Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:46

Johnnydepony schreef:
Leuk paard Nathe die vos merrie ! Maar wat heb jij voor een joekel van een haflinger zeg !

haha een haflinger van 1m85 ;)

het is een Vlaams Paard :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:51

Torius16 schreef:
maar als ik lees 'prijs naar kwaliteit', wat is dat dan?

Ik breek even ongevraagd in hier :D .

Ik zie dat zo: de koper heeft een aantal criteria waaraan zijn potentiele paard moet voldoen. Dan mag je toch ook verwachten dat zo'n koper enig idee heeft rondom welk prijskaartje hij moet denken bij die criteria?

Tendance

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:59

Ik heb ook een Haflinger van 1.80m hoor!
(Laurentz x Osmium)
Maar vos met blonde manen en blonde staart, dus een grote HAF vind ik!

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:06

nathe schreef:
Johnnydepony schreef:
Leuk paard Nathe die vos merrie ! Maar wat heb jij voor een joekel van een haflinger zeg !

haha een haflinger van 1m85 ;)

het is een Vlaams Paard :)

_/-\o_

Die 1.85 had ik hem dan ook weer niet gegeven.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:07

als hij ondertussen al niet groter is...

moeder en vader waren groter dan 1m90 ;-)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:20

Whoaw!!! Zo groot zou ik hem ook niet geven. Gelukkig blijft die van mij rond de 1.80 steken!!

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 16:32

Ik ga om half 6 ook weer eens op pad om naar 2 paarden te kijken.
Het zijn 2, 2,5 jarige zwarte merries. 1 lord loxley x balzflug en de andere is een painted black x metall
ben wel benieuwd!

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:36

Meld me ook even. Wij zijn ook op zoek, en hebben eigenlijk ons droompaardje al gevonden, hij wordt deze week gekeurd. Ik vind het erg spannend, wil zo graag dat hij goedgekeurd wordt. We zij ook nog bij een andere gaan kijken, maar toen hadden we al zo'n klik met die eerste, dus het kon eigenlijk niet beter. Daarnaast voelde ik met rijden dat hij gewoon echt niet goed liep. Beestje wordt nog steeds aangeboden, ook op bokt. Vind het wel sneu, had ook erg singel nijd en oren in de nek bij het rijden. Zit dus iets niet goed is mijn bescheiden mening. Ik vind het allemaal wel heftig, dat zoeken, komen ook veel emoties bij kijken.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:38

Succes zo ingetje3012 hopelijk is het wat!

Welkom Monica, wat voor een paard is het?

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:14

Het is een kwpn-er. Hij is 9 jaar en m dressuur en m springen. Hij is echt superbraaf en dat zoek ik ook. Hij ziet er ook nog eens heel leuk uit, goed in verhouding zeg maar en een erg aansprekend hoofd.

Nog even een vraagje, ik was het topic aan het doorlezen, en ik zag dat er bij de keuring over 1 en 2 gesproken werd. Waar moet ik op letten bij die keuring en wat kan ik wel of niet accepteren?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:45

Afhankelijk van de prijs moet je jezelf afvragen wat je acceptabel vind!
Als hij alleen 1-en heeft, dan is het geen probleem! Inpakken en meenemen.
Een 2 is vind ik ook geen drama, maar een 3 of 4 vind ik toch wat spannend worden en dan moet de prijs wel laag zijn wil je hem dan nemen.
Voor 2000 euro kun je bijvoorbeeld een paard met een 3 of 4 best nemen.
Je stopt hem dan in de basisverzekering voor 2200 euro en verliest er niets aan, mocht hij er last van krijgen. Maar wordt het paard al duurder, dan zou ik hem met een 4 toch echt laten staan!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:45

Daarom zou ik een paard van 2000 euro ook nooit laten keuren. Zonde van het geld.
Klinisch overigens wel!

ritahaarman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:57

ik zag op marktplaats een grote numero uno te koop 5 jaar en goedgekeurd. Is dit iets voor degenen die een groot paard zochten??

