Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 20:08

Vind ik prima hoor. :-)

Zelf had ik het zoals eerder aangegeven vooral over social media.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 22:23

En moesten we deze discussie nu eens positief voeren.

Ik denk dat we het allen eens zijn dat de dressuur naar nog meer diervriendelijkheid moet streven.

Er is al wel een en ander zoals
- de bloedregel. Niet paardenmensen kijken daar wel van op. Terecht als je het vergelijkt met de mensensporten waar men het bewondert als de sport letterlijk bloed, zweet en tranen kost.
- Sommige trainingsmethodes zijn verboden ( Rolkur, barreren ), ook positief. In de mensensport zijn er ook veel trainingen ten koste van de atleet, maar ik heb geen weet van verbod, behalve zoiets in de lijn van toxisch leiderschap & pedofilie.

We doen het dus niet zoooooo slecht, maar het mag best nog beter.

Dus
Hebben jullie concrete ideeën/ voorstellen hoe het nog beter kan, zonder daarom meteen de dressuursport te willen afschaffen?
Ik weet het, best veel moeilijker dan anderen op hun fouten te wijzen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 22:54

Strenger controleren op bepaalde trainings methoden, op druk rijden, onvriendelijk e.d bij het losrijden. Gebruik gele of rode kaarten, schorsingen e.d als er niet geluisterd wordt.

Strenger jureren op teveel stang gebruik. Daar mag echt eens goed naar gekeken worden wat mij betreft.

Vriendelijk rijden/ happy athlete cijfer instellen die het meest telt van alle punten ofzo..

Ik denk nog even wat verder..

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 00:30

Koend, in het turnen zijn bepaalde oefeningen verboden geworden nadat de internationale bonden zich erover hadden gebogen. Dit met als doel om het trainen niet bovenmenselijk zwaar te maken door steeds hogere verwachtingen van de techniek. Ze hebben daar ook de wijze van punten geven bijgesteld zodat niet iedereen tegen de 10 aan bleef hangen en de verschillen kleiner leken dan ze waren. Er wordt ook meer op doping gelet en zo is die sport weer wat gezonder geworden voor de deelnemers en mooier om naar te kijken.

In de dressuursport zijn er ook al heel erg veel regels waar men zich aan moet houden en meestal zijn die er ook ten gunste van het paard. Er wordt soms de suggestie gewekt dat alles maar zou mogen, maar dat is zeker neit zo. Daarom vraag ik me af of de dressuursport baat zou hebben bij meer regels.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 01:27

Vandaag is naar buiten gebracht dat GLOCK Horse Performance Center gaat stoppen met zijn hippische activiteiten in Nederland, en daarmee met de ondersteuning van de TeamNL ruiters Edward Gal en Hans Peter Minderhoud en hun trainster Nicole Werner. Dit besluit houdt verband met een aflopend contract. De paarden van het GLOCK Horse Performance Center Netherlands zullen een nieuw thuis vinden bij het GLOCK Horse Performance Center Austria.

Het zong al even rond in de paardenwereld dat Glock het contract met olympische medaillewinnaars Gal en Minderhoud misschien niet zou verlengen. "Maar op deze manier eindigt alles wel heel abrupt", zegt Van Lieren. "Het is een beetje een vreemde beslissing ook. Paardenkenners begrijpen hier niks van. Het is nogal wat. Een echte reden wordt niet gegeven."
Laatst bijgewerkt door Babootje op 01-12-24 01:35, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 01:34

Babootje schreef:
Vandaag is naar buiten gebracht dat GLOCK Horse Performance Center gaat stoppen met zijn hippische activiteiten in Nederland, en daarmee met de ondersteuning van de TeamNL ruiters Edward Gal en Hans Peter Minderhoud en hun trainster Nicole Werner. Dit besluit houdt verband met een aflopend contract. De paarden van het GLOCK Horse Performance Center Netherlands zullen een nieuw thuis vinden bij het GLOCK Horse Performance Center Austria.

