Wat doen jullie met je paard als het overlijdt ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:02

Vesceron schreef:
ze ruiken het al en weten dondersgoed waar ze belandt zijn...
.

dit is een fabel!!
een slacht ruimte is erg schoon en netjes en het gene wat je ruikt zijn de schoonmaak/ontsmettings middelen ;)

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:02

JoycexLynn12 schreef:
Nouja.. ik heb dus net het filmpje gezien en het is geen pretje om te zien hoe je paard daar vermalen word.
Maar gelukkig is paard dood en voelt hier niks meer van..
Tis trouwens best een kleine vermaalmachine, mijn paardje was 1,77, hoe lang moet dat geduurd hebben?

Voor de mensen die zeggen van ja, kijk nou wat er gebeurd als hij naar rendac gaat!!!

Cremeren --> je paard word dus verbrand.. denk je dat dat een pretje is om te zien??? Nee, je ziet alles zo wegfikken.

Slager --> paard word helemaal opgesneden en word dus een stukje vlees.

rendac --> vermaalmachine en dan in hondenvoer of in lijm.

Het paard gaat hoe dan ook in kleine stukjes.. en dan ben ik begraven nog vergeten.. Nouja, dat kun je ook wel raden. Alle insecten onder de grond hebben dan een mega feest..

Dat bij begraven de wormen het lichaam opeten is een fabeltje hoor. Als het diep genoeg gebeurt tenminste. Bij mensen is hier een wettelijke norm voor en op die diepte leven geen wormen of andere insecten. ik neem aan dat bij paarden er ook een norm voor is.

overigens wil ik als mijn paard het leven laat haar of individueel op laten halen door Rendac, of laten begraven. Cremeren wil ik niet omdat ik daar geen goed gevoel over heb. (wil zelf ook niet gecremeerd worden) Slager niet omdat mijn paard niet graag op de trailer staat, dus ik wil haar de rit niet aandoen. Blijft over begraven of Rendac. Bij Rendac wordt er ook min of meer gecremeerd maar ik zou zelf nooit zoveel geld uit willen geven aan iets waar ik niet achter sta.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:03

Citaat:
Voor de mensen die zeggen van ja, kijk nou wat er gebeurd als hij naar rendac gaat!!!

Cremeren --> je paard word dus verbrand.. denk je dat dat een pretje is om te zien??? Nee, je ziet alles zo wegfikken.

Waar de meeste mensen zich blijkbaar niet in verdiept hebben is dat de ovens waar die paarden in gaan maar tot een pony formaat gaan. Paarden worden dus eerst in stukken gezaagd voordat ze verbrand worden.
Beetje schijnheilig dus om je zo druk te maken om de vermaler van de Rendac.
Laten we gewoon inzien dat iedere optie zijn voors en tegens heeft en dat het heel persoonlijk is waar je voor kiest.
Het gaat er uiteindelijk om dat je voor jezelf de juiste keuze maakt. Jij moet met dat idee verder leven. Je paardje maakt het gelukkig niet meer mee.

Ikzelf ben zeker niet tegen de slacht maar heb er toch voor gekozen mijn eigen paardje in te laten slapen (nu had ze acute koliek en was er geen andere optie maar anders had ik hier ook voor gekozen). En dat is puur omdat ik niet zou willen denk aan het feit dat je misschien (ookal is de kans klein) je eigen paardje op zit te eten. Daar moet ik niet aan denken. Maar ik zou er geen bezwaar tegen hebben als andere haar opgegeten zouden hebben.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:05

Jilletje schreef:
Vesceron schreef:
ze ruiken het al en weten dondersgoed waar ze belandt zijn...
.

dit is een fabel!!
een slacht ruimte is erg schoon en netjes en het gene wat je ruikt zijn de schoonmaak/ontsmettings middelen ;)

is echt geen fabel...ga maar eens met een paard naar de slacht (verder dan het hek natuurlijk).
Ruiken is natuurlijk spreekwoordelijk bedoeld, maar ze merken het echt, ik heb het zelf meegemaakt!
Is echt zielig!

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:05

@JoycexLynn12
bij de rendac word het kadaver vernietigd, dus niet verder verwerkt om er bijv. hondenvoer van te maken......
diervoer vlees komt gewoon bij een slagter vandaan maar is niet geschikt voor menselijke consumptie

Jilletje

Re: Wat doen jullie met je paard als het overlijdt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:06

het paard gedroeg zich wsl zo omdat jij nerveus was en omdat jij wist wat er gebeurde......;)
ik ben zeker wel vaker bij een slager geweest

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:09

danneke80 schreef:
JoycexLynn12 schreef:
Nouja.. ik heb dus net het filmpje gezien en het is geen pretje om te zien hoe je paard daar vermalen word.
Maar gelukkig is paard dood en voelt hier niks meer van..
Tis trouwens best een kleine vermaalmachine, mijn paardje was 1,77, hoe lang moet dat geduurd hebben?

