[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 10:30

Tijd niet meer in dit topic meegelezen. Maar nu een beetje bijgelezen en de filmpjes bekeken.

Waarom heb je gekozen voor een springzadel TS? Een springzadel is nl helemaal niet bedoeld om met lange beugels mee te rijden. Voor een springzadel zijn je beugels nu al eigenlijk te lang. Nog langer gaan zitten, daar is het zadel helemaal niet voor gemaakt, geeft daarin geen enkele steun en werkt je alleen maar tegen. Daarom zal de zadelmaker je waarschijnlijk ook geen langere beugelriemen verkocht hebben.

Op zich is een springzadel prima om een jong dier mee te beleren om de rug wat meer te ontlasten. Maar dat gaat alleen op als jij als ruiter daar een hele goede balans in hebt en weet hoe je daarin dicht bij je paard blijft en ook in een springzadel heel klein kunt lichtrijden. Klein lichtrijden in een springzadel vraagt veel meer van je core stability en balans als klein lichtrijden in een dressuurzadel, wat er helemaal op gemaakt is om dicht bij je paard te blijven. Wat je nu ziet is dat jij onvoldoende balans hebt waardoor je chronisch balansverstoringen hebt, veel te groot licht rijdt vanuit een stoelzit en op de lepel landt. Doordat je zo hoog boven je paard zit worden alle balansverstoringen uitvergroot en daarmee hinder je je paard nu extra.

Langere beugels in dit springzadel gaat je balans waarschijnlijk alleen nog maar slechter maken en gaat maken dat je nog meer gaat "kiepen". Het zadel is daar simpelweg niet geschikt voor.

Ik zou dit zadel inderdaad omruilen voor een dressuurzadel. Hier heb jij gewoon niet voldoende steun aan en zo zal Limo nooit zijn rug gaan gebruiken.

Verder ga ik mee met de vorige posters dat je armen en schouders echt te strak zijn. Ik zie dit overigens ook heel duidelijk in de stukken stap dus dat is niet alleen met lichtrijden. Met lichtrijden is wel het balansprobleem veel groter.

Het is op zich fijn dat je nu eindelijk structureel kunt gaan rijden. Maar om verder te komen als een rondje door de bak sturen en over wat balkjes lopen, zal je echt hard aan je eigen rijkunst en zit moeten gaan werken. Limo is hartstikke braaf maar die mist echt op dit moment een ruiter die hem echt traint en echt zijn lichaam leert gebruiken. Maar zo lang jij je eigen lichaam op een paard niet onder controle hebt, zal je nooit controle krijgen over het lichaamsgebruik van je paard. Dat aan je eigen rijkunst werken zou ik inderdaad ook op een ander paard doen, waarvan jij kunt leren.
Laatst bijgewerkt door oji op 12-02-19 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 10:32

Die van Decathlon vind ik nu ook niet geweldig. Heb ik ook liggen, maar ik rijd toch liever met mijn andere

manonutjuh

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 11:17

Kun je niet een gaatje bijmaken om te kijken of het wat is?

Ik zou wel voor mooie zachte riemen gaan, met nylon kern. Blijft je zadel ook mooier van!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 12:36

oji schreef:
Tijd niet meer in dit topic meegelezen. Maar nu een beetje bijgelezen en de filmpjes bekeken.

Waarom heb je gekozen voor een springzadel TS? Een springzadel is nl helemaal niet bedoeld om met lange beugels mee te rijden. Voor een springzadel zijn je beugels nu al eigenlijk te lang. Nog langer gaan zitten, daar is het zadel helemaal niet voor gemaakt, geeft daarin geen enkele steun en werkt je alleen maar tegen. Daarom zal de zadelmaker je waarschijnlijk ook geen langere beugelriemen verkocht hebben.

