Eigen paard > elke dag ernaartoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsten1213

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:55

Halló,
20 uur en paard op stal is wel veel.
Vraag of je paard meer uren op de wei mag staan.
Heeft jouw pensioenstal een molen?
Anders kan je vragen of hij daar ook in kan ;)

Kimbers

Re: Eigen paard > elke dag ernaartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:03

Dat er nog mensen zijn die dit serieus niet zo erg vinden. Ja in Nederland staan heel veel paarden bijna alleen maar op stal. Maar dan is dat nog niet het juiste om te doen..
Paarden zijn vluchtdieren en moeten hun natuurlijke gedrag kunnen uiten. Het is dus absoluut nodig dat ze een grote wei hebben waarin ze een flinke sprint kunnen trekken. Het is ook absoluut nodig om een schuilstal of in ieder geval een beschutte plek te hebben in het weiland waar ze zich veilig voelen.
We hebben zoveel gestoorde paarden omdat wij ze niet geven wat ze nodig hebben.
Kun je een paard niet voldoende weidegang bieden dan moet je gewoon geen paard aanschaffen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:23

Jammer dat TS helemaal verder niet meer reageert.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:23

mistery schreef:
Dat er nog mensen zijn die dit serieus niet zo erg vinden. Ja in Nederland staan heel veel paarden bijna alleen maar op stal. Maar dan is dat nog niet het juiste om te doen..
Paarden zijn vluchtdieren en moeten hun natuurlijke gedrag kunnen uiten. Het is dus absoluut nodig dat ze een grote wei hebben waarin ze een flinke sprint kunnen trekken. Het is ook absoluut nodig om een schuilstal of in ieder geval een beschutte plek te hebben in het weiland waar ze zich veilig voelen.
Kun je een paard niet voldoende weidegang bieden dan moet je gewoon geen paard aanschaffen.
:+

En bedankt
Dan zal ik mijn haf maar op MP zetten he :+

....is wel duidelijk wat ik van je reactie vind denk ik
Ik zou zeggen, kom eens gezellig kijken in de randstad!
Wat denk je nou? dat we hier tijd hebben om 20 uur naast ons paard te gaan zitten bij een paddock waar ze even in mogen omdat er verder geen weidegang is in het westen! ( ehm..oh ja, heb ook nog een man, kind en baan :o )
Ik ben dr bijna iedere dag, maar in de winter is er geen weidegang, en dus is ie idd maar drie uur op een dag buiten

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:36

ravellie schreef:
mistery schreef:

En bedankt

Wat denk je nou? dat we hier tijd hebben om 20 uur naast ons paard te gaan zitten bij een paddock waar ze even in mogen omdat er verder geen weidegang is in het westen! ( ehm..oh ja, heb ook nog een man, kind en baan :o )
Ik ben dr bijna iedere dag, maar in de winter is er geen weidegang, en dus is ie idd maar drie uur op een dag buiten

Precies daarom heb ik mijn pony's verkocht toen ik richting de randstad ging wonen ;)
Aangezien er over het algemeen veel pension stallen zijn niet niet minimaal een flinke middag weidegang/paddoc kunnen bieden.
En als ze er zijn, zijn ze vaak niet te betalen.

Ik zeg niet dat ze hele dagen in een grote wei moeten staan , maar 2 tot 4 uur is erg weinig.
Maar 50 -50 wei/stal is toch minimaal.
Even ter verduidelijking, ik heb niets tegen de paarden een aantal uren p.d op stal te hebben.
Inmiddels woon ik weer vrij en heb ik weer wat pony's en paardjes lopen.

Maar om terug te komen op de vraag van de ts.
Ja ik ben iedere dag bij mijn paarden te vinden, ik heb ze aan huis staan dus moet ook wel heen om te voeren , mesten e.d
Daarnaast vind ik het ook heel moeilijk om ze uit handen te geven, dus wil ook sowiezo iedere dag er zijn. ( 2 dagen weg vind ik al moeilijk :+ )

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:39

Weet je wat een paard doet, met dit weer buiten? De meeste tijd wachten totdat hij weer naar binnen kan. In het gras zit geen voeding meer, alles is drijfnat.
Voor beweging hoef je een paard niet echt buiten te zetten, wel voor zijn sociale contacten, vitaminen (zon). Bij mooi weer vinden ze het buiten heerlijk. Maar ook bij erg warm weer, staan ze ook liever op stal. Geen vliegen, dazen en brandende zon.
Zoek een pensionstal met stapmolen. Kan hij en even buiten in paddock of weiland en daarna nog een keertje in de molen. Bijna alle paarden vinden dit trouwens erg leuk. Het is niet alleen maar dom rondjes lopen. ( voor degene die hier natuurlijk weer commentaar op gaan geven). Let wel op en goede bodem in de molen. Waar ze niet in kunnen uitglijden en die niet te zwaar loopt, door bv een dikke laag zand.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:44