[VN] Glock stopt met Nederlandse vestiging
Das al een tijdje bekend ondertussen loopt er ook een topic over

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 01:37

Heb ik dan even gemist :D

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 09:34

Veronica2 schreef:
Koend, in het turnen zijn bepaalde oefeningen verboden geworden nadat de internationale bonden zich erover hadden gebogen. Dit met als doel om het trainen niet bovenmenselijk zwaar te maken door steeds hogere verwachtingen van de techniek. Ze hebben daar ook de wijze van punten geven bijgesteld zodat niet iedereen tegen de 10 aan bleef hangen en de verschillen kleiner leken dan ze waren. Er wordt ook meer op doping gelet en zo is die sport weer wat gezonder geworden voor de deelnemers en mooier om naar te kijken.

In de dressuursport zijn er ook al heel erg veel regels waar men zich aan moet houden en meestal zijn die er ook ten gunste van het paard. Er wordt soms de suggestie gewekt dat alles maar zou mogen, maar dat is zeker neit zo. Daarom vraag ik me af of de dressuursport baat zou hebben bij meer regels.

De turnsport is verbeterd dank zij de nieuwe regels.
Waarom zou dat dan bij de dressuur niet kunnen?

Je haalt daar iets interessants aan: ”Bepaalde oefeningen werden verboden om het trainen niet bovenmenselijk zwaar te maken.” Dat zou in de dressuur ook wel mogen, vind ik. De dubbele pirouette bijvoorbeeld vind ik niet om aan te zien.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 10:00

Elisa2 schreef:
Strenger jureren op teveel stang gebruik. Daar mag echt eens goed naar gekeken worden wat mij betreft.

Vriendelijk rijden/ happy athlete cijfer instellen die het meest telt van alle punten ofzo...

Zou je dan voorstellen om de bv. in de GP standaard met een teugeldrukmeter te laten rijden?
Er moet ook wel iets elektronisch mogelijk zijn die alle gegevens constant doorgeeft en een gemiddelde maakt.

Het lijkt revolutionair maar eigenlijk is het eerste wat men zegt vaak: ”Een paard moet licht an de hulpen staan.” Dus, waarom niet?

Over dat happy athlete cijfer moet ik nog even nadenken hoe dat concreet zou kunnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 10:06

Dat zou een optie kunnen zijn ja. :j

Ik ben wel voorstander om daar dan ook mee te beginnen in de basissport, precies wat je zegt..een paard moet licht aan de hulpen staan en het op druk rijden of een zwaar los/ vast contact haal je er zo wel uit.

Van mij mag er dus ook wel per onderdeel een -2 komen bij een doorgeslagen stang.

Happy athlete cijfer zou bijvoorbeeld kunnen inhouden hoe ontspannen een paard door de baan gaat, orenspel, durchlassigheid, lichaamsgebruik. Het is wat moeilijker concreet te maken denk ik. Het is denk ik belangrijk om te kijken naar waar de verschillen liggen tussen een wel en geen happy athlete (door welke reden dan ook).

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 11:18

Bij lrv België Z1

Vind ik op het protocol bij onderdelen 29 en 30

29 Harmonie *
Het op een sympathieke en paardvriendelijke manier van rijden, correct
gebruik van hulpmiddelen: paard heen vertrouwen en Is van goede wil.
ontvankelijk voor de hulpen

30 De houding en zit van
de ruiter/amazone en het
effect van de hulpen

De Invloed van de hulpen volgens het scala van opleiding: de Invloed van
de hulpen op de correcte uitvoering van de oefeningen, het gedoseerd
geven van de hulpen, de gehoorzaamheid van het paard op de hulpen, In
balans, correct, onafhankelijk.
In het middelpunt van het zadel, correcte
positie van bovenlichaam, arm: elleboog, hand, been en hak, soepel en
ongedwongen.

@Elisa
In de basissport bestaat er dus al zoiets. Of zou jij het anders voorstellen?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 12:42

koend schreef:
Veronica2 schreef:

De turnsport is verbeterd dank zij de nieuwe regels.
Waarom zou dat dan bij de dressuur niet kunnen?

