Het gevaar van bitloos rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Re: Het gevaar van bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:56

Ik denk dat ONKUNDE zoiezo het grootste probleem is (buiten soms het economische)...
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die bewust (zonder daar hun brood mee te moeten verdienen) hun paard pijn doen.
En natuurlijk een groot stuk eigenwijsheid zoals we de afgelopen 10 pagina's hebben kunnen lezen..
Het blijft natuurlijk paardenvolk Clown

Ik laat expres de "PRO'S" erbuiten omdat dat niet zinvol is binnen de discussie

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:00

Cinnepin schreef:
dat heb ik met mijn kruislings dus niet. Maar waarom word die dan op de sites aangegeven als meest vriendelijke bitloze optoming?

ik kan ook op sites lezen dat er toch echt ruimtewezens bestaan en dat die toch echt ons gaan bezoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:02

Hee Sis, jij er ook weer Knipoog
Sites zoals PN en HN verkondigen de grootste bagger. Jammer dat er mensen zijn die er ook nog in geloven.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:05

jodi schreef:
Paintlinger schreef:
We gaan weer goed nu hoor nu Cinnepin ons vaarwel heeft gezegd dus praat gerust mee Lachen

OK,dan ga ik toch maar lezen Vork Haha!

Zij zijn groot en ik is klein!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:06

Wat is er Jodi?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:08

Paintlinger schreef:
Dat hangt imo van ruiter en paard of....
Niet zozeer alleen de combinatie ruiter-paard, maar je moet je een paar dingen afvragen wanneer je bitloos wil rijden.

-Waarom wil ik bitloos
omdat overal wordt beweerd dat het vriendelijker zou zijn dan met bit?
-Heb ik me er genoeg in verdiept en weet ik waar ik aan begin
Dit ga ik dan ook zeker doen maar ja waar kun je het beste terecht voor goede informatie?
-Welke optoming werkt bij mijn paard (kwestie van proberen vind ik).
Mijn pony is prima te rijden met halster en touw, maar nu heb ik van iemand hier ben ff de naam vergeten stom stom stom begrepen dat het heel belangrijk is je paard meer op de achterhand te laten lopen, ik vraag me af of dit goed te doen is zonder bit?
-Kijk na een periode bitloos terug en kijk of het wel beter bij je paard past dan een bit.
-Heb ik genoeg rijkunde om te beoordelen hoe ik dit aan moet pakken

Nou, dit heb ik zelf momenteel dus totaal niet begin net met het rijden na 13 jr heb toen alleen manege lessen gehad en kan zeggen dat ik dr toen geen bal geleerd heb Clown en nu ben ik dus bereid zoveel mogelijk te leren voor mij en mijn pony

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:08

oeh hoop dat mijn andwoorden zo goed te lezen zijn haha ook hier ben ik dus niet handig in Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:12

is goed te begrijpen hoor Lachen Lachen

wat je wil, en dat kan je prima zonder bit voor elkaar krijgen is dat je paard je draagt......... dus zal je de achterhand moeten activeren....... veel overgangen, veel schijnovergangen......

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:14

@SecritLIN:

Ik merk aan jouw dat je dus nog twijfeld aan je rijkunst.
Nu is het denk ik het allerbelangrijkste dat je je paard leert aanvoelen.
Dit is het moeilijkste van het hele paardrijden.
Je moet kunnen voelen wanneer je paard 'lekker' loopt.
Ook het leren bedienen van de verschillende delen van het paardenlichaam is hierbij heel belangrijk.
Dus niet aan het 'aan de teugel rijden' maar.......' door het lichaam rijden' van het paard.

Het begint echt allemaal bij de basis... en daar gaat het meestal mis.
Je rijd een paard namelijk niet eerst aan de teugel en dan door het lichaam, maar precies andersom.
Wanneer je het lichaam goed laat lopen is de ontspannen en ronde houding van het hoofd daarvan het resultaat.

