Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 21:29

Derma schreef:
Heeft iemand ervaring met Lisa de Graaf paardensport en recreatie uit Oud gastel?
Ik wil een paard van haar kopen en ik hoop dat ze betrouwbaar is. Inmiddels is mijn zoektocht al een tijdje bezig en kom ik nogal wat rare praktijken tegen
Hoe zit het als je via bemiddeling koopt? Weet iemand dat?

Die heeft er vaak te koop staan. Sommige hebben ook iets maar wordt meestal wel vermeld, ik zou wel goed keuren.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 21:54

oji schreef:
Babootje schreef:
Ik denk dat je hier wel wat aan hebt.
https://yspeert.nl/actueel/blogs/de-aan ... issionair/
Als iemand alleen in verkoop bemiddelt dan is het geen handelaar maar een commissionair. Maar deze is in verkoopkwesties net zo goed aan regels gebonden als de partij waarvoor hij/zij verkoopt. Een commissionair is namelijk net zo goed (als de eigenaar) hoofdelijk aansprakelijk als hij bemiddeld in een niet-deugdelijk paard. Omdat een commissionair zich er ook van moet vergewissen dat een paard bij verkoop gezond is, kan hij/zij niet zomaar onder de zorgplicht uit. Dat wil zeggen dat er op zijn minst een keuringsrapport moet liggen. Commissionair en keurende partij kunnen zich dus niet zomaar achter elkaar verschuilen.
Belangrijk is, dat als je te maken hebt met een commissionair (tussenhandelaar) je een verkoopcontract opstelt waarin alle rollen/verantwoordelijkheden duidelijk worden omschreven.

Wat hierbij heel belangrijk om te weten is, is de uiteindelijke verkoper die erachter zit handelaar of particulier. Dat is nl uiteindelijk bepalend voor of je een paard terug kan brengen of niet. Hele vervelende situaties van dichtbij meegemaakt dat de koper dacht van een handelaar te kopen, maar dat dit een bemiddelaar bleek voor een particuliere eigenaar. Dit maakte dat de koper voor veel geld het schip in is gegaan.

Dus alle afspraken over keuring en levering etc heel duidelijk zwart op wit vast laten leggen en laten tekenen door de bemiddelaar, zodat hij dat risico overneemt.

Bedankt Oji en Babootje, hier heb ik zeker wat aan.
Ik merk dat ik steeds terughoudender wordt omdat ik steeds meer rode vlaggetjes zie.

De koop is van een particuliere verkoopster, maar ik maak de afspraken niet met haar. Dit blijf ik een vreemde constructie vinden.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 22:42

Derma schreef:
Heeft iemand ervaring met Lisa de Graaf paardensport en recreatie uit Oud gastel?
Ik wil een paard van haar kopen en ik hoop dat ze betrouwbaar is. Inmiddels is mijn zoektocht al een tijdje bezig en kom ik nogal wat rare praktijken tegen

Alleen ervaring met haar dat ze bij mij komt kopen. Dat is elke keer netjes gegaan. Daarna traint ze de paarden afhankelijk hoelang van t dier en gaan ze weer opnieuw te koop. Ik heb igg de dieren die ik aan haar verkocht toen nooit gelijk binnen 2 weken online zien staan en de verkoop als prettig beschouwd.

Avalanche

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 23:52

Toch lijkt mij het veulen op de vorige pagina geen bruine. Je zou dan verwachten dat de benen wat grijzig zijn, maar die zijn ook rood.

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 08:40

Derma schreef:

Ik ben er een aantal keer geweest, niks gekocht.
Ze had laatst een leuke schimmel staan, een ruin. Wou een afspraak maken, contact gehad,zij was op vakantie en ineens stond ie op gereserveerd.
Dus navraag gedaan, paard was zo verkocht , zonder te proberen opgehaald.
2 weken later bood ze hem weer opnieuw te koop aan :\
Kopers hadden niet betaald ?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 09:03

Dat kan toch ?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 09:05

Komt wel vaker voor, dat zou mij niet zo afschrikken.
En wanneer je goed test qua match en uitgebreid laat keuren bij je eigen VA is het risico denk ik bij een handelaar niet eens veel groter dan elders.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:02

Icelandshet schreef:
Voor de westernruiters onder ons ... klopt het dat er zo'n beperkt aanbod in jonge allround beleerde paarden is? Quarter, paint, arabisch het maakt me niet uit :)

Of kijk ik simpelweg op de verkeerde sites? (Facebook, marktplaats, ehorses, 2dehands.be)

Ja. Het aanbod van Amerikaanse rassen is hier nu eenmaal vrij klein, en daarnaast is Western rijden een niche. Afhankelijk van je segment (jong + beleerd + allround = duur) komen die paarden misschien niet eens publiekelijk op internet te koop. Waarom plaats je niet wat zoekertjes op FB groepen? Ik zie die vaak voorbij komen rn mensen krijgen er toch veel reacties op.

