Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:59

Welshcobfan schreef:
ach, maar de kern blijft gelijk voor de mensen die er langs lopen: daar ging het mij om, die zien een paard die klappen krijgt.

Ha we zijn terug on-topic ;) Ja kijk, dat zien ze bij mij dus niet, hier wordt niet gemept. Ik loop ze hooguit wel zelf eens ondersteboven als ze niet opzij zouden gaan, maar dat is het zo'n beetje qua paardentaal tegen een paard gebruiken.
Ik ben van mening dat je je als mens tegenover een paard een begrijpelijke maar volledige eigen 'taal' moet aanmeten die los is van iedere fysieke krachtmeting. Het is niet omdat ze op de wei ruw ravotten dat ze ook wel een klap kunnen hebben (fysiek..best uiteraard). Of beter, dat ik me daarmee als leider voor mijn paard zou willen associëren. Paarden zijn m.i. volledig in staat een abstracte taal te leren waarmee je even kordaat nee kan zeggen in het 'paard-mens gesprek' als als dat bijvoorbeeld bij paarden onderling met een dreigend geheven been zou zijn.
Als de kuddeleider hier 'voor echt' zijn been moet heffen wordt dat door de anderen niet in vraag gesteld noch uitgetest, zijn positie is klaar en duidelijk en staat niet in vraag. Diezelfde 'serieuze nee' kan je even goed omzetten naar een subtieler teken dat je als menselijke leider kan gebruiken. Voorwaarde is wel dat je leiderschap niet in vraag staat ;-)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 01:00

Ik begrijp wel wat Pharagirlke bedoelt, volgens mij zegt zij dat je gevoel vooral een leidraad moet zijn en niet een of andere theorie die bij een aantal modelpaarden erg goed werkt. Je kan stug vasthouden aan een theorie omdat het zou moeten werken, terwijl je gevoel al lang zegt van "dit wordt hem niet" en in 99% van de gevallen is je gevoel daarbij juist.

vuurneon

Re: Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 01:08

Bandida: ik gebruik de tik ook echt alleen als hij mij van de 'troon' wil stoten door de rangorderegels duidelijk te overtreden. Dan moet ik direct en goed ingrijpen (anders kan ik skiieen :P).
Om dingen aan te leren, gaat in 4 fasen: waarbij de laatste fase pas een zachte tik is. Maar meestal heeft hij bij fase 3 al door wat de bedoeling is ;)
En daarna al een fase eerder.
Tik is dus echt puur als mijn leiderschapspositie in gevaar komt (en daarmee kom ik ook in gevaar als hij bv pal achter mij gaat staan of mij voorbij loopt)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 01:09

Welshcobfan schreef:
Tik is dus echt puur als mijn leiderschapspositie in gevaar komt (en daarmee kom ik ook in gevaar als hij bv pal achter mij gaat staan of mij voorbij loopt)

8-) We zeggen bijna hetzelfde!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 01:11

hahaha precies ;)

Daar gaat het bij veel mensen mis: dingen van paarden verkeerd interpreteren als schattig, terwijl het paard gewoon je heel subtiel verteld dat hij de baas is.
Even ongevraagd aan je knabbelen bv... of 'gezellig' naast je lopen terwijl het paard toch echt voor jou loopt (en jou dus leidt :+).

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 01:14

Welshcobfan schreef:
hahaha precies ;)

Daar gaat het bij veel mensen mis: dingen van paarden verkeerd interpreteren als schattig, terwijl het paard gewoon je heel subtiel verteld dat hij de baas is.
Even ongevraagd aan je knabbelen bv... of 'gezellig' naast je lopen terwijl het paard toch echt voor jou loopt (en jou dus leidt :+).

:D Dat is waar, je moet altijd heel erg attent zijn, een stapje voor, en zoals het voor een echte leider past alles gezien hebben. Vervolgens kan je ofwel reageren, ofwel kiezen om niet te reageren. Dat tweede, op het juiste moment gekozen, kan ook erg goeie resultaten hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 01:17

Het zijn echt van die hele kleine dingen ben ik achter gekomen, alleen verschil is dat het ene paard het niet tegen je gaat gebruiken dat je geen echte leider bent, en het andere juist wel :+ (zoals mijn draak :+).