Dus eigenlijk is datgene wat je verder moet brengen heel simpel gezegd.....LOGICA!
Probeer dus niet vanalles van anderen aan te nemen maar probeer de logica te vinden...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:19

Dit is wel een leuk voorbeeld..
Ik vraag mijn paard hier bitloos (in ruime zin van het woord Knipoog ).. een paar passen achterwaards...Maar zie je hoe mooi ze hier haar achterhand gebruikt?
(ik geef toe dat ik iets teveel mijn 'touw' gebruik.... hier is al aan gewerkt.. foto van 2007)

Afbeelding

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:37

kijk, hier zie je dus gelijk gedragenheid Lachen Lachen zakkende achterhand, bolle lijn tussen staart en oren met de schoft als hoogste punt Lachen

SUPERnetjes!!!!

goldiejack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:45

heb je dan niet minder controle over je paard/pony?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:48

Is moeilijk te zeggen...
Als dat zo is zegt dat vaak meer over de combinatie ruiter-paard en/ of over je rijkunst..

Als je echt het bit als dwangmiddel nodig hebt is er iets mis...

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:48

ik denk dat de controle niet in het bit zit hoor..
Ik rijd zelf bitloos op de manege, dus gewoon op het lespaard waar ik toevallig die les op rijd, maar dan met mijn side pull..
Ik heb me nog niet onveilig oid gevoeld..
Wel merk ik idd dat ze in het begin de neiging hebben heel erg op de voorhand te lopen.. je hebt gewoon iets meer werk, omdat ze niet op het bit kunnen "steunen"

Maar volgens mijn instructrice lopen ze uiteindelijk net zo of beter dan met bit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:22

mensem mensen Clown

@ cindy het lijkt me verstandig als je niet meer in mijn topics reageert, ik heb er NIEMAND bijgehaald, het zijn je eigen reacties die jou in de problemen krijgen.
Het was de afspraak met mods dat je niet meer zou regaeren in mijn topics (en ik niet meer in die van jou, nou geen problemen mee) en ik had al zo'n vermoeden dat er wel weer drama zou komen en je wel weer ineens over vief zou beginnen om een of andere vage reden.

dus nu ontopic, ik wil een leuke, leerzame discussie.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:08

Nou, ik heb ook weer even bijgelezen. Er staan best wel interressante dingen tussen. Misschien moeten we om beurten even een samenvatting maken van de relevante dingen haha.

De foto van een stukje hierboven vind ik erg gaaf!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 22:16

suleilitha schreef:
[img] http://www.mijnalbum.nl/Foto-WKCWKHJ4.jpg [/img]

Dus als je jezelf "spiritueel" vind (groot woord hoor) kun je gelijk al vanalles uit de blik van een paard aflezen?
Try this one. Ik ben heullll benieuwd!

ooh ik wil probere Clown
hij lijkt me niet nerveus, eerder oplettend op iets wat achter hem gebeurd.

inderdaad paintlinger, de controle die een mens kan uitoefenen op een paard mag hem niet in het bit zitten. hoe kan je in godsnaam 600 kg spier tegenhouden met bit of bitloos? Als een paard echt wil, nou dan gaat ie Lachen het zit hem eerder in.. euhm de (wederzijdse) relatie met je paard/ welke positie die je tegenover je paard hebt (leider of zogenaamde onderdaan), maar volgens mij zijn die 2 ongeveer hetzelfde..
Laatst bijgewerkt door TeeGee op 17-11-08 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Geen foto's quoten aub.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 00:35

KiWiKo schreef:
is goed te begrijpen hoor Lachen Lachen

wat je wil, en dat kan je prima zonder bit voor elkaar krijgen is dat je paard je draagt......... dus zal je de achterhand moeten activeren....... veel overgangen, veel schijnovergangen......

Oke maar zijn er ook oefeningen die je tijdens het buitenrijden kan doen? gewoon in de berm? ik rij dus 2x per week in de bak bij de buurman de rest buiten
Mijn merrie is heel rustig af en toe wat eigenwijs Bloos

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 00:38

Paintlinger schreef:
@SecritLIN:

Ook het leren bedienen van de verschillende delen van het paardenlichaam is hierbij heel belangrijk.
Dus niet aan het 'aan de teugel rijden' maar.......' door het lichaam rijden' van het paard.