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:35

Even een update:
We zijn super blij met Datch! Hij is echt zo braaf en lief! We hebben al een sprongetje gemaakt en zijn maandag voor het eerst met hem naar buiten geweest. Hij gaf geen kik.. heerlijk paard!! Inmiddels is paardje 2 gearriveerd en kon ik van de week weer samen met dochterlief gaan rijden. Ook deze is boven verwachting braaf en voldoet precies aan de omschrijving.. Hier deden we het voor! Echt wel weer genieten om samen bezig te zijn!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

@lieser ik ben dus precies het zelfde als jij! Door inderdaad te zijn gevallen meer angstig en onzeker geworden stap echt niet overal op! Hoop dat jullie wat vinden! Het is echt wel mogelijk om er een brave uit te pikken die bij jullie beide past!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:46

Wat super fijn! <3

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 11:29

Leuk dat het zo goed gaat Claire. Hij kwam bij Meerveld horses vandaan in Kockengen toch ?
Dit is voor mij nog geen kwartiertje binnendoor met de auto, maar ik ken ze eigenlijk niet.. staat nu sinds gisteren een schimmeltje te koop waar ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar ben.

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 11:43

@flevolander ja klopt! Moet zeggen dat alles netjes geregeld was daar. Keuren geen probleem. Tandarts was nog geweest hoefde ik niet te betalen. Kreeg elke keer foto’s en filmpjes.. Hij was een beetje snotterig(kan gebeuren) dus mocht hem even 2 weken laten staan. Is nog een keer nagekeken door de veearts om het e.e.a uit te sluiten. Veearts heeft mij netjes gebeld. Daarna is hij door meerveld bij ons op stal gebracht. Tot nu toe voldoet hij precies aan de beschrijving. En is alles netjes vermeld. Hij doet het super goed! Al mogen er nog wat vetjes en spieren aan. Al met al is het mij 1000% meegevallen onze eerste ervaring bij een handelaar.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 12:22

Wat fijn Clairetje81 dat Datch en je 2e paard zo goed bevallen <3

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 13:43

Getup schreef:
Dat kan toch ?

Ik zou nooit een paard meegeven dat niet betaald is :o
En ik ben sowieso super wantrouwend na alle ellende :j

mystery3434

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:21

Ik had een paard al 2 x getest, vandaag is de DA geweest voor een klinische keuring. Volledig goedgekeurd! Het gaat om een 9-jarige ruin, springgefokt maar dressuurmatig gereden. Denk dat de prijs ook wel meeviel, was nog geen 10.000

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:25

mystery3434 schreef:
Ik had een paard al 2 x getest, vandaag is de DA geweest voor een klinische keuring. Volledig goedgekeurd! Het gaat om een 9-jarige ruin, springgefokt maar dressuurmatig gereden. Denk dat de prijs ook wel meeviel, was nog geen 10.000

Gefeliciteerd!! *\o/*

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:28

mystery3434 schreef:

Gefeliciteerd!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:38

Gefeliciteerd *\o/*

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:53

mystery3434 schreef:

Was het een kwpn'er?
Met een dergelijke prijs had ik het juist röntgen ook laten keuren om eerlijk te zijn.
Maar heb het al vaker gezegd, ik ben een zeikerd :+

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:55

Ik kreeg een haflinger aangeboden,nu ben ik eigenlijk meer van de Friese paarden <3

Maar ja, soms gebeurt er gewoon ff wat.

Maar ik vind de prijzen voor haflingers nog 100% meevallen vergeleken met de paarden die nu aangeboden worden.
Hebben meer mensen al naar haflingers gekeken?

Friezen zijn nu bijna onbetaalbaar |(

mystery3434

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:57

[/quote]
Was het een kwpn'er?
Met een dergelijke prijs had ik het juist röntgen ook laten keuren om eerlijk te zijn.
Maar heb het al vaker gezegd, ik ben een zeikerd :+[/quote]

Bwp☺️ Maar de prijzen in België vallen wel beter mee dan in Nederland

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 15:34

Avalanche schreef:
Toch lijkt mij het veulen op de vorige pagina geen bruine. Je zou dan verwachten dat de benen wat grijzig zijn, maar die zijn ook rood.

Welke kleur denk jij dan?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 15:53

c_alsemgeest schreef:
mystery3434 schreef:

Was het een kwpn'er?
Maar heb het al vaker gezegd, ik ben een zeikerd :+

Zeker in die leeftijd en die prijs. Zou ik het zonder RX keuring ook niet aandurven.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 16:05

Babootje schreef:
Zeker in die leeftijd en die prijs. Zou ik het zonder RX keuring ook niet aandurven.

Ik ook niet. Zal vast flink verschil in zitten maar iemand die ik ken had het laatst gedaan voor Euro 500,- ongeveer, maar zou er wel wat geruster op zijn voor 10k.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 16:26

Myrkvi schreef:
Getup schreef:
Dat kan toch ?

Ik zou nooit een paard meegeven dat niet betaald is :o
En ik ben sowieso super wantrouwend na alle ellende :j

Oooh had t essentiële woord " opgehaald " over het hoofd gezien :Y).
Nee, dat zou ik ook nooit doen. Al zijn er wel, die ze voor 2 weken bij n manege oid op proef geven.