nieuwe roemeense paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:34

_Florien_ schreef:
rockwitch schreef:
Maar tuurlijk weten we wel dat dit maar een druppeltje op een gloeiende plaat is, maar als wij die foto's krijgen, van paarden die gedumpt zijn, en die echt hulp nodig hebben omdat ze anders dood gaan. Tja ik kan gewoon niet mezelf dan omdraaien en verder mijn schouders ophalen. Want dat blijft in mijn hoofd rondspoken. En ik kan helpen, dus waarom zou ik het niet doen.

Heel begrijpelijk. Er zijn nog zoveel paarden die hulp nodig hebben, en er zullen er elke dag meer bij komen. Maar dat zou geen reden moeten zijn je om te draaien en te denken "het zijn er teveel, dus het heeft toch geen nut". Natuurlijk kun je ze niet allemaal redden, maar je doet wat je kan en je hebt er nu wel alweer vijf gered. Deze vijf hebben het nú al zoveel beter, en dat is alleen al de moeite waard je hier voor in te zetten. Het zijn er wél weer vijf die je hebt kunnen helpen (op een aantal van duizenden, maar déze vijf zijn in ieder geval op weg naar een beter leven).

_/-\o_ +:)+

Helemaal mee eens. Het is mss wel een druppel op de hete plaat, maar voor die 5 paarden draait het wel om hun leven. Dus maakt het wel degelijk uit als je er eentje red, voor die ene dan toch. Ik zou zelf ook wel gered willen worden als ik daar in erbarmelijke omstandigheden moet leven :) Dus keep up the good work +:)+

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:50

Prachtig moment dat, dan weet je gewoon dat het goed gaat.

rockwitch

Re: nieuwe roemeense paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 14:41

Ja als ze gaan showen voelen ze zich toch al een stuk lekkerder denk ik. Leuk om te horen tosadog.

Romhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:58

Hallo,

Ik ben die "domoor" die Rockwitch voor de tweede keer gevraagd heeft in Nederland adoptanten te zoeken voor verwaarloosde Roemeense paarden. Ik kijk niet elke dag op dit topic, omdat ik alweer met een volgende reddingsactie bezig ben van Roemeense dierentuindieren. Ik weet, dat ik me niets van die reacties aan moet trekken, dat we beter eerst de mensen kunnen helpen, maar het doet me toch wat. Meestal worden die opmerkingen gemaakt door mensen die zelf niets op dat gebied doen. Mensen die denken de realiteit te zien op de televisie. Ik zal het nog één keertje uitleggen.

Het zwerfpaardenprobleem in Roemenië is pas ontstaan nadat Roemenië lid werd van de Europese Unie in 2007. Doordat EU regelgeving nu ook van toepassing is op Roemenië worden de paarden massaal gedumpt. We praten over 1 miljoen zwerfpaarden. Het zullen er in korte tijd nog meer worden, maar het probleem zal sneller zijn "opgelost" dan het zwerfhondenprobleem. Paarden reproduceren veel langzamer dan honden en de populatie zal dus sneller afnemen door sterfte of doding.

Natuurlijk is het hierheen halen van Roemeense honden en paarden niet de oplossing. De oplossing ligt bij de politici in Brussel en Straatsburg. Daar zijn we natuurlijk begonnen. Binnenkort spreek ik alle Nederlandse Europarlementariërs over de problemen in Roemenië. In de politiek op EU niveau is helaas geen enkele interesse voor dierenwelzijn. Dus besluit ik keer op keer met reddingsacties de aandacht van de media te krijgen, de aandacht van het Nederlandse volk en de aandacht van Roemeense politici en de aandacht van EU politici.

Ik geniet met volle teugen van de vooruitgang van alle paardjes. De werkpaarden in Roemenië hebben trouwens allen dit formaat. Ik heb er nog nooit een groot rijpaard gezien als in Nederland. Wat betreft het blijven volgen van de paardjes. Uiteraard doen we dat. Maar als ik alle foto's zie, dan weet ik eigenlijk al genoeg. Over een tijdje gaan we alle paarden een keertje langs. Niet om te controleren, maar om een praatje te maken met al die lieve adoptanten en ze nogmaals te bedanken.