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:05

Maar welk paard hier van bokt was dan niet wat?
Ben niet nieuwsgierig hoor!

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:06

Tendance schreef:
Daarom zou ik een paard van 2000 euro ook nooit laten keuren. Zonde van het geld.
Klinisch overigens wel!

Waarom zou je een paard van 2000 niet laten keuren??Je wilt toch allemaal dat hij gezond is en als je voor ziektekoste wil verzekeren moet je.Voor iemand kan een paard van 2000€ heel veel waard zijn en die wil je net zogoed de goede zorg geven als een paard van 10.000.
Je hoort weleens het is maar een haf shet of fjord ik vind dat zo minderwaardig iedereen is toch blij met zijn paard ongeacht wat die gekost heeft,waarom zou een duur paard betere zorg nodig hebben dan een ''goedkoop ''paard

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:17

ingetje3012 schreef:
Ik ga om half 6 ook weer eens op pad om naar 2 paarden te kijken.
Het zijn 2, 2,5 jarige zwarte merries. 1 lord loxley x balzflug en de andere is een painted black x metall
ben wel benieuwd!

Spannend ingetje. Zou persoonlijk de Painted Black laten staan ivm lijnteelt.
Painted Black = Gribaldi x Ferro
Metall= Ferro x G.Ramiro Z

Kunnen beide draken van paarden geven :D

Ben erg benieuwd hoe het is gegaan.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:17

Interessant topic!
Wel veel kopers hier en weinig verkopers :D maar dat is ook de bedoeling als ik de titel lees ;)

Ik ben af- en toe verkoper van wat aanfok en waar ik me over verbaas is dat het soms zo lang moet duren voordat mensen een keus durven maken om een bepaald paard aan te schaffen.

Ik werd afgelopen september benaderd door iemand die op zoek was naar een gezelschap pony en daarom reageerde op het veulen wat ik wel wilde verkopen. Na wat foto's te hebben gestuurd heb ik daar niets meer van gehoord. Kan gebeuren. Niet netjes na al de moeite die ik van haar heb moeten doen, maar goed.

Reageer ik laatst op een oproepje blijkt het dezelfde persoon te zijn. Die na wat navraag eerst heel veel dieren wilde zien en dan pas een keus wil maken. Aan dat soort mensen wil ik mijn kostbare tijd niet verspillen. Begrijpen jullie dat?

Op de handelsstal waar ik vroeger werkte noemden we sommige klanten 'dagjes mensen' gewoon gezellig met een vriendin op een aantal locaties wat paarden rijden en dan tegen de verkoper zeggen 'u hoort nog van ons' _-:( hadden ze weer een dagje geld uitgeven aan de manege bespaard.

pippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:32

ja dat ken ik....wij hebben hele fijne paarden te koop...helemaal uitproberen en dan u hoort van ons....Wanneer????Moet nog steeds wat horen....Heel veel mailtjes verstuurd....allemaal niet aangekomen denk ik..ook niks meer van gehoord.Paarden zullen wel niet mooi genoeg zijn geweest....

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:08

Heeft niets met minderwaardig te maken!
Ik laat een paard van 2000 euro gewoon niet keuren. Misschien heb ik te lang in de handel gezeten, maar zo sta ik er gewoon in!
Sowieso heb ik mijn paarden niet in de ziektekostenverzekering, dus dat is al niet im Frage.
Mijn paard van 6500 heb ik ook niet laten keuren, maar die ken ik ook al vanaf zijn geboorte.
Verder hebben wij nog nooit een paard van rond de 2000 euro laten keuren (inmiddels 5 keer één gehad) en er is nog nooit iets mee aan de hand geweest.

