Een nieuw paard kopen deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:05

Iets voor jou emme die hier boven?

FrieseMenner

Re: Een nieuw paard kopen deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:12

Nee, helaas... hij is 1.18 m. Maar er is nog hoop, hij is nog maar 4 jaar en zit dus nog in de groei. Ik weet niet of hij 1,75 haalt maar 1.70 moet te doen zijn. :D

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:46

Friesemenner: wat een plaatje, hou wel van dit kleurtje :)

Heb de puf er helemaal uit, na vanmorgen het paaseieren zoeken en paaseieren schilderen met de kids, druk in de weer geweest met de stal, alle wanden zijn nu voorzien van een lichtblauwe hammerite verflaag en de spijlen zijn weer mooi zilvergrijs.
De vloer is schoon en het pak houtvezel staat klaar, de trailer van binnen gesopt en het oude stro eruit, een stukje van de wei afgezet zodat onze shet eerst even apart kan en ze met een draadje ertussen kennis kunnen maken.

Toen snel eten klaargemaakt, douchen en nu zit ik bij te komen op mijn werk helemaal blij dat alles klaar is :)

Iris__Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:06

hoi Dames,

Ik heb ben vandaag wezen kijken bij de merrie die ik afgelopen dinsdag ook al had gezien. Ze had vandaag wedstrijd in de omgeving.
In het begin dacht ik, jaa.. Heel braaf en relaxt. Wel erg op de voorhand gereden.
Met rechtsom galopperen was ze weer tegen de hand, ruiter ging snel in stap waardoor het minimaal was. Dit deed het paard dinsdag ook en de ruiter trok haar toen om de andere kant op..
In de eerste proef weer rechtsom tijdens galop tegen de hand, 2 a 3 meter.
De tweede proef begon netjes, wil ze rechtsom galopperen, staakt het paard door stil te gaan staan en nergens meer op te reageren. Zweep, been, niks. Alleen achteruit de bak uit en steigeren.
mmm... Nu snap ik denk ik ook waarom de huidige ruiter zo fanatiek was met dr hand, om dr wss laag te houden zodat ze niet zou gaan spoken.
Errug jammer want ze was heel erg lief..
maar mijn zoektocht gaat verder!

Dus als iemand iets tegen komt?
Merrie/ ruin, tussen de 5 en 8 jaar.
+- 1.65 tot 1.75, maar iets kleiner of groter is geen ramp.
Lief, aanhankelijk en niet staken
Voor dressuursport, een keer springen en buitenrijden.

Ohja budget is 3000 euro

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:14

Iris: je zult nu wel erg blij zijn dat je bent gaan kijken en de Paasgezelligheid even er voor ingeruild hebt :)
Wel jammer maar zo te lezen is er ergens iets niet helemaal goed met het paard.
Eigenlijk vind ik het best wel een beetje zielig, want het dier geeft op deze manier aan dat het rechtom niet gaat en dit is voor een paard de enige manier om ons iets duidelijk te maken, wat zou het makkelijk zijn als ze konden praten.
Succes met zoeken.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:14

Jammer Iris!

Linni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:17

Iris__Bennie schreef:
hoi Dames,

Ik heb ben vandaag wezen kijken bij de merrie die ik afgelopen dinsdag ook al had gezien. Ze had vandaag wedstrijd in de omgeving.
In het begin dacht ik, jaa.. Heel braaf en relaxt. Wel erg op de voorhand gereden.
Met rechtsom galopperen was ze weer tegen de hand, ruiter ging snel in stap waardoor het minimaal was. Dit deed het paard dinsdag ook en de ruiter trok haar toen om de andere kant op..
In de eerste proef weer rechtsom tijdens galop tegen de hand, 2 a 3 meter.
De tweede proef begon netjes, wil ze rechtsom galopperen, staakt het paard door stil te gaan staan en nergens meer op te reageren. Zweep, been, niks. Alleen achteruit de bak uit en steigeren.
mmm... Nu snap ik denk ik ook waarom de huidige ruiter zo fanatiek was met dr hand, om dr wss laag te houden zodat ze niet zou gaan spoken.
Errug jammer want ze was heel erg lief..
maar mijn zoektocht gaat verder!

