Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:10

Ik rijd zonder cap.

Ik vind het met cap rijden een beetje een modeverschijnsel. Vroeger was het niet stoer, dus deed je het niet, nu wordt er meer om veiligheid gedacht en rijdt het merendeel met cap.

Het stoort mij enorm dat je op bokt geen foto kan plaatsen zonder cap, zonder dat heel bokt over je heen valt. Het is volgens mij geheel eigen verantwoordelijkheid.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:18

Niet zo ver bij mijn huis vandaan is een klein slingerweggetje waar twee treurige ouders al jaren om de zoveel weken een bos bloemen in een vaasje zetten langs de weg. De reden? Hun dochter is daar verongelukt, haar brave (manege)paard week uit voor een passerende vrachtwagen, maakte een rare sprong en het meisje klapje met haar caploze hoofd op de straat. Het einde van een 15-jarige leven.

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:24

Ik rijd meestal wel met cap, in de les zowieso maar als ik mijn oude paard alleen ff wat stap en draaf dan niet.

SusaSuus
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:24

Of je wel of niet een cap wilt dragen moet iedereen voor zichzelf weten, maar persoonlijk vind ik het heel onverantwoord om zonder te rijden.
Zeker als de redenen zijn dat een cap niet lekker zit of dat ze te duur zijn. Tegenwoordig heb je veel lichtgewicht en verschillende vormen en soorten caps dat dat geen reden meer moet zijn.. Ook heb je al een cap voor €39,- dat valt best mee vergeleken met wat de rest in de paardensport wel niet allemaal kost..

Zelf ben ik vorig jaar met paard en al onderuit gegaan waar ik een flinke hersenschudding aan over heb gehouden. Ik weet zelf niet wat er gebeurd is (ja van andere mensen), maar het had nog veel erger kunnen zijn zonder die cap op mijn hoofd!

Heb 'vroeger' ook wel zonder cap gereden maar ben toch verstandig geworden :D
⚠️ SusaSuus kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

LaVieDivine

Re: Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:35

ik rij zonder cap... heb er wel eentje hangen en me ooit eens voorgenomen om hem toch maar eens te gaan dragen, maar het lukt me gewoon niet omdat ik er nog steeds niet 100% het nut van in zie... Ja, er zijn dingen waarbij hij mn leven zou kunnen redden, maar evengoed heeel veel dingen waarbij het helemaal nx uitmaakt...
Ik trek wel ergens een lijn; ik zal hem namelijk wel speciaal dragen als ik een paard inrijd of wanneer ik bv een oefencross zou willen rijden.

en verder kan iedereen een keer pech hebben... ik fiets ook zonder helm en durf de straat over steken als het rood is... eerlijk is eerlijk, maar der is nu eenmaal risico verbonden aan leven; nl dat je er aan kunt sterven

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:40

Ik zou maar wel met cap gaan rijden, toen ik viel met mijn verzorgpaard ooit lang geleden, was mijn cap in 2 gescheurd en ik bewusteloos, en hield er enkel hersenschudding aan over.

zelfs in engeland doen ze al cap op als er gelongeerd wordt en of in de trailer geladen wordt, vind ik wel beetje overdreven maar niet stom, paarden kunnen steigeren he en dan komt die lieve hoefjes niet zacht neer op je hoofd.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:44

Een cap zorgt er niet voor dat je direct een bepaalde val overleeft.
Als je je rug of nek of ander lichaamsdeel breekt heeft een cap geen zin he?
De kans dat je iets anders breekt dan je hoofd is veel groter.

Een cap zinvol?
Ja. Toch wel. *D
Met een cap op voel je je zelf toch veiliger?

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 19:05

Ik rijdt ALTIJD met cap, ben een enkele keer hem vergeten en te lui om hem te halen en ja hoor toen werd ik er af gegooid door mijn meestal oh zo brave pony.
Dan ga je toch nadenken. Voel me een stuk veiliger mét cap en zonder cap voel ik me ook eigenlijk wel "kaal".

Heb vaak genoeg zonder cap gereden op mijn vorige pony's en verzorgpony's in het verleden maar ben op een gegeven moment wakker geworden dat het toch veel beter en veiliger is.

Dan zie ik er maar uit als een paddestoel :Y)

Verder vind ik dat ieder dat voor zichzelf moet bepalen of het wel of niet nodig is. Net zoals een body protector.
Ik vind het nodig en zinvol.