Je rijd een paard namelijk niet eerst aan de teugel en dan door het lichaam, maar precies andersom.
Wanneer je het lichaam goed laat lopen is de ontspannen en ronde houding van het hoofd daarvan het resultaat.

Dus eigenlijk is datgene wat je verder moet brengen heel simpel gezegd.....LOGICA!
Probeer dus niet vanalles van anderen aan te nemen maar probeer de logica te vinden...

Tja twijfelen, ik ben iemand die er van houd gewoon lekkere buitenritten te maken met mijn pony, maar dit moet natuurlijk wel op de goede manier gebeuren zodat het voor ons beide leuk is en blijft.

Misschien een hele domme vraag dan hoor, maar hoe kun je dat leren het bedienen van de verschillende delen van het lichaam?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 01:48

SecretLIN schreef:
nu ik dit allemaal zo gelezen heb vraag ik me een paar dingen af Lachen

Is het nu beter voor het paard om met of zonder bit te rijden

En ik hoor vaak dat vooral fjorden een handje ervan hebben op de voorhand te gaan lopen, dit is door verschillende oefeningen wel op te lossen toch?

(even duidelijk ik ben een beginnende ruiter met eigen poownie ook een fjord en krijg 2x per week les gewoon de basis dingen) maar aangezien hier toch zoveel adviezen worden gegeven kan ik van sommige van jullie misschien nog wel wat leren Haha!

Ik rij voornamelijk buiten en als ik heeeel eerlijk ben heb ik er nog niet eens bij stilgestaan wat de gevolgen kunnen zijn van het veel op de voorhand lopen ipv de achterhand Bloos

er is geen `beter`
veel hangt af van de hand van de ruiter veel van het karacter en gevoel van het paard
de rest aan de optoming , bitloos is niet per definitie vriendelijker en met bit niet per definitie onvriendelijker
en andersom

ene paard reageerd "beter"(lees is gevoeliger voor ..) en dan ook nog
voor het gevoel van de desbetreffende ruiter
op druk achter de oren de ander in de mond volgende op de kaken etc etc
of reageerd juist te heftig / te gevoelig op of wil juist vluchten voor de druk of zelfs pijn

de meeste paarden willen wijken voor druk en ongeveer 5% gaat juist naar de druk

ene paard is blijer met een eg een ander met een dg de volgende met een touwhalster(al ken ik er daar bar weinig van
die vrolijk worden van een wiebelend geheel en indien het niet wiebeld best wel behoorlijk ferm kan zijn)
volgende weer op sidepull (in een der vele vormen ) de volgende met een me god weet wat

de ruiter (zeker een buitenrijder) is blij te weten dat het paard stopt op een noodrem , maakt niet uit wat er hangt
uiteraard Clown zo vriendelijk mogelijk Haha!
al vind de een het vriendelijker om zo min mogelijk te kunenen moeten doen
en de ander vind het vriendelijker om dat gene desnoods wat vaker maar iig zo zacht mogelijk te doen

wil je dressuur matig met direct teugel contact (trens , sidepull) rijden of net zo lief met indirect contact (bosal , shanks, )
uiteraard kan je met bijna alles met losse teugel rijden
(even voor de duidelijkheid .. ook met een losse teugel zoals in de western gebruikelijk is
dus niet los maar in een boogje , heb je bit/neus etc contact .. als je de teugel
echt los gooit .. ja dan heb je geen contact maar zelfs dan werkt het gewicht vd teugel in
wissel maar eens af tussen je normale teugels en 2 halstertouwen met bullhaken of andersom
je paard zal anders reageren .. druk achter oren ..)
niet alles is geschikt voor continu direct contact

hoe je het ook went of keert dressuur is de basis vor alles
of dat nu engels of western of een andere grondslag heeft

ook voor buitenrijden is dressuur de basis

zelfs pasje zijwaarts is handig in ALLE diciplines
(of het nu is om net die boom te missen of net die hindernis te halen)

