20 uur en paard op stal is wel veel.
Vraag of je paard meer uren op de wei mag staan.
Heeft jouw pensioenstal een molen?
Anders kan je vragen of hij daar ook in kan
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
mistery schreef:Dat er nog mensen zijn die dit serieus niet zo erg vinden. Ja in Nederland staan heel veel paarden bijna alleen maar op stal. Maar dan is dat nog niet het juiste om te doen..
Paarden zijn vluchtdieren en moeten hun natuurlijke gedrag kunnen uiten. Het is dus absoluut nodig dat ze een grote wei hebben waarin ze een flinke sprint kunnen trekken. Het is ook absoluut nodig om een schuilstal of in ieder geval een beschutte plek te hebben in het weiland waar ze zich veilig voelen.
We hebben zoveel gestoorde paarden omdat wij ze niet geven wat ze nodig hebben.
Kun je een paard niet voldoende weidegang bieden dan moet je gewoon geen paard aanschaffen.
)ravellie schreef:mistery schreef:Dat er nog mensen zijn die dit serieus niet zo erg vinden. Ja in Nederland staan heel veel paarden bijna alleen maar op stal. Maar dan is dat nog niet het juiste om te doen..
Paarden zijn vluchtdieren en moeten hun natuurlijke gedrag kunnen uiten. Het is dus absoluut nodig dat ze een grote wei hebben waarin ze een flinke sprint kunnen trekken. Het is ook absoluut nodig om een schuilstal of in ieder geval een beschutte plek te hebben in het weiland waar ze zich veilig voelen.
Kun je een paard niet voldoende weidegang bieden dan moet je gewoon geen paard aanschaffen.![]()
En bedankt
Dan zal ik mijn haf maar op MP zetten he![]()
....is wel duidelijk wat ik van je reactie vind denk ik
Ik zou zeggen, kom eens gezellig kijken in de randstad!
Wat denk je nou? dat we hier tijd hebben om 20 uur naast ons paard te gaan zitten bij een paddock waar ze even in mogen omdat er verder geen weidegang is in het westen! ( ehm..oh ja, heb ook nog een man, kind en baan)
Ik ben dr bijna iedere dag, maar in de winter is er geen weidegang, en dus is ie idd maar drie uur op een dag buiten
) Johanna59 schreef:Weet je wat een paard doet, met dit weer buiten? De meeste tijd wachten totdat hij weer naar binnen kan. In het gras zit geen voeding meer, alles is drijfnat.
Voor beweging hoef je een paard niet echt buiten te zetten, wel voor zijn sociale contacten, vitaminen (zon). Bij mooi weer vinden ze het buiten heerlijk. Maar ook bij erg warm weer, staan ze ook liever op stal. Geen vliegen, dazen en brandende zon.
Zoek een pensionstal met stapmolen. Kan hij en even buiten in paddock of weiland en daarna nog een keertje in de molen. Bijna alle paarden vinden dit trouwens erg leuk. Het is niet alleen maar dom rondjes lopen. ( voor degene die hier natuurlijk weer commentaar op gaan geven). Let wel op en goede bodem in de molen. Waar ze niet in kunnen uitglijden en die niet te zwaar loopt, door bv een dikke laag zand.
) jackgirl schreef:Johanna59 schreef:Weet je wat een paard doet, met dit weer buiten? De meeste tijd wachten totdat hij weer naar binnen kan. In het gras zit geen voeding meer, alles is drijfnat.
Voor beweging hoef je een paard niet echt buiten te zetten, wel voor zijn sociale contacten, vitaminen (zon). Bij mooi weer vinden ze het buiten heerlijk. Maar ook bij erg warm weer, staan ze ook liever op stal. Geen vliegen, dazen en brandende zon.
Zoek een pensionstal met stapmolen. Kan hij en even buiten in paddock of weiland en daarna nog een keertje in de molen. Bijna alle paarden vinden dit trouwens erg leuk. Het is niet alleen maar dom rondjes lopen. ( voor degene die hier natuurlijk weer commentaar op gaan geven). Let wel op en goede bodem in de molen. Waar ze niet in kunnen uitglijden en die niet te zwaar loopt, door bv een dikke laag zand.
Je vergist je , mijn paarden kunnen namelijk zo hun stal ( waar ze de winterdag snachts in staan ) in + nog een schuilstal en weet je waar ze nu staan ? Buiten![]()
Ze hebben hier binnen en buiten de mogelijkheid hooi te eten , en 9 van de 10 keer staan ze toch echt het hooi buiten eerst op te eten.
( het kan verschillen per paard, je hebt er ook wel "suiker" paardjes bij natuurlijk, maar ik praat over het algemeen)
ravellie schreef:mistery schreef:Dat er nog mensen zijn die dit serieus niet zo erg vinden. Ja in Nederland staan heel veel paarden bijna alleen maar op stal. Maar dan is dat nog niet het juiste om te doen..
Kun je een paard niet voldoende weidegang bieden dan moet je gewoon geen paard aanschaffen.![]()
En bedankt
Dan zal ik mijn haf maar op MP zetten he![]()
....is wel duidelijk wat ik van je reactie vind denk ik
Ik zou zeggen, kom eens gezellig kijken in de randstad!
Wat denk je nou? dat we hier tijd hebben om 20 uur naast ons paard te gaan zitten bij een paddock waar ze even in mogen omdat er verder geen weidegang is in het westen! ( ehm..oh ja, heb ook nog een man, kind en baan)
Ik ben dr bijna iedere dag, maar in de winter is er geen weidegang, en dus is ie idd maar drie uur op een dag buiten
)
jackgirl schreef:Johanna59 , 1 daarvan is een sportpaard![]()
![]()
Zelfs sportpaarden hebben dat recht. Zijn net zo goed paarden.
Wei is niet alleen een kwestie van beweging, maar ook vaak ontspanning en (lichamelijk ) contact.
( is precies hetzelfde als dat ik nooit in mijn wei rijd/werk, dat is een plek om te relaxen )

Als we straks dichterbij wonen (4km ipv 20km
) zal ik ook weleens wat vaker gaan om gewoon ff te poetsen knuffelen enz.
)
), maar ik kan hem in de winter geen 20 uur weidegang bieden