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 01:29

Welshcobfan schreef:
Het zijn echt van die hele kleine dingen ben ik achter gekomen, alleen verschil is dat het ene paard het niet tegen je gaat gebruiken dat je geen echte leider bent, en het andere juist wel :+ (zoals mijn draak :+).

En dat is dus waar ik met mijn draak ook vreselijk mee moet oppassen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 01:32

mick75 schreef:
Ik begrijp wel wat Pharagirlke bedoelt, volgens mij zegt zij dat je gevoel vooral een leidraad moet zijn en niet een of andere theorie die bij een aantal modelpaarden erg goed werkt. Je kan stug vasthouden aan een theorie omdat het zou moeten werken, terwijl je gevoel al lang zegt van "dit wordt hem niet" en in 99% van de gevallen is je gevoel daarbij juist.

Inderdaad :) Heb de echte goeroe's eens 'doorgelezen' (hun theorie dus wel te verstaan) en dacht altijd: je moet daar wel een heel specifiek type paard voor hebben om dit te laten werken... Het klinkt allemaal leuk maar daar houd het ook op vrees ik... (als je met een echt probleem zit dus) vandaar dat ik me idd liever laat leiden door intuitie... Aanvoelen wat een paard nodig heeft ipv er van uit gaan dat een of andere stramme theorie bij elk paard werkt.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 01:36

Dat gevoel heb ik dus ook altijd bij de "goeroes". Kan er niets mee, al zijn er soms wel dingen waarvan ik het nut wel in zie of die gewoon handig kunnen zijn.

Geen enkel paard past perfect in een hokje, net zoals geen enkel mens perfect in een hokje past. Pak uit theorieen wat je kan gebruiken en maak daarin een persoonlijke mix, op zowel jou als je paard toegespitst. Daarmee, in combinatie met intuitie, kom je volgens mij het verste.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 01:39

Inderdaad, er zijn dingen die ik er uit gebruik. Zeker en vast.. Maar als ik dan mensen hoor die zich echt vastpinnen op 1 "goeroe"... Tja dan hoop ik altijd zeer dat ze hele brave paarden ontmoeten...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 01:48

Volgens mij zoeken die ook de paarden op die bij die stroming passen. Voor elk wat wils immers! Iemand schreef hier al dat rotzakken per definitie naar de slager gaan als die bij haar terecht komen, dat is een manier van selecteren...

Over het algemeen komen de betrekkelijk gemakkelijke paarden uit bij "softe" eigenaren, en de rotzakken uiteindelijk bij de "hardere". En vaak werkt het dan ook wel uiteindelijk, al is het maar omdat de eigenares geen afscheid van haar paard dat niet op de theorieen van welke goeroe dan ook reageert kan nemen. En ze dan uiteindelijk maar gaan zoeken naar een middenweg die wel werkt. Helaas komt er in die tussentijd een hoop leed en vooral onbegrip van weerszijden voor dat bij goed aankoopbeleid (lees: overschatting eigen vermogens) niet had hoeven gebeuren. Dan kan je denk ik beter gewoon je gevoel volgen zonder eerst de boekjes van voor naar achter en terug door te worstelen zonder veel resultaat. Werkt over het algemeen dan sneller en beter en is eerlijker voor het paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 02:20

Ik geef heel eerlijk toe dat ik me aan mijn merrie ook overpakt heb. Uiteindelijk is het goed gekomen, heb een boel van haar geleerd en ze heeft me gedwongen me te verdiepen in andere manieren dan die wat ik kende. Nu is het wel zo dat ik haar niet gekocht heb. :) Had ik een paard gekocht... Was het niet deze merrie geweest, ook al was er een ontzettende klik toen ik haar zag... (ik was al knetter gek van haar vanaf de eerste minuut dat ik oog in oog stond met haar)

Dus ik weet wel wat het is om zo gek van een dier te zijn dat je het niet kan loslaten, maar uiteindelijk leer je er ook van... En het volgende paard mag wat moeilijker zijn dan een normaal paard... Want nu weet ik wél hoe ik er mee om moet gaan... Maar aan boekjes heb ik niets gehad in die zoektocht naar hoe het dan wel zou lukken om enigszins tot het dier door te dringen...

