Af laten maken of.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 23:03

Dat wilde ik net gaan typen, Sigrid. Je ruikt eerst nog geen lijkenlucht, dat komt later pas.
Als je een keer echte lijkengeur hebt geroken, weet je ook dat dat heel anders is, dan hoe het in een abbatoir ruikt, daar ruik je hoogstens bloed, net na een slachting. Dieren zijn over t algemeen niet bang van de lucht van bloed, meeste dieren kennen dat wel, door bijvoorbeeld een wond.
Een dood dier ruik je met dit weer na zo'n 16 uur en in de winter na een etmaal.
Vlees wat moet besterven in de koelcel is al leeggebloed, en geeft ook geen ontbindingslucht.
Het is gewoon niet waar dat een slachthuis "naar de dood ruikt".
Ik heb ook een keer iemand geroken die, midden in de zomer drie dagen dood in bed lag, en dat ruikt precies als een dood schaap of kalf wat aan de weg ligt, maar niet als een slachthuis.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:10

Nadecheee schreef:
Ik zelf heb mijn paardje moeten laten inslapen in december vorig jaar.
Ik vond het vreselijk maar hij lag er vredig bij.
Ik zou hem persoonlijk zelf nooit naar de slager brengen, ik zou er niet aan willen denken dat iemand hem dan gewoon op eet zeg maar.Die gedachte maakt mij namelijk een beetje misselijk.
Oke een spuitje geven is ook geen lekker gezicht geef ik eerlijk toe want ik heb mijn paard in elkaar zien zakken voor mijn ogen en dat was niet echt prettig om te zien en op dat moment gaat er van alles door je hoofd.

zo een heel verhaal maar toch blijf ik bij een spuitje geven.

Als je een beetje had gelezen in dit topic had je gezien dat een paard dat geslacht wordt helemaal niet als consumptievlees gebruikt hoeft te worden. Als jij zegt dat je dat niet wilt, dan gebeurd dat niet.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:43

Vraagje: Mijn pony is al 31 jaar.
Is die nog wel nuttig als consumptie :?
Verder is het een schimmel.

Ben er nog steeds niet uit.
Spuiten of schieten, ze belanden even goed bij de rendac.. :o

imd

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:19

Wat heeft het ermee te maken dat het een schimmel is? :P

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:23

mariekie schreef:
Vraagje: Mijn pony is al 31 jaar.
Is die nog wel nuttig als consumptie :?
Verder is het een schimmel.

Ben er nog steeds niet uit.
Spuiten of schieten, ze belanden even goed bij de rendac.. :o

maar dat is toch geen reden? 'ze belanden even goed bij de rendac'. Nou en? Weet paardlief toch niet?

Verschil is de manier van doodgaan, + als je schiet heb je het dier niet op het erf liggen.

Enneee... inderdaad... wat maakt het uit of ie schimmel is?

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:42

Ik heb weleens begrepen dat schimmels niet geslacht werden :?
Vanwege blauw vlees en melanomen ofzo? Of het is een fabel :?
Thuis op laten halen of bij de slager is imo hetzelvde.
Gaat beide met grijper ect, dat bedoelde ik met ze belanden bij allebei bij de randac. ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:58

Mijn pony Val is van zichzelf ingeslapen en dat is het prachtigste dat ik ooit gezien heb. Mijn paard Caruso is ingeslapen, omdat hij gewoon op was, hij heeft niet gevochten of niets.

Waarom ik zelf NOOIT een paard naar het slacht zou voeren is simpel, ik wil niet dat mijn paard op iemands bord terecht komt. Ik vind het beeld dat het paard wordt neergeschoten en op de grond valt veel te hard, iets wat ik als emotioneel wrak niet zou kunnen zien.

Nee, het is een spuitje of niets.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:00

chipieke schreef:
Mijn pony Val is van zichzelf ingeslapen en dat is het prachtigste dat ik ooit gezien heb. Mijn paard Caruso is ingeslapen, omdat hij gewoon op was, hij heeft niet gevochten of niets.

