Wat voor ras als je zwaar bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat voor ras als je zwaar bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:00

Nou nee, dat vind ik niet, een zadel hoort gewoon te passen. Als je een zadel met te lange zit op een paard legt met een korte rug, wordt de druk niet goed verdeeld. Zet je daar nog eens een ruiter op die knap aan het gewicht is, dan kun je wachten op rugproblemen bij het paard.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:05

hm...
het beste zou zijn een paar kilotjes afvallen maar anders zou ik een Vlaams paard,trekpaard,welsh/irish cob aanbevelen (:

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:16

ik heb nu een ander zadel maar had hiervoor een 18 inch voor mijn haf en die paste heel mooi op haar rug...ze is wel van het 'oude' type maar een erg korte rug heeft ze niet....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:28

FitzChivalry schreef:
Ik mis een klein aspect in deze discussie (maar mss heb ik er over heen gelezen..)
Veel mensen raden zwaardere ruiters pony's ala haflinger en fjord e.d. aan.. want die hebben korte ruggen, en kunnen veel aan..
Maar bij een korte rug, past een kort zadel, en daar kunnen veel bipsen toch niet in, zeker van de wat zwaardere dames..

hoe zien jullie dat dan..

Dat fenomeen heb ik ook al een aantal malen aangekaart. Mensen kopen dan soms een te klein zadel en zitten achter op de lepel waardoor de druk alsnog op de verkeerde plek kom te liggen.
En dan zijn er mensen die nog nooit van een zwevende rib hebben gehoord en dus gewoon een te groot zadel kopen met alle gevolgen van dien.
Op 1 of andere manier lijkt het wel alsof men denkt dat er een soort 'zwaardere mensen' razzia plaats vind, en dat is volkomen onzin.
We moeten echter wel met z'n allen alert blijven op het welzijn van paarden, en in sommige gevallen staat dat op de tocht.... zoals in het geval van ts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:29

Ninx, ik ben het volkomen met je eens, met name over wat je vertelt over het zadel-aspect. En dit heeft niks te maken met een razzia op zwaardere mensen.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:03

En toch kan een zwaarder iemand met voldoende lengte prima in een 18 inch passen én zijn er tinkers waar zo'n zadel ruim op past.
Het is ook wel een beetje over een kam scheren om maar te roepen dat je als je meer weegt dan 80 je niet in een 18 inch gaat passen.
Over haffen en fjordjes kan ik niks zeggen, die heb ik niet en ook nooit gehad.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:08

ik heb een kieffer dressuurzadel maat 2,overeenkomend met 18 inch,op mijn fjord liggen.
het model,Inzell,is echter zo kort dat er nog genoeg ruimte op de rug van mijn fjordje overblijft(en ik pas prima in het zadel,er kan nog een hand achter mijn derriere.

het zadel past super en ook vanwege het feit dat hij kort is heb ik hem uitgekozen voor mijn pony.

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:01

nou, over zadels gesproken:
Dit kan toch wel en is niet te lang of zo toch???
(tis trouwens een 18" dressuurzadel van JC)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:17

Daar is niks mis mee hoor. :)
Ze ziet er super uit.

Maar als ik sommige reacties in dit topic op mezelf zou betrekken, zou dit dus ook niet meer kunnen?
http://i39.tinypic.com/121tstv.jpg

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:19

tuurlijk wel en SUPERKIMMIE :~ :+: is toch ook sterk zat??
man, als jullie beiden maar plezier hebben toch?? Daar gaat het tenslotte ook om!
Jullie zijn echt zo leuk samen!! Ik vind jullie in ieder geval een superstel!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:34

KoudbloedKim schreef:
PattyOosten schreef:
100 kilo is gewoon best zwaar voor een paard. Ik zou met dat gewicht er niet opgaan, afvallen is heel moeilijk, maar je wilt toch ook niet een paardenrug verpieteren? Zeker als je nog niet kan rijden, zit je hem gewoon in de weg met je gewicht.

Hier ben ik het totaal niet mee eens.
De doorsnee man weegt rond de 100 kilo en die zie je toch ook op Haflingers, Tinkers, Fjorden of Friezen rijden?
Oké, als je met 100 kilo op een IJslander of luxe gebouwd paard gaat zitten dan heb je een punt.
Maar om nou gelijk te zeggen dat ze maar op een Shire of Belg moet gaan zitten...
Een lekkere stevige Fries of grof gebouwde Tinker moet zeker 100 kilo kunnen houden.

