard zou je nooit express pijn doen of gericht schoppen

Was dat maar zo.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:18

Samsie schreef:

Precies!
Het is meestal een reactie op,en geen gerichte actie tegen.
Dieren doen niks bewust zoals wij mensen,dieren reageren met reflex.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:42

funnyhorses schreef:
Ben ik het niet mee eens!
Als paarden zich onderling meppen komt het idd vaak voor dat er wonden zijn.
Maar ik heb nog nooit een paard een ander paard écht onder de buik zien trappen!De punt van een mensenvoet kan zéér hard aankomen!Zeker een volwassen kerel kan behoorlijk hard trappen!
Bovendien spreken we dan van een feit dat paardlief vast staat en buiten kunnen ze van elkaar weg lopen/rennen!

Straffen?oke!Schoppen onder en tegen de weken delen is veruit onacceptabel en zéér laf als mens zijnde!

Dan nodig ik je van harte uit om eens bij een koppel jonge paarden te gaan kijken. Daar wordt heel wat geschopt en gedaan en ook zeker in de buik. Dat noemen ze opvoeding. Dat gebeurt ook in de wilde kudde's.
Ook bij mijn paarden op de wei gebeurt dat weleens. Tuurlijk niet leuk, maar ook daar gaat het onderling opvoeden verder.

Samsie schreef:

Heel lief gedacht, maar vooral heel erg naíef. Zeker weten dat een paard je wel gericht kan schoppen. Kom nou! Snap best dat het paard je lievelingsdier is maar om het nu zo te gaan idealiseren gaat me een beetje te ver.

Nog nooit een paard gezien die iemand bijt? Die een keer flink uithaalt met zijn achterbeen als iemand langsloopt? Doet ie vast niet omdat ie je zo lief vindt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:46

Als je eigen paard flink naar je uithaalt of je bijt, dan mag je de fout bij jezelf als eigenaar zoeken. ;)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:47

Dat is nou precies het punt.
In een wei onder elkaar zullen ze zich zeker es hard staan kloppen,maarrrrr daar kunnen ze weg rennen!
Een paard wat vast staat,waarschijnlijk ook nog stress heeft en daarbij ook nog door een MENS onder zn buik word getrapt is zooo oneerlijk!

Ik ben niet tegen straffen(beter gezegt corrigeren) maar meteen zo agressief uithalen naar een dier vind ik werkelijk zo laag.
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden daar hoef je niet geweldadig bij te zijn. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:50

funnyhorses schreef:
Dat is nou precies het punt.
In een wei onder elkaar zullen ze zich zeker es hard staan kloppen,maarrrrr daar kunnen ze weg rennen!
Een paard wat vast staat,waarschijnlijk ook nog stress heeft en daarbij ook nog door een MENS onder zn buik word getrapt is zooo oneerlijk!

Ik ben niet tegen straffen(beter gezegt corrigeren) maar meteen zo agressief uithalen naar een dier vind ik werkelijk zo laag.
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden daar hoef je niet geweldadig bij te zijn. ;)

Amen!!! :j

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:43

Twiggy2008 schreef:
Als je eigen paard flink naar je uithaalt of je bijt, dan mag je de fout bij jezelf als eigenaar zoeken. ;)

Oja, is dat zo? Vertel!

Vind dit werkelijk een vreselijk domme uitspraak en totaal kant noch wal raken.

Waarom zou ik de fout bij mezelf moeten zoeken wanneer mijn paard naar mij uithaalt? Of een jonge, net gecastreerde hengst me bijt?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:50

Dan ligt de fout in het feit dat je JUIST bij een hengst zelf niet goed oplette!
Zo fout zit Twiggy niet met dr uitspraak hoor. ;)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:55

Tjsa lastig...ik zou het toch niet zo tof vinden...Aan de andere kant, als mijn paard naar mij zou uithalen, krijgt hij ook een schop. Nu heeft mijn paard echt een 10 voor stalgedrag en zou het dus nooit doen, maar als hij vuil zou uithalen naar de hoefsmid, mag hij daar best iets van zeggen, een gil geven ofzo.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:55

Je richt toch ook niet onder het midden van de buik, of op de uier, of op de koker, dat zijn de gevoelige delen, verder kunnen ze wel wat hebben hoor. ;)

Soms verdienen ze zelfs maar dan een trap voor hun flikker, dan heb ik het niet over bij de hoefsmid, maar paarden in het algemeen. En dan met name jonge hengsten. Nee echt, dat ik paarden een flinke klap of trap heb verkocht heeft mij veel gedoe doen voorkomen. :))