Je haalt daar iets interessants aan: ”Bepaalde oefeningen werden verboden om het trainen niet bovenmenselijk zwaar te maken.” Dat zou in de dressuur ook wel mogen, vind ik. De dubbele pirouette bijvoorbeeld vind ik niet om aan te zien.

Bij turnen gingen het echt extreem en dat is bij dressuur echt niet zo. De GP proef kent al heel erg lang dezelfde onderdelen en de volgorde is ook niet enorm gewijzigd, in een GP proef zit ook helemaal geen dubbele pirouette. In de kür mag het wel, maar mag ook echt alleen daar getoond worden, net als een pirouette in piaffe. Ook voor een kür gelden allerlei regels en daardoor loopt het niet uit de hand met wat men laat zien. Het is dus onnodig om nieuwe regels te verzinnen, er zijn er al genoeg.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 12:53

En inhakend op de discussie over punten voor harmonie en happy athlete: in een GP proef staat bij elk onderdeel wat er verwacht wordt in de correcte uitvoering. Als het niet helemaal lukt, krijg je een laag cijfer. Onderaan de proef staat een algemeen punt, waar de jury punten kwijt kan voor het algemene beeld, harmonie en juistheid van de hulpen. Het protocol voor de GP staat hier: https://inside.fei.org/system/files/Gra ... 202022.pdf

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 14:26

koend schreef:
Bij lrv België Z1

Vind ik op het protocol bij onderdelen 29 en 30

29 Harmonie *
Het op een sympathieke en paardvriendelijke manier van rijden, correct
gebruik van hulpmiddelen: paard heen vertrouwen en Is van goede wil.
ontvankelijk voor de hulpen

30 De houding en zit van
de ruiter/amazone en het
effect van de hulpen

De Invloed van de hulpen volgens het scala van opleiding: de Invloed van
de hulpen op de correcte uitvoering van de oefeningen, het gedoseerd
geven van de hulpen, de gehoorzaamheid van het paard op de hulpen, In
balans, correct, onafhankelijk.
In het middelpunt van het zadel, correcte
positie van bovenlichaam, arm: elleboog, hand, been en hak, soepel en
ongedwongen.

@Elisa
In de basissport bestaat er dus al zoiets. Of zou jij het anders voorstellen?

Ik doelde eigenlijk op de teugeldrukmeter, als deze bij de basis sport al ingevoerd wordt dan leren mensen gelijk meer van die mond af te rijden.

Hier in NL staan bovenstaande punten ook op het protocol, dan zou zeg maar punt 29 het zwaarst mogen gaan wegen van de hele proef.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 15:02

De teugeldrukmeter in de basis en niet in de topsport?

Misschien is dat het meest realistische scenario want in de basis ga je minder belangengroepen hebben die de hakken in het zand gaan zetten.

Maar ik vind het niet helemaal eerlijk om aan de basisruiter normen op te leggen die de toppers niet willen/kunnen/durven aanvaarden.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 15:04

@Veronica2
Vind jij dan alles prima zoals het er nu aan toe gaat?
Wat zou jij voorstellen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 15:08

koend schreef:
De teugeldrukmeter in de basis en niet in de topsport?

Misschien is dat het meest realistische scenario want in de basis ga je minder belangengroepen hebben die de hakken in het zand gaan zetten.

Maar ik vind het niet helemaal eerlijk om aan de basisruiter normen op te leggen die de toppers niet willen/kunnen/durven aanvaarden.

Mijn idee was eigenlijk bij beide..