Gezien het enorme grote aantal zwerfpaarden is het redden van 6 paarden inderdaad water naar de zee dragen, maar deze 6 paarden is de hongerdood bespaard gebleven. Als een sponsor bereid is te betalen, welke plausibele reden is er dan om dat te laten gebeuren? Omdat iemand op dit forum het liever niet wil?
Misschien dan leuk voor jullie om te horen Tita en Tantjeuh: we hebben inmiddels weer 3 paarden gevonden die op dezelfde wijze staan te verhongeren aan een touw.

Groetjes,
Nathalie
http://www.sosdogs.ro

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:35

Super om te horen dat het goed gaat met de nieuwe paardjes!!
Hoe langer ze bij jullie zijn, hoe meer plezier jullie er aan krijgen!
Hier ben ik nog steeds bezig met het herstel van 1 van de paarden van de eerste lading, een enorm gevecht, die wel gewonnen gaat worden.
Het houdt nu in dat er 12 paarden hierheen zijn gekomen, en er 1 het niet heeft gehaald. Maar die ene is wel op een humane manier ingeslapen, en niet via hongersdood.

Ook vanuit deze kant zal er doorgegaan blijven worden met deze acties, en zal ik me blijven inzetten voor de ergste gevallen.

Ik vraag me ook af of de mensen die het "afkeuren" ook hun ogen kunnen sluiten als ze zo'n paard irl tegenkomen......
Ik vraag me af waar hun hart zit......

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:42

Hun hart hoeft echt niet op de verkeerde plaats te zitten.. ik geef sommige zelfs groot gelijk. Mensen in arme landen hebben nou eemaal dieren nodig voor de lasten, of dit nou paarden, ezels of ossen zijn..
en tuurlijk hebben ze het neit allemaal goed, dat is vreselijk, zeker!
maar men wéét daar neit beter...
dit is zeker een goede actie, maar er zou eens actie moeten komen over de behandelingen van de dieren daar... zodat men eht ook goed kan doen..
er zijn er mischien nu 20 weggehaald.. maar alle overigen 100derden... die blijven zo.. omdat men niet wete hoé en wat..
Men die hier anders over denkt heeft eht hart wel op een andere plaats zitten bedenk ik mij nu : bij de mensheid ipv de dieren.
dat kan.. :)

ik heb er helaas de mogelijkheiden niet voor om iets te starten, maar ik zou zeker van de partij zijn als er iets gedaan wordt voor de mensen daar, zodat zij leren hoe ze met paarden om moeten gaan, dat wondjes behandeld moeten worden, dat een kreupel paard op rust moet enz. enz. enz.
Dit is hierboven ook al eens genoemd, en wel vaker geloof ik.

Maarja wat moet je.. een dier laten staan en de mens helpen... of kies je toch voor het dier?
ik denk dat bij mij het dier wel voor gaat!
al kan ik andere ook wel begrijpen dat je hier eigelijk vrij weinig mee oplost.. er komen evenhard weer paarden bij daar...

even voor de duidelijkheid, ik heb er niets op tegen, heb dele 1 ook gevolgd.. en als ik ruimte en geld had, had ik me ook zeker aangeboden...
ik weet dat de paarden bij deze mensen goed staan, en bij moniek ook, die vecht ook door zodat ze het redden, maar is wel humaan.. als het niet meer kan, dan kan het niet..
helaas weten veel mensen in roemenie dat niet... en dat is het fijne wat al die zieke paarden hier hebben... de kans om te overleven.. of humaan te sterven... ipv bij een dodingsstation.

pfff.. wat een lange post, zullen ongetwijfeld foutjes in staan!
ben erg benieuwd naar nieuwe foto's :D

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:42

Ik snap de reacties wel, en mensen mogen hun eigen mening hebben. Zo raar zijn die niet verandering brengen inplaats van naar hier halen. Is nog altijd de manier die het meest opleverd. En dat houd niet in van buitenaf campagne voeren maar binnenin mentaliteit te veranderen. Als humaan voorbeeld jean devos.

Maar heb wel respect voor mensen die het doen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:44

katiavl schreef:
Ik snap de reacties wel, en mensen mogen hun eigen mening hebben. Zo raar zijn die niet verandering brengen inplaats van naar hier halen. Is nog altijd de manier die het meest opleverd. En dat houd niet in van buitenaf campagne voeren maar binnenin mentaliteit te veranderen. Als humaan voorbeeld jean devos.