Slager --> paard word helemaal opgesneden en word dus een stukje vlees.

rendac --> vermaalmachine en dan in hondenvoer of in lijm.

Het paard gaat hoe dan ook in kleine stukjes.. en dan ben ik begraven nog vergeten.. Nouja, dat kun je ook wel raden. Alle insecten onder de grond hebben dan een mega feest..

Dat bij begraven de wormen het lichaam opeten is een fabeltje hoor. Als het diep genoeg gebeurt tenminste. Bij mensen is hier een wettelijke norm voor en op die diepte leven geen wormen of andere insecten. ik neem aan dat bij paarden er ook een norm voor is.

Het lichaam vergaat in ieder geval wel.. als je je paard na een halfjaar gaat opgraven is hij niet meer helemaal intact hoor!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:09

Jilletje schreef:
het paard gedroeg zich wsl zo omdat jij nerveus was en omdat jij wist wat er gebeurde......;)
ik ben zeker wel vaker bij een slager geweest

Nope, was niet mijn paardje en ook niet erg close met het dier. Meer mee voor de hulp, dus geen nerveuze mensen in de buurt ;)
Was een fjord van een jaar of 25 die altijd heel loom en tam was. (manegepony)
Bij de slacht veranderde die in een nachtmerrie :P
Maar ach, misschien is het aanvoelen van paarden, net als bij mensen, bij de ene beter ontwikkeld als bij de ander ;)

EDIT; met aanvoelen bedoel ik het gevoel van het paard zelf he!!
Is geen belediging naar iemand voordat het verkeerd gelezen wordt :)
Laatst bijgewerkt door Vesceron op 22-12-09 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:10

Ik heb de keuze moeten maken, en heb gekozen voor de slacht.
Omdat ik dat gewoon een pijnloze dood vind.
Maar als mijn paard botbreuken zou hebben, zou ik haar in laten slapen, want hem dan gaan vervoeren is gewoon zielig!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:10

Vesceron schreef:
Naar de slacht brengen vindt ik vreselijk, ze ruiken het al en weten dondersgoed waar ze belandt zijn...

En uit welk gedrag van je paard merkte je dat toen je met hem binnen stond naast de slachter?

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:11

Jilletje schreef:
@JoycexLynn12
bij de rendac word het kadaver vernietigd, dus niet verder verwerkt om er bijv. hondenvoer van te maken......
diervoer vlees komt gewoon bij een slagter vandaan maar is niet geschikt voor menselijke consumptie

Jawel.. eenmaal bij rendac aangekomen word het verdeeld in catogorieen. Je hebt dus ook een catogorie met dierlijke consumptie en daar zullen wel wat delen worden van een paard worden verwerkt..
Het moet geloof ik wel gekeurd worden door de EU voor het allemaal in voeding mag..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:11

Mijn ervaringen met de slacht zijn ook goed. Paarden liepen rustig mee, kregen nog een aaitje en toen waren ze er al niet meer.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:12

Equimotion schreef:
Vesceron schreef:
Naar de slacht brengen vindt ik vreselijk, ze ruiken het al en weten dondersgoed waar ze belandt zijn...

En uit welk gedrag van je paard merkte je dat toen je met hem binnen stond naast de slachter?

Volgens mij mag je niet zover??
Was bij het uit de trailer halen al..

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:13

Word er na ieder dier alles schoongemaakt dan? Ik dacht dat ze gewoon het bloed aan de kant veegde en de volgende weer kwam..
Maar daarintegen ; als het paard binnenkomt en gelijk die pin door zijn hoofd krijgt weet hij geen eens meer hoe hij binnen kwam..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:14

Vesceron schreef:
Hmm ben toch wel een "voorstander" van inslapen.
Meest vredige manier om te gaan en van het ophalen voelt ie niks meer! Naar de slacht brengen vindt ik vreselijk, ze ruiken het al en weten dondersgoed waar ze belandt zijn...
Cremeren klinkt allemaal mooi, maar errug duur en als je laatste eer is om hem te verbranden...das mijn mening...dan als laatste eer een spuitje en rustig inslapen...
Of je wel of niet paardenvlees eet heeft er natuurlijk geen f*ck mee te maken :? Zoals ceesje al zegt!
Beetje kortzichtig...

