Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dusty01

Re: Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:35

ik weeg 39 kan ik dan op mn shetlander van 1.20 rijden??

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:38

Ik denk dat dat komt omdat mensen in Amerika over het algemeen zwaarlijviger zijn. En die trektochten moeten toch ook hun geld verdienen...

Als zij het gewicht instellen op maximaal 80, en ze krijgen geen mensen meer, tja...dan stel je dat bij.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:40

Spicenut schreef:
Ik denk dat dat komt omdat mensen in Amerika over het algemeen zwaarlijviger zijn. En die trektochten moeten toch ook hun geld verdienen...

Als zij het gewicht instellen op maximaal 80, en ze krijgen geen mensen meer, tja...dan stel je dat bij.

Ja daar zat ik ook aan te denken. De norm wordt in mijn ogen aangepast aan de bevolking.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:48

ik heb wel een in spanje een lange buitenrit gemaakt (ik woog toen 70kg), echter hadden ze hier geen barokke paarden maar aleen maar van die vrij kleine dunbenige slanke paardjes die je daar ook wal voor de koetsjes ziet, dus ik denk dat het max daar eerder is ingesteld op die paardjes.
imo heb je in amerika maar weinig mensen die minder dan 100kg wegen dus dat ze daar ook naar gekeken hebben, en is de max van 100kg miss nog wat laag maar dat ze toch echt niet meer kg op een paard willen zetten, je rijd daar denk ik voornamelijk met westernzadels dus is het totale gewicht al gauw 120kg.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:52

dusty01 schreef:

ik dacht altijd dat een shetlander niet hoger mocht zijn dan 1.10m?
ik denk dat je op een grote schetlander tot 50kg veilig kan rijden, maar als je al eerder te lang word het ook niet meer kan.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:57

Ik vind dit een lastig onderwerp.

Ik weeg zelf 60 kilo en had iemand op mijn paard gezet die 25 kilo zwaarder was, maar mijn paard had er wel moeite mee. Niet misschien met het gewicht op zich maar misschien met het verschil in gewicht? Nou zat die persoon ook niet erg licht, dus dat zal schelen. Geen idee hoor, maar aan de rug van mijn paard mankeert niks.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:11

barbar schreef:
dusty01 schreef:

ik denk dat je op een grote schetlander tot 50kg veilig kan rijden, maar als je al eerder te lang word het ook niet meer kan.

idd dat is ook mijn mening.
Wel belangrijk is dat die 50 kilo incl kleding en tuig is en de pony niet teveel overgewicht heeft. Het zadel balangrijk is en natuurlijk passend voor ruiter en pony.
Wanneer je te lang bent, zit je de pony ook in de weg.

Animo_Italia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:23

Ik lees het dus al, meningen zijn erg verdeeld. Ik weeg momenteel 93 kg met een lengte van 1.94m. Je zou kunnen zeggen dat ik met mijn lengte een paard tegenwerk en met mijn gewicht het dier belemmert in zijn bewegingen. Heeft alles te maken met balans in mijn ogen.
En ja...ook ik geef toe dat ik af en toe onbewust tegen zit te werken. Denk alleen niet dat mijn paard me dat zo kwalijk neemt...

CdC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:24

Citaat:
Hier ga ik in mee.... Een gezond sportpaard kan echt wel meer hebben dan 66 kilo excl. tuig....
Uit dit lijstje zou het betekenen dat paardrijden alleen is weggelegd voor ranke meisjes! En half bokt het paard kan verkopen.

Ik heb geen overgewicht maar heb voor mijn lengte het een redelijk gezond gewicht van ongeveer 75 kilo. Volgens dit staatje kan ik mijn paard het beste maar verkopen (gezonde normaal gebouwde ruin van 1.70m)

Ik wordt altijd best pissig van dit soort uitspraken! Meestal gezegt door ranke meisjes die zelf net op de 60 kilo zitten....... :(

Ik weeg ongeveer hetzelfde als jij (na 3 bevallingen :7 ), maar ik kijk daar toch anders tegenaan.... mijn oudste paard wordt in maart 3, en ik wil er niet op gaan zitten voordat ik wat kilo's kwijt ben (en daarmee: wat fitter ben).
Zowel voor het paard, als voor mezelf. Ik heb gemerkt dat ik toch minder goed op een paard zit met extra kilo's, en ik denk dat het heel belangrijk is dat je lichamelijk lekker in elkaar zit als je op de rug van een dier plaatsneemt...
Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening...
Laatst bijgewerkt door CdC op 10-11-09 14:25, in het totaal 2 keer bewerkt

dusty01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:24

jhaa het is ook een beetje kruising shet welsh denk ik want hij is best groot voor een shet maar de eigenaar weet het ook niet zeker
barbar schreef:
dusty01 schreef:

CdC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:26

CdC schreef:
Citaat:
Hier ga ik in mee.... Een gezond sportpaard kan echt wel meer hebben dan 66 kilo excl. tuig....
Uit dit lijstje zou het betekenen dat paardrijden alleen is weggelegd voor ranke meisjes! En half bokt het paard kan verkopen.