Hier heb je een groot punt, dat is iets wat ik niet helemaal kon verwoorden :=

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 18:34

Oh jee weer 3, nou ja romhorses, je weet me te vinden als je ook deze hierheen wilt halen.

Romhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:59

Een plotselinge mentaliteitsverandering zou de meest ideale oplossing zijn. Wat betreft de honden ben ik daar met de organisatie waar ik voor werk in een aantal gebieden aardig in geslaagd. Hoe? Met miljoenen dollars, die een welgestelde Engelsman erin heeft gestoken. Besteed aan grootschalige voorlichtingscampagnes, educatieprojecten, rechtszaken en het onvruchtbaar maken van meer dan 10.000 honden. Waarom? Om te laten zien, dat het mogelijk is zwerfhondenproblemen op humane wijzen op te lossen. Honden reproduceren razendsnel, de paarden niet. Paarden werpen niet twee maal per jaar 5 tot 10 nakomelingen. De paardenpopulatie zal na een stabilisatie snel afnemen met hulp van de strenge winters. Bij een algehele mentaliteitsverandering moet je denken aan een duur van minimaal twee generaties (humane bevolking). Dus helaas is dat in dit geval niet de juiste oplossing. Ik denk zelf aan massale euthanasie op humane wijze. Zo blijft meer dan twee miljoen paarden een vreselijke dood gespaard. Hebben jullie nog andere oplossingen? Overigens hebben jullie ooit gewerkt in een corrupt land? Ooit van Ceausescu gehoord? Hebben jullie enige ervaring in voormalig Oostbloklanden? Hebben jullie wellicht voorbeelden van geslaagde projecten in voormalig Oostbloklanden? Ik hoor het graag, wellicht kunnen die als voorbeeld dienen in Roemenië.

Groetjes,
Nathalie
www.sosdogs.ro

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:02

@ Romhorse
Ik sta volledig achter jou! Je bent super bezig!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:16

katiavl schreef:

You've got the point. Probleem is dat een mentaliteit veranderen niet zo makkelijk gaat zijn, en in een land als Roemenië ook niet meteen verwezelijkt zal kunnen worden voor voorlichting en educatie. Wij leven in een luxeland, waar paarden gehouden worden als luxe-goed. Wij kiezen met z'n allen voor het houden van een paard en staan ook bewust achter die keuze. Een luxe-goed waar je voor kiest, daar ga je ook volledig voor, dat verzorg je op de best mogelijke manier.
In een land als Roemenië is een paard geen luxe-goed. Meeste mensen kopen daar ook geen paarden zoals wij dat doen: lettende op gangen/afstamming/... Een paard wordt daar gekocht voor een appel en een ei, wordt gebruikt omdat het handig is en het een kar kan verder trekken. Net hetzelfde met de honden: het loopt daar rond, omdat ze daar toevallig terecht gekomen zijn. Paard is daar geen luxe-goed. Heel wat mensen hebben er zelfs geen geld om zelf twee keer per dag te eten, laat staan dat ze dan hun geld gaan steken in 'een beest dat alleen dient om een kar te trekken'. Zolang de situatie van de mensen ginder niet beter wordt, zal de situatie van de dieren er ook niet beter op worden. Pas als mensen kunnen voldoen aan hun eigen behoeften, gaan ze denken aan de behoeften van hun dieren...

Romhorses schreef:
Overigens hebben jullie ooit gewerkt in een corrupt land? Ooit van Ceausescu gehoord? Hebben jullie enige ervaring in voormalig Oostbloklanden? Hebben jullie wellicht voorbeelden van geslaagde projecten in voormalig Oostbloklanden? Ik hoor het graag, wellicht kunnen die als voorbeeld dienen in Roemenië.

Gewerkt? Nee, maar ben vorig jaar wel een maand in Roemenië geweest. [***], in een Roma-dorpje, met kinderen. Vandaar ook mijn reactie: als de EU geld geeft, hoop ik dat het mensenwelzijn voorgaat op dierenwelzijn. Ik heb daar op die korte tijd echt te veel kinderen gezien die zwaar afzien. Kinderen die max één keer per dag kunnen eten omdat er voor meer geen geld is, kinderen met volledig weggerotte tanden en haren vol luizen en vlooien, kinderen van 12 jaar oud die voor 4 kleine broertjes en zusjes moeten zorgen omdat hun ouders al drie jaar in Spanje zijn omdat ze in Roemenië geen werk vastkrijgen, kinderen die nog nooit shampoo gezien hebben, kinderen die met vier op een éénpersoonsmatras op de grond moeten slapen, kinderen van 8 die al hele dagen mee de bergen in moeten om bessen te gaan plukken omdat het gezin anders de winter niet zou kunnen doorkomen,...

