GZ: FOTO van een perfect bespierd paard + uitleg

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:34

Laatst bijgewerkt door Lisanne_ op 02-10-09 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

dorieeen

Re: GZ: FOTO van een perfect bespierd paard + uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:43

Mywishmax jou paard zit volgens mij erg mooi in de bespiering!
alleen z'n hals zou nog wat gespierder kunnen, (heb er geen verstand van hoor, ik gok maar wat! :P)

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:24

Nogmaals voor de mensen hier die het niet helemaal begrijpen. Dat een paard bepaalde oefeningen soepel kan, een parcours springt, op hoog nivea betekend niet dat een paard altijd spierprobleem vrij is. Ik verwijs naar mijn eerdere tekst hoe een spier werkt en waarom training soms niet altijd doet wat het zou kunnen doen als de spier echt goed zou zijn. Jongens bedenk dat dit goed nieuws is: als je de spierproblemen van je paard laat oplossen, is je paard NOG fijner. Dat het paard doet wat je zegt betekend niet dat het geen probleem heeft! Nogmaals: kijk naar jezelf. Hoe zit jij in je spieren. Ook mensen hebben last van hun schouders, de ander van zijn rug, de ander van zijn kuiten etc. Zitten die allemaal thuis in de ziektewet? Gelukkig niet. Wij zeggen toch ook, niet aanstellen gaan met die banaan.
Bedenk daarbij dat het paard van nature een vluchtdier is die opgegeten wordt als hij of zij zijn of haar kreupelheid toont. Ik zie hier inderdaad foto's voorbij komen van paarden met spierproblemen, waarvan zware en minder erge. Tevens zie ik wel vriendelijke ruiterfoto's. En een paar zelfs zeer goede amazones die hun paard echt wel correct kunnen trainen. Maar het gaat er hierom niet over hoe je rijd! Unamie maakt hier geen aanval op jullie rijden of veroordeelt jullie als 'slechte' eigenaar. Welnee ze geeft antwoord op jullie eigen vraag te vertellen wat zij ziet.
Een bouw heeft niks te maken met losse spieren. Wel heeft deze bouw te maken hoe het paard zijn spieren kan gebruiken met betrekking tot het doel van je training. Een paard met een stijle schouder zal altijd minder ruim zijn dan een paard met een schuine schouder maar beiden kunnen los zitten in de bespiering. Een paard dat het bekken kan kantelen zal altijd makkelijker verzamelen dan een paard met een minder makkelijk kruis.
Laten we het gezellig en leerzaam houden in het topic. Als je het er niet mee eens bent prima, maar dat betekend nog niet dat unamie ernaast zit want ik weet uit ervaring bij tientallen paarden dat ze weet waar ze het over heeft. Dat je het niet helemaal begrijpt dat snap ik. Als je zelf nog nooit gezien hebt hoe een spier zich opvult na een jack meagher massage dan is het heel moeilijk een beeld hiervan te krijgen, aangezien je dit niet ziet bij massages van andere beroepsbeoefenaren die niet deze methode gebruiken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 15:04

dorieeen schreef:
Mywishmax jou paard zit volgens mij erg mooi in de bespiering!
alleen z'n hals zou nog wat gespierder kunnen, (heb er geen verstand van hoor, ik gok maar wat! :P)

Leuk om te horen :j Deze foto's zijn van een jaar terug, toen hadden we hem net een half jaartje en was hij net 4 ;)