ook met een touwhalster of halsring kan je paard op eigen benen lopen
goed tillen goed achterhand gebruik etc , duurt alleen (bij de gemiddelde ruiter) iets langer om het aan te leren
al zullen sommige paarden het juist weer sneller oppakken op een "andere dan als gangbaar geziene "optoming

almetal wil iedereen iets goedsdoen en het paard niet meer dan nodig in de weg zitten
en zoeken we allemaal naar die "perfecte "band / eenheid

en zeg nou eens eerlijk .. we hopen het allemaal te bereiken
maar alle systemen zijn zeker in het begin slechts het pesten vh paard

jij kieteld ergens paard moet er voor wijken
jij hoopt dat die stopt op druk of dat de blinde paniek door die ene pijnprikkel net lang genoeg
onderbroken word om weer een veilig de overhand te krijgen

en uiteindelijk na veel pesten en miscommunicatie
hopen we allemaal een samenwerkende eenheid te worden

en voor de ene combi werkt een eg bitje dan het beste voor de andere een stang voor de volgende een
touwhalster en weer een volgende met een halsring

iedere combi het zijne ..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 09:25

SecretLIN schreef:
Paintlinger schreef:
@SecritLIN:

Tja twijfelen, ik ben iemand die er van houd gewoon lekkere buitenritten te maken met mijn pony, maar dit moet natuurlijk wel op de goede manier gebeuren zodat het voor ons beide leuk is en blijft.

Misschien een hele domme vraag dan hoor, maar hoe kun je dat leren het bedienen van de verschillende delen van het lichaam?

Ik bedoel het bedienen van Voor-midden en achterhand.
Dus dat je op ten duur deze delen onafhankelijk van elkaar kunt sturen.

Dat kun je naar mijn idee alleen goed leren door les te nemen...
Zelf heb ik het geleerd door veel te kijken en te luisteren (heb zelf geen les).. dus dat kan ook Lachen

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 10:27

Beiden gevallen kunnen een harde inwerking hebben, is dus ook aan de handen van de ruiter hoe je ermee omgaat....
Paard kan zowel kneuzingen krijgen op zijn neus als op de plek waar het bit ligt, volgens mij zit daar ook hetzelfde laagje (ben even de naam kwijt) dus over het algemeen zou je het paard dan evenveel 'pijn' kunnen doen met beide systemen.
Ik ben niet voor of tegen bit-/bitloos, maar kijk gewoon per paard wat het beste is. Voor de een is een bit fijner en voor de ander bitloos, soms kan er na enige tijd training weer wel naar bitloos overgestapt worden. (of juist anders om) Ik heb een pony voor de koets lopen met een bitloos kruislings systeem, bij mijn andere pony zou ik dat nooit doen/durven. (dit zijn trouwens mijn eigen ervaringen en mijn eigen mening, ik wil niemand vertellen hoe het MOET Knipoog )

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 11:04

Ik heb toch maar even het hele topic doorgelezen.

@Vivalavida: Waarom zou jij niet bitloos met een pessoa teugel longeren? Ik heb dat nl. wel gedaan en ging goed.

@Zamora: Welk kruislings systeem had jij? Ik ben er ohz ook niet tevreden over en rij op een sidepull, maar voor de koets vind ik het een ander verhaal, fijn of niet maar ik blijf voor de koets met een kruislingssysteem rijden, als er iets zou gebeuren dan heb je nog 'iets' te vertellen, tenslotte hang je er een stukje achter en heb je alleen je stem en zweep.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 11:46

@smaos: ik heb hoofdstel van ruitersportshop.nl oid Lachen

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 12:39

Eindelijk gaat de discussie de goede kant op, en ik merk ook dat er niet meer gevochten wordt of bit beter is of bitloos. Er wordt eindelijk geaccepteerd dat dat toch echt bij ieder paard anders is.. Ik ben trots op jullie. Er staat super veel goed uitleg in en goede argumenten. Ik vind het super! Haha!