Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:49

@ Paharagrilke dat is dus niet waar dat een bit als ie goed is afgesteld dat t dan als je kleding aanvoelt. Door die bakstukken geeft t echt altijd druk en dat hoeft niet alleen in de mondhoeken te zijn maar op de lagen. het bit blijft vast zitten aan je hoofdstel en vromd dus niet goed naar de mond van je paard dus geeft t druk, en met een sperriem voorkom je nog meer dat t bit losligt zegmaar en geeft t nog meer druk, eigenlijk leg je t bit vast in de mond ( een bewegend bit is natuurlijk ook niet fijn ) en geeft t druk, dat is gewoon een feit. + dat t gewicht van een bit onderhand nog zwaarder is dan mijn hele bitloze hoofdstel :) ( nouja iets overdreven misschien maar een bit heeft nou eenmaal gewicht )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:53

Cinnepin schreef:
@ Paharagrilke dat is dus niet waar dat een bit als ie goed is afgesteld dat t dan als je kleding aanvoelt. Door die bakstukken geeft t echt altijd druk en dat hoeft niet alleen in de mondhoeken te zijn maar op de lagen. het bit blijft vast zitten aan je hoofdstel en vromd dus niet goed naar de mond van je paard dus geeft t druk, en met een sperriem voorkom je nog meer dat t bit losligt zegmaar en geeft t nog meer druk, eigenlijk leg je t bit vast in de mond ( een bewegend bit is natuurlijk ook niet fijn ) en geeft t druk, dat is gewoon een feit. + dat t gewicht van een bit onderhand nog zwaarder is dan mijn hele bitloze hoofdstel :) ( nouja iets overdreven misschien maar een bit heeft nou eenmaal gewicht )

En een bitloos hoofdstel is wel perfect afgesteld op het paardenhoofd? :? Als ik hier goed las zijn er hoofdstellen met verharding in...... Imo zorg je dán ook voor constante druk. Maar goed, ook dat zal beslist niet waar zijn? :)

Net zoals een bit gewicht heeft, heeft een bitloos hoofdstel dat ook ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:53

Beetje overdreven? Doe maar beetje veel :)
Alles geeft druk, behalve een hoofdstel met helium ballonetjes. Druk is geen pijn en hoeft ook niet onprettig te zijn. Maar daar ging het al eerder over.

De uitspraak dat je het neusbeen kan breken is ver gezocht, net zo ver gezocht als dat een bit altijd pijn doet. Beide zijn uitspraken die met een hele pak zout moet gaan lezen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:56

kazary schreef:
Alles geeft druk, behalve een hoofdstel met helium ballonetjes. Druk is geen pijn en hoeft ook niet onprettig te zijn. Maar daar ging het al eerder over.

De uitspraak dat je het neusbeen kan breken is ver gezocht, net zo ver gezocht als dat een bit altijd pijn doet. Beide zijn uitspraken die met een hele pak zout moet gaan lezen.

geloof dat ik het voor het eerst sinds "onze" boktcarrière met je eens ben :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:58

@ pharaligirlke, je draait de woorden om, ik zeg t nu echt voor de laatste keer en als je t dan nog niet wil snappen dat weet ik t ook nie meer hoor :)
Je neemt een bitloos hoofdstel, je gooit de teugels los en het geeft nergens meer duk, nergens word t vastgehouden of iets alles ligt zeg maar los, tuurlijk voelt t paard t en heeft t wat gewicht. Er staat nergens spanning of iets meer op

Men neme een bit hoofdstel, je laat de teugels los, t bit laat niet los, die blijft onder spanning door de bakstukken dus blijft t druk geven.
Een bit heeft gewoon wat gewicht wat op 1 plaats ligt ( in de mond ) eenbitloos hofdstel weegt ook wel wat maar is wel verdeeld, nergens is t bitloos hoofdstel op 1 bepaalde plek even gewichtig als t bit in de mond

@ kazary ikz eg ook nergens dat t pijn doet, ik heb het over druk!! Dat zei ik een paar posts eerder ookal, als je wilt reageren is dat vrij natuurlijk, maar lees wel eerst goed wat er gezegt word :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:01

kazary schreef:

kn wel hoor :j als je de neusriem te laag hangt en dan met je volle gewicht er een ruk aan geeft (of er af pleurt en er aan gaat hangen ofzo)
en je kan een paardenmond ook uitscheuren met een bit hoor!
ook er heeeeel hard aan gaan hangen .. of gewoon vastbinden en het paard opjagen zodat ie wegrent ofzo..

dus .... :')

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:02

pharagirlke schreef:
Cinnepin: een bit dat correct afgesteld in de mond ligt, geeft niet meer druk dan de druk van je kleren... Een bit dat fout afgesteld in de mond ligt geeft idd constante druk op de mondhoeken, maar dan ben je dus weer niet correct bezig.... ;)

Waar haal je deze wijsheid vandaan?