Ik heb geen overgewicht maar heb voor mijn lengte het een redelijk gezond gewicht van ongeveer 75 kilo. Volgens dit staatje kan ik mijn paard het beste maar verkopen (gezonde normaal gebouwde ruin van 1.70m)

Ik wordt altijd best pissig van dit soort uitspraken! Meestal gezegt door ranke meisjes die zelf net op de 60 kilo zitten....... :(

Ik weeg ongeveer hetzelfde als jij (na 3 bevallingen :7 ), maar ik kijk daar toch anders tegenaan.... mijn oudste paard wordt in maart 3, en ik wil er niet op gaan zitten voordat ik wat kilo's kwijt ben (en daarmee: wat fitter ben).
Zowel voor het paard, als voor mezelf. Ik heb gemerkt dat ik toch minder goed op een paard zit met extra kilo's, en ik denk dat het heel belangrijk is dat je lichamelijk lekker in elkaar zit als je op de rug van een dier plaatsneemt...
Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening...

Overigens ...ik ben 1.73m. Ik weet niet hoe lang jij bent? En wat voor bouw? Ik weet dat ik nogal dikke dijen/ dijbenen heb :o :D

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:50

Ha, hier een ervaringsdeskundige... Tussen mijn vorige ik en mijn huidige ik zit een kleine 50 kg in gewicht verschil....

Toen ik 50 kg zwaarder was, had ik niet het idee dat ik mijn paard in de weg zat, paard had geen last van zijn rug, en bewoog prima, lichtvoetig en soepel. Ook de andere paarden waar ik op reed, leken geen last te hebben van mijn (over)gewicht, maar ik koos de paarden waar ik op stapte, zorgvuldig uit, ik ging niet op pony's zitten en al helemaal niet op rank gebouwde paarden. Ik reed altijd op grof gebouwde KWPN-ers van minimaal 1.70m.

Mijn Tinker kocht ik toen ik al ruim 20 kg afgevallen was, ook hij had geen last van mijn gewicht vond ik. Omdat hij pas 3 was heb ik hem slechts een paar keer gereden, weer op de wei gegooid en het voorjaar daarna pas echt goed opgepakt, inmiddels 35 kg lichter.
Nu ik de restant 15 kg kwijt ben, heb ik nog steeds niet het idee dat hij anders beweegt dan voorheen, maar wat ik wel vind, is dat mijn zit er op vooruit is gegaan - ik heb niet meer zo'n last van (effe raar gezegd) kwabben aan mijn dijen en knieën, en mijn kont is ook niet meer zo verschrikkelijk dik.

Ik zat al onafhankelijk, rustig en netjes, maar het "past" mooier in het zadel, sluit mooier aan bij de wrongen en het kwabbelt gewoon minder. Ook heb ik geen buik meer die flubbert :D

Ik vind het veel mooier nu ik slanker ben, het zit me niet meer in de weg, mijn conditie is veel beter, het staat mooier, maar voor de rest.... ik kan niet zeggen dat ik echt merk dat mijn Tinker zoveel last van mij had.... dat hij aan het lijden was toen ik zwaar was. Misschien ook wel hoor, maar ik merk het gewoon niet zo.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:58

mag ik vragen wat je woog en wat je nu weegt en hoe je dat voor elkaar hebt gekregen?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:13

barbar schreef:
mag ik vragen wat je woog en wat je nu weegt en hoe je dat voor elkaar hebt gekregen?