Waarom ik zelf NOOIT een paard naar het slacht zou voeren is simpel, ik wil niet dat mijn paard op iemands bord terecht komt. Ik vind het beeld dat het paard wordt neergeschoten en op de grond valt veel te hard, iets wat ik als emotioneel wrak niet zou kunnen zien.

Maar... maar... maar

*geeft het op*

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:14

@Abeltje77, ik weet niet waar jij je info vandaan hebt, maar ook als je zegt 'ik wil niet dat mijn paard dient als consumptie' durven ze het gerust gebruiken hoor. Mijn nicht werk in een slachthuis en ben eens een dagje met haar meegegaan en ze vegen er dikwijls genoeg hun laarzen aan af hoor.

Liever voorkomen wat voorkomen kan worden ;)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:49

Nog een vraagje waar hier misschien wel iemand antwoord op heeft:
Kun je je paard ook ter beschikking stellen aan de wetenschap? Dus dat ze je paard in Utrecht gebruiken voor onderzoek, of voor lessen anatomie voor diergeneeskundestudenten? Ben hier wel benieuwd naar.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:06

_Sigrid_ schreef:
Nog een vraagje waar hier misschien wel iemand antwoord op heeft:
Kun je je paard ook ter beschikking stellen aan de wetenschap? Dus dat ze je paard in Utrecht gebruiken voor onderzoek, of voor lessen anatomie voor diergeneeskundestudenten? Ben hier wel benieuwd naar.

Pfff... misschien hebben ze in Utrecht al wel genoeg paarden om te obduceren? Anders gewoon eens even bellen met de universiteit :) .

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:56

Dat vind ik ook een interessante optie! Paard doneren aan de wetenschap. Tegen de tijd dat het zover is ga ik dat mischien wel overwegen (lees: ernaar informeren).

Verder heb ik met paarden die naar de slager gingen eigenlijk alleen maar positieve ervaringen. Ze zien het als een uitje, iedereen is lief, leuk en aardig voor ze, ze krijgen dingen die ze anders nooit krijgen (veel meer worteltjes en ander lekkers, schuldgevoel afkopen van het baasje cru gezegd) en zijn weg voordat ze maar met de ogen kunnen knipperen, laat staan bedenken wat er gaat gebeuren. Slachthuizen ruiken altijd fris en schoon en ze stappen er vrolijk naar binnen.

Vrijwel altijd is de reden dat een paard eventueel gaat panieken het baasje, die zo raar doet en maar huilt, gestressed is en zo niet-normaal doet. Dan spiegelen ze als het ware aan het baasje en kunnen ze lastig worden. Als je zelf van te voren alles goed regelt, je laadt je paard in, gaat naar de slager en zorgt dat je er precies op tijd bent zodat je niet hoeft te wachten en gewoon door kan lopen (dus jezelf ook geen tijd geeft om er op dat moment te hard over na te denken) gaan de paarden eigenlijk altijd gewoon mee. In het slachthuis gaan ze meestal met de oortjes naar voren heen!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:03

Ik heb het voornemen om als er ooit iets gebeurd,mijn mini gewoon een spuitje te laten geven.(als dat kan natuurlijk en het dier niet te lang hoeft te lijden tijdens het wachten op een veearts).
Daarna laat ik hem cremeren,en wil hem terug in een urntje.
Tja,ik ben een softy mischien,maar zou het graag zo willen.
Beestje heeft mij tegen die tijd hopelijk veel plezier gegeven(hij is nu pas 6) dus vind dat het dubbel en dwars waard.
;)

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 00:45

Hmm moeilijke keuze. En het is een nog moeilijkere keuze als je er echt voor komt te staan...

Maar ik zou op dit moment mijn pony in laten slapen, waarom weet ik eigenlijk niet zo goed haha. Ik heb een arabier die met mijn dierenarts redelijk overweg kan, in tegenstelling tot onbekend terrein en onbekende mensen. Dus als ik hem nu op dit moment in zou moeten laten slapen, dan zou ik kiezen voor een spuitje.

