Tinkers in de BIT

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 23:51

*Poeh, heftig stormpje was dit en zo opeens is ie weer gaan liggen* Knipoog (sorry kan het niet laten Schijnheilig begin flauw te worden dus het wordt tijd om naar bed te gaan Dromen )

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 00:09

foutje, had pb moeten zijn

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 11:08

Wat schreef je daar dan!?!! Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 11:28

Pff,
ik ga me niet meer vermoeien,
het is te gek voor woorden dat ik voor een Anky wannabee wordt uitgemaakt als ik zeg dat Tinkers geen aanleg en mogelijkheden hebben voor de sport.

Er wordt gelijk verondersteld dat we Tinkers minderwaardig zouden vinden,
heb je mij nergens horen zeggen hoor Verward

Wat betreft dat steigeren, ik zou dat wel eens willen zien met eigen ogen...
Ik wordt wel vaker bij probleem paarden geroepen welke zouden staken, bokken of steigeren. Eenmaal ter plekke blijken ze een beetje van het ene voorbeen op het andere te huppelen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 12:13

Sjuimpje bent welkom hoor.... Maar moet je net het "geluk" hebben, dat ie dan geen zin heeft om te werken! En ach ja wat maakt mij het ook uit dat ik en anderen als niet wetende wat we doen uitgemaakt worden... we weten wie t zeggen...

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 12:27

Ik heb het artikel ook gelezen. Naar mijn mening is de intentie van het artikel dat mensen die nog niet zoveel ervaring hebben een tinker aangepraat krijgen, want die zijn toch hartstikke braaf, dus hoef je niet zo goed te kunnen rijden.

Nou, dat lijkt mij dus een misvatting. Ten eerste zijn het soms compleet onopgevoede paarden (logisch als je kijkt naar de omstandigheden waarin ze meestal opgroeien) en zijn ook nog eens nergens van onder de indruk. Vergen dus een behoorlijk consequente aanpak. Lijkt me erg moeilijk als je nog niet zoveel ervaring hebt met paarden. Dan gaat het met veel paarden mis, maar ook wel met een tinker hoor.

Hetzelfde heb je met shetlanders. Hoeveel goed opgevoede shetlanders kom je nu eigenlijk in werkelijkheid tegen?? Dat valt effe tegen!!

Ik ken zelf een paar tinkers, ontzettend lieve dieren, vrij bomvast, maar ze zijn ook stuk voor stuk vrij onbehouwen.... Daar moet je wel mee om kunnen gaan! Knipoog

Vinessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 12:30

Nog leuker was het vorige nummer van Bit, waar een trekpaardenspecial in zat. Haha!

Maar goed Tinkers mogen er ook zijn. Lachen

En een blad als bit kan wel iets over Tinkers schrijven, maar je weet toch altijd zelf het beste hoe je eigen paard is.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 12:35

Ja die trekpaardenspecial was ook erg leuk! Lieve foto's!!!

Ik houdt t er trouwens ook maar bij, de discussie heeft al genoeg tongen laten rollen

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 12:41

snowdon schreef:
Sjuimpje bent welkom hoor.... Maar moet je net het "geluk" hebben, dat ie dan geen zin heeft om te werken! En ach ja wat maakt mij het ook uit dat ik en anderen als niet wetende wat we doen uitgemaakt worden... we weten wie t zeggen...

En we kennen ons zelf toch het allerbeste? Ik weet wat jij kan, jij weet wat ik kan, etc. en daar gaat het toch om? Dat een vreemde (niet jij Sjuimpje Knipoog ) beweert dat ik niet kan rijden omdat ik een Tinker heb laat diegene maar lekker l*llen. Ik weet wel beter en de mensen om mij heen ook.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 12:44

snowdon schreef:
Ja die trekpaardenspecial was ook erg leuk! Lieve foto's!!!

