Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:10

Te stom voor woorden. IBC vat deel zijkant er uit, half baaltje stro er in en voila schuilhok. Kost je ook de kop niet, die dingen zijn met beetje zoeken 25-35 euro. Zeker zonder metalen kooi er omheen (zie ze soms zelfs gratis). Paar paaltjes om ding klem tussen te zetten en die gaat nergens heen.

Maar als ik het goed begrijp grepen ze schapen? Nieuwe dieren die bij de kudde kwamen misschien? Of lammeren? Tja je zal die dieren goed moeten leren wat bij de kudde hoort, incl. nieuwe dieren (waar de bekende die moet ik beschermen zo van gaan schreeuwen, want weeën doen zeer). Zie het bij genoeg ytbers die kbh hebben dat ze aangeven echt goed te moeten opletten bij geboortes en nieuwe aankopen dat hond ze tot zijn dieren rekent en accepteerd dat ze er dus echt bij horen. En niet alle kbh's lukt dat. Trainen van die honden is geen simpel verhaal en enkel vertrouwen op ras is er ooit voor gefokt is al helemaal te gek voor woorden.
Laatst bijgewerkt door tamary op 22-12-23 21:15, in het totaal 2 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:13

DuoPenotti schreef:
Als we zien hoeveel schandalen Nederland zich de laatste jaren in heeft gestort...dan zou je ook zeggen die hadden toch wel deskundige om te raadplegen?
Nou blijkbaar niet....
Wolven schandaal past daar dus ook wel bij

Vermoedelijk is het lastig om een "wolfdeskundige" te vinden die de situatie objectief kan bekijken. Iedereen die zichzelf een wolfdeskundige noemt zal zowiezo een sterke fascinatie hebben voor wolven, anders ga je ze ook niet bestuderen. En dan focus je dus vooral op alles wat jij positief vind aan de wolf en is het ook in je eigen belang om de wolf van dichtbij te kunnen bestuderen. Want wat heb je aan een wolfdeskundige zonder wolf?

Bovendien denk ik ook dat het bagatelliseren van de aanvallen op vee in het belang van de wolf zijn geweest. Niet alleen vanwege de maatschappelijke steun met betrekking tot de komst van de wolf. Maar ook omdat het, zonder vee als hapklare maaltijd, op veel plekken toch minder aantrekkelijk zou zijn geweest voor de wolf om zich te vestigen.

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 22:48

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 22:49

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 22:50

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 23:09

Zon op vandaag was 8:45 en nee nachtdieren liggen dan nog niet meteen te tukken. Juist uur na en 's avonds uur voor zijn er nog/al veel nachtroofdieren actief. Iets met nog of al honger. Zelfde reden waarom je je kippen 's morgens niet te vroeg los laat en al laat in de middag opsluit ipv pas tegen donker en dat is dus niet enkel omdat ze bij schemer al half blind zijn.
Dat wij ongeacht de daglengte bepaalde uren bij overdag of 's nachts indelen doet daar niks aan af.
Als ze inderdaad om 13:00 komen lunchen bij je is dat pas werkelijk het geval.
Wel kan je je afvragen waarom ze nu pas iets te eten vonden ipv al veel eerder. Kennelijk niks anders gevonden en dat is weer zorgelijk ivm voedsel tekort.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 23:27

@tamary, tijdstip van aantreffen en tijdstip dat iets in de app en op Facebook gedeeld wordt zit vaak tijd tussen.
Logisch nagedacht zijn ze uiterlijk om 11 uur aangetroffen en was er om 9 uur nog niets aan de hand.

Toevallig vorige week akkefietje meegemaakt, ik zie twee jaarlingen stoeien in de wei, ik passeer de wei niets aan de hand.
Bedenk me dat ik iets had moeten afgeven, draai de auto en nog geen 3 minuten later spektakel op de weg.
De enters waren op de weg gekomen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 23:57

Precies dat dus. Zon op + uur = tegen 10 uur alweer, kan best dat aanval om 2 over 9 was. Maakt conclusie ze zijn overdag actief niet meteen te trekken. Tijdvak valt nl deels binnen gewone aktieve uren voor een nachtroofdier (en veel dagroofdieren ook trouwens, net wakker is ontbijt wel lekker).
Het is wel zo dat het hapje voor het slapen gaan nodig hebben op zich zorgelijk is, want dan is er kennelijk na wakker worden 's avonds niet of niet genoeg gevangen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 01:11

tamary schreef:
Precies dat dus. Zon op + uur = tegen 10 uur alweer, kan best dat aanval om 2 over 9 was. Maakt conclusie ze zijn overdag actief niet meteen te trekken. Tijdvak valt nl deels binnen gewone aktieve uren voor een nachtroofdier (en veel dagroofdieren ook trouwens, net wakker is ontbijt wel lekker).
Het is wel zo dat het hapje voor het slapen gaan nodig hebben op zich zorgelijk is, want dan is er kennelijk na wakker worden 's avonds niet of niet genoeg gevangen.