Zoiezo omdat ik hem graag zou willen laten cremeren zodat ik hem altijd nog 'echt' bij me heb. Verder vind ik het niet reeel van mezelf om mijn paard te vervoeren als het afgemaakt/ingeslapen moet worden, ik wil dat dit in zijn eigen vertrouwde omgeving (stal) gebeurd.. Ook vind ik het voor hem en ook voor mij geruststellend als ik er zelf bij ben, gewoon samen. We zijn al 7j aar maatjes en zo wil ik het ook tot de laatste dag houden.

Dat hij zal vechten geloof ik wel, want dit maak ik dagelijks met hem mee haha. Hij vecht in principe voor alles, als hij ziek is vecht zijn lichaam ook. Dus dit zal idem dito zijn met een spuitje, maar eigenlijk denk ik zelf dat hij zich wel rustig zal houden in zijn vertrouwde omgeving en met mij erbij. Ik vind het fijner als ik hem rustig zie gaan als in 1 klap neer zie vallen. Natuurlijk zal hij het dan merken ofwel voelen dat hij gaat, maar ik vind dat er rustgevender uitzien eerlijk gezegt... kan niet precies uitleggen waarom.

Maar als het dus mogelijk is zou ik hem in laten slapen. Echter kan mijn mening wel veranderen als ik eenmaal met mijn neus op de feiten gedrukt word, maar zo sta ik er nu tegenover.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 00:53

Dat vind ik eigenlijk gewoon niet eerlijk naar je paard toe! Je weet dat ie gaat vechten, omdat ie dat altijd doet. Wil je dus willens en wetens hem laten inslapen en hem als laatste ervaring een doodsstrijd meegeven? Dan kies ik toch voor de slacht waar de laatste ervaringen een aai over de bol en een wortel of zo zijn.

Cremeren kan ook via de slager, dat is dus een kulargument.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 01:23

mick75 schreef:
Dat vind ik ook een interessante optie! Paard doneren aan de wetenschap. Tegen de tijd dat het zover is ga ik dat mischien wel overwegen (lees: ernaar informeren).

Verder heb ik met paarden die naar de slager gingen eigenlijk alleen maar positieve ervaringen. Ze zien het als een uitje, iedereen is lief, leuk en aardig voor ze, ze krijgen dingen die ze anders nooit krijgen (veel meer worteltjes en ander lekkers, schuldgevoel afkopen van het baasje cru gezegd) en zijn weg voordat ze maar met de ogen kunnen knipperen, laat staan bedenken wat er gaat gebeuren. Slachthuizen ruiken altijd fris en schoon en ze stappen er vrolijk naar binnen.

Vrijwel altijd is de reden dat een paard eventueel gaat panieken het baasje, die zo raar doet en maar huilt, gestressed is en zo niet-normaal doet. Dan spiegelen ze als het ware aan het baasje en kunnen ze lastig worden. Als je zelf van te voren alles goed regelt, je laadt je paard in, gaat naar de slager en zorgt dat je er precies op tijd bent zodat je niet hoeft te wachten en gewoon door kan lopen (dus jezelf ook geen tijd geeft om er op dat moment te hard over na te denken) gaan de paarden eigenlijk altijd gewoon mee. In het slachthuis gaan ze meestal met de oortjes naar voren heen!

Toch goed om te horen :)
Ik ben hier nog nooit naar de slager geweest.

Wel op ijsland. Dat was toch geen pretje... De paarden wísten wat ze te wachten stonden... ze wísten toen ze op de trailer gingen dat ze niet zomaar naar hun 'overwinteringsland' gingen. Bij de slager aangekomen heb ik ze nog nooit zo raar zien doen. Het waren oudjes, op, ze zouden de winter niet hebben overleefd. Daarom hebben we ze af laten maken voordat ze de hongerdood zouden sterven.
Maar de slager was dan ook een rare man... Kwam daar buiten met zn bebloed schort aan, vroeg aan ons of we een kopje koffie wilden :?
Nou nee bedankt... We komen morgen wel terug om de halsters op te halen.