Die foto van die mannenhand op de onderkant van die hoef!!! Prachtig Haha! Ik wil um, ik wil um, ik wil um!!! ...... euh zo'n lekkere dikkerd en groterd van een paard dan he Party!!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 12:44

Ik weet niet beter Knipoog Ik weet niet of ik kan rijden, dat bepaal ik niet zelf, maar iemand die me nog niet heeft zien rijden kan dat ook niet beslissen... En nu hou ik echt op *LOL*

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 12:48

Sjuimpje schreef:
Pff,
ik ga me niet meer vermoeien,
het is te gek voor woorden dat ik voor een Anky wannabee wordt uitgemaakt als ik zeg dat Tinkers geen aanleg en mogelijkheden hebben voor de sport.

Er wordt gelijk verondersteld dat we Tinkers minderwaardig zouden vinden,
heb je mij nergens horen zeggen hoor Verward

Wat betreft dat steigeren, ik zou dat wel eens willen zien met eigen ogen...
Ik wordt wel vaker bij probleem paarden geroepen welke zouden staken, bokken of steigeren. Eenmaal ter plekke blijken ze een beetje van het ene voorbeen op het andere te huppelen.

Wie de bal bgooit moet de kaat verwacheten..

In jou ogen ben je mischien normaal bezig, en in de mijne niet.
Jij bent begonnen met je er mee te bemoeien, je hebt vrijwillig mee gewerkt aan deze discussie, je hebt dingen geschreven die andere niet graag willen horen zien of zwijgen, dan moet je er ook tegen kunnen dat mensen dat bij jou doen! Dan mensen dingen schrijven die jij niet wilt horen en of belachelijk vinden net zo als jou geschreven woorden.

Wat je wil dat jou niet geschiet doe dat ook een ander niet.
En wie de bal gooit moet de kaats verwachten..

Er is hier in de hele duscussie ook niemand geweest die zegt dat haar paard en of tinker net zo goed de dressuur kan als jou warmbloed knol.

Wel is er gezegt dat voor een koudbloedje, hun paard uitstekend loopt en alles kan! Denkende dan aan hun eigen klasse.......
Jij voelt je dan aan gesproken van O ja o ja hij kan toch niet wat mijn warm bloed paard kan......Want daar is hij niet voor gebouwd.
Volgens mij heeft niemand hier in de discussie met een koud bloed er behoefte aan om een warmbloed te evenaren. Wij hebben het over onze koudbloed wereltje. maar er zijn koudbloed paarden die het nog niet zo gek doen in het warmbloed wereltje.(dat waren de uitzonderingen waar we het overhadden.)
Dus wie is hier nou aan het gillen>? Het is een koudbloed discissie.
Niemand heeft hier een vergelijking gemaakt van een koudbloed met een warmbloed.
Op het nivo van een koudbloed kan er zeker ook gestreeft worden naar hoge dressuur oefeningen. Zonder de vergelijking met wat warmbloed paarden te maken. Mensen met een koudbloed willen helemaal niet op een warmbloed lijken, anders hadden ze er beter eentje kunnen kopen.
mensen met een koudbloed eisen helemaal niet van hun koudbloed dat ze op een warmbloed moeten lijken en of dezelfde presatie moeten leveren.
mensen met een koudbloed weten heel goed welke presaties hun paard kunnen leveren(denkende aan bv marjolein)..

Waar jij dus mee zit is het feit dat je zegt dat mensen met een koudbloed denken net zulke presaties te kunnen leveren met hun koud bloed als jij met jou warmbloed. mensen met een koudbloed denken als een koudbloed en zitten in een heel ander wereldtje dan die van mensen met een warmbloed, omdat ze van het koudbloed ras houden.
Mensen met een koudbloed denken op een koudbloed nivo.
En op hun nivo kunnen ze dus denken dat hun koud bloed op dat nivo alles kan wat hun er van verwachten.

Jij daarin tegen komt zeggen, jullie paard kan niet wat mijn paard kan!
Er zijn ook dingen wat een koudbloed paard wel kan en wat een warmnbloed paard niet kan en zo heeft elk ras zijn eigen charme en dus kiest iedere ruiter voor zijn eigen bloed.
Maar een koudbloed ruiter gaat niet lopen gillen dat een warmbloed niet kan wat een koudbloed wel kan.
Dus is het best wel iiritant dat een warmbloed dat wel komt doen in hun koudbloed wereltje.