*uche* :o

125 kg gewogen, nu 76 kg

:o

En ik heb het er afgekregen door keihard sporten en een bepaald voedingspatroon.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:24

Zo 50 kg kwijt, echt respect. Dat is gewoon een tiener die je kwijt bent.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:24

ik moets mijn pc op 400% zetten om het te kunnen lezen. :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:39

verkeerde post

CdC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:22

Barmat schreef:
Mijn Tinker kocht ik toen ik al ruim 20 kg afgevallen was, ook hij had geen last van mijn gewicht vond ik. Omdat hij pas 3 was heb ik hem slechts een paar keer gereden, weer op de wei gegooid en het voorjaar daarna pas echt goed opgepakt, inmiddels 35 kg lichter.
Nu ik de restant 15 kg kwijt ben, heb ik nog steeds niet het idee dat hij anders beweegt dan voorheen, maar wat ik wel vind, is dat mijn zit er op vooruit is gegaan - ik heb niet meer zo'n last van (effe raar gezegd) kwabben aan mijn dijen en knieën, en mijn kont is ook niet meer zo verschrikkelijk dik.

Ik zat al onafhankelijk, rustig en netjes, maar het "past" mooier in het zadel, sluit mooier aan bij de wrongen en het kwabbelt gewoon minder. Ook heb ik geen buik meer die flubbert :D

Dat bedoelde ik dus ook...en het lijkt mij nogal essentieel om goed op je paard te kunnen zitten.
Lijkt me gewoonweg onmogelijk dat een dier er geen last van heeft...het valt een groot gedeelte van ons paardenliefhebbers misschien niet op, maar dat lijkt me iets anders :7

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:23

barbar schreef:
ik moets mijn pc op 400% zetten om het te kunnen lezen. :+

je kan ook op quote drukken en dan kan je het ook lezen ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:24

CdC schreef:
Dat bedoelde ik dus ook...en het lijkt mij nogal essentieel om goed op je paard te kunnen zitten.
Lijkt me gewoonweg onmogelijk dat een dier er geen last van heeft...het valt een groot gedeelte van ons paardenliefhebbers misschien niet op, maar dat lijkt me iets anders :7

helemaal mee eens :j

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:29

Nou.. het gekke is, dat als je zo "bent" je het niet zo opvalt.... ik had helemaal niet het idee dat ik mezelf of m'n peerd in de weg zat.... ook als ik nu naar foto's kijk van toen denk ik niet van "tjonge jonge, zit ik me daar effe de boel in de weg te zitten" noch zie ik een niet-happy paard

Maar NU zeg ik: ik zit veel beter en eleganter :j

lindabrother

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:38

Ik vind dat dit erg afhankelijk is van de pony/het paard.
Ik zou zeggen voor een smalle kleine pony onder de 1,20 niet zwaarder dan ongeveer 50 kilo. Slanke Pony van 1,20 tot 1,40 niet zwaarder dan 65 kilo.
Slanke pony van 1,40 tot 1,60 niet zwaarder dan 75 kilo. Boven de 1,60 lijkt mij 90 kilo maximaal een goed gewicht.

Bella88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:40

sorry voor de mensen die ik hiermee kwets maar ik vind het eigenlijk niet kunnen dat dikke mensen op een paard gaan zitten. Al is het alleen al voor het gezicht, ik kan het bijna niet aanzien wanneer dikke mensen aan het rijden zijn, vaak zitten ze nog op het zadel te hopsen als een gek. Het spijt me erg maar ik vind het gewoon zielig.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:41

Barmat schreef:
Nou.. het gekke is, dat als je zo "bent" je het niet zo opvalt.... ik had helemaal niet het idee dat ik mezelf of m'n peerd in de weg zat.... ook als ik nu naar foto's kijk van toen denk ik niet van "tjonge jonge, zit ik me daar effe de boel in de weg te zitten" noch zie ik een niet-happy paard

Maar NU zeg ik: ik zit veel beter en eleganter :j

Ik ben zeker 10 kilo zwaarder geweest.
(ben nu 172 en 64 kilo)
Toen ik zwaarder werd, merkte ik daar niet veel van behalve met kleding :o
Maar toen ik weer was afgevallen ging het paardrijden echt wel een stuk beter.
Ik realiseerde me toen wel dat mijn pony toch meer moeite met mijn gewicht had, dan ik eerder had gedacht. (welsh-cob)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:44

Bella88 schreef:
sorry voor de mensen die ik hiermee kwets maar ik vind het eigenlijk niet kunnen dat dikke mensen op een paard gaan zitten. Al is het alleen al voor het gezicht, ik kan het bijna niet aanzien wanneer dikke mensen aan het rijden zijn, vaak zitten ze nog op het zadel te hopsen als een gek. Het spijt me erg maar ik vind het gewoon zielig.

wat vind jij dik?
en volgens jou kunnen zwaardere ruiters niet rijden maar in het hopsen als een gek :?

geef maar voorbeelden, ik zie het echt niet voor me :n