Ik heb trouwens in Polen wel een maand meegewerkt op een project dat, in mijn ogen, heel knap werk levert. http://www.fundacjatara.info/index.php?id=1 Het is een project dat net als jullie, paarden uit erbarmelijke situaties probeert te halen. De paarden komen daar toe, en gaan nergens anders meer heen. Geen adoptie, geen verkoop. Tara is een eindhalte waar ze de rest van hun leven blijven. Zij richten zich super hard op voorlichting en educatie, vooral bij de allerjongsten. Er komen daar héél vaak scholen en klassen, die dan de hele tour krijgen, de hele uitleg krijgen over het wat en waarom. Ze gaan zelf ook naar scholen, zowel lagere (waar ze dan met tekeningen en verhaaltjes werken) als naar middelbare scholen (waar het dan eerder 'harde actie' is, met speeches en rockconcertjes). Tara staat verder ook altijd open voor bezoekers, heb er meerdere malen gezinnen zien passeren, die van Tara gehoord hadden via kranten of televisie. Of hele gezinnen, inclusief kinderen, die er bijvoorbeeld twee weken [***] kwamen doen. Ook media werd er heel vaak bijgehaald: radio, televisie, kranten...
Als je mentaliteitsverandering wilt: richt je op de kinderen, zij gaan de toekomst in, zij kunnen nog anders beginnen denken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:42

Het belangrijkste (in mijn ogen) is nu, dat de Roemenen hun paarden weer op de doorgaande wegen mogen gebruiken waardoor ze oa weer meer handel kunnen drijven.
Daarnaast moet er natuurlijk ook voorlichting komen, maar dit moet vooral de EU in zien.
Natuurlijk zijn kinderen belangrijk, maar zonder paarden hebben de ouders (helemaal) geen inkomen.

Romhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:00

Ons herplaatsingscentrum/castratiekliniek in Oradea dient als educatiecentrum en als bezoekerscentrum voor de plaatselijk bevolking. Het is vergelijkbaar met Tara. We houden spelletjesdagen en we hebben twee educatiemedewerkers die de scholen bezoeken. Als je bekend bent met het Romaprobleem, dan zul je begrijpen, dat het probleem bij de Roemenen (en ook de Bulgaren) ligt. Roma worden gediscrimineerd, hebben 9 van de 10 keer geen paspoort. Ze zijn het uitschot van de Roemeense maatschappij. Wij hebben veel Roma in loondienst. Ook al zouden alle Roemenen inclusief de Roma een inkomen hebben op minimaniveau, dan nog is het dierenleed niet opgelost. 99% van de (straat)honden heeft een (onverantwoordelijke) eigenaar/voeder/verzorger. Zoals in de meeste EU landen met zwerf- of straathonden. Daar ligt nou juist het probleem. Wij bieden al een decennium gratis castratie en sterilisatie van honden aan.

Wat betreft de paarden kunnen we niet wachten op een mentaliteitsverandering. Het probleem is ontstaan door lidmaatschap van de EU. Hetzelfde geldt voor de dierentuinen. Bijna alle dierentuinen zijn dicht door EU regelgeving. De dieren verhongeren. Heeft niets met armoede te maken, maar met corruptie en bureaucratie. Miljoenen hebben de dierentuinen gekregen, maar dat is in de zakken van de ambtenaren verdwenen.

Overigens vind ik armoede nooit een excuus om dieren opzettelijk te mishandelen. Verwaarlozing, omdat er geen geld is valt daar niet onder. Maar het opzettelijk laten lijden is nooit te tolereren. Áls je dan van je paard af wilt, laat het dan los lopen en bindt het niet vast. Haal het touw tussen de voorbenen vandaan, zodat ze zich beter kunnen verplaatsen. Jij weet dan wat ik bedoel. Ik heb een computer vol met foto's van Roemenen (helaas vaak Roma) die bijvoorbeeld opzettelijk de tong van een paard afsnijden of als volksvermaak een paard doodslaan. Of oppassers in een dierentuin die het leuk vinden een hond in de leeuwenkooi te zetten. Is armoede dan een excuus? no way.