Volgens mij is de doorsnee man een kilo of 85. En ik wil jou absoluut niet aanvallen, maar 100 kilo is voor een fries of fjord gewoon te zwaar. En zeker iemand die nog niet kan rijden, zit met dat gewicht een paard in de weg, en maakt op de lange termijn het paard zeker niet beter. Ik kan me voorstellen dat het niet leuk is om dat te horen als je zelf een maatje meer hebt, maar het paard kan het ook niet zeggen. Daarom is het alleen maar goed dat het hier op een discussie forum wel gezegd kan worden, toch?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:35

KoudbloedKim schreef:
Daar is niks mis mee hoor. :)
Ze ziet er super uit.

Maar als ik sommige reacties in dit topic op mezelf zou betrekken, zou dit dus ook niet meer kunnen?
http://i39.tinypic.com/121tstv.jpg

je past qua postuur volgens mij prima op je paard,je rijstijl kan ik niet zo beoordelen(ik vind alleen je inchmaat van het zadel wat te klein voor je lijken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:39

Dankje Marit. :)

Snoevie: Dit is een trekpaardenzadel, dus de grootste die er is.

PattyOosten:
Een paard dat pijn heeft of last heeft van zijn berijder laat het bijna altijd wel merken.
Het is alleen aan de ruiter om de (soms hele kleine) hints op te vangen.
Elk paard is verschillend en als iedereen rond de 100 kilo van zijn Haf, Fjord of Fries af moet omdat het 'niet kan', dan zal bokt wel heel erg leeg worden.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:42

KoudbloedKim schreef:
PattyOosten:
Een paard dat pijn heeft of last heeft van zijn berijder laat het bijna altijd wel merken.
Het is alleen aan de ruiter om de (soms hele kleine) hints op te vangen.
Elk paard is verschillend en als iedereen rond de 100 kilo van zijn Haf, Fjord of Fries af moet omdat het 'niet kan', dan zal bokt wel heel erg leeg worden.

Het probleem is, dat ze het pas laten merken als het te laat is. Dan is de rug al kapot. En dan moet je maar hopen dat het ooit weer goed komt. Paarden moet je ook een beetje tegen zichzelf in bescherming nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:46

De meeste paarden geven het op tijd aan, maar de tekenen worden niet opgemerkt of genegeerd door de ruiter.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:52

KoudbloedKim schreef:
De meeste paarden geven het op tijd aan, maar de tekenen worden niet opgemerkt of genegeerd door de ruiter.

De meeste paarden geven het juist niet aan, omdat de eerste keer, en de tweede keer, het ook geen pijn doet. Tuurlijk, het is wat zwaarder, maar dat redden ze wel. Als een paard pijn aangeeft, is de schade al toegebracht, dan mag je dat weer beter zien te krijgen, en dat lukt dan niet, of met heel veel pijn en moeite. Daarom moet jij als ruiter je verdiepen in de aard en het kunnen van je dier. En als je dus eigenlijk te zwaar bent om hem onder de man te belasten, dan moet je dat, voor het welzijn van je dier, niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:00

Mijn ervaringen zijn anders. Ik heb met op verschillende maneges gewerkt en werk nu ook met paarden.
Als ik een pony zag dat last had van het gewicht op zijn rug, zag ik dat aan zijn lichaamstaal.

Andere vraag: Heeft de vriendin van TS intussen al een geschikt paard gevonden?

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:04

Inderdaad, dit topic is met een andere reden gestart dan wat nu behandeld wordt.

Ik vraag me ook af:

- heeft ze al les gehad?
- heeft ze een goede manege gevonden hiervoor, die haar, met haar gewicht goed kan begeleiden?
- heeft ze al een goed paardje gevonden?
- en wat voor ras is dit (om even terug te komen op het onderwerp ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:26

Koudbloedkim, ik vind ook dat jij en je paard echt prima kunnen. Verder denk ik dat jij zowiezo niet met je zwaartepunt achter in het zadel zit ;)
Maar om even terug te komen op mensen die zwaar zijn op een Fries, een Fries is geen gewichtsdrager, in tegendeel!!! (er zijn heus wel andere paarden die iemand die zwaarder is, wel kunnen dragen, mag ik aannemen)
Jullie mogen me voor gek verklaren, maar ik ben aan het afvallen omdat ik rond augustus mijn dan drie jaar oude Friese merrie wil inrijden en ik vind mezelf nu iets aan de zware kant voor dit paard, met mijn huidige 72,5 kilo dus ben nog bezig om voor die tijd een kilootje of vijf te dumpen. Maar ik vermeld er gelijk bij, dat ik ook gewoon paarden heb ingereden toen ik iets van 80 kilo woog ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 23:01