Weet je dat je dit heel vaak ziet? en dat het 9 van de 10 keer aan de ruiter ligt? De meeste mensen (ruiters) zijn rechtshandig, en dus veel sterker aan de rechterkant/teugel waardoor men vaak te sterk is in de binnenhand op de rechterkant, waardoor het paard weer in verzet komt... (let maar eens op hoeveel mensen meer moeite hebben met de rechter dan met de linker galop ;) )

Fwest23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:42

driebergen schreef:
Burella schreef:
Heb idd ook het idee dat het wel wat meevalt met het op z'n gat liggen vd paardenmarkt.

Ik ervaar het anders:
de paarden waar iets mee mis is zijn goedkoop en voltallig aanwezig; de gezonde paarden zijn moeilijk te vinden knalduur :+

Zo ervaar ik het ook!

Fwest23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:42

Friesemenner, wat een gaaf dier zeg! Gefeliciteerd!

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:08

Ik heb vandaag ook mijn eerste proefritje mogen maken :=

Wel erg snel na het inslapen van mijn merrie, maar ik had zo'n leuk dier gezien op Sporthorses en was daar toch wel erg nieuwsgierig naar, dus ik besloot een afspraak te maken. Het paard viel binnen mijn budget, dus een keertje kijken kon geen kwaad, dacht ik zo.

Onwijs leuk dier om te zien, fijne gangen, lekker nieuwsgierig. Heel braaf met zadelen, deed het leuk aan de longe. Met opstappen wat rillerig, maar dat was te overzien. De eigenaresse vertelde ook dat er al bijna twee weken niet meer op was gereden en het was nog een redelijk jong dier, dus volstrekt begrijpelijk :) Tijdens het stappen onwijs braaf, licht in de hand, lekker geconcentreerd, ik was al helemaal enthousiast. In draf was het paard echter toch wat rilleriger en na een kleine miscommunicatie heb ik mogen zandhappen :+

Paard was absoluut wel eerlijk en zeker niet gemeen, was gewoon puur een miscommunicatie. Het paard reageerde in draf enkel wat rillerig en schoot naar voren (sprintje in galop), om vervolgens flink op de rem te gaan staan en opzij te springen en daar lag ik :+ Flinke deuk in mijn ego, want het was meer dan zes jaar geleden dat ik voor het laatst onvrijwillig de paardenrug heb mogen verlaten :+ Mijn merrie kon toch ook behoorlijk jolig zijn en gek doen, maar die kon ik altijd wel vrij gemakkelijk uitzitten. Maargoed, hoorde dat de vorige kijker precies hetzelfde was overkomen, dus ik ben niet de enige :(:)

Was ook wellicht een nadeel dat er niemand was om het paard voor te rijden. Wel heel jammer hoor, want het was echt een leuk dier dat zeker bij mijn wensen leek te passen!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:23

Je doet er dus niets mee Yelli?

myrtedandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:28

InekeN schreef:
Zoekt iemand nog een 7j zwarte merrie van 1.68 hoog, B springen met veel wp's en nu dressuurgereden, zo'n beetje M1 niveau? Al helemaal RX en klinisch goedgekeurd zonder bemerkingen, verkeersmak en nuchter maar niet sloom. Hoorde dat paard van mijn lesgeefster's man te koop is. Zij rijdt hem nu tijdelijk. Zag ze poosje geleden bezig :D Niet verkeerd! Was een hoop gedoe op het erf maar paard bleef onverstoorbaar.

@welmoed
???

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:32

Heb gestuurd dat ik berichtje wil maar heb niks gehad..

myrtedandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:39

aii, jammer! klinkt wel als wat voor jou namelijk.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:40

Ja inderdaad, maar denk dat het prijskaarttje ook wel hoog ligt.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:41

Jammer Yelly en idd jammer dat er niemand was om het paard voor te rijden.
Ik stap overigens nooit zomaar op een wildvreemd paard, puur om deze reden ben ondertussen 46 en ben er achter gekomen dat je dan vaak niet meer gewoon valt maar ter aarde stort met alle gevolgen van dien :+

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:53

Vrees dat het paard voor mij toch wat te rillerig is. Maargoed, dat kan ook aan het feit liggen dat hij al bijna twee weken niet was gereden en dat de vorige potentiële koper ook was gelanceerd.

Ik snap trouwens wel dat de eigenaresse hem niet kon voorrijden, want zij was zwanger en dan neem je uiteraard geen risico's :n Over de telefoon hadden we besproken dat ze wellicht iemand anders kon regelen om hem voor te rijden, maar dat was op deze korte termijn blijkbaar niet gelukt.