Volgende dag kwamen we terug en zagen we letterlijk aan de ene kant een vrachtwagen met schapen die uitgeladen werden het hok ín, en aan de tegenovergestelde kant kwamen er bebloede schapenvelletjes er weer uit een andere vrachtwagen in.
Dat was echt een naar gezicht, ik zal dat nooit meer vergeten... Ookal studeer ik Diergeneeskunde en zie ik dus dagelijks dode, opengesneden dieren...

En iedere keer als ik er langs rijd, dan moet ik gewoon weer even kijken. Ik weet dat het verschrikkelijk is, maar ik moet gewoon kijken...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 01:43

Ik denk dat de manier waarop wij onze paarden in Nederland naar de slager brengen ook mee speelt. Particuliere paarden hebben nou eenmaal een status aparte, en de meeste slagerijen houden daar rekening mee. Dus je kan op afspraak komen zodat je niet hoeft te wachten, vaak hebben ze een aparte ingang voor particuliere paarden die volledig afgeschermd is van de ingang voor andere dieren en gaan de baasjes mee, waardoor het voor het paard minder vreemd is. Als je zelf niet in alle staten bent mag je er meestal ook gewoon bij zijn.

Dat is wel iets anders dan zoals jij het beschrijft, en zoals het hier vermoedelijk ook gaat bij de slachtpaardjes die overblijven op de markten en van handelaars. Particuliere paarden worden gewoon anders (beter) behandeld dan de hele karrevrachten "slachtpaarden" die ook dagelijks aangeleverd worden.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 07:00

mick75 schreef:
Dat vind ik eigenlijk gewoon niet eerlijk naar je paard toe! Je weet dat ie gaat vechten, omdat ie dat altijd doet. Wil je dus willens en wetens hem laten inslapen en hem als laatste ervaring een doodsstrijd meegeven? Dan kies ik toch voor de slacht waar de laatste ervaringen een aai over de bol en een wortel of zo zijn.

Mee eens.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:20

Maar ze zegt er ook wel bij dat hij helemaal niet graag een onbekend terrein heeft. Ik heb ook al paarden meegemaakt die in een nieuwe omgeving compleet van de kaart geraken. Als ik een paard zou hebben die nooit van het erf is afgeweest en die ik het dan zou moeten aandoen om zijn laatste tijd in volle stress te laten omdat hij zijn vertrouwde omgeving kwijt is, of die misschien gaat vechten tegen de spuit, dan zou ik het toch ook een hele moeilijke keuze vinden en doen waar ik hoop het minste nachtmerries bij te krijgen.

Voor mijn huidige paard is transport geen enkel probleem. Het enige wat die doet als die op een totaal vreemde plek staat is zo snel mogelijk gras zoeken.

SANNExREBEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:54

Ik vind dat je ten alle tijden in het belang van je paard moet kiezen .
Ik persoonlijk heb de voorkeur voor de slacht , puur omdat ik zeker weet dat het snel gebeurd is .
Máár , is het paard niet meer op de trailer te laden , is elke minuut een lijdens weg of is de reis sowieso al een hele stress ervaring zou ik toch de keus overwegen .

Zoals ik al zei , ik kies in het belang van het dier .. niet van mij zelf .

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:08

Mijn paard had een scheur in haar darm, op dat moment was ze dus al bij de veearts, na uren van helse pijnen. Ze moest zo snel mogelijk uit haar lijden verlost worden, dit ging dmv 'een spuitje' maar hoe ziek ze ook was, ze reageerde toch nog angstig en verbaasd, gelukkig was het snel over............ voor mij was het een groot drama.