Ik ben het met bovenstaande post eens; een fries is niet het meest sterke ras wat gewicht dragen betreft. Een tinker is een prima alternatief, mits niet te klein vanwege de ruglengte.
Het punt met korte ruggen/grote zadels heb ik ook al eens genoemd. Ik denk dat juist dat punt vaak een beperkende factor is. Voor mij een reden te kiezen voor Jody (zie ook mijn profiel).
Jody is een tinker van 1.61 en ik ben ca 88 kg bij een lengte van 1.64.
Zie hier een foto van ons; het jasje vertekent iets; dit zadel past mij prima; ik heb een handbreedte over aan de achterkant. het is een 18 inch dressuurzadel.
Afbeelding

Ik heb het zadel juist weer door een goede zadelmaker opnieuw laten opvullen en het ligt perfect.Als je zelf een wat hoger gewicht hebt, kan je een hoop compenseren door erg zorgvuldig met je zadel om te gaan en altijd een opstapje gebruiken. Daarnaast scheelt het als je zorgt dat je zelf een redelijke conditie hebt, zodat je goed zit en niet hangt op je paard.

Koudbloedkim: zoals eerder gezegd: ik vind jullie echt een leuke, goed passende combi maar ik denk aan de foto's in jouw profiel te zien dat jij jouw paard een plezier kan doen door het zadel nog iets naar achter te leggen. Het lijkt erg naar voren op de schouder te liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 23:04

Ziet er wat mij betreft prima uit, Beantsje!!!
Verder, zoals je al zegt, is een goeie conditie alleen maar meegenomen en een opstapje gebruiken is een prima ding, overigens stap ik zelf altijd met opstapje op, als ik dat bij de hand heb.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 23:07

Ja, zelfs al ben je maar 60 kg, het is nooit goed als je daarmee telkens aan 1 kant aan je paard hangt. Eigenlijk wel shocking, hoe snel zo'n beugelriem uitrekt, stel je eens voor wat dat met je paard doet!
Maar goed, da's wel een beetje off topic...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 23:08

Wat het met je paard doet en wat het met je zadel doet, bedoel je ;) en op een scheef zadel zit ook niemand te wachten. Verder vind ik het niet off-topic, overigens.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 23:14

Mijn haflinger is kruising tussen oud en nieuw type en heeft een vrij korte rug. Er ligt een 18inch zadel op en dat past prima. Mijn zadelmaker heeft namelijk haar T18 tot bovenaan getekend met een stiftje op haar vacht en tot daar mocht het zadel max komen. Met mijn gewicht van 3 cijfers pas ik echter prima in dit gemakkelijke zadel. Mijn zadelmaker heeft al jaren ervaring met verschillende zadels, is 1 van de betere van België en heeft mij ook gezegd dat ik zeker niet elke dag op mijn haflinger zal moeten rijden, maar 1x in de week rustig rijden en opstappen met een krukje, dat zal er voor zorgen dat ik nog jaren van haar kan genieten! Met een gewicht boven de 100kg kan je prima rijden met een aangepast ras naar jouw gewicht, maar je moet er ook wat rijuurtjes voor inleveren.

En tevens ben ik nog steeds aan het afslanken, alweer 10kilo kwijt :D

En euhm, mijn schoonbroer is 1.90m, zo breed als een plank en weegt toch echt wel 105 kilo hoor ;)

@Quebelle: ooit al een Welsh cob gezien? Bij mij hebben er vroeger een paar op stal gestaan, ze zijn niet groot en ik vind ze zeker niet breed! Eentje ervan was een Welsh sectie D en daar reed een vrouw van ongeveer 80kg op en het beestje had het soms best lastig moet ik zeggen!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 23:22

Het ene zadel is langer dan het andere, ookal zijn ze beide 18 inch. Als jouw zadelmaker dat zo heeft gezegd, zal dat ongetwijfeld zo zijn.

Trouwens, er zijn ook merken waarbij je de kussens 18 inch kan bestellen bij een zitting van 19 inch. Er is dus in noodgevallen wel een mouw aan te passen (al zal er wel een prijskaartje aanzitten).

Wat jouw schoonbroer betreft: ik denk dat je postuur er eigenlijk niet toe doet. Ik denk dat het totaalgewicht belangrijk is. Sterker nog; bij een grote lengte (en dus eigenlijk slanker postuur) komt het zwaartepunt hoger boven het paard te liggen en dat lijkt me nog onaangenamer voor het paard.
dus liever klein en dik dan lang en slank bij hetzelfde gewicht en rijvaardigheid.