Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

) wel bescherming biedt chipieke schreef:Ik verplicht mezelf, mijn vriend, mijn bijrijdster en lesgeefster tot het dragen van een tok! Ik heb al teveel mensen lelijk zien vallen en vind het dus onverantwoord om zonder cap te rijden...
Een ex-lesgeefster van me heeft Prix St Georges gereden en zelfs zij rijdt nog altijd met cap op!
Ik zal niemand doodschieten omdat hij geen cap draagt, maar op mijn paarden kom je niet op zonder cap!
). Hij voorkomt hersenbeschadigingen bij een val en geen enkele ruiter is immuun voor vallen.
Anoeska schreef:Ik vertrouw er ook op dat mijn auto precies doet wat ik zeg (is namelijk een mechanisch ding, zonder eigen wil), maar dat wil nog niet zeggen dat ik zonder veiligheidsgordel rij. Waarom dan wel zonder cap op een paard, terwijl je daar altijd te maken heb met een onbetrouwbare factor, je paard heeft ook eigen initiatief. En op je paard hebt je ook nog eens veel minder veiligheid van kooiconstructies en airbags
en daarom lekker zonder cap rijden. Want MOCHT die schrikken, dan zijn het "toch maar een paar pasjes..." Ja, totdat die op een keer zo'n draai maakt dat jij met je hersenpannetje op de grond beland. Wat krijg je dan voor een antwoorden: "Och...dat doet die anders nooit...!" Maarja, dan ben je vaak al te laat, want jij ligt al met je beschadigde hoofd in het ziekenhuis.