Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 23:37

estell__ schreef:
Mag ik mij hier ook komen melden? Ik heb sinds vorige week een 3 jarige. Ik vind het wel leuk om een beetje ervaringen uit te wisselen! Ik hoop alleen dat ik jullie snelheid kan bijhouden haha!

Welkom! Ik houd het ook zeker niet altijd bij.

s1993

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 08:21

Haha ik vind klein juist heerlijk, mooi handzaam formaat :D Als hij dan eigenwijs doet valt het nog onder 'grappig' in plaats van 'gevaarlijk' of 'heftig' ;)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 08:54

Dat is zeker een voordeel bij een kleine :)) Ik moet wel een grote, eentje van 1.60m ziet er onder mij uit als een Shet ^) En zelfs kanonne-Pinda lijkt klein onder mij -O- Vind ik stom, vind Welshjes bijvoorbeeld echt super leuk maar dat kan ik echt vergeten, da's zielig als ik daar op ga zitten wahaha.

Oeps PSvanLot :)) Vind het wel een mooie maat zo! Maar als ze uitzwaart zal ze ook wel groter gaan tonen.

Thanks voor de felicitaties met autootje, ben er erg blij mee :D Wat een luxe, was in 20 minuten op mijn werk vanmorgen ipv een uur fietsen :wow: *\o/*

Gisteravond echt genoten met rijden, het ging zo fijn <3 Heerlijk paard, ze doet echt hard haar best! Zelfs met wisselende bak-genoten, waaronder haar crush dus het werd haar best wel heul moeilijk gemaakt om op te letten :P Nu heeft ze lekker weer twee dagen vrij, mooi beetje knuffelen :)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:07

Calipso, wat vervelend dat hij dan toch zo'n stukje kleiner is dan verwacht. Gelukkig is hij nog jong en groeien ze vaak nog wel een stukje.

Vientje, fijn dat het zo goed ging!

Estell, welkom!

PSvanlot, oh oepsie. Dan gaat ze hopelijk nog iets te breedte in. Ik ben ook met een paard van dat maatje thuis gekomen drie jaar geleden, terwijl ik 1.61 echt al wel ruim voldoende vond.

Shanna, fijn dat de castratie goed is verlopen. Hopelijk kan je dan binnenkort weer rustig aan de slag.

Ik ben gister avond een stukje over de oprit gaan lopen met Dory. Deze is namelijk erg onregelmatig én loopt op het begin wat op. Leek mij dus goede training voor coördinatie en achterhand.
Toen ik dit met Abby voor het eerst deed kwam ik tot halverwege de bocht (1/3e Vd oprit) omdat Abby er van overtuigd was dat de kano's krokodillen waren. Had dus gister ook zo iets verwacht met Dory.
Maar we hebben de hele oprit af gelopen, de drukke 60km per uur weg over gestoken, hop de polder in. Ben maar omgedraaid bij het veerooster. Braaf kind.
Abby moest gister samen met haar grote broer (zelfde mama, andere papa) wat energie kwijt. Die hebben samen 20 minuten lang door de longeerbak heen gebokt, gesteigerd en gerend :')

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 09:21

Welkom Estell!

Qua formaat had ik gehoopt op 1.80 maar ben nu blij met elke extra cm :+ hij valt al niet meer uit de boot naast Dexter en dat is het voornaamste.

Haha vientje is het bij jou ook al zomerliefde? Ik heb er ook zo eentje :=

Wat goed van Dory! En een lekker showtje kunnen meepikken zo te horen :D

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:27

Welkom Estel!

Nou ja, ik zocht sowieso een niet te groot paard. Ik ben zelf 1m66 en slank gebouwd. Natuurlijk voor de dressuursport is het een minpuntje, en ook als ik haar ooit wil verkopen doet dat wel iets met de prijs. Nu is het plan ook niet om haar te verkopen hoor, maar je weet nooit wat de toekomst brengt. Kennen jullie deze foto's nog? Dit was voor haar maandje rust, toen was ze nog heel smal en ze is nu dus zeker 30kg bij.
Afbeelding

Wat leuk Vientje!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:38

Calipso, vind haar niet klein ogen zo! Dat zal vast al een hoop schelen.
Daarbij rij ik met mijn pony meer winst dan met mijn paard. Wel meer een karakter kwestie hoor, maar heb het idee dat het minder uit begint te maken.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:47