Iedereen met een koudbloed weet de bouw van zijn paard, dat zal ook wel 1 van de grote rederen zijn waarom men voor dit type paard heeft gekozen, smaken verschillen nu eenmaal. Wat voor de een een karreknol is is voor de ander dat namelijk helemaal niet. En als men spreekt over een karreknol klinkt dat heel erg negatief daar mensen met een koudbloed helemaal niet alleen maar ment er kan veel meer met een koudbloed paard dan hem alleen maar inspannen.
Maar er zijn ook koudbloedje die ook van warmbloedjs houden en anders om.

Gegroetjes Monique

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 13:04

Het verschil is,
ik spreek uit ervaring!

Wij hebben al 10 jaar Friezen en ik heb voor andere mensen regelmatig verschillende koudbloeden gereden.
Dus ik weet wat de capaciteiten zijn. Jij neemt continue aan dat ik niet weet waar ik over praat.

Verder heb ik nooit gezegd dat jullie paarden minder zijn als de mijne, ik ben wel van mening dat een gemiddelde Tinker niet kan tippen, wat betreft dressuur of springen, aan een gemiddelde KWPNer.

Er is trouwens wel een verschil tussen 'dingen niet willen horen' of 'je afsluiten van de waarheid'.

Wat betreft jullie eigen kouwbloedwereldje, niets mis mee hoor. Maar daar begon wel deze discussie over!
Dat een tinker niet geschikt zou zijn voor de beginnende ruiter! Een Tinker is niet geschikt voor een complete Leek, maar je moet toch ergens beginnen en dan vindt ik een Tinker een prima optie!
Daar reageerde ik op!

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 13:24

Sjuimpje schreef:
Het verschil is,
ik spreek uit ervaring!

Wij hebben al 10 jaar Friezen en ik heb voor andere mensen regelmatig verschillende koudbloeden gereden.
Dus ik weet wat de capaciteiten zijn. Jij neemt continue aan dat ik niet weet waar ik over praat.

Verder heb ik nooit gezegd dat jullie paarden minder zijn als de mijne, ik ben wel van mening dat een gemiddelde Tinker niet kan tippen, wat betreft dressuur of springen, aan een gemiddelde KWPNer.

Er is trouwens wel een verschil tussen 'dingen niet willen horen' of 'je afsluiten van de waarheid'.

Wat betreft jullie eigen kouwbloedwereldje, niets mis mee hoor. Maar daar begon wel deze discussie over!
Dat een tinker niet geschikt zou zijn voor de beginnende ruiter! Een Tinker is niet geschikt voor een complete Leek, maar je moet toch ergens beginnen en dan vindt ik een Tinker een prima optie!
Daar reageerde ik op!

Okee gaan we lekker door joh..

je doet net of ik niet weet waar ik over praat, ik heb jaren lang op warmbloed paardjes gereden heb de dresusuur sport doorlopen enles gehad van onder andere coby van balen enz..
Dus ik weet wel zeker wat een koudboed wel kan en niet kan en wat het verschil is tussen een koudbloed en een warmbloed..
Ik heb ook op volbloeds gereden.

Daar aan mag je zelf een heel groot voorbeeld nemen! Ik zou graag willen dat je je eigen berichtjes eens goed door las.

ER IS NIEMAND DIE HIER BEWEERD DAT EEN GEMIDDELDE TINKER KAN TIPPEN AAN EEN GEMIDDELDE KWPNER ZIJN PRESTATIES!

En er is ook niemand die dat niet wil horen en of het tegen deel wil bewijzen!

