Goed nieuws voor wedstrijdruiters die bitloos dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shan

Re: Goed nieuws voor wedstrijdruiters die bitloos dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:31

Ik vraag me af, welk percentage van de bitloze ruiters idd hun paard dressuurmatig rijden (hiermee bedoel ik dus rijden zoals het volgens de eisen van het proevenboekje zeg maar zou moeten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:32

sidepull lijkt me wel wat Vork

hackamore kan trouwens ook een martelwerktuig zijn in de verkeerde handen...
net als een S&T of een gewoon trensje

katla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:49

Jammer dat er hier weer lekker tegen elkaar ingegaan wordt. Wederom een 'welles/nietes' spelletje.

Ikzelf vind het alleen maar super dat ze nu eindelijk eens gaan afwijken van het jarenlange vastgeroeste idee. Dat nu eindelijk mensen die 'anders' rijden ook eens de kans krijgen om met een wedstrijd mee te doen.

Het gaat om de prestatie van de combinatie, de samenwerking daarvan. Ik vind het echt niet kunnen dat als je niet aan het 'uiterlijke plaatje' voldoet je met de nek aangekeken wordt/niet mag starten/ of puntenaftrek zou krijgen.

Er wordt elders in het topic meerdere malen gepraat over aanleuning en nageeflijkheid. Alles komt voort uit verzameling, dus vindt ik het eigenlijk nog knapper dat dit bitloos/optomingloos bereikt wordt. Met bit en andere hulpmiddelen kan je heel makkelijk zelf je paard in de krul trekken!

Hier een filmpje over een mooie verzameling gereden op alleen een halsring (eerste deel van filmpje is nog een touwhalster). Dus mensen, wees lief voor elkaar, respecteer elkaar en laat elkaar in de waarde.

We hebben allemaal één ding gemeen, dat is dat we van paarden houden. Ik mag ook aannemen dat ieder ook het beste met zijn/haar paard voor heeft. Wat maakt het dan uit hoe je rijdt?!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:01

Goed gesproken Katla Lachen

Ik vind het kruislingse (dr Cook) systeem juist zeer geschikt voor dressuur. Ik vind dat je de teugelhulpen heel subtiel en precies kan doorgeven, mijn paard reageerd er goed op.
Ik heb 3 verschillende hoofdstellen met het kruislingse systeem en bij geen een last van een slechte release. Ik heb de volgende hoofdstellen: Harry's Horse, FRA en Emiel VOest. De laatste heeft het kruislingse deel met touwtjes, wat ik zelf minder prettig vind omdat ik het gevoel heb dat het wat scherper inwerkt. Overigens rij ik altijd met een onderlegger onder de neusriem zodat de drukverdeling wat beter is en het iets zachter inwerkt.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:01

_Lott schreef:
ik geef jou als tip lekker recreatief door te gaan

sorry maar wees eens reeël. een tinker is niet om dressuur mee te rijden

he zijn hele lieve en leuke paarden hoor

HAHAHAHAHAHA zie de tinker van mij zus Knipoog , Sorry maar je moet toch echt met wat anders komen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:09

Shauni schreef:
_Lott schreef:

HAHAHAHAHAHA zie de tinker van mij zus Knipoog , Sorry maar je moet toch echt met wat anders komen Clown

oeffff wat een foute reactie zeg.. het is misschien niet zo makkelijk als met een lenige lange kwpn, maar het kan zeker wel!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:14

Het is zeker knap wat er in het filmpje gebeurt, zonder bit en zadel, maar toch geeft het een rommelig beeld. Paarden kunnen beslist zonder bit gereden worden, daar ben ik ook echt niet op tegen, maar voor een mooi en contant beeld heb je toch meer aanleuning nodig en daar is een bit bij nodig.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:23

Shauni schreef:
_Lott schreef:

Ik ben helemaal geen Tinker-fan maar vorig jaar zag ik op een pony-wedstrijd een Tinker die al die mooie en luxe pony's eruit reed, super ruime draf waar de anderen jaloers op konden zijn en alle oefeningen goed bevestigd. Zelfs de jury was helemaal weg van het dier en was ook geen Tinker-fan, hij werd wel mooi 2x eerste. Haha!
Een Fries werd eerst toch ook op een wedstrijd weggekeken? Nu zijn ze er volop en doen het ook niet slechter dan een KWPN-er.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:27

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:29

Ikima schreef:
Het is zeker knap wat er in het filmpje gebeurt, zonder bit en zadel, maar toch geeft het een rommelig beeld. Paarden kunnen beslist zonder bit gereden worden, daar ben ik ook echt niet op tegen, maar voor een mooi en contant beeld heb je toch meer aanleuning nodig en daar is een bit bij nodig.

Dat is gewoon écht niet waar. Waar baseer je dat op?