Calipsolover, zonde dat ze zo’n stuk kleiner is. Ik snap dat je daarvan baalt. Maar misschien komt ze nog wel een stukje. Ze is nog jong! Ik vind haar inderdaad ook niet klein ogen. Ik vind haar wel heel erg knap!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:03

Ik denk dat dat in BE misschien nog net iets meer een dingetje is dan in NL, nu gaat ze in die E-maat niet blijven hangen denk ik, zeker niet als je kijkt naar haar poep die echt nog een heel stuk hoger staat sinds een maand. Beide ouders zijn 168, dus laten we hopen dat ze nog een paar schoppen krijgt :') Ze is idd nog jong!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:04

CalipsoLover schreef:
Welkom Estel!

Nou ja, ik zocht sowieso een niet te groot paard. Ik ben zelf 1m66 en slank gebouwd. Natuurlijk voor de dressuursport is het een minpuntje, en ook als ik haar ooit wil verkopen doet dat wel iets met de prijs. Nu is het plan ook niet om haar te verkopen hoor, maar je weet nooit wat de toekomst brengt. Kennen jullie deze foto's nog? Dit was voor haar maandje rust, toen was ze nog heel smal en ze is nu dus zeker 30kg bij.
[ [url=m/8KcMXa.png]Afbeelding[/url] ]

Wat leuk Vientje!

Voor de sport is het geen probleem. Kwaliteit is daar belangrijker dan formaat. Ik jureer veel en goede kleintjes scoren beter dan matige grote.
Voor de verkoop is het wel wat moeilijker, maar als ze over de 160 gaat en wat lengte in het lijf krijgt straks zal dat ook geen probleem zijn.

Tis inderdaad op de foto wel maar een klein en kort ding, maar de tijd zal het leren hoe fijn ze uitgroeit.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 04-06-20 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:04

Ik ben zelf ook meer van de kleintjes. Heb een tijdje 1 van 1.82m gereden, maar dat was niet ideaal met mijn korte beentjes :+ Nu dan de arabiertjes die allemaal rond de 1.55m zijn, dat vind ik eigenlijk wel groot zat.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:06

Fijn dat het rijden zo goed ging Vientje!

Wat goed Myrthe! Ik ben zelf een schijterd (geworden := ) als het om wandelen met Joy gaat. MAar wij hebben hier ook niet veel mogelijkheid direct vanuit stal (meteen een drukke 80 km weg enzo...)

Ik vind het wel meevallen CL, maar zoals je zegt, in de dressuur zien ze ze het liefst groter.

Kijk!
[WN-ITP] When little by little becomes a lot
*\o/* <3

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:13

Zondag ga ik er nog een keer op als ze braaf is, zal dan nog wat foto's en filmpjes maken zodat jullie ze ook nog eens zien na haar maandje rust, ze is weer veel veranderd! Bedankt voor de troostende woorden :')

Wat een leuk topic Joy! Snel even gekeken, bekijk het zo meteen eens uitgebreid. Hier ook een drukke baan met brug die we over moeten voor we in het bos komen. Dus blijf hier ook gewoon op het terrein :P

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:14

Ik stond vanmorgen om 0830 al te longeren. Dat gaat echt fijn, goed voor haar ontwikkeling!
Der natte mest wordt echt niet beter. Ben nu een week bezig met Cavalor Pianissimo en Equi Protecta Algae-Vitalis maar het wil nog niet veel beter. Soms redelijke ballen maar ook vaak hartstikke plat. Als ze een scheet laat komt er een straaltje water mee...

Ik ga deze pot maar even afvoeren en als het niets wil dan de veearts maar een keer bellen voor bloed.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:29

Dat heeft Pinda ook een hele tijd gehad, en bleek hier van het kuil te komen. Ze is bij de beleerstal op droog hooi en lucerne gegaan, binnen een paar dagen was de mest OK. Nu bij ons thuis een mix van niet te nat kuil/hooi en veel gras, nu is het perfect. Was wel even een puzzeltje, hier ook een hoop supplementen geproeerd toen maar niks hielp afdoende.

Leuk topic GJ! Ik zit zowaar op kantoor dus kan geen filmpjes kijken, zal later even goed kijken :)

Ze heeft inderdaad nog de tijd CalipsoLover, en zal sowieso nog uitzwaren. Een mooi damespaard van voor in de 1.60m zal bij jou goed staan zo te zien aan die foto, komt vast goed :) Ze is iig knap zat!