Op zich is een springzadel prima om een jong dier mee te beleren om de rug wat meer te ontlasten. Maar dat gaat alleen op als jij als ruiter daar een hele goede balans in hebt en weet hoe je daarin dicht bij je paard blijft en ook in een springzadel heel klein kunt lichtrijden. Klein lichtrijden in een springzadel vraagt veel meer van je core stability en balans als klein lichtrijden in een dressuurzadel, wat er helemaal op gemaakt is om dicht bij je paard te blijven. Wat je nu ziet is dat jij onvoldoende balans hebt waardoor je chronisch balansverstoringen hebt, veel te groot licht rijdt vanuit een stoelzit en op de lepel landt. Doordat je zo hoog boven je paard zit worden alle balansverstoringen uitvergroot en daarmee hinder je je paard nu extra.

Langere beugels in dit springzadel gaat je balans waarschijnlijk alleen nog maar slechter maken en gaat maken dat je nog meer gaat "kiepen". Het zadel is daar simpelweg niet geschikt voor.

Ik zou dit zadel inderdaad omruilen voor een dressuurzadel. Hier heb jij gewoon niet voldoende steun aan en zo zal Limo nooit zijn rug gaan gebruiken.

Verder ga ik mee met de vorige posters dat je armen en schouders echt te strak zijn. Ik zie dit overigens ook heel duidelijk in de stukken stap dus dat is niet alleen met lichtrijden. Met lichtrijden is wel het balansprobleem veel groter.

Het is op zich fijn dat je nu eindelijk structureel kunt gaan rijden. Maar om verder te komen als een rondje door de bak sturen en over wat balkjes lopen, zal je echt hard aan je eigen rijkunst en zit moeten gaan werken. Limo is hartstikke braaf maar die mist echt op dit moment een ruiter die hem echt traint en echt zijn lichaam leert gebruiken. Maar zo lang jij je eigen lichaam op een paard niet onder controle hebt, zal je nooit controle krijgen over het lichaamsgebruik van je paard. Dat aan je eigen rijkunst werken zou ik inderdaad ook op een ander paard doen, waarvan jij kunt leren.

Steigbeugels of beugelriemen zijn er niet via zadelmaker bij gekocht. Die had ik apart gekocht via Kramer.

Tja keuze zadel, zadelmaker had vzh en springzadels bij en deze lag het beste. Had gemeld dat ik recreatief rij en dus niet alleen dressuur maar ook een sprong af en toe. Denk daarom dat ze geen dressuurzadel bij had. Is het ook niet zo dat dressuurzadel vaak ook langer zijn op de rug? (correct me indien dit niet zo is)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 13:27

Art_Ificious schreef:
Dan maakt het dus ook niet uit als ik er van 10 euro zou nemen nv décathlon ipv een Kieffer riemen van 70 euro?
Décathlon kan ik namiddag namelijk terecht, rij erlangs van werk uit.

Decathlon heeft alleen kindermaten. Heb ik me ook aan laten vangen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 13:41

Oakland1990 schreef:
Art_Ificious schreef:
Dan maakt het dus ook niet uit als ik er van 10 euro zou nemen nv décathlon ipv een Kieffer riemen van 70 euro?
Décathlon kan ik namiddag namelijk terecht, rij erlangs van werk uit.

Decathlon heeft alleen kindermaten. Heb ik me ook aan laten vangen.

nee hoor, hebben diverse maten

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 13:46

Lynn_Nikita schreef:
nee hoor, hebben diverse maten

Ik heb er eens willen halen voor een man van 1,85 en niks te vinden. Voor mezelf met 1,70 was op het randje

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 13:49

125 en 145 cm hebben ze in elk geval online te koop, 145 is voor mij erg lang ( ben 1.65)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 15:39

Ik ben 1m61
Zou ik dan best voor 1m25 gaan?
Heb ook niet graag zo een lang uiteinde aan mijn zadel blad hangen. Als dat net onder het lusje kan (10cm eronder max) is dat al netjes genoeg.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:25

ik heb er zelf van Passier voor mijn Prestige trekker zadel, die waren even zacht als die van Prestige, maar de helft goedkoper, ik heb ze toen 42 euro betaald. Pakweg een 6 jaar geleden. Deze zijn superzacht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:27