Dus ja, ik ben het met je eens... Ze selecteren hun paarden op basis van de techniek die ze willen hanteren... T is vreemd hoe vaak ze ook nog bij de juiste paarden uit komen... :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 02:32

Dat is ook gewoon een stukje kennis. Iemand die bang is zal over het algemeen niet heel snel een superheet sportpaard kopen en iemand die bitloos en boomloos wil gaan rijden heeft ook wel een bepaald idee van welke paarden dat kunnen... Die zie je in elk geval niet snel op sportgefokte KWPN'ers rondrijden. De mensen die voor dergelijke paarden gaan hebben vaak toch al een bepaald idee over welke richting ze opwillen en welke paarden daarmee kunnen matchen en welke absoluut niet.

Uiteindelijk valt in de meeste gevallen het deksel wel netjes op het potje, al is daar soms veel tijd voor nodig (en in sommige gevallen veel doorverkopen voordat het dier uiteindelijk bij een passende eigenaar terecht komt). Onder passende eigenaar zie ik ook de mensen die zich eigenlijk overvraagd hebben maar bereid zijn daarvoor naar oplossingen te zoeken buiten de standaard boekjes.

Hier op Bokt zitten zowiezo niet alle paardeneigenaren, en mensen met problemen komen hier al snel terecht waardoor Bokt met alle topics over voorkombare problemen niet geheel representatief is voor de paardenwereld... En meisjes van 13, 14, 15 jaar moeten zelf nog heel veel leren, de meesten komen na verloop van tijd wel tot inzicht/ afdoende zelfkennis om waar nodig hulp in te schakelen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 07:29

mick75 schreef:

Ik weet wat intuititie is :D
Ik bedoel: Wat heeft intuitie te maken met het specifieke voorbeeld dat zij daar geeft?

Ik heb niet veel zin verder te reageren op de laatste paar posts, wil alleen zeggen dat ik nog nooit ergens zo mensen de plank heb horen misslaan. Ik ken echt niemand die een paard uitzoekt bij een methode, en z'n paard verkoopt als het niet werkt :? De mensen die ik ken zijn bijna allemaal juist verder gaan zoeken om het paard dat ze al hadden beter te begrijpen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 07:53

mick75 schreef:
Volgens mij zoeken die ook de paarden op die bij die stroming passen. Voor elk wat wils immers! Iemand schreef hier al dat rotzakken per definitie naar de slager gaan als die bij haar terecht komen, dat is een manier van selecteren...

Misschien moet je eens lezen wat ik daar eigenlijk over schreef.

Dat van 'goeroes' en zoeken naar brave paarden? Is dat echt jullie overtuiging? Dan illustreert het veel meer jullie 'opvoeding' in de paarden als die van de aanhangers van zo'n zogenaamde goeroe.

Citaat:
Dat is ook gewoon een stukje kennis. Iemand die bang is zal over het algemeen niet heel snel een superheet sportpaard kopen en iemand die bitloos en boomloos wil gaan rijden heeft ook wel een bepaald idee van welke paarden dat kunnen... Die zie je in elk geval niet snel op sportgefokte KWPN'ers rondrijden.

De meeste mensen die bitloos rijden doen dat met het paard wat ze al hadden. Ik ken absoluut niemand die een paard uitzoekt op basis van de mogelikheid om er bitloos mee te kunnen rijden.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:02

Het grappige in dit soort discussies is dat ik altijd geneigd ben te zeggen dat je paard moet kunnen/durven aanpakken, maar ik het zelf in de praktijk maar heel zelden hoef te doen. Net als paarden onderling dat doen kun je al heel kleine correcties geven die in principe vaak al genoeg zijn. Ook bij de vele jonge hengsten die ik tijdens mijn werk in handen heb gehad. (dan leer je wel snel en consequent zijn want dan moet je wel...)