Kavena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:18

Ik rij altijd met een cap, omdat het bij ons op de manege verplicht is.
Maar met m'n eigen pony rij ik alleen met cap langs drukke weg (over verharde wegen) En in het bos, Je zou maar eens tegen een tak op botsen....... :o

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:27

ik rij altijd met cap, het heeft mijn leven gered of iig er voor gezorgd dat alleen bij een gebroken neus en 5 min bewusteloos bleef toen ik met mijn hoofd tegen het hek vloog van die o zo lieve manege pony.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:30

Ik vind het rijden zonder cap niet echt slim.
Vooral met buitenritten, springen enz. vind ik het belangrijk!
Maarja als ik op een paard ga stappen in de bak die ik vollop vertrouw doe ik ook niet altijd een cap op...

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:34

maar mijn mening hierover is : het zit gewoon tussen je oren dat het je bescherming bied...

Nou ik val liever met me cap op op een stoeprand dan met het bloten hoofd.... zonder cap rijden vind ik onverandwoordelijk.
Wat mij betreft moeten dressuur rijders het met wedstrijden ook, western rijders ook en menners ook, lopen allemaal hetzelfde gevaar

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:42

het zit niet alleen tussen je oren,het is ook zo dat het in veel gevallen(niet alle ik zet het er even bij ;) ) wel bescherming biedt

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:37

Ik vind het een eigen keuze. Zal nooit iemand erop aanvallen, of zelfs maar een opmerking over maken. Ik kan het me ook prima voorstellen, als jij je paard (en je eigen zit) goed genoeg vertrouwt.

Ik draag 'm zelf wel altijd, omdat mijn paard schrikachtig is, mijn stabiliteit niet optimaal, en ik er al vaak genoeg naast heb gelegen. Dus dan ga ik dat risico niet nemen.

Maar ik kan me soms flink irriteren aan mensen die iemand volledig afkraken, alleen maar omdat ze geen cap opzetten.

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:51

chipieke schreef:
Ik verplicht mezelf, mijn vriend, mijn bijrijdster en lesgeefster tot het dragen van een tok! Ik heb al teveel mensen lelijk zien vallen en vind het dus onverantwoord om zonder cap te rijden...

Een ex-lesgeefster van me heeft Prix St Georges gereden en zelfs zij rijdt nog altijd met cap op!

Ik zal niemand doodschieten omdat hij geen cap draagt, maar op mijn paarden kom je niet op zonder cap!

een TOK? dat is toch zon ding voor tussen je benen of begrijp ik je nou helemaal verkeerd?

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:52

Ik snap niet waarom je zonder cap zou rijden. Een cap is niet duur, er zijn tegenwoordig voor iedereen passende en comfortable caps te koop en hij rijdt gratis met je mee (ik vergeet de mije zelfs weleens af te zetten omdat 'ie zo lekker zit dat ik vergeet dat ik 'm op heb :o ). Hij voorkomt hersenbeschadigingen bij een val en geen enkele ruiter is immuun voor vallen.

Zelfs als je gelooft dat je zo goed rijdt dat je niet kan vallen, kan je paard zelf ook vallen, al dan niet geholpen door het steeds agressievere verkeer tegenwoordig.

Ik ben het met de tegenstanders van caps wél eens dat je een cap moet nemen met een flexibele of afbrekende klep. Kan me voorstellen dat een massieve klep inderdaad een hele nare klap achterin je nek kan geven als je verkeerd neerkomt en dan doet 'ie misschien inderdaad meer kwaad dan goed...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 01:00

Tja, ik heb zonder cap leren rijden (toen had je alleen nog die dingen met een stom elastiekje onder de kin). Heb als kind zonder cap buiten gereden, crossparours gelopen en bedenk het maar. En die gewoonte is er bij mij een beetje in blijven hangen. Hoewel ik hem buiten wel op zet.

In de bak rij ik dus inderdaad zonder, ook als ik zonder zadel rij of zonder hoofdstel (dat doe ik zowiezo alleen in de bak). Mijn meiske kent de bak door en door, schrikt er niet snel en als ze schrikt springt ze hooguit een paar meter opzij, niet genoeg om mij te laten vallen tot nu toe. Voor mij is het een stukje vertrouwen in mijn paardje en dat krijg ik dus ook terug, ze weet best dat ik haar vertrouw. Bij vreemde paarden zet ik wel altijd een cap op tegenwoordig. Ik ben geen 18 meer en als ik val is de kans op letsel gewoon groter dan 10 jaar geleden. Ik zie het maar als een stukje gewoonte. Old habits die hard zegmaar.