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:35

Ik heb even de filmpjes van RK bekeken, maar als ik zo mijn overgang galop/halt in het Z zou rijden krijg ik daar niet al te veel punten op. Ik vind het leuk dat ze het zo kan, maar voor in de ring vind ik het niets. jammer dat er bij niemand in de buut bitloos rijdt, want ik begin wel benieuwd te worden hoe mijn paarden er op reageren en om nu zo even een hoofdstel aan te schaffen vind ik wat zonde.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:36

Daan_Ordeal, ik constateer dat uit de beelden die ik zie met bitloze paarden en heb er meerderen bekeken. Misschien tref ik het net dat ik de verkeerde gezien heb maar de eerste met een constant beeld moet ik nog tegenkomen, ik ben dus druk aan het zoeken om te zien of ik ongelijk heb.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:38

Nou Jodi, ik vind een reactie van gisteren niet zo heel erg oud Knipoog en ik vind haar reacties zeer onwetend overkomen. Maar goed, ze is nog erg jong, geloof ik Clown . Elk paard kan dressuurmatig gereden worden, het is juist goed als er gegymnastiseerd wordt. Wat dan weer niet wil zeggen dat je er meteen wedstrijden mee moet gaan rijden (doe ik zelf ook niet, bovendien ben ik nog aardig basic bezig met mijn 4-jarige), maar ik vind het als bitloze ruiter wel heel belangrijk dat mijn paard zijn lijf goed leert gebruiken en dat ik zelf ook mijn 'rijkunst' onderhou d.m.v. goede les e.d.

Ik word een beetje moe van die types op bokt, die blijven denken dat dressuur alleen maar met een KWPNer gereden kan worden.

Bij de dressuur gaat het toch om de samenwerking tussen ruiter en paard. Als ik nog denk aan wat ik op de OS gezien heb bij de dressuurproeven, zag ik ook aardig wat verschillende rijstijlen. Clown

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:43

wauw, er gaat n nieuwe wereld open Tong uitsteken

enne... gaan we dan ook bitloos voor mogen brengen op keuringen? Tong uitsteken

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:45

Puppetje schreef:
om nu zo even een hoofdstel aan te schaffen vind ik wat zonde.

Via www.bitloos.nl kan je testhoofdstellen krijgen.

Ik vind het wel goed als er bitloos gestart mag worden. Je mag toch ook zelf bepalen of je er stang en trens inhangt (vanaf een bepaald niveau)? Waarom mag je het bit zelf dan niet weglaten als je het niet nodig vind?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:46

HAR --> PP.

HAR is bedoeld voor concrete vragen, discussies, nieuwtjes etc. horen op PP thuis Lachen

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:51

Ikima schreef:
Daan_Ordeal, ik constateer dat uit de beelden die ik zie met bitloze paarden en heb er meerderen bekeken. Misschien tref ik het net dat ik de verkeerde gezien heb maar de eerste met een constant beeld moet ik nog tegenkomen, ik ben dus druk aan het zoeken om te zien of ik ongelijk heb.

Ivonne op Nancy

Filmpje gemaakt aug. dit jaar. Onoffiële wedstrijd waar we aan mee mochten doen. Bitloos (cook-a-like)
Jury was positief. Was voor Ivonne met Nancy de allereerste wedstrijd. Nancy is nu ruim een jaar bij ons, heeft nog nooit een wedstrijd meegelopen (was niet bekent/ingeschreven geweest bij de KHNS)

Voor een B-proef, het begin lijkt me dit een vrij aardig proef. Kwaliteit filmpje is niet helemaal geweldig, gemaakt met m'n oude camera, heb inmiddels een nieuwe. Beelden zijn iets sneller dan in werkelijkheid.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:52

Ikima schreef:

Kijk dan even in mijn profiel Knipoog

http://www.bitloospaardrijden.info/fotopagina.htm

Janneke148

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:57

Daan_Ordeal schreef:
Ikima schreef:

Mijn paard loopt juist veel constanter zonder bit Lachen
Met bit was nooit fijn bij hem.
Ik vind het echt goed dat dat nu eens mag op wedstrijden!
Ben er wel mee eens dat sommige bitloze hoofdstellen niet vriendelijk zijn en dat ze dus best een selectie kunnen maken met bitloze hoofdstellen die wel toegestaan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:58

Daan_Ordeal schreef:
Ikima schreef:

mag ik vragen wat voor hoofdstel jij hebt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:02

Alhoewel ik zelf geen behoefte heb aan bitloos en nogal moe wordt van het bitzwartmakerij gebeuren heb ik destijds wel de petitie getekend omdat ik vind dat ieder vrij moet kunnen zijn in die keuze. Ook ik heb nog nooit een combinatie mogen aanschouwen die bitloos een keurige M of hoger proef kon neerzetten, maar ik ga ervanuit dat het een kwestie van tijd is en wacht rustig af op het resultaat. Wel vind ik idd ook dat je enkel de op normale hoofdstel gelijkende optomingen moet gebruiken en zeker geen scharende optomingen zoals de hack. dat vind ik dan wel een mooie optie naast stang en trens.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:06

Daan_Ordeal schreef:
Ikima schreef:

Haha daar staat mijn instructrice ook tussen *LOL*
Ik ben echt fan van jou en je peerd, Daan_Ordeal Haha!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:31

Carmen dank je Bloos Ik ben trouwens benieuwd naar rijfoto's van jou!
Welke is jou instructrise?

Sizzle gaaf dat je toch de petitie hebt getekend, het is inderdaad jammer dat er vaak van die negatieve discussies ontstaan.

Vivalavida, de foto's in mijn profiel zijn met mijn HH hoofstel, met kiefer frontriem en onderlegger onder de neusriem. Ik heb nu ook een Emiel Voest en FRA, die zijn mooier Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:33

is dat ook zo'n kruislingssysteem? en dan kaak of kin?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:44

Dat is het kruislingse systeem wat over de kaak loopt (Dr Cook). Onder de kin langs is merotisch.