Imo zijn bitloos en bit dus niet gelijk te stellen, ook niet als er netjes mee omgegaan wordt. Ik heb onderzoeken etc. gelezen en me echt wel goed geinformeerd voordat ik iets ga roepen. Je kunt hier wel vanalles roepen maar het is niet op wetenschappelijke feiten gebaseerd, maar op jou ervaring en gevoel. Op de site in mijn onderschrift kun je hele interessante artikelen vinden.

Voor de duidelijkheid, ik zeg dus niet dat iedere bitrijder een dierenbeul is, absoluut niet. Ik zeg alleen dat bitloos mijn voorkeur heeft omdat ik er van overtuigd ben dat het prettiger is voor het paard.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:03

Het kan inderdaad. Maar ik mag hopen dat iemand die van plan is zo hard te rukken niet op een paard stapt. Met of zonder bit is het dan kwelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:03

Cinnepin schreef:
@ pharaligirlke, je draait de woorden om, ik zeg t nu echt voor de laatste keer en als je t dan nog niet wil snappen dat weet ik t ook nie meer hoor :)
Je neemt een bitloos hoofdstel, je gooit de teugels los en het geeft nergens meer duk, nergens word t vastgehouden of iets alles ligt zeg maar los, tuurlijk voelt t paard t en heeft t wat gewicht. Er staat nergens spanning of iets meer op

Men neme een bit hoofdstel, je laat de teugels los, t bit laat niet los, die blijft onder spanning door de bakstukken dus blijft t druk geven.
Een bit heeft gewoon wat gewicht wat op 1 plaats ligt ( in de mond ) eenbitloos hofdstel weegt ook wel wat maar is wel verdeeld, nergens is t bitloos hoofdstel op 1 bepaalde plek even gewichtig als t bit in de mond

@ kazary ikz eg ook nergens dat t pijn doet, ik heb het over druk!! Dat zei ik een paar posts eerder ookal, als je wilt reageren is dat vrij natuurlijk, maar lees wel eerst goed wat er gezegt word :)

Bakstukken horen geen druk te geven op het bit. Dan zou het bit altijd "gebroken" in de mond liggen en in het gehemelte drukken en de mondhoeken omhoog zijn getrokken.
Als je goed met een hoofdstel om gaat heb je het zo afgesteld dat de bakstukken geen druk geven aan het bit, maar dat het bit onafhankelijk in de mond ligt. Daarom zit er ook een sperriem aan :)*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:05

Ik ga die site beslist een keer doornemen Daan, ben er nl wel geïnteresseerd in maar word altijd opstandig van dat extremisme :o (begrijp me niet verkeerd, niet dat ik een van jullie hier wil op aanvallen... Maar ik heb wel eens berichten van mensen gelezen........ ;) )

Viva; dat bedoelde ik dus ook met "als het juist afgesteld is" maar goed... Ik ga jou vanaf nu voor mij laten praten :') Je bent gewoon beter in uitleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:05

kazary schreef:
Het kan inderdaad. Maar ik mag hopen dat iemand die van plan is zo hard te rukken niet op een paard stapt. Met of zonder bit is het dan kwelling.

precies!!!! je moet dus in het algemeen goed met je paard om kunnen gaan voor je er ook maar 1 optoming op mag gooien...!
Dit is te vergelijken met: ik neem nooit meer een dressuurzadel want daar krijgt mijn paard plekken van. Neeee, dat komt omdat ie niet past :)* ligt niet aan het type zadel! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:10

@ vivalavida ik zeg ook niet dat t veel druk geeft maar MEER druk dan een bitloos hoofdstel.
De bakstukken leggen t bit nooit onafhankelijk in de mond, nooit wat het zit immers vast, Alleen als je ze veel te los hebt zitten ligt je bit wat onafhankelijker. de bakstukken takelt t bit altijd ietsje omhoog, anders heb je de bakstukken niet nodig en kan je los het bit in je paardenmond leggen en de teugels eraan doen. Een sperriem vergert in mijn ogen de druk door dat je t nog meer * vast legt * al zou dat fijner zijn dan t bist compleet los, maar die druk is er dus wel degelijk :)

En mensen ik heb dan over de teugels losgooien, als je teugels erbij geeft heeft t bitloze hoofdstel ook wel wat druk idd, maar geen constante druk dus en het bit wel.