Wat ik vaak zie gebeuren, ook in het rijden, is dat mensen eerst een half uur over zich heen laten lopen en vervolgens gaan brullen en slaan. Ik vind een keer een klap verkopen op het juiste moment niet erg, maar in 9 vd 10 gevallen was je zelf gewoon te laat.

Ik vind dat er wel degelijk veel veranderd is in de benadering naar paarden toe, en ik ben echt niet van mening dat vroegah alles beter was zoals hier door sommigen geschetst wordt. Ik kom uit een klein dorp met een ponyclubcultuur, en aan de ene kant heb ik daar inderdaad een "goeie ouwe" no-nonsens benadering geleerd, anderzijds heb ik er ook heel veel onbenulligheid gezien.

Ik zie ook steeds meer paarden die niet in groepsverband worden opgefokt omdat de eigenaar het zo leuk vind om het veulentje op stal te hebben en te kunnen poetsen. Die paarden beginnen naar mijn mening al met een achterstand, omdat ze geen "paardengedrag" aanleren kun je ze ook niet corrigeren, want de omgang met een paard is gebaseerd op z'n natuurlijke gedrag tussen soortgenoten. Ik heb een paar van dat soort paarden zadelmaken "mogen" maken en daar werd je niet gelukkig van, ze snappen het namelijk niet als je een keer corrigeert.

Kendra haalt ook een goed voorbeeld aan, het niet alleen verantwoordelijk zijn. Ik heb eens een jonge hengst op een pensionstal gehad, de eigenaar leidde veel jonge paarden op, hij vond het geen probleem en ik had er een goed gevoel bij. Wel werd hij steeds lastiger en schreeuweriger als ik hem uit zijn stal haalde en ik snapte niet goed waarom. Tot ik een keer zag hoe hij buiten gezet werd: hij kwam uit de stal, begon te brullen en uit te schachten en vervolgens trok mijn stalbaas zijn hoofd omhoog en draafde met een brullende en slaande 3-jarige naar buiten... Ik heb hem toen bij een bevriende hengstenhouder neergezet en daar had hij het gedrag binnen een dag afgeleerd.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 08:52

Ook voor mij geldt: mijn eigen paarden hoef ik zelden in de grijpen met iets anders dan nee, of duidelijke lichaamstaal. En ik heb niet persé de makkelijkste paarden. Blije afstammelingen van Amor met dito bijbehorend karakter. Phara heeft er ook zo eentje. Dat zijn paarden die vrij snel nee zeggen en redelijk vaak testen of zij niet toch inmiddels leider zijn geworden. Negeren kan een optie zijn. Heb ik weken gedaan toen mijn jongste paard besloot dat het een goed idee was om tegen de box te gaan rammen als ik het oudste paard aandacht gaf. Dat helpt uiteindelijk wel. In zo'n geval helpt een mep niet. Krijgt ie de aandacht die hij wil hebben.

Jaren geleden heeft mijn merrie met mij erop staat stampvoeten van woede in de wedstrijdring. Ze wilde terug naar haar maatje op de trailer. Op zo'n moment het gevecht aangaan heeft geen zin, ze zijn toch sterker en ze dreigde dan wel over de bakrand te gaan. Godzijdank had ik een jury die me niet de ring uit heeft gestuurd (bij western sta je met meerdere paarden in de line up). Ik ben pas gegaan toen haar driftbui voorbij was en ze weer bij haar zinnen was. Ook dan heeft 'stevig'doorpakken geen enkele zin. Gewoon wachten is dan voor mij de goede actie (aan het werk zetten kon in die situatie (wedstrijdring) niet, maar i.i.g. niet meegaan in het gedrag wat gericht is op wegkomen en naar de trailer rennen 'als een blind paard'.