Nathalie
www.sosdogs.ro

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:41

Als er weer paarden naar Nederland komen, wil ik er ook graag 1 opvangen. Deze keer zag ik de oproep helaas te laat. Is het mogelijk om dan per PB op de hoogte te worden gebracht?

Ik vind het geweldig wat jullie doen en wat leuk om al die positieve verhalen van de paardjes te horen.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:25

Hai Natalie,

Ik kan het niet meer dan 1000% met je eens zijn. Dit alles, mensen- en dierenleed is een groot probleem en jullie educatieve werk is (moeilijk!!) fantastisch. Maar idd wat jij ook al schrijft, de corruptie en bureaucratie veroorzaken bovenop het al slechte basis-bestaan extra ellende.
En zoals ik in een vorige post al schreef, een dier dat hard werkt voor de baas die het zelf ook slecht heeft en daarom mager is, daar kan ik veel beter mee leven dan de moedwillige mishandelingen van hulpeloze dieren.
Zelf houd ik me meer met de Spaanse honden bezig en eigenlijk vind ik dat nog beschamender dan Roemenie, vwb. de mentaliteit. In principe is Spanje GEEN arm land, hoort (Helaas toch wel op sommige punten)bij de EU en gaat voor het overgrote deel op schandalige wijze met hun dieren om.
Mishandelen van dieren, verwaarlozing, en helemaal het misselijkmakende " opruimen" van de zwerfdieren als de toeristen weer in aantocht zijn want ohjeeee....zwerfdieren vervulen het straat beeld, weg ermee.
Absoluut onnodig in dat land maar ook daar is de mentaliteit de grootste boosdoner.

Ik zou wel eens willen dat al die mensen, gezinnetjes etc. die elk jaar leuk vakantie vieren op Gran Canario, Mallorca, Ibiza en zo kan ik wel even doorgaan zouden weten hoe de Spanjaarden met (zwerf)dieren omgaan, de goeden uiteraard daargelaten, want die zijn er natuurlijk ook!!!!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 12:32

Sweetselina schreef:
Als er weer paarden naar Nederland komen, wil ik er ook graag 1 opvangen. Deze keer zag ik de oproep helaas te laat. Is het mogelijk om dan per PB op de hoogte te worden gebracht?

Ik vind het geweldig wat jullie doen en wat leuk om al die positieve verhalen van de paardjes te horen.

Ik zou gewoon dit topic in de gaten houden als ik jou was, dan kan je gelijk zien als er weer nieuwe komen.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:34

Oke, dus dat komt dan hierin te staan. Hou het zeker in de gaten!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 07:38

Even een verzoek aan de nieuwe eigenaren. Zouden jullie voor op de site van dogsadoptions een leuk stukje willen schrijven over hoe het nu gaat en een leuke foto erbij kunnen doen. Dat mag naar mij gemaild worden (hebben jullie mijn adres?) Dat komt dan op de site te staan.

Romhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:19

Hoi Tosadog,

Ik ben bekend met het zwerfhondenprobleem in Spanje. Roemenië is overigens sinds 1 januari 2007 ook lid van de Europese Unie. Het probleem in Spanje is nog veel delicater. Inmiddels houden honderden Duitse stichtingen zich bezig met Spanje en ook Nederland telt er tientallen. Wat er nu gebeurt is, dat Spaanse dierenliefhebbers honden uit de Spaanse perrera's (dodingstations) kopen met behulp van die Duitse en Nederlandse stichtingen. Vervolgens worden die honden op grote schaal naar andere Europese landen vervoerd om daar te worden geplaatst. Vrachtwagens vol arriveren maandelijks in Nederland en Duitsland. Spaanse lokale overheden hebben geen enkele reden om hun methodes aan te passen, want ze worden gefinancierd met buitenlands geld. Als ik dat hardop zeg vallen de vrijwilligers van de Nederlandse en Duitse stichtingen massaal over me heen. Maar dit is de werkelijkheid. Buitenlandse stichtingen houden het systeem in stand. Mallorca bijvoorbeeld is bijna zwerfhondvrij. Een mega Duitse organisatie koopt alle honden uit de dodingstations op om te herplaatsen in Duitsland. Uiteraard handelen zij met de beste bedoelingen, maar het probleem wordt niet opgelost. Spaanse burgemeesters lachen zich waarschijnlijk gek.