Nu is hij aan het herstellen van blessure, dus hoop hemw eer zo te krijgen

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:04

pasdedeux schreef:
Nogmaals voor de mensen hier die het niet helemaal begrijpen. Dat een paard bepaalde oefeningen soepel kan, een parcours springt, op hoog nivea betekend niet dat een paard altijd spierprobleem vrij is. Ik verwijs naar mijn eerdere tekst hoe een spier werkt en waarom training soms niet altijd doet wat het zou kunnen doen als de spier echt goed zou zijn. Jongens bedenk dat dit goed nieuws is: als je de spierproblemen van je paard laat oplossen, is je paard NOG fijner. Dat het paard doet wat je zegt betekend niet dat het geen probleem heeft! Nogmaals: kijk naar jezelf. Hoe zit jij in je spieren. Ook mensen hebben last van hun schouders, de ander van zijn rug, de ander van zijn kuiten etc. Zitten die allemaal thuis in de ziektewet? Gelukkig niet. Wij zeggen toch ook, niet aanstellen gaan met die banaan.
Bedenk daarbij dat het paard van nature een vluchtdier is die opgegeten wordt als hij of zij zijn of haar kreupelheid toont. Ik zie hier inderdaad foto's voorbij komen van paarden met spierproblemen, waarvan zware en minder erge. Tevens zie ik wel vriendelijke ruiterfoto's. En een paar zelfs zeer goede amazones die hun paard echt wel correct kunnen trainen. Maar het gaat er hierom niet over hoe je rijd! Unamie maakt hier geen aanval op jullie rijden of veroordeelt jullie als 'slechte' eigenaar. Welnee ze geeft antwoord op jullie eigen vraag te vertellen wat zij ziet.
Een bouw heeft niks te maken met losse spieren. Wel heeft deze bouw te maken hoe het paard zijn spieren kan gebruiken met betrekking tot het doel van je training. Een paard met een stijle schouder zal altijd minder ruim zijn dan een paard met een schuine schouder maar beiden kunnen los zitten in de bespiering. Een paard dat het bekken kan kantelen zal altijd makkelijker verzamelen dan een paard met een minder makkelijk kruis.
Laten we het gezellig en leerzaam houden in het topic. Als je het er niet mee eens bent prima, maar dat betekend nog niet dat unamie ernaast zit want ik weet uit ervaring bij tientallen paarden dat ze weet waar ze het over heeft. Dat je het niet helemaal begrijpt dat snap ik. Als je zelf nog nooit gezien hebt hoe een spier zich opvult na een jack meagher massage dan is het heel moeilijk een beeld hiervan te krijgen, aangezien je dit niet ziet bij massages van andere beroepsbeoefenaren die niet deze methode gebruiken.

Ik ben ook paarden masseuse, maar ik gebruik niet de jack meagher methode.
Maar ook bij de methode die ik gebruik, zie je duidelijk verbetering in het paard!
Dus ik zou ook als ik jou was niet zomaar alle andere manieren van paarden behadelen afkraken ;)

Er zijn tig verschillende methodes en ze hebben allemaal een andere werkwijze, maar hebben allemaal hetzelfde doel!
Het paard los maken en laten ontspannen.
Het paard "leren" bepaalde spieren te ontspannen en aanspannen.
En er voor zorgen dat het paard uiteindelijk lekkerder in zn vel komt te zitten!

Ik ga ook niet de JM methode afkraken omdat ik toevallig een andere heb geleerd.

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:26

Ik durf het bijna niet aan, (door al het commentaar wat iedereen krijgt)
maar toch ga ik hier wat foto's plaatsen van mijn paard
even wat informatie:
Ik weet dat mijn paard nog niet juist in zijn bespiering zit,
hier ben ik hard mee bezig!
hij was totaal spierloos, ze beginnen nu wat te komen
Daarom wil ik hier wat foto's plaatsen, om op een POSITIEVE en VRIENDELIJKE manier tips te krijgen wat ik er aan kan doen
Afbeelding

Afbeelding

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:41

Zet de negeerfuctie even aan voor de mensen die het zelf beter weten
Onduidelijke foto's sla ik maar over daar kan ik weinig mee
Wil je toch graag een mening maak dan aub even betere foto's

@Raja
Afgaande op deze foto's
paard ziet er niet strak uit, hals kan ik niet heel goed zien maar die kan wel losser naar mijn idee
Wel mis ik de power in het achterbeen gebruik (treed niet goed onder)
Dat kan bv uit de rug komen

@MyWishMax
Van jou paard wordt ik best blij 8-)
Verhoudingen zijn mooi, schouders ogen best los
Maar de schouder zou nog een tikje losser kunnen (ik moet toch iets te zeuren hebben)

@Russel Leuke uitleg met dat poepen :D

@Raja
Toch zit er in verschillende massage opleidingen en cursussen een enorm verschil
Sommigen hebben een cursus van 2 dagdelen gedaan (zonder enige voorkennis) en die gaan meteen paarden van anderen masseren en daar nog geld voor rekenen ook..
een andere cursus vereist een vooropleiding en een bepaalde basis paardenkennis
Dat elke massage resutaat heeft daar ben ik van overtuigd, maar dat elke massge het bewegingsapparaat direkt verbeterd zie ik persoolijk niet altijd
Veel massagescursussen zijn meer voor de ontspanning
De opleiding die je doet, diepte van de massage, de kracht die jezelf in je hebt en de broodnodige kennis van paarden kan wel een heel groot verschil in het resultaat geven

Btw. waar heb jij je opleiding gedaan?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:46