Mijn jongste paard dat op zijn derde tijdens het grondwerk opeens met een piep wegbokte (hij voelde zich weer heel wat nadat hij voor de dood was weggesleept en 3 maanden moest revalideren). Tijdens dat wegbokken werkte hij zijn hoeven mijn kant uit en ik heb hem mep verkocht en in een hoek gedreven. Vervolgens in beweging gehouden tot hij likte, de hals liet zakken en naar mij toe kwam. Dat geintje heeft hij nooit meer uitgehaald. Het was even een opwelling. Hoort er ook bij. Hij was drie, je moet dan echt even proberen of het allemaal nog steeds moet als je een paard van die leeftijd bent.

Wat ingewikkelder zijn de steigeraar/omdraaiers die het erf niet afwillen. Ik ben niet bang voor steigeren (ik heb liever geen bokkers) en ik heb een vriendin die ik blindeloos vertrouw om op tijd vanaf de grond in te grijpen. Bij die paarden (toen zij nog een eigen paardenbedrijf had waren dat er veel) gaan we samen naar buiten. Ik erop, zij met touwhalster en leadrope ernaast. Ik rij, maar als de omdraai/steiger ontstaat is zij er ook. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat het paard door het draad langs de weg loopt, zich achterover laat klappen, of keihard achteruit de sloot in knalt. Samen kunnen we die situaties goed oplossen en doorgaans duurt het niet zo lang of dat paard loopt gewoon normaal het erf af. Tot de eigenaar het weer probeert. Dan krijg je het zelfde riedeltje terug. Dus dan moet je ook de eigenaar nog helpen om hetzelfde te realiseren.

Zo maar een paar voorbeeldjes..
Laatst bijgewerkt door Anya op 28-04-09 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:55

joanna wil nog wel eens aan me knabbelen, wat kan ik dan het beste doen?ze bijt niet lelijk hoor, maar mummelt meer aan me, maar ik hoor en lees dat ik dat niet moet toelaten omdat het dominant gedrag is? dus hoe pak ik dat dan aan?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 09:02

Die zou ik gewoon terugzetten met een duidelijk 'nee'. Dus uit jouw persoonlijke omgeving zetten.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:05

Bandida schreef:
Anya schreef:
Omdat je het zelf niet bent tegengekomen en alleen heel rustige kuddes kent. Misschien reageer jij daarom wel zo fel. Voel je je aangesproken dan?

Ik wel anders, ik loop al 25 jaar tussen de paarden, en heb nog altijd geen nood gehad aan stevige correcties. Het is gewoon onzin dat dat noodzaak is, en mensen die anders beweren, daar kan ik alleen maar van zeggen dat ze de kennis/wil/gelegenheid (nog) niet hebben om het anders te doen.

Heb hier ook twee 3 jarige hengsten lopen, volgens de Bokt-mytologie zowat het gevaarlijkste huisdier in paardenland, maar neen.. geen nood aan roepen, zweepjes, tikken, meppen, sporen, bitten, opdrijven, kettingen, hulpteugels of whatever. De heren gedragen zich zo ook wel. Volgens een andere Bokt legende zou je kunnen zeggen dat ik er helemaal kom op softy natural wijze, fluisterend al het ware :D :+
Grapje, ben geen NH-kenner.. maar dat doet er niet toe.

Dan heb je niet goed gelezen of niet goed begrepen.
Er staat dat het allemaal prima kan zonder tikken en zwepen. De mensen die hun eigen paarden hebben, of een eigen groep paarden waar ze veel in komen hebben dat probleem niet.

Maar een heleboel mensen kunnen het niet, laten het te ver gaan. Gaan hulp inroepen pas als de hoeven voorbij komen, niet eerder. En dan kom je dus paarden tegen zoals je eigenste niet is.
En dan wordt het ineens een stuk lastiger om het paard bij te brengen dat wat hij doet niet mag. Die dulden ook niet meteen een nee, want ze hebben al een hele tijd toch een ja gekregen.
En dan ga je verder in de duidelijke taal. Ga je verder dan alleen maar de lichaamstaal.
Je laat eerst zien dat het niet mag met je lichaam, met je stem. Maar als een paard er maling aan heeft, dan komt er wat grovers.
Precies zoals in een groep paarden. Die geven ook eerst de kleine hints, geen reactie dan komt er ook een bijt of een trap.