Maar ik denk, dat we het hier maar over paarden moeten hebben, vind je niet?
Ik smul van alle foto's!

Groetjes,
Nathalie
www.sosdogs.ro

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:27

Romhorses schreef:
Ik heb een computer vol met foto's van Roemenen (helaas vaak Roma) die bijvoorbeeld opzettelijk de tong van een paard afsnijden of als volksvermaak een paard doodslaan. Of oppassers in een dierentuin die het leuk vinden een hond in de leeuwenkooi te zetten. Is armoede dan een excuus? no way

Nathalie
http://www.sosdogs.ro

wat verschrikkelijk om dit te moeten lezen en dat dit daadwerkelijk gebeurt.Ongelooflijk hoe mensen met dieren om kunnen gaan.
Zit dit dan echt in voorlichting? ik kan me niet voorstellen dat een 'normaal 'mens met gevoel zulke verschrikkelijke dingen kunnen doen.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:42

Misschien een hele domme vraag.. maar kan Brooke Hospital niet wat gaan doen in Roemenie? Naar mijn weten werken die er ook zoveel mogelijk aan om de mentaliteit te veranderen en daardoor de dieren te helpen tegen lage/geen kosten

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:12

@Natalie:

Ik weet het, ik weet het...verreweg alles wordt door Duitsers gedaan met de beste bedoelingen, en natuurlijk is het op sommige plaatsen nog wel echt nodig...er is bv een organisatie die alleen een vrouwtje in de bergen steunt die daar met allerlei middelen probeert op te vangen wat door de jagers wordt gedumpt, maar voor het grootste deel lachen de Spanjaarden zich kapot ja.
Al kan ik me zo goed voorstellen dat je die honden niet laat zitten omdat je weet welk lot ze wacht als ze blijven zitten, daar doen ze ook niet moeilijk over.
Wat me ontzettend heeft aangegrepen zijn de fotos van een paar kennels vol met honden vol van allerlei soorten en maten, gewoon vrolijke (gezonde) dieren, en de fotos daarna tonen ze een paar uur later: allemaal op een rijtje gelegd buiten hun kennels, dood.
Je herkent ze nog aan de fotos waarop ze levend stonden en echt waar, dat vind ik gewoon te gruwelijk voor woorden.

Het is niet overal in Spanje zo dat ze er dan zelf wel beter voor gaan zorgen (helaas)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 07:26

omdat dit topic toch bedoeld is om update's te plaatsen, hierbij een kleine update over Soare en Liber.

Gister is de DA voor de laatste keer op dagelijkse controle geweest. Hij vind het nog steeds een wonder dat Liber zo opgeknapt is, zijn ontsteking in de koker is weg z'n bloed onderzoek was helemaal goed. In overleg hebben we besloten om ze over een paar weekjes pas te ontwormen omdat ze toch al vrij zwaar ontwormd waren en we ze niet willen overspoelen met middeltjes.
Aan Soare is niks meer te zien, dat is een echte jaarling merrie geworden ze heeft der nukken, streken maar ze blijft oh zo knuffelig.
Kortom ze doen het beide erg goed, Liber begint al een heel klein beetje vlees te krijgen op z'n lichaam enkel al zijn haren vallen uit het advies van de DA is dan ook om het van de zomer zo te laten en hem van de winter te scheren zodat hij volgend jaar goed in zijn vacht terug komt (is wel afhankelijk hoe hij eind van de zomer in zijn vacht zit), hij heeft op z'n rug vlak achter de schoft een flinke kale plek maar dat is niks zorgingswekkend volgens de DA dus daar gaan we maar vanuit.

Maandag komt de smid en zal daarna weer foto's plaatsen van hoe ze er nu uit zien, vind ze beide erg veranderd qua karakter maar in uiterlijk dat duurd wel eventjes voordat je echt duidelijk verschil ziet.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 07:30

Wat fijn dat je al vooruit gaat, hoe komt het dat zijn haar uitvalt?