@Fantastico
heb even in je profiel gekeken
Wat was je paardje er vreselijk aan toe zeg :oo
Dat mensen het zo ver laten komen..dieptriest
De foto's zijn heleaas niet echt geschikt voor een goede beoordeling
Als je standfoto's (in de houding die ze zelf graag aanneemt) van de linker en rechterkant plaatst
kan ik een veel betere beoordeling maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:49

unamie schreef:
MelanieB schreef:
Unamie, en wat zijn die problemen dan? :)
Hij is nagekeken door fysio en keuringen gehad, maar er is niets mis met 'm.
Laat makkelijk los met rijden, zet de achterhand er netjes onder en doet daar niet moeilijk over.

Ik zeg niet dat er iets mis is met je paard, maar dat ik het geen los paard vind!
Wat een fysio los vind hoef ik nog niet los te vinden!
Keuringen zeggen op spiergebied ook niets, er worden dagelijks paarden goedgekeurd met spierproblemen
Mijn schimmel deed ook nergens moelijk over, maar zat toch vol problemen..

MelanieB schreef:
Dat slaat nergens op, je zou je er eerst eens in moeten verdiepen. ;)
Er zijn ook mensen die in de M/Z dressuuren en die laten een goede proef zien.
Paarden bij de sgw zijn gewoon niet zo vet, want ehm... hoe zouden ze de cross dan moeten volhouden.
Valpartijen komen niet veel voor met paard hoor.

ik verdiep me vooral in (de staat van) de spieren
Het zijn er maar weinig die echt los zijn vind ik
Zelf op Olympisch niveau eventing zijn de dressuurproeven soms nog bar slecht
En toch komen ze door de (strenge?) keuring!
Paarden met spierproblemen kunnen nog uitstekend presteren en het puur op karakter lang vol blijven houden..

edit: typefout

_O- Ik moet hier echt even om lachen
Ik zie bijna nooit paarden zo vriendelijk en goed gereden als in de eventingsport.. :+

Volgens mij kijk jij juist naar een totaal andere eventing als mij. idd die dressuurproeven zijn slecht ja, als je het vergelijkt met andere dressuur proeven van DRESSUUR ruiters. Die richten zich alleen maar op dressuur, en een eventing ruiter die boeit dressuur gemiddeld weinig.. Maar ze vinden het wel belangrijk hoor. ;) Ze gaan heus niet zulke zware dingen doen als een paard vol met siperproblemen zit ;) Ik denk (weet zeker zelfs) dat AL die paarden dan kapot gereden worden. En dat zijn ze niet. Tuurlijk paarden vallen wel eens, maar jij doet alsof een eventingpaard 100 keer valt in zn "toptijd". Meestal is het zo dat die paarden niet geschikt zijn als ze zoiets een paar keer doen, dus worden ze verkocht.. En die vallen komen idd voor, eventing is weer eens wat anders als dressuur he. maar die paarden worden wel onderzocht na zo'n val ;) iig die van mijn instructeur wel en die heeft afgelopen weekend EK in frankrijk gereden dus die is wel een keer zo gevallen ja ;)

Ik heb het idee dat jij het verschil niet ziet tussen een paard die een moeilijke houding heeft, of een paard die echt spierproblemen heeft.. Niet elk paard is het modelpaard, en dus zitten de spieren iets anders als bij een modelpaard.. Dit lees ik oa eerder in de post van jenga_8.. en ook dat jij zei van mijn eigen pony spierproblemen heeft terwijl ALLES wat jij zegt klopt, maar dat dat komt door de bouw van mijn pony ipv der spieren. ;)
Nogal kinderachtig dat je mensen in je foeilijst zet omdat ze iets tegen jouw conclussies in gaan. ;) net zoals ik leer van jouw manier van kijken naar een paard leer jij ook van die van een ander. Ookal heb jij zo'n opleiding gehad. JE HOEFT NAMELIJK NIET ALTIJD GELIJK TE HEBBEN OOKAL HEB JE EEN PAPIERTJE WAAR OP STAAT DAT JE DAT KAN. Als een paard los is is die los, en heeft die geen spierproblemen. als jij dat ziet op een foto prima hoor, maar je moet niet door gaan lopen drammen dat je altijd gelijk hebt en er niet op in gaan. Vertel dan op zn minst wat je dan ziet. Dat heb ik helaas nergens gelezen :n

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:53

@ Unamie; Best knap :D Hij is idd vaak wat strak in zijn schouders ;) Niet extreem, maar niet zo los als het kan.