In de basis leer je ruiters zo hopelijk beter rijden en daar zitten toekomstige GP ruiters tussen dus is ook winst op langere termijn. En in de GP om bepaalde rijstijlen te filteren die we liever niet meer willen zien. Sowieso denk ik dat het goed is voor iedere ruiter en misschien ook menner om eens met zo'n meter te rijden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 16:28

Zou het een oplossing zijn als een jury 'sneller' iemand kan uitbellen? Wanneer er bv. structureel iets nog niet optimaal is? Om bv. het issue rond spanning te gebruiken: een paard dat alleen maar spanning aan het opbouwen is, dat je ook als jury kan zeggen: mmmm, nog niet klaar voor wedstrijd op dit niveau. Uitbellen, kans om nog twee rondjes de spanning te laten afvloeien en naar buiten.
Of denken jullie dat dat geen oplossing is?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 16:38

Gini schreef:
Zou het een oplossing zijn als een jury 'sneller' iemand kan uitbellen? Wanneer er bv. structureel iets nog niet optimaal is? Om bv. het issue rond spanning te gebruiken: een paard dat alleen maar spanning aan het opbouwen is, dat je ook als jury kan zeggen: mmmm, nog niet klaar voor wedstrijd op dit niveau. Uitbellen, kans om nog twee rondjes de spanning te laten afvloeien en naar buiten.

Nee, dat is niet meetbaar.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 16:41

In principe zou je het dan aan punten kunnen laten vasthangen. Een paard dat in de basis niet in orde is, kan nooit hoog punten. Dan kan je er een regel voor jury's rond maken: als ik op x aantal onderdelen lager dan x heb moeten punten, dan is het paard nog niet klaar om getoond te worden op wedstrijd op dat niveau en mag ik uitbellen als ik dat voor het welzijn van het paard nodig acht.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:44

Gini schreef:

Daar zijn al objectieve regels voor en je kan als ruiter altijd afgroeten als je dat wil.
Net zoals dat er ook al laag gepunt wordt voor onderdelen die mislukken. En dat gebeurt dus ook bij een combinatie die het vereiste niveau nog niet kan laten zien, die krijgen lage punten.

Het lijkt mij goed als mensen die commentaar hebben, zich eerst beter informeren. Er komen hier op dit forum te vaak "ideeen" voorbij die allang geregeld zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:47

In de reglementen staat niet zoiets beschreven als wat ik als voorbeeld aanhaal.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:55

Jazeker wel, daar zijn regels voor. Je mag als jury echter niet iemand de baan uit sturen als die nog binnen de regels blijft, je mag dan alleen passende cijfers geven voor het getoonde. Je mag als ruiter ook altijd afgroeten als het niet gaat, die regel is er juist met oog op welzijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 19:03

Maar je mag dus wel een hele proef afrijden met meerdere onvoldoendes. Wat in se betekent dat het paard op dat moment overvraagd wordt of een hele slechte dag heeft. Ik zie het uitbellen dan niet als straf, maar eerder als een: dit wordt het nog niet, ga nog wat trainen, doe eerst wat oefenwedstrijdjes. Wat heeft een paard eraan om met bv. spanningsniveau op standje 100 door een proef geloodst te worden? Kan je toch beter zeggen: kom, uitbellen en doe nu even een paar rondjes wat nodig is om je paard terug oké te krijgen zonder de stress van een proef. Dat een ruiter dit al kan, is mooi. Waarom zou de jury dat ook niet mogen als die dat nodig acht?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 19:05

Gini schreef:
Maar je mag dus wel een hele proef afrijden met meerdere onvoldoendes. Wat in se betekent dat het paard op dat moment overvraagd wordt of een hele slechte dag heeft. Ik zie het uitbellen dan niet als straf, maar eerder als een: dit wordt het nog niet, ga nog wat trainen, doe eerst wat oefenwedstrijdjes. Wat heeft een paard eraan om met bv. spanningsniveau op standje 100 door een proef geloodst te worden? Kan je toch beter zeggen: kom, uitbellen en doe nu even een paar rondjes wat nodig is om je paard terug oké te krijgen zonder de stress van een proef. Dat een ruiter dit al kan, is mooi. Waarom zou de jury dat ook niet mogen als die dat nodig acht?

Heel veel onvoldoendes resulteert in een verliespunt. Dus daar zal het leermoment voor de ruiter moeten inzitten. Beetje zelfreflexie als ruiter kan geen kwaad.