Tussen negen en elf. Kan inderdaad zijn dat de aanval om 09.02 uur was maar kan ook 10.45 geweest zijn. Wie zal het zeggen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 01:26

We weten het niet, maar de conclusie van overdag actief is dus nog niet te trekken. Zorgelijk is het wel.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 02:01

Hoe dan ook om 09.00 uur kunnen weide dieren dus nog niet veilig naar buiten en om 16.00 uur gaat het al weer schemeren....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 02:47

Klopt. Verklaard wel waarom vroeger vee 's winters nog wel eens punt uit een aantal maanden op stal stond.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 10:13

tamary schreef:
We weten het niet, maar de conclusie van overdag actief is dus nog niet te trekken. Zorgelijk is het wel.

Nou ja sorry maar 9.00 uur is bij mij geen nacht.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 10:14

8.45 is het toch al gewoon licht? 7.45 niet. Maar 8.45 toch nagenoeg wel?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 10:40

Dus wederom gaan we onze dieren weer hele dagen opsluiten omdat dat klerebeest rond loopt.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 10:47

Onali schreef:
Dus wederom gaan we onze dieren weer hele dagen opsluiten omdat dat klerebeest rond loopt.

Waar staat dat? Waarom denk jij altijd zo zwart-wit?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 10:51

Nou, mijn leidinggevende gaat het niet heel tof vinden als ik werk van 9.30 tot 15.30. Lijkt mij overigens prima tijden :D

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 10:55

Dreamboy schreef:
Onali schreef:

Waar staat dat? Waarom denk jij altijd zo zwart-wit?

Omdat blijkbaar de wolf rond 9 uur nog voorbij kan slenteren want het is tenslotte nog lang geen dag en om 16 uur komt hij weer langs voor een voorafje voor de volgende maaltijd.

Als paarden ophokken tussen zonsonder- en zonsopgang al niet voldoende blijft, dan moeten ze schijnbaar dus nog langer op stal gaan staan.

En dus gaan we weer terug naar vroeger, dagen op stal.

Dit is de conclusie die ik uit jullie verhaal trek. Ik zie hier niet echt grijstinten in.

Of jij moet me die gaan uitleggen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 11:05

Onze huidige manier van leven en werken loopt inderdaad flink spaak met dieren houden als deze problemen er bij komen. Nog afgezien van mensen die wel de tijd hebben, dan nog is dat niet altijd te doen.

Dieren in de winter de hele dag op stal is voor ons (nog) ouderwets en terecht ongewenst (stuiterende paarden zijn maar heel beperkt leuk). Al moet ik zeggen dat met de huidige regenwinter dat op stal een stuk begrijpelijker is. Er blijft buiten niks droog.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 11:12

Sanet schreef:
Nou, mijn leidinggevende gaat het niet heel tof vinden als ik werk van 9.30 tot 15.30. Lijkt mij overigens prima tijden :D

:D

Precies.

men praat over opstallen dat dat de oplossing is, mits geen bovendeur of schuurdeur open voor de frisse lucht.
Maar dat buiten zetten kan dan ook niet voor het werk, want 9 uur is nog nacht... idem in de avond.

Met andere woorden... wat helpt er nu wel?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 11:15

Nee idd dit weer is echt vreselijk. Overal blubber.

Wolven zijn wel overdag actief. Er is voldoende beeldmateriaal te vinden van zichtmeldingen overdag. En als ze wakker zijn kunnen ze ook jagen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 11:43

Kaja schreef:
Offer jij je kind dan op? Of die van je broer/zus of je kleinkind? Net wat je past.

Wat een opmerking zeg.

Mwa, ga al druk genoeg zijn met het niet hoeven op offeren van mijn dieren hier dus nee!

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 11:47

DuoPenotti schreef:
Sanet schreef:

:D

Precies.

men praat over opstallen dat dat de oplossing is, mits geen bovendeur of schuurdeur open voor de frisse lucht.
Maar dat buiten zetten kan dan ook niet voor het werk, want 9 uur is nog nacht... idem in de avond.

Met andere woorden... wat helpt er nu wel?

Dat is inderdaad een afweging die je moet maken. Het is een risico maar ik ga mijn dieren niet 24/7 opsluiten. De oplossing zou dan zijn om ze weg te doen. Maar ja, dan ben ik wel van de zorgen af maar mijn paarden zijn dan nog steeds niet veilig, want waar zijn ze dat momenteel wel. Alles maar in laten slapen is ook zo wat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:10

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:14