Ooit hebben mijn vriend en ik voor een vriendin, haar paard weggebracht naar de slager, het beestje had in de trailer al diarree, toen hij eruit mocht was hij op van de zenuwen, ik weet zeker dat hij 'iets' voelde en dat kan ook mijn spanning geweest zijn. Ook dat was voor mij een afschuwelijke ervaring.

Deze dingen gaan vaak zoals ze gaan, een keuze maken is soms niet mogelijk, het gaat om het dier, en een paard dat helemaal gezond is behalve dat ene voorbeentje, wegbrengen naar de slager terwijl ze vol zit met appeltjes en blaakt van levenslust, ja dat zal voor ons het moeilijkste worden wat we ooit gaan doen.................................

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:50

Ik zat eens na te denken.. slager is zijn is ook een beroep.. Je staat s'morgens op en je slacht als het ware de hele dag dieren.. Ik vind het knap dat er mensen zijn die dat kunnen, ik zou bij het eerste beste konijn of weet ik veel al gaan janken!
Ik kan me voorstellen als jij voor het eerst een dier moet slachten dat je echt met trillende handen staat maar naarmate je het langer doet 'went' het wel om het zo maar te zeggen..

Misschien ben ik wel de enige die daar over na denkt maar pfoe.. zo'n dier afschieten van mensen die jaren plezier hebben gehad, aan de kant staan te huilen.. jij pakt die kogel en boem het paard is weg.. vervolgens moet je het dier helemaal opensnijden..
Ik vind het écht heel knap van hun hoor! En ik ben blij dat ze er zijn voor de mensen die hun dier naar de slacht brengen.. zoals ik al eerder zei : ik kies voor het spuitje.
Mijn merrie heeft helemaal niet gevochten en het ging allemaal zo rustig in haar eigen omgeving.
Mijn huidige paard is geen vechter en ook voor haar zou ik het spuitje kiezen als die tijd eraan komt.
Het idee dat je paard misschien opgeten word.. Of aan stukjes word gehakt.. Nee dankje..
Maar, ik heb er helemaal geen problemen mee met de mensen die het wel doen!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:57

Abeltje77 schreef:
chipieke schreef:

Maar... maar... maar

*geeft het op*

_O- volgens mij weten veel mensen het nog steeds niet :+
misschien werkt dit beter:
als je je paard laat schieten betekend dat nog niet automatisch dat hij op je bord terecht komt, daar kies je zelf voor.

Ik denk dat je inderdaad heel erg naar de situatie op zich moet kijken als het zich aandient, en ook naar je paard.
Mijn merrie word bijvoorbeeld verschrikkelijk druk en woest op vreemd terrein, alleen al daarom zou ze niet naar de slager gaan.
En mbt geweldadig; wat iemand anders ook al zei; als het gebeurd, wil ik er wel zelf bijzijn tot het einde, en de manier waarop het gebeurd bij de slager daar zou ik emotioneel gezien ook niet tegen kunnen. Je kan daar ook geen afscheid meer van het lichaam nemen of rustig aan doen (denk ik?)

Als ik voor mijn paarden moet kiezen dan word het, als ze niet zelf gaan, inslapen.
En dan natuurlijk het liefst gewoon in het weiland of op stal, zodat ik de tijd heb om afscheid te nemen.
Maar voorlopig hoop ik nog heul lang van ze te kunnen genieten natuurlijk! :D

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:59

Zag vd week op tv trouwens dat programma met bn'ers die zelf hun maaltijd moeten inkopen en maken. Zeg maar van koe tot biefstuk in de pan, en die opmerking die ze daar maakten vond ik wel heel treffend.
Die vrouw zei; "Ik ben verbaasd over hoe effectief mensen kunnen doden."

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:00

Ik ken trouwens wel een filmpje op youtube van een paard dat geslacht word.. ik dacht eerst dat het heel erg eng zou zijn om naar te kijken maar dat was helemaal niet zo..
Ben na dat filmpje anders gaan denken over de slager..
Als je een link wilt moet je het maar even pben ofzo want vind het niet zo netjes om het gelijk neer te zetten voor de mensen die dat niet willen zien