Wat ik al eerder heb gelezen, bnatuurlijk hoeft druk niet altijd als vervelend beschouwt te worden, maar als je kan kiezen tussen geen druk en wel druk lijkt mij dat je dan voor t gene druk kiest, ( of constante druk en geen constante druk ).

kazary

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:12

Een bitloos hoofdstel heeft ook bakstukken. Ze heten misschien anders maar die bepalen ook waar de neusriem ligt. Die bepalen ook waar de teugels uitkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:14

Cinnepin schreef:
@ vivalavida ik zeg ook niet dat t veel druk geeft maar MEER druk dan een bitloos hoofdstel.
De bakstukken leggen t bit nooit onafhankelijk in de mond, nooit wat het zit immers vast, Alleen als je ze veel te los hebt zitten ligt je bit wat onafhankelijker. de bakstukken takelt t bit altijd ietsje omhoog, anders heb je de bakstukken niet nodig en kan je los het bit in je paardenmond leggen en de teugels eraan doen. Een sperriem vergert in mijn ogen de druk door dat je t nog meer * vast legt * al zou dat fijner zijn dan t bist compleet los, maar die druk is er dus wel degelijk :)

En mensen ik heb dan over de teugels losgooien, als je teugels erbij geeft heeft t bitloze hoofdstel ook wel wat druk idd, maar geen constante druk dus en het bit wel.

Wat ik al eerder heb gelezen, bnatuurlijk hoeft druk niet altijd als vervelend beschouwt te worden, maar als je kan kiezen tussen geen druk en wel druk lijkt mij dat je dan voor t gene druk kiest, ( of constante druk en geen constante druk ).

nee natuurlijk kan je het bit niet los in de mond leggen. dan valt het eruit ;)
dat wil nog niet zeggen dat het bit omhoog word getrokken door je bakstukken. dan heb je je hoofdstel gewoon verkeerd zitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:15

ja maar bakstukken hebben en een bit vastthouden is totaal wat anders, als ik mijn teugels los gooi ligt t hoofdstel los en hangt t nmergens meer vast, een bit blijft altijd *vast liggen * ookal gooi je de teugels los, maar dat zei ik al eerder

Maar ik ga naar me paardjes, ff rijden morgen weer les van AdB ( ok geeft niks toe aan t topic maar ben gewoon happy :P )
En nogmaals ik zeg nergens dat ik TEGEN bit ben, alleen gaf mijn paard duidelijk aan t bit niet fijn te vinden en gaf ik aan imo wat een bit meer druk geeft ( neee geen pijn :P ) dan bitloos. haha ok nu bemk weg, na t rijden zal ik er vast weer te vinden zijn
daggedag

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:16

Dus als jij jou teugels losgooit valt jou hoofdstel op de grond? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:18

als je aan de teugels van een dr cook hoofdstel trekt snoert het aan, mijn hoofdstel weer niet ... zo blijf je aan de gang :D
eindeloze discussie hihi

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:21

Bij mijn weten takelen bakstukken helemaal niets omhoog... Houden dat ding gewoon op de plek, net zoals ze jouw neusriem op de plek houden... Maar goed, misschien zie ik het gewoon onlogisch. :+

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:25

En als we vleugels hadden gehad, gingen we liever vliegen.............. :o :o

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:26

Het is inderdaad een eindeloze discussie...

Pharagirlke ik zou je zeker aanraden wat op de site rond te snuffelen, het is echt zeer informatief! Ik begrijp best dat het wel eens erg fanatiek over kan komen. Ik probeer daarom zelf ook altijd wel op te letten hoe ik iets neerzet, maar dat kan ook anders opgevat worden dan bedoeld.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:26

Redbull! Ownee, dat is ook weer wat anders :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:35

gewoon helemaal niet meer paardrijden :')
fietsen voor je hobby :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:38

VivaLaVida schreef:
gewoon helemaal niet meer paardrijden :')
fietsen voor je hobby :P

en hierbij denk ik dan meteen weer aan de boktcensuur :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:43

HAHA :') das ook mn hobby :')

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:10

Cinnepin schreef:
ik ben niet tegen mensen die t bit goed geberuiken hoor, maar wat ik wel iriteer is dat veel mensen die een bit gebruiken t bitloze helemaal afkraken terwijl ze t nog nooit geprobeerd hebben

En mensen die bitloos rijden hebben ook de nodige vooroordelen voor de bit-ruiters in petto. Bir-ruiters worden net zo goed afgekraakt door bitloze ruiters...