Zelf had ik het zoals eerder aangegeven vooral over social media.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Babootje schreef:Vandaag is naar buiten gebracht dat GLOCK Horse Performance Center gaat stoppen met zijn hippische activiteiten in Nederland, en daarmee met de ondersteuning van de TeamNL ruiters Edward Gal en Hans Peter Minderhoud en hun trainster Nicole Werner. Dit besluit houdt verband met een aflopend contract. De paarden van het GLOCK Horse Performance Center Netherlands zullen een nieuw thuis vinden bij het GLOCK Horse Performance Center Austria.
Veronica2 schreef:Koend, in het turnen zijn bepaalde oefeningen verboden geworden nadat de internationale bonden zich erover hadden gebogen. Dit met als doel om het trainen niet bovenmenselijk zwaar te maken door steeds hogere verwachtingen van de techniek. Ze hebben daar ook de wijze van punten geven bijgesteld zodat niet iedereen tegen de 10 aan bleef hangen en de verschillen kleiner leken dan ze waren. Er wordt ook meer op doping gelet en zo is die sport weer wat gezonder geworden voor de deelnemers en mooier om naar te kijken.
In de dressuursport zijn er ook al heel erg veel regels waar men zich aan moet houden en meestal zijn die er ook ten gunste van het paard. Er wordt soms de suggestie gewekt dat alles maar zou mogen, maar dat is zeker neit zo. Daarom vraag ik me af of de dressuursport baat zou hebben bij meer regels.
Elisa2 schreef:Strenger jureren op teveel stang gebruik. Daar mag echt eens goed naar gekeken worden wat mij betreft.
Vriendelijk rijden/ happy athlete cijfer instellen die het meest telt van alle punten ofzo...
koend schreef:Veronica2 schreef:Koend, in het turnen zijn bepaalde oefeningen verboden geworden nadat de internationale bonden zich erover hadden gebogen. Dit met als doel om het trainen niet bovenmenselijk zwaar te maken door steeds hogere verwachtingen van de techniek. Ze hebben daar ook de wijze van punten geven bijgesteld zodat niet iedereen tegen de 10 aan bleef hangen en de verschillen kleiner leken dan ze waren. Er wordt ook meer op doping gelet en zo is die sport weer wat gezonder geworden voor de deelnemers en mooier om naar te kijken.
In de dressuursport zijn er ook al heel erg veel regels waar men zich aan moet houden en meestal zijn die er ook ten gunste van het paard. Er wordt soms de suggestie gewekt dat alles maar zou mogen, maar dat is zeker neit zo. Daarom vraag ik me af of de dressuursport baat zou hebben bij meer regels.
De turnsport is verbeterd dank zij de nieuwe regels.
Waarom zou dat dan bij de dressuur niet kunnen?
Je haalt daar iets interessants aan: ”Bepaalde oefeningen werden verboden om het trainen niet bovenmenselijk zwaar te maken.” Dat zou in de dressuur ook wel mogen, vind ik. De dubbele pirouette bijvoorbeeld vind ik niet om aan te zien.
koend schreef:Bij lrv België Z1
Vind ik op het protocol bij onderdelen 29 en 30
29 Harmonie *
Het op een sympathieke en paardvriendelijke manier van rijden, correct
gebruik van hulpmiddelen: paard heen vertrouwen en Is van goede wil.
ontvankelijk voor de hulpen
30 De houding en zit van
de ruiter/amazone en het
effect van de hulpen
De Invloed van de hulpen volgens het scala van opleiding: de Invloed van
de hulpen op de correcte uitvoering van de oefeningen, het gedoseerd
geven van de hulpen, de gehoorzaamheid van het paard op de hulpen, In
balans, correct, onafhankelijk.
In het middelpunt van het zadel, correcte
positie van bovenlichaam, arm: elleboog, hand, been en hak, soepel en
ongedwongen.
@Elisa
In de basissport bestaat er dus al zoiets. Of zou jij het anders voorstellen?
koend schreef:De teugeldrukmeter in de basis en niet in de topsport?
Misschien is dat het meest realistische scenario want in de basis ga je minder belangengroepen hebben die de hakken in het zand gaan zetten.
Maar ik vind het niet helemaal eerlijk om aan de basisruiter normen op te leggen die de toppers niet willen/kunnen/durven aanvaarden.
Gini schreef:Zou het een oplossing zijn als een jury 'sneller' iemand kan uitbellen? Wanneer er bv. structureel iets nog niet optimaal is? Om bv. het issue rond spanning te gebruiken: een paard dat alleen maar spanning aan het opbouwen is, dat je ook als jury kan zeggen: mmmm, nog niet klaar voor wedstrijd op dit niveau. Uitbellen, kans om nog twee rondjes de spanning te laten afvloeien en naar buiten.
Of denken jullie dat dat geen oplossing is?
Gini schreef:Zou het een oplossing zijn als een jury 'sneller' iemand kan uitbellen? Wanneer er bv. structureel iets nog niet optimaal is? Om bv. het issue rond spanning te gebruiken: een paard dat alleen maar spanning aan het opbouwen is, dat je ook als jury kan zeggen: mmmm, nog niet klaar voor wedstrijd op dit niveau. Uitbellen, kans om nog twee rondjes de spanning te laten afvloeien en naar buiten.
Of denken jullie dat dat geen oplossing is?
Gini schreef:Maar je mag dus wel een hele proef afrijden met meerdere onvoldoendes. Wat in se betekent dat het paard op dat moment overvraagd wordt of een hele slechte dag heeft. Ik zie het uitbellen dan niet als straf, maar eerder als een: dit wordt het nog niet, ga nog wat trainen, doe eerst wat oefenwedstrijdjes. Wat heeft een paard eraan om met bv. spanningsniveau op standje 100 door een proef geloodst te worden? Kan je toch beter zeggen: kom, uitbellen en doe nu even een paar rondjes wat nodig is om je paard terug oké te krijgen zonder de stress van een proef. Dat een ruiter dit al kan, is mooi. Waarom zou de jury dat ook niet mogen als die dat nodig acht?