Minderwaardig is geen paard voor mij! Ik heb ook zo'n shet, die er alleen is om het gras te maaien en gezelschap te houden, maar die gaat ook gewoon ieder jaar naar de tandarts en iedere 8 weken naar de hoefsmid.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:13

Tendance ik val jouw niet aan maar dat hoor ik vaak hier in mijn omgeving het is maar een.... of hij koste maar....

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:41

niet laten keuren omdat je het paard van veulen af kent vind ik zever ;)

Je kan nooit zeker zijn dat er niets scheelt!
Dus zoveel geld uitgeven aan een ongekeurd paard...

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:58

Ligt ook aan je doel he? Als je van plan bent om een paard meerdere jaren te houden en op wedstrijden uit te brengen, dan is de aanschafprijs vaak maar een schijntje in verhouding met onderhoud. Ehh, grove schatting: 5000 euro per jaar? Dan is een een keuring van enkel honderden euro's toch een schijntje? Ok, geldt niet voor een shetlander maar wel voor een gemiddeld sportpaard.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:00

Citaat:
Spannend ingetje. Zou persoonlijk de Painted Black laten staan ivm lijnteelt.
Painted Black = Gribaldi x Ferro
Metall= Ferro x G.Ramiro Z

Kunnen beide draken van paarden geven

Ben erg benieuwd hoe het is gegaan.

Vind ik heel voorbarig, ik heb een ferrolan met lijnenteelt op Ramiro Z absoluut geen lastig dier
en kern gezond :)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:08

Weet je, keuren geeft een beetje zekerheid met de nadruk op 'beetje'. Het kan heel veel ellende uitsluiten of juist aan het licht brengen. Spat, atrose, verrotte straalbeentjes, etc. Aan de buitenkant kan een getraind oog best wat zien, maar je kunt er niet inkijken. Een dikke sprong, een achterbeen dat vanuit de sprong nauwelijks buigt, zo'n paard zet ik niet op de foto. Die laat ik gewoon op voorhand staan.

Bij de rijpaarden is het heel normaal om rontgenlogisch te keuren bij een aanschafwaarde van zo'n € 5.000. Keuren komt bij de Friezen een beetje op, maar bij Tinkers, haflingers e.d. nauwelijks gebeurt het nauwelijks. Dat een paard van rond de 2 duizend veelal niet wordt gekeurd, komt doordat de keuringskosten vrij hoog zijn tov de aanschafkosten, het gebruiksdoel en de kwaliteiten van het paard ansich. Het heeft niks te maken met een emotionele waarde.

Anderzijds moet je met keuren ook niet overdrijven. Met een 2-tje wordt elk paard ggk voor sport of prok, een 3-tje hoeft nooit problemen te geven, niet elk ocd-tje geeft problemen de plek is veel bepalender, wat er nu niet zit kan er over 5 of 10 jaar best zijn (atrose, ocd, etc). Met een rontgenlogisch goedgekeurd paard heb je geen garantie dat je probleemloos 10 of 20 jaar van je paard kunt genieten. Ze heel en gezond houden is veel moeilijker dan veel eigenaren denken. En dat geldt ook voor een volledig goedgekeurd paard.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:03

Ik heb goede redenen gehad om de koop niet van een keuring af te laten hangen en dat zijn persoonlijke redenen.
Als ik het paard van een ander dan mijn schoonmoeder had gekocht, dan had ik hem zeker laten keuren.
Van mijn schoonmoeder heb ik ook al een merrie gekregen en alle zaken en de rest van de gedachten waarom hem niet te laten keuren hebben mij tot deze beslissing doen overgaan.
Voor sommigen misschien niet te begrijpen, maar wel mijn keuze.
Ik zou hem ook gekocht hebben en voor hetzelfde bedrag als hij niet goed was, dus wat heb ik dan aan een keuring?

Bij de handelaar waar ik reed werden paarden al gekeurd voor we ze gingen rijden, maar die waren dan ook voor de handel en geld en tijd steken in een paard, dat later niet verkoopbaar is.... Dat was zonde...