Ja hier zijn de zomerhormonen ook aan de hobbel, gelukkig merk ik aan Pinda relatief weinig. Haar moeder is een regelrechte lellebel, maar Pinda doet alleen maar :wow: die is leuheuheuk <3 oogjes opzetten naar haar favoriete ruin als die langskomt :') Dan is ze in het werk even makkelijk afgeleid, maar ze giert (nog) niks gelukkig. De merries waarbij ze in de wei staat zijn wel behoorlijk bezig, lellebellen. Gelukkig snapt "hun" ruin er de ballen van wat die dames proberen duidelijk te maken, die is een beetje gay denk ik :P

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:50

Ze krijgen bij mij voordroog van eigen land die eigenlijk net zo droog is als hooi. Ik denk dat het grotendeels zit in een zware wormbesmetting en het niet meer hebben van goede bacterien in de darmen.

Nu las ik al ergens dat het voeren van een mestbal van een gezond paard vaak oplossing kan bieden.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:53

Je zou eens wat probiotica kunnen geven. Dat helpt erg goed bij het herstellen van de darmbacteriën

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:56

Kan het ook niet van op het gras te staan zijn? Marie haar mest is nu ook heel groen en wat platter, maar dat komt van het gras en ze poept met hopen. Probiotica helpt niet altijd, heb het zelf een keer genomen en maakte alles nog 10x erger. Zou wel een mestonderzoek doen als het niet goed lijkt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:49

CalipsoLover schreef:
Kan het ook niet van op het gras te staan zijn? Marie haar mest is nu ook heel groen en wat platter, maar dat komt van het gras en ze poept met hopen. Probiotica helpt niet altijd, heb het zelf een keer genomen en maakte alles nog 10x erger. Zou wel een mestonderzoek doen als het niet goed lijkt.

Ze staat enkel op zand. Maar wanneer ze wel op gras zou staan dan zou dat na een paar dagen ook weer wat beter moeten trekken.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:59

Wellicht een overbodige vraag, maar heb je al eens een kuurtje gedaan tegen zand? Zand in de darmen geeft ook mestwater. Wellicht doet dat nog wat :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:00

Vientje schreef:
Wellicht een overbodige vraag, maar heb je al eens een kuurtje gedaan tegen zand? Zand in de darmen geeft ook mestwater. Wellicht doet dat nog wat :)

Mestonderzoek, geen zand wel kleine wormbesmetting.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:06

Psvanlot Mestonderzoek vind ik voor zand niet helemaal betrouwbaar, je kan het beter zelf even doen een aantal dagen achter elkaar, dan krijg je een beter beeld.
En een beetje mest van een ander paard kun je altijd proberen, sommige paarden hebben daar echt baat bij.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:28

Zand komt niet gelijkmatig vrij uit de darmen in de mest. Daarom zou je het een onderzoek naar zand een aantal dagen achter elkaar moeten herhalen, zoals MM ook schrijft.
Zelf geef ik in tussen oktober en april/mei als ze op de kale wei staan iedere 4 weken preventief een kuur psyllium van 5 dagen.
Zand is een sluipmoordenaar...

Een kuurtje is zeker het proberen waard.

Bietenpulp met eventueel zemelen kan ook helpen. Bietenpulp is prebiotisch, goed voor de darmflora.
Droog hooi ipv voordrooghooi kan ook goed helpen. Ingepakt voordroog is gefermenteerd, hoe droog ook, en sommige paarden reageren daar gevoelig op.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:36

Wisselen van voordroog naar hooi is niet mogelijk. Zelf gemaaid en ingekuild. Ik ben er ook niet van overtuigd dat het daaraan ligt.
Probiotica is niet altijd goed, daar ben ik terughoudend in.

Zandtest kan, maar gezien de mest zo plat is krijg ik het niet bij elkaar geschraapt in de stal zonder dat het vol stro zit.

Ik wacht nog op telefoontje van veearts. Ze zit er top uit, glanst als een spiegel, eet goed, komt goed aan, dus ik verwacht geen tekorten.
En dan even bellen naar een vriend van me met pensionstal, die hebben een super ontwormingsbeleid dus dan is daar wel een paar dagen wat verse mest te halen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:41

Ik doe 2 keer per jaar een kuurtje psyllium. Geen moeilijke "zand weg" mengsels ofzo. Gewoon 4 dagen vlozaad door het voer.