Je mag er ook best bij vermelden dat je een springzadel zocht eerder dit jaar omdat je een doel had dat Limo in 2018 zijn eerste wedstrijdje zou lopen. Dus de schuld bij de zadelmaker leggen lijkt me niet helemaal eerlijk.
Nu heb je inmiddels andere doelen en een springzadel was wellicht daarvoor niet ideaal. Anderzijds leer je wel beter onafhankelijk rijden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 18:40

Sizzle schreef:
Je mag er ook best bij vermelden dat je een springzadel zocht eerder dit jaar omdat je een doel had dat Limo in 2018 zijn eerste wedstrijdje zou lopen. Dus de schuld bij de zadelmaker leggen lijkt me niet helemaal eerlijk.
Nu heb je inmiddels andere doelen en een springzadel was wellicht daarvoor niet ideaal. Anderzijds leer je wel beter onafhankelijk rijden.

Dat doel had ik niet wat springen betreft.
Sowieso ben ik nooit echt wedstrijdgericht geweest.

In 2017 heb ik dat misschien 1x gezegd, maar vorig jaar zag ik in dat limo Lang nog niet klaar is voor wedstrijden. Laat staan springen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:41

Achteraf geklets, maar had je dan niet beter door kunnen zoeken naar een vhz/dressuurzadel?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 18:46

Es_ther schreef:
Achteraf geklets, maar had je dan niet beter door kunnen zoeken naar een vhz/dressuurzadel?

Hoe ik het exact gezegd heb in maart 2018 in dit topic (zoek maar even op woord wedstrijd)
Citaat:
Toekomstige plannen zijn recreatief rijden met af en toe eens een wedstrijd. Maar hé dat zijn toekomstplannen.

Nergens dus vermeld springen of dressuur.
Op mijn oude gsm kan ik wel zoeken wat ik exact aan de zadelmaker gezegd had.

Anyway, laten we hier nu niet over gaan discussiëren, nergens voor nodig.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 19:00

Ik denk ook dat het zadel niet het issue is, ligt goed bij je paard dat is wat mij betreft het belangrijkste. Ik lees echter nergens terug dat je zelf ook inziet dat je zit niet voldoende is voor limo. Dat is niet erg! Maar ik zou hier wel dringend een oplossing voor gaan zoeken. Laat limo een keer rijden door je instructrice en kijk naar de verschillen, neem zelf een paar zit lessen. Durf kritisch naar jezelf te kijken! Kritisch niet negatief, maar bv die schouders, ja het is moeilijk maar het is niet onmogelijk! Desnoods een paar fysio beurten met het doel om dit te verbeteren, stabiliteits oefeningen en voor je rug en schouders. Ik lees voorlopig nergens dat je erkent dat het te onstabiel is, terwijl dat helemaal niet erg is. Maar je moet er wel mee aan de slag want Limo gaat dat een keer tegen je gebruiken als hij door krijgt dat hij je baas kan.
Laatst bijgewerkt door k_m op 12-02-19 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 19:00

Een veelzijdigheidszadel is vaak nog lastiger zitten omdat het beide net niet is.
Geeft bijna altijd stoelzit.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 19:03

k_m schreef:
Ik denk ook dat het zadel niet het issue is, ligt goed bij je paard dat is wat mij betreft het belangrijkste. Ik lees echter nergens terug dat je zelf ook inziet dat je zit niet voldoende is voor limo. Dat is niet erg! Maar ik zou hier wel dringend een oplossing voor gaan zoeken. Laat limo een keer rijden door je instructrice en kijk naar de verschillen, neem zelf een paar zit lessen. Durf kritisch naar jezelf te kijken! Kritisch niet negatief, maar bv die schouders, ja het is moeilijk maar het is niet onmogelijk! Desnoods een paar fysio beurten met het doel om dit te verbeteren, stabiliteits oefeningen en voor je rug en schouders. Ik lees voorlopig nergens dat je erkent dat het te onstabiel is, terwijl dat helemaal niet erg is. Maar je moet er wel mee aan de slag want Limo gaat dat een keer tegen je gebruiken als hij door krijgt dat hij je baas kan.