Helaas heb ik het tegendeel meegemaakt met het laten inslapen. Wij hadden geen keuze aangezien de pony niet meer op transport kon richting de slager en daar komt bij dat inslapen mij ook altijd het mooiste leek.

Nou bij ons niet dus. Ons meissie heeft echt gevochten tegen de eerste narcose. Is zelfs nog extra bijgespoten omdat ze niet wou gaan liggen (heeft 2x de normale dosis gehad). Het was een erg gevecht. Pas toen ze helemaal onder zeil was heeft ze het laatste spuitje gehad.
Alles met elkaar heeft ze helaas meer dan 2 uur gevochten voor ze zich neer legde in de weide. Doordat ze na het eerste spuitje niet rustig ging liggen konden we er eerst niet eens bijkomen voor de 2e spuit.

Dit heeft mij heel veel verdriet gedaan ;( . Daarna moet je haar nog naar de weg slepen en neerleggen zodat ze opgehaald kan worden door de Rendac. Ook dat is geen pretje hoor.

Wat mij betreft gaat de volgende mocht het zover komen gewoon op transport naar de slager. Dan is het snel gebeurd en hoeven ze er niet voor te vechten. Ik heb meerdere slachthuizen gezien en ook meerdere paarden geschoten werden, ik heb er geen een gezien die daar in paniek was of wou vluchten.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:14

Huh je mag toch bij het slachten van je paard zijn?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:15

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:15

Dierlijke (rest)materialen die niet meer mogen worden hergebruikt en dus vernietigd moeten worden zijn aangemerkt als categorie 1- of categorie 2-materialen. Met grote zorg dienen deze materialen gescheiden ingezameld en verwerkt te worden. Alle kadavers zijn aangemerkt als categorie 1-materiaal, zo ook honden en katten.

staat op de rendac site......
Laatst bijgewerkt door Jilletje op 22-12-09 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:16

Equimotion schreef:
Pebblesther schreef:
Wat me wel heel erg lijkt is als je je paard naar de slager toe brengt en dat hij door heeft wat hem staat te gebeuren.

Dat heb jij harder door dan hij. Een slachthuis is heel schoon, een paard ruikt daar echt z'n dood niet zoals door veel mensen (die nog nooit binnen zijn geweest) wordt beweerd. Schieten voor het slachten gaat een stuk sneller dan inslapen. Ik heb beide gedaan (met verschillende paarden) en weet zeker dat het geschoten paard er het minste van mee heeft gekregen.

ter info
Er zijn ook manieren om een paard "in te laten slapen" die net zo snel gaan als schieten. Voor ze op de grond liggen zijn ze dan al dood. De meeste paardeneigenaren weten niet dat er nog een manier is en zijn bang dat hun paard er tegen gaat vechten, dat heeft hier geen schijn van kans.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:19

Waarom wordt die manier dan niet altijd gebruikt door veeartsen?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:20

HippoLogic, kan je daar meer over vertellen.

Zoals je kan lezen hebben wij destijds helaas een enorm gevecht gehad met het inslapen van onze pony.

Mocht ik ooit weer voor de keuze staan dan kies ik voor het schieten bij de slager. Mocht dit niet kunnen dan wil ik graag weten wat er volgens jou verder mogelijk is.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:20

lijkt me de beste manier inderdaad. waarom wordt dat dan niet standaard gedaan?

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:21

mooi stukje over van veen.

Kan alleen het filmpje niet bekijken..

Foto's vind ik niet prettig om naar te kijken, dat geef ik eerlijk toe, maargoed.. die paarden zijn nu lekker grasjes aan het eten!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:21

@Miepie, dat is zeker rot!!
Ik moet zeggen dat de paarden die ik heb (zien) ingeslapen allemaal van ouderdom op waren, dus die vechten ook niet meer! Mijn ervaring met de slager is dan weer niet goed maar ja dat verschilt per persoon/per paard. Vindt het idee ook maar niks.

@JoycexLynn12, geen idee, toen mocht het niet, is denk 3 of 4 jaar geleden...

Bloem24

Re: Wat doen jullie met je paard als het overlijdt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:25

Paardencrematorium ben ik wel eens geweest maar nog nooit bij een slager..
Wil ik trouwens wel ooit eens doen..

Jammer genoeg zijn er al een paar excursies geweest en toen die waren zat ik nog niet op bokt..