Neemt echter niet weg dat ik anderen wel altijd aanraad met cap te rijden (hypocriet he!) als het me gevraagd wordt, en ik kinderen zowiezo nooit zonder laat rijden. Noem het maar de generatiekloof.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 04:33

Ik vertrouw er ook op dat mijn auto precies doet wat ik zeg (is namelijk een mechanisch ding, zonder eigen wil), maar dat wil nog niet zeggen dat ik zonder veiligheidsgordel rij. Waarom dan wel zonder cap op een paard, terwijl je daar altijd te maken heb met een onbetrouwbare factor, je paard heeft ook eigen initiatief. En op je paard hebt je ook nog eens veel minder veiligheid van kooiconstructies en airbags ;)

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:52

Anoeska schreef:
Ik vertrouw er ook op dat mijn auto precies doet wat ik zeg (is namelijk een mechanisch ding, zonder eigen wil), maar dat wil nog niet zeggen dat ik zonder veiligheidsgordel rij. Waarom dan wel zonder cap op een paard, terwijl je daar altijd te maken heb met een onbetrouwbare factor, je paard heeft ook eigen initiatief. En op je paard hebt je ook nog eens veel minder veiligheid van kooiconstructies en airbags ;)

dat vind ik een mooie vergelijking :D

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:08

Mijn moeder werkt met verstandelijk gehandicapte jongeren (lerares) en in haar klas zitten kinderen van 15 t/m jongeren van 22 jaar.
Zij heeft een jongen in de klas gehad welke van zijn paard is gevallen, op zijn hoofd, en toen zwaar verstandelijk gehandicapt in een rolstoel terecht is gekomen. Een fitte jongen, welke zonder cap reed, is van zijn paard gevallen, op zijn hoofd en is als verstandelijk gehandicapte met een gedachte gang van een kind van nog niet eens 6 in een rolstoel terecht gekomen.

Had hij wel een cap op gehad, dan was er van zijn cap niet veel over geweest en had hij het enkel en alleen met een zware hersenschudding moeten bekopen, niet met een zware hersenbeschadiging.

Een cap is zeker niet iets wat "tussen je oren zit", kom nou. Het beschermt wel degelijk je hersenpan en hersenen.

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:11

Ik rijd eigenlijk altijd met cap mocht er een keer wat gebeuren. En waarom zou je er geen opzetten ?

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:15

ik zelf rijd gewoon met cap omdat ik dit veiliger vindt maar als iemand zonder wilt rijden keur ik dat niet per defenitie af. Het is uiteindelijk je eigen verantwoordelijkheid.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:17

Kan trouwens erg slecht tegen mensen welke zo naief zijn om te zeggen dat hun paard "toch nooit schrikt" omdat ze "zo'n grote vertrouwensband hebben bladiebladiebladiebla" :n :O en daarom lekker zonder cap rijden. Want MOCHT die schrikken, dan zijn het "toch maar een paar pasjes..." Ja, totdat die op een keer zo'n draai maakt dat jij met je hersenpannetje op de grond beland. Wat krijg je dan voor een antwoorden: "Och...dat doet die anders nooit...!" Maarja, dan ben je vaak al te laat, want jij ligt al met je beschadigde hoofd in het ziekenhuis.

Wees reeël: een paard is een vluchtdier, een schrikdier, mijn paard, uw paard, ieders paard.

Maargoed, het is en blijft echter ieders eigen verantwoordelijkheid.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:17

denk dat dit altijd een grote discussie zal blijven.

ik rij alleen met cap op terrein waar mensen dat prettiger vinden. zoals op wedstrijd/binnenbak die ik huur.
verder rij ik meestal zonder.
waarom? tja aan ene kant kan ik ook zo naar stal fietsen en er wat gebeuren. je hebt altijd wel het gevaar dat er iets gebeurd.
andere kant toen ik vroeger begon met rijden wist ik nieteens wat een cap was. dat dat moest en veiliger was. pas toen ik op een manege ging rijden moest ik een cap op maar als ik dan weer zelf ree lag altijd die cap nog thuis.
toen belooft als ik mn volgende paard(wat ik nu dus rij) ging rijden altijd met cap te rijden. 1ste 3 weken gedaan met het inrijden en daarna eigenlijk nog maar amper opgehad. en waarom tja vroeger was het niet standaart dat je dat ding opzette.

weet dat het geen goede rede is maar ik vertrouw mn paard ook volledig. deed ik met mn pony ook en die is ook wel eens over de kop gegaan met mij erop zonder cap. en een paar maanden geleden nog achterover een sloot ingeklapt met mn huidige paard. ook toen geen cap op.
1 keer goed gevalle op de manege was nog met die oude cap. viel eraf cap vloog van mn hoofd knalde tegen de bakrand en ik op een 5 cm net niet. tja denk ook niet dat hij me op dat moment wel beschermt had

tevens moet wel iedereen die mijn paard rijd of onder mijn hoede rijd een cap op. dit meer omdat ik hun wil behoede stel dat er wat gebeurd

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:41

Iedereen moet het natuurlijk zelf weten maar ik vind het wel onverantwoord. Een val op je hoofd kan echt je leven veranderen.