Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
oji schreef:Tijd niet meer in dit topic meegelezen. Maar nu een beetje bijgelezen en de filmpjes bekeken.
Waarom heb je gekozen voor een springzadel TS? Een springzadel is nl helemaal niet bedoeld om met lange beugels mee te rijden. Voor een springzadel zijn je beugels nu al eigenlijk te lang. Nog langer gaan zitten, daar is het zadel helemaal niet voor gemaakt, geeft daarin geen enkele steun en werkt je alleen maar tegen. Daarom zal de zadelmaker je waarschijnlijk ook geen langere beugelriemen verkocht hebben.
Op zich is een springzadel prima om een jong dier mee te beleren om de rug wat meer te ontlasten. Maar dat gaat alleen op als jij als ruiter daar een hele goede balans in hebt en weet hoe je daarin dicht bij je paard blijft en ook in een springzadel heel klein kunt lichtrijden. Klein lichtrijden in een springzadel vraagt veel meer van je core stability en balans als klein lichtrijden in een dressuurzadel, wat er helemaal op gemaakt is om dicht bij je paard te blijven. Wat je nu ziet is dat jij onvoldoende balans hebt waardoor je chronisch balansverstoringen hebt, veel te groot licht rijdt vanuit een stoelzit en op de lepel landt. Doordat je zo hoog boven je paard zit worden alle balansverstoringen uitvergroot en daarmee hinder je je paard nu extra.
Langere beugels in dit springzadel gaat je balans waarschijnlijk alleen nog maar slechter maken en gaat maken dat je nog meer gaat "kiepen". Het zadel is daar simpelweg niet geschikt voor.
Ik zou dit zadel inderdaad omruilen voor een dressuurzadel. Hier heb jij gewoon niet voldoende steun aan en zo zal Limo nooit zijn rug gaan gebruiken.
Verder ga ik mee met de vorige posters dat je armen en schouders echt te strak zijn. Ik zie dit overigens ook heel duidelijk in de stukken stap dus dat is niet alleen met lichtrijden. Met lichtrijden is wel het balansprobleem veel groter.
Het is op zich fijn dat je nu eindelijk structureel kunt gaan rijden. Maar om verder te komen als een rondje door de bak sturen en over wat balkjes lopen, zal je echt hard aan je eigen rijkunst en zit moeten gaan werken. Limo is hartstikke braaf maar die mist echt op dit moment een ruiter die hem echt traint en echt zijn lichaam leert gebruiken. Maar zo lang jij je eigen lichaam op een paard niet onder controle hebt, zal je nooit controle krijgen over het lichaamsgebruik van je paard. Dat aan je eigen rijkunst werken zou ik inderdaad ook op een ander paard doen, waarvan jij kunt leren.
Oakland1990 schreef:Art_Ificious schreef:Dan maakt het dus ook niet uit als ik er van 10 euro zou nemen nv décathlon ipv een Kieffer riemen van 70 euro?
Décathlon kan ik namiddag namelijk terecht, rij erlangs van werk uit.
Decathlon heeft alleen kindermaten. Heb ik me ook aan laten vangen.
Sizzle schreef:Je mag er ook best bij vermelden dat je een springzadel zocht eerder dit jaar omdat je een doel had dat Limo in 2018 zijn eerste wedstrijdje zou lopen. Dus de schuld bij de zadelmaker leggen lijkt me niet helemaal eerlijk.
Nu heb je inmiddels andere doelen en een springzadel was wellicht daarvoor niet ideaal. Anderzijds leer je wel beter onafhankelijk rijden.
Es_ther schreef:Achteraf geklets, maar had je dan niet beter door kunnen zoeken naar een vhz/dressuurzadel?
Citaat:Toekomstige plannen zijn recreatief rijden met af en toe eens een wedstrijd. Maar hé dat zijn toekomstplannen.
k_m schreef:Ik denk ook dat het zadel niet het issue is, ligt goed bij je paard dat is wat mij betreft het belangrijkste. Ik lees echter nergens terug dat je zelf ook inziet dat je zit niet voldoende is voor limo. Dat is niet erg! Maar ik zou hier wel dringend een oplossing voor gaan zoeken. Laat limo een keer rijden door je instructrice en kijk naar de verschillen, neem zelf een paar zit lessen. Durf kritisch naar jezelf te kijken! Kritisch niet negatief, maar bv die schouders, ja het is moeilijk maar het is niet onmogelijk! Desnoods een paar fysio beurten met het doel om dit te verbeteren, stabiliteits oefeningen en voor je rug en schouders. Ik lees voorlopig nergens dat je erkent dat het te onstabiel is, terwijl dat helemaal niet erg is. Maar je moet er wel mee aan de slag want Limo gaat dat een keer tegen je gebruiken als hij door krijgt dat hij je baas kan.
Citaat:Dat ben ik me bewust hoor en ik probeer op mijn brommer of fiets ook mijn schouders te bewegen en mijn houding recht te zetten. Maar hoe langer ik dit doe hoe meer pijn ik krijg, vooral in de onderrug.
Instructrice weet idd dat ik het lastig vind. Ze heeft een soort hulpmiddel maar ze is bang dat limo dit te spannend gaat vinden.
Édit, dit is dat hulpmiddel
https://youtu.be/w5Fnz4yT71g
k_m schreef:Maar dat is toch helemaal anders dan op een paardje praat er wel erg omheen. Waarom laat je nu niet gewoon een keer iemand anders er op en neem je zelf zit les, op een paard, dat is helemaal anders dan overdag tijdens je werk. Alleen maar mooi dat je de spieren hebt nu ze nog goed gebruiken te paard.