Johanna59 schreef:
Weet je wat een paard doet, met dit weer buiten? De meeste tijd wachten totdat hij weer naar binnen kan. In het gras zit geen voeding meer, alles is drijfnat.
Voor beweging hoef je een paard niet echt buiten te zetten, wel voor zijn sociale contacten, vitaminen (zon). Bij mooi weer vinden ze het buiten heerlijk. Maar ook bij erg warm weer, staan ze ook liever op stal. Geen vliegen, dazen en brandende zon.
Zoek een pensionstal met stapmolen. Kan hij en even buiten in paddock of weiland en daarna nog een keertje in de molen. Bijna alle paarden vinden dit trouwens erg leuk. Het is niet alleen maar dom rondjes lopen. ( voor degene die hier natuurlijk weer commentaar op gaan geven). Let wel op en goede bodem in de molen. Waar ze niet in kunnen uitglijden en die niet te zwaar loopt, door bv een dikke laag zand.

Je vergist je , mijn paarden kunnen namelijk zo hun stal ( waar ze de winterdag snachts in staan ) in + nog een schuilstal en weet je waar ze nu staan ? Buiten :Y)
Ze hebben hier binnen en buiten de mogelijkheid hooi te eten , en 9 van de 10 keer staan ze toch echt het hooi buiten eerst op te eten.
( het kan verschillen per paard, je hebt er ook wel "suiker" paardjes bij natuurlijk, maar ik praat over het algemeen :(:) )

Miss_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:46

Ik ga iedere dag naar mn paard, die staat op een pensionstal bij ons in de straat.
Mocht ik een keer een dag niet kunnen, zet een vriendin hem ff buiten of longeert hem even..

dodelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:55

Mijn paardjes staan sinds het begin van deze week ook noodgedwingen terug op pensionstal.
Mijn winterwei was door het bar slechte weer van de afgelopen week in een modderpoel veranderd.
Paardjes stonden een jaar dag en nacht op de weide en ik kwam daar s'morgens en s'avonds om eten te geven en te knuffelen. Nu op pensionstal waar ze s'morgens buiten worden gezet en s'avonds weer naar binnen gaan. Moet bekennen dat ik gisteren een dagje geskipt heb omdat vriend jarig was ... maar voel mij vandaag wel schuldig. Vanavond zullen we het wel weer goedmaken.
Alle dagen is nu misschien niet nodig om te gaan, maar als ze maar 2 - 4 uur buiten gaan vind ik 4 keer per week gaan wel weinig.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:31

jackgirl schreef:
Johanna59 schreef:

Je vergist je , mijn paarden kunnen namelijk zo hun stal ( waar ze de winterdag snachts in staan ) in + nog een schuilstal en weet je waar ze nu staan ? Buiten :Y)
Ze hebben hier binnen en buiten de mogelijkheid hooi te eten , en 9 van de 10 keer staan ze toch echt het hooi buiten eerst op te eten.
( het kan verschillen per paard, je hebt er ook wel "suiker" paardjes bij natuurlijk, maar ik praat over het algemeen :(:) )

Oké.

Eigenlijk praat ik over sportpaarden. Foutje.

nomercy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:41

Ik heb mijn paardjes ook op een pensionstal staan, waar ze in de wintermaanden niet naar buiten worden gezet, wel heb ik de mogelijkheid om ze zelf buiten te zetten ( gelukkig ), wat ik ook iedere dag trouw doe. Zo lopen ze toch nog elke dag een paar uurtjes buiten en kom ik elke dag 2 x bij ze, om ze naar binnen en buiten te zetten! In de zomermaanden lopen ze 24/7 buiten ( vanaf 1 april tot 1 november ).

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:13

Johanna59 , 1 daarvan is een sportpaard :o :D
Zelfs sportpaarden hebben dat recht. Zijn net zo goed paarden.
Wei is niet alleen een kwestie van beweging, maar ook vaak ontspanning en (lichamelijk ) contact.
( is precies hetzelfde als dat ik nooit in mijn wei rijd/werk, dat is een plek om te relaxen )

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:23

ravellie schreef:
mistery schreef:

En bedankt

Dit is niet alleen mijn mening hoor, het is gewoon een feit dat paarden dit nodig hebben. Ieder dier moet gehuisvest worden in een omgeving waar hij zijn natuurlijke gedrag kan uiten. Dat het zo vaak niet gebeurt is het egoisme en de onwetenheid van de mens.

RosavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:21

ben het met mistery eens. Een paard hoord geen hele dag in zijn box te staan.
Ik ben ook bekend met de stad(haarlem) er is daar weinig ruimte je betaald veel stalling en je heb geen land. Dan rij je 30min verder weg en heb je een pensionstal met land en is het een stuk gekoper (vergoed weer je benzine :D )
Die van mij gaat om 7.15naar buiten en met zonsondergang naar binnen. Het is nog niet ideaal want wil graag stalling waar hij 24u buiten kan zijn maar dan zit je vaak met geen bak, geen toezicht, geen binnen poetsplaats enzevoort.

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:43

Nee , ik ga helemaal niet elke dag naar haar toe,
daar heb ik écht geen tijd voor,

maar ze staat wel op een pensionstal waar ze elke dag van 9 tot 2 buitengaat,
en eten krijgt,
en elke dag wordt uitgemest,
en ik kom maandag,woensdag,donderdag even hoi zeggen,vrijdag,soms zaterdag,en zondag,
dus ze heeft niet te klagen,

Maar Dat hangt ook van je paard af,
mijn paardje vindt het gewoon heel prettig om buiten te zijn,
Maar ik kan me inbeelden dat voor sommige paarden 4 uur per dag genoeg is hoor,
Ik weet niet of jullie het willen geloven,
maar ik ken echt een paard dat na een uur aan de draad staat te draaien tot hij weer naar binnen mag,

Meeste mensen op bokt kunnen het mischien niet geloven,
maar er zijn echt wel paarden die een wei niet zo prettig vinden :o

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:55

jackgirl schreef:
Johanna59 , 1 daarvan is een sportpaard :o :D
Zelfs sportpaarden hebben dat recht. Zijn net zo goed paarden.
Wei is niet alleen een kwestie van beweging, maar ook vaak ontspanning en (lichamelijk ) contact.
( is precies hetzelfde als dat ik nooit in mijn wei rijd/werk, dat is een plek om te relaxen )

Dat is prima joh.
Ik begrijp niet helemaal je reactie.
Waarschijnlijk heb je meer ervaring?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:58

Hmmz Laat ik maar netjes mijn mond houden nu ,
Maar als jij denkt dat een sportpaard wel altijd naar binnen wil met dit weer :(:)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:20

jackgirl schreef:
Hmmz Laat ik maar netjes mijn mond houden nu ,
Maar als jij denkt dat een sportpaard wel altijd naar binnen wil met dit weer :(:)

Ik gaf antwoord op de oorspronkelijk gestelde vraag.
Jullie vallen alleen maar antwoorden aan, die daarop
gegeven worden.
En daar zijn jullie steengoed in!

sterre92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:54

mijn paarden staan bij me vader en rijd vrijdag zaterdag zondag maandag en woensdag..
andere dagen aan de longeer lijn..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:00

Tja.. als jij nou elke dag op je kamer zou zitten en 2 uur naar buiten mocht? en dan is jou kamer waarschijnlijk nog groot.

Mijn pony staat hier van s'ochtends 9 tot s'avonds 6 buiten, das 9 van de 24 uur dat betekend alsnog 15 uur op stal en dat vind ik lang.
Ik kom elke avond nog een lekker buitenritje rijden of ze mag nog 1 uurtje in de bak gek doen..
En alsnog vind ik dat ze eigenlijk wel weinig buiten komt, van de zomer dan ook lekker weer 24/7 op het land.

Dus ja ik vind 22 uur op stal echt te weinig erbuiten.. als jij nog 22 uur van de dag op je kamer zou moeten zitten.. tja je eten word gebracht en je raam kan open.. maar verder? moet je wel bedenken: je kamer, met eigenlijk alleen een bed en een wc en wastafel voor drinken..