Hij zit er nu namelijk zo uit, staat sinds februari bijna helemaal stil...

Afbeelding

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:00

@MyWishMax
De rechterschouder oogt trouwens strakker dan de linker zie ik nu op deze foto
Loopt je paard rechtsom soms moeilijker (loopt over de schouder weg of valt juist naar binnen)
En heeft de rechtergalop minder sprong?
Wat heeft hij voor een blessure?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:02

Allemaal juist ;)

Peesblessure in zijn rug en door (waarschijnlijk) vastliggen waren wervels verkeerd geschoten in zijn hals... Toen is hij verkeerd gaan lopen en rechts helemaal vast geraakt.

Naar links is hij heel soepel en de DA is nu bezig hem ook rechts weer soepel te krijgen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:03

Schouder laten masseren dan is hij snel weer de oude 8-)
Zit zijn peesblessure links?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:06

Nee precies het midden. Wervels bijna aan het einde van je zadel ongeveer. Kwam zeer waarschijnlijk van het groeien.

EDIT: Da is idd aan het masseren en manipuleren en voorlopig komt er elke paar weken een fysio/masseuse en hebben wij massage apparaat gekocht
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 02-10-09 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:07

Dat ben je vast in Bodegraven geweest gok ik zo 8-)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:09

Haha ja dat wel ;) Maar gelukkig loopt het mijne beter dan de meeste daar. Ze hebben dat gezien, weidegang voor gesteld en toen ontdekt dat die zelf is gaan corrigeren en nu loopt die weer volledig goed.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:16

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:29

Dan wil ik toch even mijn vraag nog hier stellen.

Wat betekent het als de huid meedeinst op de bewegingen?
Bijvoorbeeld paard zit in draf en je ziet het heel goed meedeinzen op de bewegingen bij bijvoorbeeld hals, rug en billen.
Betekenis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:40

CarolShadow schreef:

Bijvoorbeeld paard zit in draf en je ziet het heel goed meedeinzen op de bewegingen bij bijvoorbeeld hals, rug en billen.
Betekenis?

Dan laat je paard normaal gesproken heel goed los en zijn zijn spieren ontspannen

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:46

Unamie
Ik heb mijn opleiding gedaan bij Massage Hippique
Dat was 1 basis cursus en daar een uitgebreide cursus van 3 hele weekenden.
Vrij pittige cursus en idd was enige paarden kennis wel een vereiste.
Ik heb bij ons iemand op stal de JM methode toe zien passen, maar dat valt toch niet echt binnen mijn interpretaie van "prettig voor het paard" Nu was dit ook wel een probleem gevalletjes, maar toch...

Maargoed, ieder heeft zijn eigen methodes en opvatting erover en ik wil ook niemand tegen de borst stoten ;)
Vind het alleen allemaal mega interessant :D

Doe nog erg weinig met mijn massage kunste vanwege een elleboog en schouder die niet meewerken...

Oja, die donkere merrie van mij:
Intussen afgekeurd vanwege terug kerende peesblessure in Rechter achterbeen.
het was een vrij moeilijk paard om "bijelkaar" te rijden omdat ze een vrij lange rug had.
En de missende kracht van achteruit kan heel goed kloppen!
het was verder idd een vrij los paard.
Ze heeft en flinke hals erop zitten die naar mijn idee altijd wel vrij los was...

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:46

CarolShadow schreef:

Betekenis?

Als alles drilt is dat idd vaak een teken van alles lekker los laten
Of je paard heeft te veel vet ;)

het is mooi als je bijv aan de longe kan zien dat je paard zijn spieren gbruikt.
Op de rug en billen...

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:50

Wat mij vooral opvalt aan het paardje van MyWishMax is de mooie egale bespiering! :j

Vandaag is bij ons een JMM geweest.. oeff.. mijn skattie vond het niet fijn.. Wèl heel mooi om te zien, dat daar waar het goed was alles meedeinde en daar waar het niet goed was (hals en borst) je ook echt kon zien dat het hard en stug was! :j
Over twee weken weer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:06

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:23

Paula_ Jouw eerste 4 foto's zijn slecht genomen, alle vier niet met een horizontale ondergrond. Als je nou zo'n foto's maakt kun je goed oordelen, liefst ook zonder zadel in stand en beweging.

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 23:02

betere foto's heb ik even niet,
kan ik morgen ochtend wel even maken
voor nu dan maar even deze:
Afbeelding
Afbeelding