En dat is dus wat er hier steeds geschreven wordt. Niet dat mensen met hun eigen paarden problemen hebben en ook niet met goed opgevoede van andere.
Maar het gaat om de slecht opgevoede van andere, ook daar niet meteen de mep, maar soms wel.
Zo zacht als het kan, zo hard als het moet.

Beloning hoort er ook bij, dat hoort onder het kopje zo zacht als het kan, niets fijner dan een paard kroelen. En nog veel fijner omdat te doen met een paard waar dat zogenaamd eerst niet mee kon.
Laatst bijgewerkt door kazary op 28-04-09 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:11

Bandida schreef:
pharagirlke schreef:
Ja, je bent beslist geen paardenliefhebber als je een paard een tweede kans geeft omdat een of andere dumbo het dier nooit manieren geleerd heeft :(:)

Dat is jouw definitie van rotzak? De mijne niet. Voor mij heb jij het nu over paarden met een mensenprobleem.
Maar afgezien daarvan, ja ik ben erg selectief in waar ik mijn tijd in steek.

Maar dan wel commentaar hebben op mensen die daar een stuk minder selectief in zijn?
Mensen die het lot van een paard aantrekken dat bijna op het slachthuis staat.
Niet omdat het een rotpaard is, maar omdat het een rotpaard gemaakt is.

Dat idee krijg ik al het hele topics. De mensen die het hardste roepen wat er allemaal niet mag hebben gewoon een stel brave paarden om hen heen. Die vast wel eens een pasje naar links zetten zonder toestemming, maar waar het dan bij blijft.
Zoeken de andere soort paarden ook niet op. Niet erg. Ieder zijn ding.
Maar hou dan aub op met de andere die hun tijd en energie wel stoppen in de paarden die verpest zijn te veroordelen op hoe ze een paard opknappen. Ik ken meerdere mensen die dat doen en ze zeggen allemaal hetzelfde. dat kan geen toeval meer zijn.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:19

Citaat:
Dat idee krijg ik al het hele topics. De mensen die het hardste roepen wat er allemaal niet mag hebben gewoon een stel brave paarden om hen heen. Die vast wel eens een pasje naar links zetten zonder toestemming, maar waar het dan bij blijft.
Zoeken de andere soort paarden ook niet op. Niet erg. Ieder zijn ding.
Maar hou dan aub op met de andere die hun tijd en energie wel stoppen in de paarden die verpest zijn te veroordelen op hoe ze een paard opknappen. Ik ken meerdere mensen die dat doen en ze zeggen allemaal hetzelfde. dat kan geen toeval meer zijn.

Idd!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:37

kazary schreef:
De mensen die het hardste roepen wat er allemaal niet mag hebben gewoon een stel brave paarden om hen heen.

Ja het zal dat wel zijn O:)
En de kennis om met een zelfverklaarde rotzak om te gaan zit bij andere mensen, degenen die hier niet roepen en thuis niet NH en niet-soft zijn, die heel edelmoedig kwaaie paardjes redden van de slacht en ze helaas wel hard moeten aanpakken om ze weer verkoopbaar te krijgen.
We vervallen in hokjesdenken..

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:42

Ja, dat zal het zijn.
Je hebt het zelf ook al aangegeven dat je bepaalde paarden niet opzoekt. Nou andere mensen zoeken die wel op. Gelukkig maar.
En het is geen hokjes denken, maar realiteit.
En iedereen die die paarden wel opzoekt zegt hetzelfde, de paarden hebben hun zin gehad door de te zachte eigenaren. Toeval? Nee daar geloof ik al lang niet meer in :)
En hard aanpakken hoort daar soms bij, helaas. En vooral helaas voor het paard, die is de dupe. Niet de vorige eigenaar, die koopt gewoon de volgende.