Dus eigenlijk, vind ik dat de stal dat niet goed doet. En ik heb ook bij voorgaande paarden gemerkt waar ik de stal niet voor het kiezen had dat hoe langer ze op stal staan, hoe moeilijker en vervelender ze worden.

edit : mensen ik woon ook midden in de randstad dus dat is geen excuus voor je paard 20 uur op stal te laten doorbrengen hoor :n

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:03

Ik ga eigenlijk elke dag. Ze komt er dagelijks meerdere keren uit, ook als ik er niet ben. Soms meer soms minder. Over het algemeen loopt ze de hele dag los over het terein. We hebben beperkte ruimte. Meestal 2 in de bak 1 in de paddock en de mijne loopt los over het terein. Ze laat namelijk alles heel, de andere slopen het. Sociaal contact hebben ze wel, maar niet de hele dag door. (ze is laatst in elkaar gemept, vandaar de gesplitste groepen)

Ik rij niet iederen dag, maar kom dus wel elke dag kroelen. :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:08

Ik ga zo'n 4x per week.
Vaker hoeft hij echt geen beweging van mij te krijgen.
Staat dag en nacht buiten met vriendjes en onbeperkt ruwvoer, dus mij heeft hij niet echt "nodig" om aan zn trekken te komen :) Als we straks dichterbij wonen (4km ipv 20km ;) :D) zal ik ook weleens wat vaker gaan om gewoon ff te poetsen knuffelen enz.
Toen ze "aan huis" stonden ging ik er sowieso 2x maar meestal 3x daags heen :)

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:28

@ smurffie

Ik vind dat wel een excuus
In de wintermaanden ( nov tot maart) is er hier geen weidegang
En dan komt mijn paard 3-4 uur per dag buiten
Ik heb simpelweg de tijd niet om de hele dag op stal te zitten (baan, kind, huishouden, hond)
En in onze paddock mag je je paard alleen losgooien als je dr bij bent
Verder ligt de stal ver weg in de polder, en proberen we elkaar wel te helpen, maar iedereen is beperkt op stal en heeft het druk met zn eigen beestje ( en dan staat alles hier nu ook nog eens blank |( )
Dus ja, ik vind het wel een excuus...het is hier in de omgeving niet anders
Ik kan nog wel op een duurdere stal gaan staan, maar daar is de weidegang helemaal beperkt

Oh gruwelijk, kan me zo ergeren aan bepaalde ( kortzichtige) mensen hier :(
Niet iedereen woont in Drenthe!
Ik doe alles voor mijn paardje ( hij toont ook zo ongelukkig :+ ), maar ik kan hem in de winter geen 20 uur weidegang bieden }:0
Want dat is hier simpelweg nergens!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:40

mijn pony staat heerlijk buiten in een weiland met een grote schuilstal. en ik kom toch echt uit de randstad.
ze is anderhalf, heeft een vriendje van haar leeftijd en een 4 maanden oud veulen om mee te stoeien, en 2 oudere merries om de boel op te voeden. heerlijk om ze te zien. :+:

ik ga elke dag alleen maar naar haar kijken, een of 2 keer per week gaan we lopen, gewoon een stukje door de polder en een paar simpele kunstjes oefenen. en natuurlijk de drollen scheppen :D

voor mij is het een simpel verhaal: op het moment dat sunny naar binnen zou moeten zou ik haar wegdoen. ze heeft nog nooit van haar leven in een dichte box gestaan en ga dat ook niet doen.

moet wel zeggen dat ik het niet raar vind als er nu een hoop paarden snachts binnen staan. het is een rotbende op het land.
maar 22 uur per dag binnen gaat er bij mij niet in. dan verkoop ik haar.

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:51

Mijn pony staat ook op een pensionstal.
ik denk dat ik zo'n 4/5x per week ga, en mijn pony staat
van s'ochtends tot s'avonds buiten. oke het is misschien te weinig maar ik ben al blij dat ze hem uberhaupt buiten en binnen zetten want dat deden ze op mijn vorige stal niet eens :n
In de zomer staan ze natuurlijk wel langer buiten, maar toch staat hij nog redelijk veel opstal.
Ze mesten hem uit en geven hem eten, en meestal kom ik rijden
nadat ze binnen gezet zijn.
tja en ik kan gewoon niet elke dag komen ivm school.. en vervoer.
ik merk nou al wel dat mijn pony er veel levendiger en vrolijker van is geworden en tuurlijk wil ik ( en de meeste hier geloof ik)
dat mn paardje zoveel mogelijk buiten komt, maar soms kan dat gewoon niet anders.

Dit is ook weer een discussie waar geen einde aan zal komen, want iedereen heeft er andere meningen
en opvattingen over.
ik vind dat je paard gewoon zoveel mogelijk buiten moet komen, dan rijd je maar een keer extra op en neer.
en meer dan dat kun je niet doen. heb je te weinig tijd? verkopen.. het klinkt hard maar het is wel eerlijker
tegenover je paard, want iedereen hier heeft het toch het beste voor met hun paardje? :)