Hier ga ik zeker in mee!
Kon het niet beter verwoorden :).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 19:22

Citaat:
Dat ben ik me bewust hoor en ik probeer op mijn brommer of fiets ook mijn schouders te bewegen en mijn houding recht te zetten. Maar hoe langer ik dit doe hoe meer pijn ik krijg, vooral in de onderrug.

Instructrice weet idd dat ik het lastig vind. Ze heeft een soort hulpmiddel maar ze is bang dat limo dit te spannend gaat vinden.

Édit, dit is dat hulpmiddel
https://youtu.be/w5Fnz4yT71g

Dat hulpmiddel is een variant op wat bij TTeam van Linda Tellington de body balance heet.
Denkbaar is deze specifieke variant langs zijn zijden nu nog wat vroeg. - maar dat zijn details. Je kunt best te paard met een ding enkel en alleen om je romp.

En wat jij zelf waarschijnlijk hard nodig hebt : rompstabiliteit.
De meeste Nederlandse instructeurs weten daar next to no thing van. (Uiteraard hoop ik dan dat de Zuiderburen dit beter hebben geregeld....!)
Je kunt als mens pas "vrij" in je lichaam bewegen, als je "buikspieren" sterk zijn. Tot die tijd is 'schouders naar achter' iets wat je precies 5 seconden kunt, het gaat naar voelen, je kunt er idd je rug mee belasten. - allemaal niet doen!!

Google en de zoekfunctie van bokt: "psoas" en "transversus abdominis", de psoasspier rekken is zo stom nog niet, maar het lieve ding moet ook sterk zijn.

Succes!

PS: wat zo leuk is: jouw rompstabiliteit draagt bij aan de rompstabiliteit van Limo!!
(...sprak de fan van Karin Leibbrandt.)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 20:33

Ik lees hier stil mee af en toe. En schiet me nu dus te binnen dat een vriendin van me fysiotherapeut is en cursussen ruiter fitheid geeft. Voor jou te ver weg, maar ze heeft ook filmpjes met oefeningen (de challenge) https://physiovan.nl/ruiterfitheidstraining/

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 22:30

...oeps, ik was even abuis.

Body wrap / body bandage is de juiste term. Je kunt ze op wel 100 manieren uitvoeren op hetzij mens hetzij paard.
(Maar zeg wel 'tteam' tegen vriend goegel, anders verdrink je in wan.informatie.)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 23:26

Nou buikspieren heb ik zeker wel. Ik deed elke dag 15 push ups, 40 sit ups. En hief 40kg met gemak.

Maar door ziekte (luchtweginfectie en aanhoudende verkoudheid) in januari mee gestopt geweest en ook 4 kg afgevallen waardoor ik verzwakt ben. Inmiddels wel weer 1 kg erbij (yeeey) maar mis nog steeds een deel van mijn krachten.
Op het werk maak ik zeer veel gebruik van buikspieren omdat ik klein ben en dus maar op de rekken klim als ik de bovenste schap moet hebben. Dan sta ik tussen 2 rekken met 1 been op rek voor mij, andere been tegen rek achter mij en mijn romp span ik op zodat ik mooi recht blijf en mijn balans kan houden terwijl ik het product pak.