Wel heel jammer hoor, want het was echt een heel leuk paard en ik denk zeker dat het paard potentie heeft, na een paar rondjes stappen was ik eigenlijk al erg enthousiast, heel vriendelijk en leuk paard. Maargoed, wel erg vlug en nog wat rillerig dus :Y) Had het idee dat het paard het draven onder zo'n vreemde ruiter gewoon nog erg spannend vond :)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:04

Yelly schreef:
Vrees dat het paard voor mij toch wat te rillerig is. Maargoed, dat kan ook aan het feit liggen dat hij al bijna twee weken niet was gereden en dat de vorige potentiële koper ook was gelanceerd.

Ik snap trouwens wel dat de eigenaresse hem niet kon voorrijden, want zij was zwanger en dan neem je uiteraard geen risico's :n Over de telefoon hadden we besproken dat ze wellicht iemand anders kon regelen om hem voor te rijden, maar dat was op deze korte termijn blijkbaar niet gelukt.

Wel heel jammer hoor, want het was echt een heel leuk paard en ik denk zeker dat het paard potentie heeft, na een paar rondjes stappen was ik eigenlijk al erg enthousiast, heel vriendelijk en leuk paard. Maargoed, wel erg vlug en nog wat rillerig dus :Y) Had het idee dat het paard het draven onder zo'n vreemde ruiter gewoon nog erg spannend vond :)

Alle goede dingen komen langzaam.
Tis nog een jong dier, so don't blame the horse :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:11

Maar als zo'n jong dier niet gewoon getraind wordt is het ook eigenlijk niet eerlijk om er kijkers op te laten rijden. Zou de eigenaresse dan hem niet gewoon door iemand moeten laten doorrijden. Dan is hij vast ook makkelijker te rijden en dus beter te verkopen.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:18

Tja, da kost weer geld he :).

Tis ook niet heel vreemd dat zo'n dier zo kan reageren.. ineens een vreemd mens op je rug die je even gaat proberen terwijl je al 2wkn stil staat?

Die van mij word ook behoorlijk rillerig (eerst paar minuten) als je er een week niet meer op hebt gereden, dat heb je met jonge paarden :)

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:20

Ik geef het paard zeker niet de schuld hoor :) Het was niet oneerlijk of gemeen bedoeld, gewoon nog wat jong en onwennig, denk ik. Heb ook aan de eigenaresse gevraagd of zij zag wat ik eventueel fout deed of wat de aanleiding was, maar zij wist het ook echt niet :n Hij schoot al eerder even kort weg, maar toen kwam hij ook heel netjes weer terug, dus beloonde ik hem even en toen draafde hij weer netjes nageeflijk verder. Toen schoot hij plotseling weer weg, om vervolgens vol op de rem te gaan staan en opzij te springen en dat zat ik helaas niet uit :+ Was best een behoorlijk klapper, kwam plat op m'n rug terecht en schoof daarna een heel stuk door, waarbij ik een koprol maakte :+ M'n vriend was aan het filmen, dus het is nog vastgelegd ook :P

Fwest23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:20

Romanoff schreef:
Die van mij word ook behoorlijk rillerig (eerst paar minuten) als je er een week niet meer op hebt gereden, dat heb je met jonge paarden :)

Mijn vorige was 10 en nog zo lijp als een deur als ie 1 dag niet gereden werd :D

Linni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:24

Wat jammer Yelly! Maar inderdaad niet heel erg vreemd als het dier twee weken niet gereden is, en het nog een jong paard was ook..

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:28

filmpje? ;)

ik ben in 2009 van een "test" paard gevallen, elleboog op 3 plaatsen gebroken en het bot kwam ook tevoorschijn...belande op de operatietafel en heb nu 2,5 jaar later er nog last van.
Ik stap dus ook niet graag op vreemde paarden. Toch met een 3 jarige thuis gekomen :)

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:31

Paard werd wel veel gelongeerd door de eigenaresse en af en toe gereden door een vriendin die heel fijn kon rijden, geloof ik. Maar dat was nu dus alweer een aantal dagen terug (bijna twee weken, geloof ik).

In stap was het paard juist erg braaf. Nageeflijk, geconcentreerd en totaal niet kijkerig of rillerig, enkel het opstappen was even een beetje spannend.

Het paard was wel professioneel beleerd en doorgereden en ook al op verplaatsing geweest :) Van de winter had het paard ook een tijd in pension gestaan, omdat de bak aan huis bevroren was.