Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
FitzChivalry schreef:Ik mis een klein aspect in deze discussie (maar mss heb ik er over heen gelezen..)
Veel mensen raden zwaardere ruiters pony's ala haflinger en fjord e.d. aan.. want die hebben korte ruggen, en kunnen veel aan..
Maar bij een korte rug, past een kort zadel, en daar kunnen veel bipsen toch niet in, zeker van de wat zwaardere dames..
hoe zien jullie dat dan..

KoudbloedKim schreef:PattyOosten schreef:100 kilo is gewoon best zwaar voor een paard. Ik zou met dat gewicht er niet opgaan, afvallen is heel moeilijk, maar je wilt toch ook niet een paardenrug verpieteren? Zeker als je nog niet kan rijden, zit je hem gewoon in de weg met je gewicht.
Hier ben ik het totaal niet mee eens.
De doorsnee man weegt rond de 100 kilo en die zie je toch ook op Haflingers, Tinkers, Fjorden of Friezen rijden?
Oké, als je met 100 kilo op een IJslander of luxe gebouwd paard gaat zitten dan heb je een punt.
Maar om nou gelijk te zeggen dat ze maar op een Shire of Belg moet gaan zitten...
Een lekkere stevige Fries of grof gebouwde Tinker moet zeker 100 kilo kunnen houden.
KoudbloedKim schreef:Daar is niks mis mee hoor.
Ze ziet er super uit.
Maar als ik sommige reacties in dit topic op mezelf zou betrekken, zou dit dus ook niet meer kunnen?
http://i39.tinypic.com/121tstv.jpg

KoudbloedKim schreef:PattyOosten:
Een paard dat pijn heeft of last heeft van zijn berijder laat het bijna altijd wel merken.
Het is alleen aan de ruiter om de (soms hele kleine) hints op te vangen.
Elk paard is verschillend en als iedereen rond de 100 kilo van zijn Haf, Fjord of Fries af moet omdat het 'niet kan', dan zal bokt wel heel erg leeg worden.
KoudbloedKim schreef:De meeste paarden geven het op tijd aan, maar de tekenen worden niet opgemerkt of genegeerd door de ruiter.
) 

en op een scheef zadel zit ook niemand te wachten. Verder vind ik het niet off-topic, overigens.