Monique
Laatst bijgewerkt door FotoDesign op 07-02-03 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 13:41

WAT JAMMER!!!! Dat er op zo'n toon geschreven moet worden. Vind ik echt jammer.
Wanneer je iets leest voor/door of over anderen waar je het niet me eens bent, en je wil dat kenbaar maken, dan is het logisch dat je een reactie geeft. Toch vraag ik me af waarom mensen zich zo ver laten gaan dat er persoonlijke aanvallen en verwijten worden gemaakt.
Er is een verschil tussen 'gedragsgerichte' kritiek en 'persoonsgerichte' kritiek. Die grens wordt naar mijn idee ten onrechte overschreden. Jammer.
Enige tijd terug stond er ook iets over tinkers in de bit. Dat heette 'moddervlekken' en ging over moddergooien.
De strekking van dat artikel staat geheel buiten kijf nu, maar toch kwam het woord moddergooien vreemd genoeg in me op. Raar he?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 13:44

haha, wie is er nu overspannen??

Wat een discussie zeg.. een tinker is geen beginnerspaard, eigenlijk geen één paard is een beginnerspaard. Maar goed, je moet toch wat, als beginner. Dus tja, dan kan je imo ook beter een tinker kopen dan welk ander ras dan ook.
Dus ik ben het niet helemaal met BIT eens. Wat voor paard zij wel aanraden voor beginners staat er eigenlijk niet bij, dat vind ik wel jammer.

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 14:02

Wacht FF..

Ik heb helemaal geen hekel aan Sjuimpje of aan haar persoonlijk.
Ik ken haar niet eens dus dan is het al heel oneerlijk om over haar te oordelen als mens, als ik haar persoonlijk zou kennen zouden we mekaar mischien juist wel heel graag mogen. dat weet je nooit.
Ik vind Sjuimpje ook helemaal geen verkeerd mens of zo. Ze houd onwijs veel van paarden.
We zijn hier een discussie aan het volgen over haar mening en mijn mening wat dat betreft zijn we heel erg gewaagd aan elkaar. Maar het botst even behoorlijk. De mening van Sjuimpje is niet haar totale beeld van mens zijn. net zo min als dat dat bij mij is.
Zij is koppig ik ben koppig en blijbaar even sterk in het voeren van onze mening. (want er komt geen eind aan)
Sjuimpje probeert mij iets te leren en ik anders om.
We hebben een totaal andere denkings wijze over deze gehele discussie op internet, zouden wij dezelfde duscissie misschien mondeling voeren zou het mischien snel opgelost zijn.

Er zit een fel heid in de woorden van Sjuimpje naar mij toe en anders om, maar dat gaat over onze woorden niet naar de persoon persoonlijk.(volgens mij) Ik ken haar immers niet en kan haar dus niet persoonlijk aanspreken.
Ik wil helemaal geen ruzie met Sjuimpje(wat ik overgens een leuke naam vind)
Ik vind haar lekker pittig en ik persoonlijk houd daar wel van.
Er zaten momenten tussen dat ik van me stoel viel van het lachen(zaten hele leuke comische momenten tussen van Sjuimpje) en momenten dat het (kouwe)bloed onder me nagels vandaan gehaalt werd.
maar dat heet toch discussie?

Mischien dat wij beter op PB verder kunnen gaan. Dan hebben andere er niet zo'n last van.
Want het is inderdaad iets tussen Sjuimpje en mij geworden en heeft niet zo veel meer met het onderwerp te maken.

Monique

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 14:04

Als er weer een wedstrijdje gehouden wordt wiens usernaam het meest genoemd is ga ik winnen!!! Cool

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 14:06

Sjuimpje schreef:
Als er weer een wedstrijdje gehouden wordt wiens usernaam het meest genoemd is ga ik winnen!!! Cool

hhhhhhhhhhhhhhahahhahah daar had ik ook al aan gedacht...
Ik dacht zo zo me berichtjes lopen aardig op zo met deze discussie..

Sjuimpje mocht je denken dat ik een hekel aan je heb is dat dus niet zo.

Monique

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 15:39

En neem maar van mij aan dat dat laatste zeker waar is, wat Monique zei, ik spreek uit ervaring Knipoog