Welshcobfan schreef:ach, maar de kern blijft gelijk voor de mensen die er langs lopen: daar ging het mij om, die zien een paard die klappen krijgt.
Ha we zijn terug on-topic
Ja kijk, dat zien ze bij mij dus niet, hier wordt niet gemept. Ik loop ze hooguit wel zelf eens ondersteboven als ze niet opzij zouden gaan, maar dat is het zo'n beetje qua paardentaal tegen een paard gebruiken. Ik ben van mening dat je je als mens tegenover een paard een begrijpelijke maar volledige eigen 'taal' moet aanmeten die los is van iedere fysieke krachtmeting. Het is niet omdat ze op de wei ruw ravotten dat ze ook wel een klap kunnen hebben (fysiek..best uiteraard). Of beter, dat ik me daarmee als leider voor mijn paard zou willen associëren. Paarden zijn m.i. volledig in staat een abstracte taal te leren waarmee je even kordaat nee kan zeggen in het 'paard-mens gesprek' als als dat bijvoorbeeld bij paarden onderling met een dreigend geheven been zou zijn.
Als de kuddeleider hier 'voor echt' zijn been moet heffen wordt dat door de anderen niet in vraag gesteld noch uitgetest, zijn positie is klaar en duidelijk en staat niet in vraag. Diezelfde 'serieuze nee' kan je even goed omzetten naar een subtieler teken dat je als menselijke leider kan gebruiken. Voorwaarde is wel dat je leiderschap niet in vraag staat
).
We zeggen bijna hetzelfde!
).
Dat is waar, je moet altijd heel erg attent zijn, een stapje voor, en zoals het voor een echte leider past alles gezien hebben. Vervolgens kan je ofwel reageren, ofwel kiezen om niet te reageren. Dat tweede, op het juiste moment gekozen, kan ook erg goeie resultaten hebben.
Heb de echte goeroe's eens 'doorgelezen' (hun theorie dus wel te verstaan) en dacht altijd: je moet daar wel een heel specifiek type paard voor hebben om dit te laten werken... Het klinkt allemaal leuk maar daar houd het ook op vrees ik... (als je met een echt probleem zit dus) vandaar dat ik me idd liever laat leiden door intuitie... Aanvoelen wat een paard nodig heeft ipv er van uit gaan dat een of andere stramme theorie bij elk paard werkt.
De mensen die ik ken zijn bijna allemaal juist verder gaan zoeken om het paard dat ze al hadden beter te begrijpen.