Die link naar ruiterfitheidstraining ga ik zeker ook bekijken. Altijd interesse in oefeningen die ik ook zo kan aanleren.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:41

Maar dat is toch helemaal anders dan op een paard :+ je praat er wel erg omheen. Waarom laat je nu niet gewoon een keer iemand anders er op en neem je zelf zit les, op een paard, dat is helemaal anders dan overdag tijdens je werk. Alleen maar mooi dat je de spieren hebt nu ze nog goed gebruiken te paard.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 23:59

k_m schreef:
Maar dat is toch helemaal anders dan op een paard :+ je praat er wel erg omheen. Waarom laat je nu niet gewoon een keer iemand anders er op en neem je zelf zit les, op een paard, dat is helemaal anders dan overdag tijdens je werk. Alleen maar mooi dat je de spieren hebt nu ze nog goed gebruiken te paard.

Iemand anders erop...
Ja als die persoon om kan met een stressvol paard.
Limo raakt gespannen zodra een ander persoon hem bij het zadel benaderd of hem vasthoudt als ik wil opstappen. Mijn zus heeft er 1x op gezeten, limo schoot vrijwel onmiddellijk weg. Daarna is mijn zus er niet meer op geweest. (ze was thans niet gevallen) Ook niet nadat ik het eens voorgesteld had toen haar merrie op rust stond in december (dus pas geleden) Ivm peesblessure.
En haar merrie is zelf de makkelijkste niet (veel bokken, bit vastnemen, hulpen negeren, vooral in hengstigheid)

Mijn ma wou ook eens uitstappen, limo raakte al in stress toen ze de teugels tegoei nam en dit iets te veel met grote armbewegingen deed. Limo draaide zich een kwart snel om en mijn ma lag ernaast. Ik was blij dat ik limo met een halstertouw ook vast had, anders was die gaan rennen.

Trainster kan ik het wel vragen hoewel ze het zelf ook nooit voorstelde. Zelf zou ze wel een paard hebben of gehad hebben dat exact net als limo reageert bij spannende dingen.

Vraag is dus... Limo zal misschien zijn rondje lopen uiteindelijk, maar of die dan ontspannen loopt?
Met spanning ga ik ook niet kunnen zien hoe die nou moet lopen, want dan gebruikt limo zijn benen ook niet correct. (korte vluchtige pasjes)

Nog iets...
Vind het ook jammer dat ik van trainster geen galop mag doen.
Heb dat zondag toch gedaan. En meteen erna liep limo heerlijk ontspannen. Alsof die alle spanning dan heeft kunnen loslaten door de galop.
Trainster gaf zelf aan dat sommige juist gaan ontspannen als ze mogen draven of galop doen. Dus waarom toch niet meenemen in de lessen nu limo sterker is? En omdat hij 1 les moeilijk deed (vorige week maandag) mocht ik dus nog geen galop doen omdat limo onstabiel zou zijn. Moeilijk doen = onstabiel terwijl ze de les ervoor zelf zei dat we spoedig ook galop kunnen doen.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 13-02-19 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 00:07

Art, als hij alleen door jou gereden kan worden, wat gebeurt er dan als jij een keer een poos niet kan rijden? Heeft ie dan vakantie?

Tuurlijk vindt een paard het anders als er een ander op zit. Die van mij is dood braaf, maar reageert er ook op.
Denk dat je het iets meer los moet laten en het een kans moet geven.

Verder zijn er ook goede tips gegeven over ruiterfitheid. Heeft mij enorm geholpen destijds!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 00:12

Het is juist ontzettend belangrijk in de opleiding van een paard dat hij goed na te rijden is.
Je moeder en je zus zijn geen erg ervaren jonge paarden mensen.
Ik ben zelf ook vaak als test persoon op jonge eenkennige diertjes gaan zitten en die verschieten inderdaad een meter de licht in als je ze per ongeluk op de hals aanraakt.
Mijn eigen paard sprong omhoog en smeet me eraf omdat mijn instructeur haar per ongeluk aan de teugel vastpakte toen ik opsteeg.
Kwestie van doorademen en doen of er niets gebeurd is. Na een tijd wordt het beter.